BNC-kontakter, vilka resp hur monteras ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

BNC-kontakter, vilka resp hur monteras ???

Inläggav Bamsefar » 2004-11-24 10:15

Hej,

Skall fixa mina egna (komponent) video kablar, och i ena ändan skall det vara BNC (mot plasman) och i andra RCA. Frågorna jag har är två:

1) Vilka BNC kontakter bör man använda sig av ???

och

2) Skall det vara crimpade eller påskruvade eller lödda kontakter (finns det ens BNC för lödning ?) ???
Best Regards
Bamsefar

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-26 16:58

BNC kontaketer ska klämmas fast (crimpas) med en speciell tång. Proceduren är följande: man skalar av ledaren och man lämnar en bit isolering och sedan ska skärmen klämmas fast på en bygel. Det finns att köpa kontakter men frågan är var...förslagsvis på ELFA. Det här har jag aldrig gjort själv men jag frågade på serviceavdelning på mitt jobb.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-26 17:28

ELFA har bra och rimligt prissatta BNC-kontakter för crimpning. Jag har själv använt dessa för högklassigt RGBHV-videokablage.

Fördelen med crimp-kontakter är att kablagets karakteristiska impedans hålls konstant hela vägen, med lödda kontakter får man en diskontinuitet som kan orsaka reflektioner. Med crimpverktyg är också hela monteringsprocessen riktigt enkel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 17:31

Håller med Isidor här. Tyvärr kostar verktyget en duktig slant.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-26 18:49

Tackar !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-26 22:07

verktyg av bra kvalitet är dyrt när det gäller krimpning

ska du barargöra något eller några enstaka kablage är det billigare att lämna in dem till nån elektronikverkstad för montering eller köpa färdiga kablage
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-26 23:23

Eller att fråga runt lite grand. Denna typ av verktyg är ganska vanlig hos exempelvis serviceingenjörer som arbetar med elektronik. På min gamla arbetsplats hade vi en suverän serviceavdelning som hade allt, kunde fixa allt och alltid ställde upp. Grabbarna/gubbarna nästan prackade på mig precisionsutrustning om jag behövde något. Jag saknar dem djupt redan efter några månader...

Återgå till Teknikforum