Peter, jag har sökt lite och det verkar inte som att det är vanligt med resonansproblem med LM1875.
Du skriver skatbo, det beror inte på det?
Jag bygger med prydliga kretskort och stabilt chassi och håller tummarna helt enkelt!
Prometevs, kul att höra att den blev bra!
Jag tror också att den är en riktig budget-killer!
Min kommer nog att landa på kanske 150kr, för jag bygger den av återvunna prylar
Roger, kul att du är intresserad av projektet!
RogerGustavsson skrev:En undran. Varför C9/C10/C17/C18, räcker der inte med C3/C4/C7/C8? Man kan väl göra C9/C10/C17/C18 större, säg 1000µF brukar bli dia 12.5x höjd 25 mm och då utesluta C3/C4/C7/C8?
De små plastfilmskondensatorerna som sitter närmast komponentbenen är avkopplingskondensatorer. Dessa är viktiga har jag läst här på forumet, så de tror jag är fullt nödvändiga!
C9 C10 och C17 C18 tror jag också är bra, man jag är inte 100.
Jag har lärt mig såhär:
Dra aldrig långa sladdar till en kondensator i en nätdel.
Inte heller långa kopparbanor på ett kort!
Trafo -> likriktare -> glättning -> lediningsbanor -> små lytar nära förbrukarens ben + avkoppling på kanske 0,1µF.
Säg att man har externt kort för nätdel och att man kopplar sladd mellan korten.
Då är det jätteviktigt med lytarna nära förbrukarens ben!
Jag har ju allt på samma kort, och inte så långa banor, men jag gjorde såhär iallfall. Det blir iallfall inte sämre tänker jag...
RogerGustavsson skrev:Skissade själv med utgångspunkt från National's egna layout och kom fram till att man får in allt, utom likriktare och transformator, på 40x100 mm (eller 40x50 mm för monosteg). Layouten blev dessvärre liggandes på jobbet...bråttom hem idag. Givetvis använder man då lite färre komponenter än vad National gör, t.ex. en 22µF bipolär elektrolyt istället för 47+47µF back-to-back och en filmkondensator på ingången i stället för 4.7+4.7µF elektrolyt back-to-back.
Jag kör nästan som national. Några komponentvärden är ändrade efter Naqrefs rekommendationer i den andra tråden.
Dessutom 10ohms motståndet.
Ingånskondensator har jag skippat, bara för att jag inte har haft någon otur med DC än
Kanske skulle man lägga till ingångskondensator...
Undrar vad som är bäst för 22µF kondensatorn.
En bipolär kondensator på 22µF, eller två vanliga polära lytar i serie back to back?
Sen fattar jag inte exakt vad denna 22µF kondensator gör, C22 i ,mitt schema.
Den har med återkoppling att göra förtår jag...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.