En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 09:36

+1
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-05-17 10:01

Han har ju redan bestämt sig för att han tycker att Ino är överskattat. Han kommer inte att ändra sig förrän han har provlyssnat ett bättre Ino-system (om ens då).
Slösa inte mer energi på detta boys. :wink: Ni kan lika gärna försöka få påven att konvertera till islam. :lol:

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 16:15

pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.

Fast det stämde ju inte. De flesta studios har inte mixerbordet direkt mot väggen.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 16:17

pingvinlakrits skrev:diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare.

Fast jag har ju nämnt några tillverkare som jag föredrar före Ino. Skulle kunna rabbla upp hur många som helst till men jag har inte tid.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-05-17 16:41

LindeberG skrev: Skulle kunna rabbla upp hur många som helst till men jag har inte tid.

:lol: :lol: :lol:

Nej du hade väl inte tid under de senaste 15 sidorna av den här tråden.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 16:48

Ton skrev:
LindeberG skrev: Skulle kunna rabbla upp hur många som helst till men jag har inte tid.

Skrattar bäst som skrattar sist.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-05-17 16:53

LindeberG skrev:
Ton skrev:

true true :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 17:07

LindeberG skrev:
Ton skrev:

ok, Haha !!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-05-17 18:10

pingvinlakrits skrev:Guru QM10 är - precis som piP - tänkta att spela med stöd av dämpad bakvägg. Det är väl inget konstigt med det? Det är det som är både för- och nackdelen med den konstruktionen. Är det så svårt att fatta. Du har nog inte varit inne i ett kontrollrum/studio verkar det som. De flesta som jag varit i medger en sådan placering utan större problem.

Nämn gärna några av de studios du varit i där de har bakvägg (dämpad eller odämpad) för närfältarna på mixerbryggan om du nu ska vara så stor i orden.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 18:41

Lust skrev:Nämn gärna några av de studios du varit i där de har bakvägg (dämpad eller odämpad) för närfältarna på mixerbryggan om du nu ska vara så stor i orden.

Många av dom som Ingvar ritat t ex.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 21:49

MattiasKarlsson skrev:
Lust skrev:Nämn gärna några av de studios du varit i där de har bakvägg (dämpad eller odämpad) för närfältarna på mixerbryggan om du nu ska vara så stor i orden.

Många av dom som Ingvar ritat t ex.

Vilka har han ritat?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-05-17 22:15

LindeberG! Ursäkta en ödmjuk fråga, men vad vill du med ditt skrivande här på Faktiskt?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 22:20

sprudel skrev:LindeberG! Ursäkta en ödmjuk fråga, men vad vill du med ditt skrivande här på Faktiskt?

Ignorera trollet istället :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 22:24

MattiasKarlsson skrev:
sprudel skrev:LindeberG! Ursäkta en ödmjuk fråga, men vad vill du med ditt skrivande här på Faktiskt?

Ignorera trollet istället :)

Stlörsta trollet är nog iofs du, men svara gärna på vilka studios kontrollrum som IÖ har "ritat"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-17 22:56

LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.

Fast det stämde ju inte. De flesta studios har inte mixerbordet direkt mot väggen.

Ursäkta, hur många studios har du varit i? Självklart har dom inte mixerborde dikt mot bakväggen. Alla kontakter sitter ju bak på mixerbordet. Man måste liksom ha lita avstånd för att få i sladdarna.
Alla studios jag har varit i utom en har haft mixerbordet när det stora fönster man brukligt har ut i studion. Monitorerna har sått antingen mer eller mindre dikt mot väggen, eller mycket nära. I samtliga fall utom ett, alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 23:02

Max_Headroom skrev:
LindeberG skrev:

Alla studios jag har varit i utom en har haft mixerbordet när det stora fönster man brukligt har ut i studion. Monitorerna har sått antingen mer eller mindre dikt mot väggen, eller mycket nära. I samtliga fall utom ett, alltså.

Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-18 00:03

pingvinlakrits skrev:Hade en kille över nu under kvällen som fick höra just piP.
Han jobbar i studiomiljö och med dyrare Genelec och kör dem (och Dynaudio, tror jag det var) i kontrollerade studiorum med flytande golv.

Blev han imponerad av piP? You bet.

Han kanske själv vill delge sina intryck här, vem vet? Då kostar piP en bråkdel av dessa system och bestyckningar och hur pass bra han gillade piP? Han köpte mitt extrapar med ett leende på läpparna.

Jag vill inte skriva hans intryck själv men om han läser detta kanske han kan tala om hur väl han tycker denna bestyckning står sig i konkurrensen...
Det var jag som hämtade högtalarna. Jag har bara prövat 7-8 par olika högtalare hemma, men gemensamt för dessa (innan pip) är att jag inte hittat en placering i mitt betongrum som funkat. Med piP fungerar basen, den är artikulerad, det räcker för mig, jag är bra på att höra vad om tonkurvan är rimlig, eftersom jag jag jämför med med flera rum i studiomiljö, som jag jobbar i på dagtid.

Nu är jag bara anställd, men om vi stod inför högtalarinvestering, i nåt/några av våra rum, så skulle jag bli konfunderad om vi inte kollade in Inos produkter istället för Genelecs, som vi har nu. Rent subjektivt, utan att ha haft ino-högtalare i studion, så upplever jag tex pi60 och piP som mindre färgande än Genelec, som jag tycker har ett tydligt sound. Andra system som jag lockas av i arbetsmiljö är Westlake Audios högtalare.

Min piP låter precis så "tråkigt" som jag vill att högtalare ska låta, m a o skitbra.

Studion det rör sig om är Ljudligan som håller på med filmljudproduktion.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-18 09:31

Kort samanfattning av tråden:
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-05-18 09:54

Ino Anka ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-18 17:36

LindeberG skrev:
Max_Headroom skrev:
LindeberG skrev:

Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.

Medhåll.

En fråga: Några pratade för några sidor sedan om ett för mig okänt begrepp; "GD". Vad står det för?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-18 17:38

Johan_Lindroos skrev:En fråga: Några pratade för några sidor sedan om ett för mig okänt begrepp; "GD". Vad står det för?

Group Delay?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-18 19:38

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:En fråga: Några pratade för några sidor sedan om ett för mig okänt begrepp; "GD". Vad står det för?

Group Delay?

Jepp :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-05-18 20:01

Johan_Lindroos skrev:
LindeberG skrev:Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.

Medhåll.

Ursäkta om jag kommer med en väldigt dum fråga, men jag är ovetande:
Varför har man två uppsättningar högtalare (nära och en bit bort)?
Är det väldigt stora rum/studios med många meter mellan de nära och de längre bort högtalarna?

//Michael

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-18 20:52

Mich skrev:
Johan_Lindroos skrev:
LindeberG skrev:Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.

Medhåll.

Ursäkta om jag kommer med en väldigt dum fråga, men jag är ovetande:
Varför har man två uppsättningar högtalare (nära och en bit bort)?
Är det väldigt stora rum/studios med många meter mellan de nära och de längre bort högtalarna?

//Michael
Ibland behövs inte den stora lyssningen, tex om man editerar, då är det ingen mening att brassa på med jättehögtalare. För att ge ett exempel. Man kan också bli "fartblind", då är det skönt att växla lyssning för att få lite distans.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 17:28

Twilighter, Har du lyssnat något än eller kommit på något mer?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-24 15:54

MattiasKarlsson skrev:Twilighter, Har du lyssnat något än eller kommit på något mer?

Nej inga lyssningar ännu, jag fårse när ja kan klämma in o kika upp nått, utan bil o körkort ärdet aningen begränsat

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 15:58

Twilighter skrev:
MattiasKarlsson skrev:Twilighter, Har du lyssnat något än eller kommit på något mer?

Nej inga lyssningar ännu, jag fårse när ja kan klämma in o kika upp nått, utan bil o körkort ärdet aningen begränsat

Jo det e ju det... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-18 21:38

Några månader senare: Hur har det gått Twilighter?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-18 23:07

Han väntar på demon :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-07-23 17:21

Japp väntar på demon 1a sept

iof har jag ännu ingen ide hur ja ska ta mig dit o hem o ev övernattning:P *fisk fisk* :P

igår såldes mitt bladelius Ymer slutsteg iaf, delvis till ev ino finansiering :P

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino