Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Kan en anläggning som vill göra anspråk på att vara transparant vara av basreflextyp? Om ja, hur bredbandig behöver ett högtalarsystem vara för att upplevas som transparant?
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Kan en anläggning som vill göra anspråk på att vara transparant vara av basreflextyp? Om ja, hur bredbandig behöver ett högtalarsystem vara för att upplevas som transparant?
Varför inte? Är ett system "transparent" om den inte fixar rakt till 1 hz?
Det finns ju alltid en begränsning och om vi ska vara ärliga så är det ytterst lite musik som har något av värde under 30 hz. Även filmer så är det sällan något vettigt under 20 hz av dom vattenfalls bilder jag sett på avsforum.
Personligt så tycker jag nog att har man till 20 hz så räcker det i stort sett alla fall. Men det finns ju alltid dom som vill vara mer extrema
Mitt egna system så har jag rak respons till 20 hz (har inte mätt under) och det räcker rätt bra.
LTS har inga rekommendationer på några baslådor alls. Inga högtalare över huvud taget egentligen.steveo1234 skrev:Samtidigt så har LTS rekommendationer på baslådor som är byggde på basreflexprincip som därför faller betydligt mycket mer än valfri förstärkare vid låga frekvenser.
steveo1234 skrev:På faktiskt går diskussionerna ofta höga kring just transparens. Det pratas F/E och färgning mm. För exempelvis förstärkare så blir klart F/E testet ganska tydligt definierat och jag blir ibland ganska förvånad av vad som krävs för att passera odetekterad i F/E-lyssningar, vi verkar tala om avvikelser under 1db vid mycket låga&höga frekvenser. Samtidigt så har LTS rekommendationer på baslådor som är byggde på basreflexprincip som därför faller betydligt mycket mer än valfri förstärkare vid låga frekvenser.
Hur går detta ihop? Kan en anläggning som vill göra anspråk på att vara transparant vara av basreflextyp? Om ja, hur bredbandig behöver ett högtalarsystem vara för att upplevas som transparant?
Svante skrev:steveo1234 skrev:På faktiskt går diskussionerna ofta höga kring just transparens. Det pratas F/E och färgning mm. För exempelvis förstärkare så blir klart F/E testet ganska tydligt definierat och jag blir ibland ganska förvånad av vad som krävs för att passera odetekterad i F/E-lyssningar, vi verkar tala om avvikelser under 1db vid mycket låga&höga frekvenser. Samtidigt så har LTS rekommendationer på baslådor som är byggde på basreflexprincip som därför faller betydligt mycket mer än valfri förstärkare vid låga frekvenser.
Hur går detta ihop? Kan en anläggning som vill göra anspråk på att vara transparant vara av basreflextyp? Om ja, hur bredbandig behöver ett högtalarsystem vara för att upplevas som transparant?
Det finns inga högtalare som inte ger en hörbar färgning, ens om man ställer dem i ett ekofritt rum och använder en superdupermätmikrofon för att plocka upp ljudet. Högtalare är inte så bra.
Alexi skrev:LTS, testar ju med portade lådor och skillnaderna är detekterbara även där.
Den nedre och övre gränsfrekvensen har en avrullning som går betydligt högre/lägre i frekvens. Men bristerna står ju omskivna i testet, så man kan ju själv avgöra om det är något man själv anser vara viktigt.
Alexi skrev:LTS har inga rekommendationer på några baslådor alls. Inga högtalare över huvud taget egentligen.steveo1234 skrev:Samtidigt så har LTS rekommendationer på baslådor som är byggde på basreflexprincip som därför faller betydligt mycket mer än valfri förstärkare vid låga frekvenser.
steveo1234 skrev:Men, blir det inte aningen motsägelsefullt att jaga komponter som passerat F/E-tester? Att bara slumpmässigt välja komponenter skulle antagligen (eller?) ge en summerad färgning som är mindre än den färgning som en basreflex ger med avseende på frekvenssvar?
steveo1234 skrev:Svante skrev:steveo1234 skrev:På faktiskt går diskussionerna ofta höga kring just transparens. Det pratas F/E och färgning mm. För exempelvis förstärkare så blir klart F/E testet ganska tydligt definierat och jag blir ibland ganska förvånad av vad som krävs för att passera odetekterad i F/E-lyssningar, vi verkar tala om avvikelser under 1db vid mycket låga&höga frekvenser. Samtidigt så har LTS rekommendationer på baslådor som är byggde på basreflexprincip som därför faller betydligt mycket mer än valfri förstärkare vid låga frekvenser.
Det finns inga högtalare som inte ger en hörbar färgning, ens om man ställer dem i ett ekofritt rum och använder en superdupermätmikrofon för att plocka upp ljudet. Högtalare är inte så bra.
Nej, jag förstår problemet med att högtalare är behäftade med för många defekter för att de itne skulle kunna upptäckas. Min fundering är endast med avseende på frekvens men jag antar att man skulle kunna ha samma fundering på ett antal olika egenskaper.
Bara om det vore så enkelt att all färgning berodde på vad som hände mellan låt oss säga 0-80Hz.steveo1234 skrev:Alexi skrev:LTS, testar ju med portade lådor och skillnaderna är detekterbara även där.
Den nedre och övre gränsfrekvensen har en avrullning som går betydligt högre/lägre i frekvens. Men bristerna står ju omskivna i testet, så man kan ju själv avgöra om det är något man själv anser vara viktigt.
Men, blir det inte aningen motsägelsefullt att jaga komponter som passerat F/E-tester? Att bara slumpmässigt välja komponenter skulle antagligen (eller?) ge en summerad färgning som är mindre än den färgning som en basreflex ger med avseende på frekvenssvar?
Svante skrev:
Nja, fast tonkurvan räcker för att göra alla högtalare "icke transparenta". Man behöver inte blanda in andra egenskaper som dist och vad det nu kan vara.
Harryup skrev:Svante skrev:
Nja, fast tonkurvan räcker för att göra alla högtalare "icke transparenta". Man behöver inte blanda in andra egenskaper som dist och vad det nu kan vara.
Så då kan vi alltså en gång för alla slå fast att transparenta anläggningar inte finns?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Så då kan vi alltså en gång för alla slå fast att transparenta anläggningar inte finns?
mvh/Harryup
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Så då kan vi alltså en gång för alla slå fast att transparenta anläggningar inte finns?
mvh/Harryup
Öhh, så du bestämmer det? På vilka fjantiga grunder är du på gång igen?
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Så då kan vi alltså en gång för alla slå fast att transparenta anläggningar inte finns?
mvh/Harryup
mvh/Harryup
MattiasKarlsson skrev:Såklart det är fjantigt. Harry verkar ha stora problem. Svante verkar ha glömt bort att man inte kan bevis frånvaron av något. Eller har Harry och Svante lyssnat på alla apparater i världen under alla möjliga uppställningar?
MattiasKarlsson skrev:Såklart det är fjantigt. Harry verkar ha stora problem. Svante verkar ha glömt bort att man inte kan bevis frånvaron av något. Eller har Harry och Svante lyssnat på alla apparater i världen under alla möjliga uppställningar?
MattiasKarlsson skrev:Svante. Går det att lura folk att det är live när det är inspelat?
Jag har inte påstått att det finns någon 100% ig transparent anläggning. Men det finns dom som är mycket närmare än andra. För vissa (=Harry) så verkar det inte gå in att det går att sikta på så bra som möjligt, medans han kör med "går det inte till 100% så spelar inget roll längre".
MattiasKarlsson skrev:Gäsp, ge upp Harry.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster