Lite frågor ang. OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Lite frågor ang. OA51

Inläggav P5 » 2009-03-17 23:35

Hej.

Jag började idag riva isär mina OA51 då lacken inte är perfekt efter alla dessa år. De ska lackeras i originalkulör dvs vit av möbelrenoveringsfirma.

Nu till mina frågor:
Högtalarna har original kontakter monterade. Jag har dock en uppsättning Supra Boxcon som jag tänkte använda istället. Är detta en bra idé eller onödigt arbete? Kontakterna måste ju i vilket fall bort för att underlätta för lackeraren.

Nästa fråga blir då hur man får bort kontakterna. Det blir ju väldigt svårt att nå dem inifrån lådan pga mellanväggen. Ska jag vara tvungen att bryta loss basreflexröret? Kanske är jag inte tillräckligt kreativ, men jag ser faktiskt inte hur jag ska kunna få bort dem utan att riva något.

Då de är utrustade med SS8545 men inte har förlängt basreflexrör måste detta ändå åtgärdas. Var får man tag på basreflexrör och är det byte av hela röret som gäller?

MVH
Carl
Senast redigerad av P5 2009-03-22 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-18 00:16

Det där är samma typ av kontakter som jag tog bort på mina OA50. Skär bort de yttre plastdelarna med en kniv jämns med ytan så att bara "innanmätet" blir kvar. Sedan är det bara att ta en fet skruvmejsel och slå försiktigt med en hammare på kontakterna så försvinner de in i lådan. Därifrån borde det gå att komma åt dem när man tagit ur baselementet.

Rör finns på t.ex. Biltema, Hifi-kit och Ljudia.

Användarvisningsbild
lennartj

Kontakter?

Inläggav lennartj » 2009-03-18 00:52

Kontakter är mest av ondo, tycker jag, och vill ta bort så många som möjligt. Jag har lött mina Isodakablar hela vägen från elementen, mellan filterkomponeterna och fast 1,5 m kort biwiresvans till monoblocken.
Där satte jag gränsen och har bananer.
Bild
OA52 ovanpå OB52, om någon undrar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Lite frågor ang. OA51

Inläggav Naqref » 2009-03-18 01:05

P5 skrev:Nästa fråga blir då hur man får bort kontakterna.

Lösgör bara sladdarna till delningsfiltret. Sedan kan man skruva loss kontakterna utifrån mha en platttång exempelvis. Lätt som en plätt. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2009-03-18 02:50

Plocka ur elementen, löd loss de tåtarna från filtret. maka lite på dämpet i inre kammaren. Använd sen en ca 40cm trälist eller liknande och knacka ut kontakterna ur lådan. Om du inte har magiskt smala handleder är det ett dretgöra att komma åt och skruva fast boxcon från insidan.

Använd sen kontakterna igen genom att knacka in dem utifrån.
(alternativt införskaffa nya likadana från tex elfa eller liknande.

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-18 09:01

Tack för svaren!

Jo, jag förstår att det är svårt att komma åt att skruva Boxcon inifrån. Ambitionen kan ju vara att göra det, sedan om det blir genomförbart är en annan sak.

Att skruva loss / knacka loss kontakterna är alltså lösningen. Det är ju bra att man slipper ta sönder dem.

Åter till en av ursprungsfrågorna. Ni som har förlängt era basreflexrör: Har ni förlängt röret eller tagit bort det helt och satt dit ett nytt?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-18 09:18

Jag kör fortfarande med A4, ett tips dock:
Efter det att du släppt ut papprena i basreflexröret, ta lite tejp och tejpa fast papprena i varandra, annars kommer de att vandra ut och in i takt med basgångarna i bastunga låtar från ex.vis Infected Mushroom

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-18 19:15

Jag för min del skulle ta upp nya hål för kontakter på samma sida som basreflexsrörets utgång, och lägga igen originalhålen. Fördelar; det går att montera, kortare signalvägar, uttagen hamnar på för de flesta, rätt sida gentemot förstärkaren, för vilka har inte denna emellan högtalarna.

Jag har monterat original basreflexrör inköpt av John, dessa höll 298mm i längd. Du skall ha 290mm. Själv behöll jag levererad längd. Men jag kan meddela att det var bökigt att montera denna längd, så kanske kan det vara värt att kapa ned dem av den anledningen.

Lycka till hur du än gör, och glöm inte att när du är klar lägga upp några bilder på högtalarna.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-18 23:45

Nu är kontakterna väck! Det gick relativt smidigt faktiskt. Lådorna är numera tömda så långt det går och har tvättats av från limrester osv.

Någon av de tidigare ägarna har varit väldigt kreativ. Vad gör man om man borrat fel avstånd mellan upphängningsskruvarna i väggen? Jo, man karvar i högtalaren såklart! Sicken idiot, tur att det finns nya nyckelhål att tillgå.

Beträffande kontakter och basreflexrör: Jag vill inte borra upp några nya hål i lådorna då jag tycker att det känns fel. Jag får istället nyttja en person med en liten och flink hand (typ en lillasyster) att dra kontakterna på baksidan. A4 funkar säkert att förlänga basreflexröret med, men eftersom jag nu lägger ner en hel del pengar på att få högtalarna i toppskick känns det som om jag ska försöka få till en mer varaktig lösning än en bunt A4-papper.

Sedan har jag upptäckt ytterligare en sak. Det är inga 51.2 jag har utan ett par 51 med 8545 som mellanregister/bas och en diskant som heter Response 115DT/26/27. Jag misstänker att detta är ganska obra. Filtren är inte modifierade. Vad göra?

MVH
Carl
Senast redigerad av P5 2009-03-22 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-18 23:58

"Sedan har jag upptäckt ytterligare en sak. Det är inga 51.2 jag har utan ett par 51 med 8545 som mellanregister/bas och en diskant som heter Response 115DT/26/27. Jag misstänker att detta är ganska obra. Filtren är inte modifierade. Vad göra?"

Du köper .3 eller LE-filter samt diskant från John Larsen.
Eller nöjer dig, den diskanten du har ska vara hifikits ersättningsdiskant. Vet inte om den är samma som original eller ej dock.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-22 16:37

Hej!

Nöja mig med .1 vill jag inte. Dessutom kommer jag att spackla igen hålen för den gamla diskanten nu när jag lackar om dem.

Att hitta diskanter verkar inte helt lätt. Vifa aludome-diskanten finns ju på Hifikit, men inte den rätta frontplattan tyvärr. t11oa är total bristvara även den. Larsen edition är högintressant, men som purist har man ändå sina tvivel (dock inte på det prestandamässiga planet). Om någon har diskanter eller frontar, hojta gärna till.

Lådorna är nu strippade på det mesta. Återstår bara att borra ut nyckelhålen på baksidan och maskera dem, därefter får de åka raka vägen till lackeraren.

Angående basreflexröret har jag kommit på en riktigt bra lösning som handlar om att skarva på en bit rör på det befintliga röret. Återkommer med bilder på det.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-24 20:06

Nu har jag pratat med John Larsen och beslutat mig för att köra på LE-filtret. Känns spännande det här.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-24 22:39

För att få dit de nya diskanterna måste man bearbeta runt hålet för diskanterna för att anslutningarna skall få plats. Är det "taggarna" som är inringade på bilden som skall bearbetas bort?
Bild
MVH
Carl

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-24 23:54

P5 skrev:För att få dit de nya diskanterna måste man bearbeta runt hålet för diskanterna för att anslutningarna skall få plats. Är det "taggarna" som är inringade på bilden som skall bearbetas bort?
Bild
MVH
Carl

Helt rätt P5.. Ta motorsågen som V8 gjorde 8)

Finns ju smidigare verktyg man också kan använda, en fintandad såg kanske..

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-25 00:45

Ja, motorsåg är ju ett intressant sätt att skända ett par Carlsson-lådor. Själv tänkte jag använda en handöverfräs för att ta bort taggarna. Nej, jag vet att det inte syns men glöm inte att det är insidan som räknas. :)

Räcker det att ta bort taggen till samma nivå som de två spåren, eller måste man igenom helt?

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2009-04-15 10:36

Bild

Hårda moderatorer använder tuffa verktyg...

Och glöm inte nöden av att rena diskanter låter just... Renare!

Bild
Bild

Glöm bara inte att de måste torka ordentligt.
Bild

Och när du slutligen monterar ihop, Glöm inte fluffet!
Bild

/P

PS. All koppling till verkligheten må vara illusorisk och månne en aning skruvad... Eller för att vara korrekt ganska ordentligt skruvad. Men vi hade iallafall roligt när vi meckade och fixade samt att reportaget blev alldeles strålande. :wink: DS.

Bilder och dumheter lånade från orginaltråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7755

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2009-04-15 10:45

P5 skrev:För att få dit de nya diskanterna måste man bearbeta runt hålet för diskanterna för att anslutningarna skall få plats. Är det "taggarna" som är inringade på bilden som skall bearbetas bort?
Bild
MVH
Carl

De inringade taggarna skall bort ner till avsatsens nivå ungefär.
Och du skall ta bort dem ungefär ner till centrum av hålen höjdledes. Görs absolut enklast med morakniv/stämjärn och en liten hammare.

/P

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-05-15 12:36

Nu har lådorna kommit hem från lack. Resultatet är som sig bör när man lämnar bort det till fackman, dvs precis på gränsen till underkänt. Å andra sidan var de inte helt perfekta i originalutförande heller så jag är ändå relativt nöjd (försöker bortse från mina extremt höga krav).

Nu gäller det att modifiera filtren till att passa de nya diskanterna (.2). Bilder kommer...

MVH
Carl

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-05-17 17:40

Förresten, var kan man hitta komponenter för att bygga filter?

Enligt OA51 FAQ skall .2-filtret innehålla motstånd som inte finns att köpa på Hifikit (i varje fall inte om man går efter hemsidan).

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-17 18:26

Ett plus ett blir två. ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-17 18:28

1 ohm + 1 mH = 2 mikrofarad 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-05-17 21:31

Naqref™ skrev:Ett plus ett blir två. ;)

Hej Naqref!

Så långt är t.o.m. jag med, men avr7000 beskriver i FAQ-tråden ett "bättre" filter till OA51.2 som använder motstånd på 2.1 resp. 2.3 Ohm.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-17 21:55

De motstånden som jag beskrev har ett stort antal mindre motstånd som är parallellkopplade... inga problem att få till vilket värde som helst alltså.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-17 22:11

Har svårt att se att motståndsvärden är så kritiska att man inte kan sikta på 5% statiskt fel. Då kör man med 2.2 ohm,

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-05-17 22:15

Hej!

Ok!

Så här kanske:

2.1 Ohm = 2 st parallellkopplade 1.2 Ohm i serie med 1 st 1.5 Ohm
2.3 Ohm = 2 st parallellkopplade 1.0 Ohm i serie med 1 st 1.8 Ohm

Eller?

MVH
Carl

EDIT:
Kan det inte finnas en styrka i att föredra några procent statiskt fel istället för att ha en hel uppsjö med komponenter, bara för att försöka uppnå ett nominellt värde?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-17 22:41

I mitt filter som var tillverkat av Larsen efter instruktion av Iö satt det alltså ett större antal små motstånd (lågeffekts, metallfilm eller dyl.), ett större antal som gav rätt värde och tillräcklig effekttålighet.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati