Peetwa har byggt klart, musik skall byggas utav glädje

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2009-05-18 11:32

peetwa skrev:Nä det får bli tillbaka till ritbordet jag är inte nöjd med proportionerna på den skalenliga högtalaren. I förgrunden finns en ny variant.

Ser bra ut, men en sak som jag fått för mig är att det är väl inte optimalt att ha porten och element så nära varandra, känns som elementets bakåtriktade våg kommer till porten innan den har nått övriga lådan.
Nån med mer insikt som kan förklara hurvida jag tänker rätt/fel här?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 20:13

bupp skrev:
peetwa skrev:Nä det får bli tillbaka till ritbordet jag är inte nöjd med proportionerna på den skalenliga högtalaren. I förgrunden finns en ny variant.

Ser bra ut, men en sak som jag fått för mig är att det är väl inte optimalt att ha porten och element så nära varandra, känns som elementets bakåtriktade våg kommer till porten innan den har nått övriga lådan.

Intressant! Bas modulen är inte klar än så jag kan fortfarande skilja porten och elementet åt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 20:18

I den här processen är det ett steg fram ett steg tillbaka. Jag tror att jag har lyckat hitta en harmoni som stämmer överens med mina desigkriterier. Högtalaren längst fram är det senaste alstret och har måtten. h=30,5, b=19 och d=20,8cm. Radien på avrundningarna är 19mm och hyllan är 28mm.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 20:45

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 21:26

Jag använde håligheten bakom diskanten för att få ner volymen på högtalaren för att få bättre visuell balans mellan högtalare och element. Problemet nu är att volymen i subben bara blir ca 13 liter utan slits.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 21:49

Bild

Jag känner mig rätt säker på att tvåvägaren är klar. Men hur skalljag göra med subben. Det här känns ju inte så sexigt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-18 21:55

Eller?

Bild

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-19 02:05

Vrid lådan ett kvarts varv så långsidan hamnar mot väggen och placera basen längst ner i ena långsidehörnet, eller på ytterkortsidan om du inte vill att den ska synas. Basreflexröret/-slitsen kan man ju dra mot taket längs lådans längd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 08:52

bupp skrev:

En rekomendation som jag inte har någon källa till är att man skall ha basreflexporten mynning så nära porten som möjligt. Men så här i efterhan känns det som en tumregel som knappast kan gälla för alla geometrier.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-19 09:35

peetwa skrev:Eller?

Bild
Vrid dem 90 grader och placera dem mot vägg. Se tråden om OB51
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 18:47

MagnusÖstberg skrev:
peetwa skrev:Eller?

Bild
Vrid dem 90 grader och placera dem mot vägg. Se tråden om OB51

Jag har börjat läsa tråden om och har redan funnit några matnyttttiga grejer men jag kommer med 90 % samolikhet att köra mina hörnplacerade. Det var enda sättet att få tryck mellen 30 och 50 Hz med prototypen. Det känns lite som ett nederlag att släppa möjligheten att köra dom som trevägare. Men det är nog bäst att optimera dom till mitt lyssningsrum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 22:03

Aaaaaagh! :x

Det här är byggbart och kan hörnplaceras och användas som stativ. Men jag gillar den inte. :?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 22:59

Oooo! Jag har löst mina problem.

Bild

Shit vat förlösande. Jag tror fanken att jag löst mina problem. Det får bli slavbas.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 23:07

Jag kan gå ner till 14 liters låda från 20 liter med bibehållet ljudtryck. Jag slipper bygga slitsar och riskera pipresonanser. Det jag ofrar är basen under 25 Hz vilket jag konstaterat tidigare inte är nogot som finns i musiken jag lyssnar på. Den andra dåliga saken är att grupplöptiden sticker i väg över 10 ms vi 33 Hz. Jag kan inte så mycket om grupplöptid men detta torde inte vara något på roblem då jag inte har musik med innehåll i detta registret.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-19 23:12

Lådan skulle få yttermåtten 391*228*209mm. Shit pommes det är litet.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-20 00:09

peetwa skrev:En rekomendation som jag inte har någon källa till är att man skall ha basreflexporten mynning så nära porten som möjligt. Men så här i efterhan känns det som en tumregel som knappast kan gälla för alla geometrier.

'Inte', menar du väl? Och (inte) elementet så nära någon av mynningarna?
Hur som helst handlade det om att inte slå an portpipresonansen så hårt, men den bör ju ändå hamna rimligt långt ovanför arbetsområdet i ett bassystem så det är ingen problem.

Slavbas tycker jag är en tveksam lösning om man inte har en jättebra anledning... det är väldigt dyrt ffa. :?

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-20 08:58

jag förstod inte varför du dumpade tanken på basen som stativ såsom bilderna visar? det var ju riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-20 17:58

nolimitsoya skrev:
peetwa skrev:En rekomendation som jag inte har någon källa till är att man skall ha basreflexporten mynning så nära porten som möjligt. Men så här i efterhan känns det som en tumregel som knappast kan gälla för alla geometrier.

'Inte', menar du väl? Och (inte) elementet så nära någon av mynningarna?
Hur som helst handlade det om att inte slå an portpipresonansen så hårt, men den bör ju ändå hamna rimligt långt ovanför arbetsområdet i ett bassystem så det är ingen problem.

Slavbas tycker jag är en tveksam lösning om man inte har en jättebra anledning... det är väldigt dyrt ffa. :?

Oki, jag har köpt en slavbas som skickades i dag. Så med lite tur får jag dom på fredag så jag kan slänga ihop en testlåda. Sen får mätningarna/och lyssning utvisa om det var lämpligt eller inte. Min skäl till att jag lagt den slitsade lådan på is är att det hela skall byggas på mitt vardagsrumsbord och det är lite väl många steg och jag vet inte om min sambos tålamod klarar det.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-20 18:03

Här en av simuleringarna som jag byggde mitt val på båda två är 20 liter lådor avstämda till 19 Hz. Röret i basreflexen är 60 mm. Kurvorna är uppifrån och ner grupplöptid, MOL och frekvensgång. Den röda kurvan är för basreflexen och den svarta kurvan är slavbasen. Förutom grupplöptiden så är skillnaden att slavbasen har 3 dB högre MOL och basreflexen har bättreutsträckning under 25 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 00:19

Finns möjliget att öka rörliga massan på slavbasen lite?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-21 01:15

MagnusÖstberg skrev:Finns möjliget att öka rörliga massan på slavbasen lite?

Det finns möjlighet att sänka volymen och där med uppnå samma sak. Återkommer..

Edit: Max vikt som föler med är på 35g ocg slavbasen Mms är på 50g dvs 85g totalt. Jag vet inte om detta är den egentliga maxvikten men jag har antagit det.

I simuleringen nedan så är dom två nya linjerna på 26 liter (grön) och 14 liter (blå). OBS! Ny skala för att man skall se skilnaderna.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-21 08:48

men bör man inte ha dubbla arean på slavbasen som på det aktiva elementet? den går väl lätt i botten annars.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-21 09:45

Kraniet skrev:men bör man inte ha dubbla arean på slavbasen som på det aktiva elementet? den går väl lätt i botten annars.

Jag har simulerat med begränsad slaglängd på slavbasen och du har helt rätt. Tidningen hobby hifi har byggt en bas med ungefär samma konstruktion som jag har valt (så den kan inte vara helt tokig :) ) så jag får helt enkelt hålla koll på slavbasen och se om den bottnar vid de ljudtryck jag lyssnar på.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-21 10:33

Slavbasen bottnar vid 95 dB under 30 Hz. Det är en begränsning (och jag kommer förmodligen att störa mig på att den finns där) men då mycket musik har begränsat innehåll unde 40 Hz så hoppas jag att den inte blir märkbar ens vid stark lyssning.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-21 10:36

peetwa skrev:
Kraniet skrev:men bör man inte ha dubbla arean på slavbasen som på det aktiva elementet? den går väl lätt i botten annars.

Jag har simulerat med begränsad slaglängd på slavbasen och du har helt rätt. Tidningen hobby hifi har byggt en bas med ungefär samma konstruktion som jag har valt (så den kan inte vara helt tokig :) ) så jag får helt enkelt hålla koll på slavbasen och se om den bottnar vid de ljudtryck jag lyssnar på.

Imponerande att du orkar läsa tyska tidningar... :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-22 10:13

Jag surfade runt lite för att hitta bra information om slavbas applikationer vilket suprice suprice lädde mig åter till faktiskt.se. Jag väljer att saxa in en utläggning av Svante istället för att själv försöka tolka tråden med de fel som detta bär med sig.

