SquezezeCenter på QNAP

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

SquezezeCenter på QNAP

Inläggav Prometevs » 2009-05-12 19:37

Äntligen fick jag till det och nu kör jag direkt från min NAS. Fast först fick jag byta från en Icy-box till QNAP. Än har jag inte hittat några problem utan allt verkar fungera precis som om jag skulle ha kört från datorn. Meget, meget förnöjd med andra ord :D Det är bara i bilen jag spelar CD-skivor numer.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-13 17:24

Usch vad du skräms. Har det hållit på länge och strulat?
Jag har precis skickat efter en Sqbx duet, och är således en nybörjare, eller snart i varje fall. Jag har ännu inte bestämt hur jag skall föra över CD och till vilket lagringsmedia. Förutom att välja spänningsaggregat, och programvara, och annat vad jag kan ha missat.
Grattis i varje fall. :wink:
En liten recension kanske?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-15 23:24

Min vision var från början att jag skulle kunna ha en nätverkshårddisk (NAS) där all media är lagrad och som man kan komma åt ständigt. Det var ju inte så svårt att åstadkomma så länge man har en dator igång för själva åtkomsten. Men om man sitter i soffan och vill välja låtar då är detta med en dator ingen optimal lösning. Squeeze box duet med en handenhet uppkoplad på nätet såg ju ut att vara den optimala lösningen för detta.

För att köra SB måste man ha Squeeze Center installerad på datorn eller på din NAS. Installera på datorn är lätt som en plätt. Nackdelen är att man då måste ha datorn igång för att det ska funka och att det är svårt för andra datorer att komma åt dina lagrade musikfiler.

Tittade man på det blev utbudet av fungerande håodvara mindre. Varken min LaCie eller Icy-box fungerade.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-16 08:32

Efter att ha snokat runt en del på internet så kunde jag konstatera att på Netgear ReadyNAS, Synology och QNAP går det att installera och köra SlimCenter utan större problem. På Netgear är den tillochmed förinstallerad. Jag valde QNAP för att den har fått bra i tester. Efter köpet har jag också fått höra att den är mycket tystare än Netgear.

Bästa trådarna för att få hjälp med installationen är

http://oinkzwurgl.org/ssods och http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=44325&highlight=install+sc+nas+qnap även qnap har forum och man hittar flera länkar i den andra tråden.

Nu fungerar systemet precis som jag vill. All musik ligger på QNAP TS209II på den ligger också SlimCenter och jag kan spela på Sqeezeboxen utan problem. Den är kanske aningen slöare än datorn när man bläddrar men inte så att det stör. Dessutom kommer jag åt all musik från vilken dator i huset som jag vill. Mycket bekvämt och praktiskt.

Nu kör jag optisk signal ut från SBn till bioförstärkaren. Jag vet inte vad som är bäst men jag tycker att det fungerar bra. :)

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-16 08:58

Kul att läsa att det ordnade sig.
Jag gjorde som du, alltså surfade runt lite på nätet. Själv blev jag förtjust i Scaleo 2205, som kommer i månadsskiftet. Ser kanon ut. 2Gb minne och riktigt snabb cpu, vilket borde innebära bra responstider. I varje fall hoppas jag det, men man vet ju aldrig när Microsoft är inblandad i form av OS-system.
Jag tänker som du också köra optiskt, som jag gör nu, och vilket har fungerat bra hitintills.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-16 09:20

Kom att tänka på en sak.
Skall du trolla med sqbx Duet?
Återförsäljaren jag handlade av menade att en bättre nätdel kunde innebära ljudliga förbättringar med Duet'en.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-16 17:28

Densen skrev:Kom att tänka på en sak.
Skall du trolla med sqbx Duet?
Återförsäljaren jag handlade av menade att en bättre nätdel kunde innebära ljudliga förbättringar med Duet'en.

Det är inget jag reflekterat över. Om man kör optiskt borde det ju inte spela nån roll. Roll kan det ju spela om man kör över analogutgången på SB istället för över digitalutgången.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-17 07:58

OK, vad gäller trolleriet. Jag får väl läsa på lite för sinnesrons skull. :wink:
Dessutom också vad gäller format på filer där Flac verkar vara det som gäller, rippat via DbPowerAmp. Då återstår att kolla upp om man vinner något på en USB Cd-rom enhet jämfört med den inbyggda i min bärbara?
Det skulle i varje fall vara så mycket smidigare med en USB Cd-rom.

Återgå till Teknikforum