Svante skrev:Så här då. Ett slavbassystem uppför sig väldigt likt ett basreflexssystem för små signalnivåer. Slavbasens massa fyller samma funktion som luftmassan i basreflexröret. För små signaler är enda skillnaden den fjädring som massan är upphängd i, den finns ju inte i rörfallet. Eftersom fjädringen normalt är mjuk, så blir skillnaden alltså väldigt liten för små signaler.

Vid stora signaler däremot finns det skillnader.

Slavbasens fjädring har uppenbart, liksom högtalarelement en viss maxamplitud. Denna brukar vara större än för motsvarande element, som ju även begränsas av motorns (spolens) slaglängd.

Basreflexröret har ett flertal begränsningar. Dels uppstår det brusljud om flödet blir så stort att det bildas turbulens. Dessutom bildas det vid utblåset en kanal avskärmad av luftvirvlar som gör att luften blåser i en stråle rakt fram. Köp en "airzooka" på teknikmagasinet så förstår ni vad jag menar, eller blås ut ett ljus, för den delen. Detta göller bara vid utblås, vid insug tas luften från alla håll. Det är alltså inte samma luft som vibrerar fram och tillbaka om röret blir överstyrt och rörelseenergin går förlorad, dvs impedansen i röret blir mer resistiv och Q-värdet för resonatorn sjunker. Tonkurvan tappar därmed nivå kring undre gränsfrekvensen och konamplituden ökar mer än den pålagda signalen ökar.

Man kan minska överstyrningsrisken för en port genom att runda kanterna, det är bra och det bör man göra, men det finns en gräns för hur mycket det kan ge. Man kan också öka tvärsnittsarean på porten, men för en given avstämmningsfrekvens måste man göra porten lika mycket längre. Ganska snart inser man att med små lådor, stor tvärsnittsarea på porten och låg avstämmning så blir röret så långt att det bildas stående vågor inuti röret inom dess arbetsområde. Det är inte bra. För sådana lådor (liten volym, låg avstämning, hög utnivå) är det därför vettigt att sätta dit en slavbas i stället för ett rör.

PS, om man vill "tolka" slaven som en basreflexport kan man faktiskt göra det, för att förstå likheten. Tvärsnittsarean är, surprise, tvärsnittsarean, och längden är tjockleken på pappen multiplicerat med kvoten mellan pappens densitet och luftens densitet. Förutsatt att det inte sitter några extramassor på slaven utöver pappkonen, då.

Hmm, gjorde jag inte simulering för att visa skillnaden vid låga nivåer...

Jo där var den:

Bild

Jag tycker att Svante ringar in det jag märkt i mina simuleringar ganska väl. Jag känner mig peppad på att bygga en prototyp låda. Detta kan förhoppningsvis ske i helgen om jag spelar mina kort rätt. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-22 10:27

Då slavbasar tydligen är lite svårare att simulera korrekt än basreflexrör på grund av att slavbasen konstauktion kan skilja sig från den ideala slavbasen som simuleringsprogrammet använder kommer jag att göra gafflingar. Dvs. mäta serier om tre där jag förändrar en variabel i taget.

Följande frågor vill jag ha besvarade med mina mätningar.

Kan slavbas applikationen överhuvudtaget lämna tillräckligt höga ljudtryck (i mitt tycke, jag siktar på ca 95 dB som jag tidigare nämnt som en acceptabel nivå) vid musiklyssning utan att klippa?

Hur stor är den optimala volymen? 12liter, 16liter eller 20liter

Hur stor massa skall jag lasta slaven med (vilken blir den bästa avstämningen)? 20 Hz, 23 Hz eller 26 Hz

http://www.wavecor.com/html/pr178wa01.html

Mätningen kommer att ske med subben hörnplacerad med micken i lyssningsposition.

Vad tycker ni? Verkar det vettigt? Har jag missat något? Alla synpunkter är välkomna då det kan vara relativt kort tid tills jag drar igång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-22 11:13

Med slavbas vill man ha så jäkla låg avstämning det bara går eftersom den "dör" under avstämningen..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-22 11:21

MagnusÖstberg skrev:Med slavbas vill man ha så jäkla låg avstämning det bara går eftersom den "dör" under avstämningen..

Lastar jag på max med 85 gram totalt (50g + 35g) så ligger avstämningen på 20 Hz vilket ligger nära den avstämning som jag blev tvungen att släppa på grund av rördilemmat. Så jag är hoppfull. Tycker du att det passar att mäta i lyssningspositio eller skall man närfältsmäta?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-22 11:39

Mäta är väl kul så varför välja?

Men välj närfält :)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum