Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-05-21 08:23

Morello skrev:
Inte nog med att rummet är väldigt snyggt, det lät i mina öron fullkomligt fantastiskt om bl.a. Cardigans!

Jag undrar varför man väljer tämligen sönderskruvad popmusik vid utvärdering?

De känner mig och min musiksmak - och "Long Gone Before Daylight" låter alldeles utmärkt... :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-21 08:48

Long Gone Before Daylight är faktiskt, med Cardigans-mått mätt, en relativt välljudande popproduktion. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-21 11:42

celef skrev:akustikreglerade utrymmen med många synliga diffusorer ser verkligen schyssta ut, platta väggar och tak är så jävla tråkiga

synd bara att diffusorer är så himla dyra

håller med dock skulle inte jag vilja ha det så kalt i mitt rum.
borde det inte föresten vara ganska lätt att bygga diffusorer själv, betydligt mycket enklare en att bygga högtalare eller elektronik i alla fall :)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-03-14 18:24

Kolla på denna fina test/lyssingsrapport av Martens Form Serie i Positive Feedback

http://www.positive-feedback.com/Issue41/marten_form.htm

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-14 20:41

Man får väl tack för att det finns någon så man inte är ensam.

Mvh. Onkyo.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-03-15 12:10

"I senaste numret (nr 37) av Skandinaviens tyngsta hifi tidning norska Fidelity hittar man Martens Coltrane i vacker oljad ek-finish på omslaget med rubriceringen "Den BESTE" och på åtta sidor inne i tidningen. Det är uteslutande positiva ordalag och vi kan dessutom meddela att redaktör Knut Vadseth bestämt sig för att köpa in ett par Coltrane att ha i tidningens referensanläggning."
Urklippt från HF

Marten fortsätter att skörda framgångar vilket är kul.

mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-15 14:03

Jättekul!!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-15 14:27

Kul när det går bra för trevliga människor. :)

Det jag har hört av Coltrane har varit väldigt bra.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-05-21 12:36

Marten fortsätter att skörda framgångar.... :)

http://www.positive-feedback.com/Issue43/marten_bird.htm

Han ska tydligen byta ut sina Avalon Eidolon och fortsättningsvis ha Marten Bird som sina referenshögtalare. 8)

Citerar från artikeln:

After 45 years of searching for a system that recreates a lifelike musical event in the room, I am now enjoying that experience for the first time.

I have owned 11 different cutting edge speakers over the years. I have been to countless Hi-Fi shows with my trusty reference discs. I have recently focused on the best designs from Wilson, Karma, YG, Hansen, Marten, Focal, Magico, and many more looking for that ellusive design that simultaneously disappears and recreates the performance in one's room. I am pleased to report that the Marten Birds make this happen and do it with diverse musical material. It isn't accidental or coincidental. The Birds produce musical reality by logical design and brilliant execution by Marten's engineers and craftsmen.

mvh 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-05-21 12:45

subjektivisten skrev:
Almen skrev:Dels föredrar de uppenbarligen bredbandig adderad golvreflex vid lyssning, dels vill de också kunna använda rummet som inspelningslokal.

De har uppmätt RT60 på 0,4 s (0,6 s @<60 Hz), vilket är nästan dubbelt så mycket som jag föredrar i ett lyssningsrum.

Intressant. Efter lagt in heltäckningsmatta så kan jag aldrig tänka mig ett system utan det.

Adderad golvreflex får man oavsett ifall man har heltäckningsmatta eller inte. En matta tar inte bort så mycket neråt i frekvens som många verkar tro (förutsatt att du inte har en matta som är typ 20 cm tjock :lol: ). Den fungerar ypperligt som "filter" uppåt i frekvens men som sagt i basen gör den ingen nämnvärd skillnad.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-05-21 13:11

Det kanske inte är för basens skull som "vissa" rekommenderar matta. Ba en tanke.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-21 14:10

Callisto skrev: En matta tar inte bort så mycket neråt i frekvens som många verkar tro ...

Det är nog inte många som tror att heltäckningsmatta har någon större inverkan i basen...

Trevligt dock att en svensk produkt får goda vitsord. Jag har aldrig hört någon av Martens produkter ordentligt (har hört en mindre modell i butik, useltuppställd. Lät skit förståss, men det skulle vilken högtalare som helst gjort under dom förutsttäningar som var). Skulle vara kul med en mer seriös lyssning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-21 14:58

Max_Headroom skrev:Det är nog inte många som tror att heltäckningsmatta har någon större inverkan i basen...

Nä precis, vem har påstått det?

Max_Headroom skrev:Trevligt dock att en svensk produkt får goda vitsord.

Varför det egentligen? Är det trevligare än att någon annan produkt får det?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 15:04

Är nog inne på Magnuz spår. Är inte så patriotisk av mig 8)
Jag har inte hört dessa högtalare men vissa andra Marten så jag kan inte veta hur välförtjänt det är, enligt mig ;)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-21 16:42

Magnuz skrev:
Max_Headroom skrev:Trevligt dock att en svensk produkt får goda vitsord.

Varför det egentligen? Är det trevligare än att någon annan produkt får det?

Javisst! Mycket bättre om någon ute i världen köper en svensk produkt än t.ex. en Italaiensk. Allt sånt samantaget gör svensk ekonomi starkare. Och Sverige är Norges viktigaste handelspartner. En stark svensk ekonomi ligger alltså i mittpersonliga intresse, på sikt. Långtsökt med ett par högtalare, men det är bra reklam. Lägger man ihop allt sånt här är det förtåss alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 17:20

Max_Headroom, Tycker du samma även att det är bra om ormoljaföretag (inte Marten nu alltså) som säljer, säg dyrkablar, istället för kunderna väljer billigare och vettigare kablar från...Polen? :lol:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 17:41

Ja, jag gillar också alla svenska framgångar. Hellre här än i Polen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-21 17:48

MattiasKarlsson skrev:Max_Headroom, Tycker du samma även att det är bra om ormoljaföretag (inte Marten nu alltså) som säljer, säg dyrkablar, istället för kunderna väljer billigare och vettigare kablar från...Polen? :lol:

Marten samarbetar väl en del med Jorma Design, hans kablar är inte billiga. Om jag inte har helt fel sitter kablarna internt i Marten's högtalare samt rekommenderas till demsamma. Men det kanske inte räknas som så kallad "ormolja"? Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-21 18:22

Objektivisten skrev:
MattiasKarlsson skrev:Max_Headroom, Tycker du samma även att det är bra om ormoljaföretag (inte Marten nu alltså) som säljer, säg dyrkablar, istället för kunderna väljer billigare och vettigare kablar från...Polen? :lol:

Marten samarbetar väl en del med Jorma Design, hans kablar är inte billiga. Om jag inte har helt fel sitter kablarna internt i Marten's högtalare samt rekommenderas till demsamma. Men det kanske inte räknas som så kallad "ormolja"? Mvh

Det är inget fel på Jormas kablar vad jag vet.

När det gäller Marten så har dom åtmoinstone tidigare leverat högtalare med Beebys eller vad fan det heter som standard. Sannolikt i marknadsföringssyfte så kunder som köper produkter i den här prisklassen kan förväntas tycka det är en bra idé och ändå skiter i om högtalaren kostar 400000 eller 410000.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-21 21:48

Objektivisten skrev:Marten samarbetar väl en del med Jorma Design, hans kablar är inte billiga. Om jag inte har helt fel sitter kablarna internt i Marten's högtalare samt rekommenderas till demsamma. Men det kanske inte räknas som så kallad "ormolja"? Mvh

Max_Headroom skrev:När det gäller Marten så har dom åtmoinstone tidigare leverat högtalare med Beebys eller vad fan det heter som standard.

Det var det där jag syftade på. Ena dagen ondgör man sig över ormolja och bluffskräp o.s.v. och nästa tycker man det är toppen att det går bra för ett företag, så länge det är svenskt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-21 22:21

Magnuz skrev:
Objektivisten skrev:Marten samarbetar väl en del med Jorma Design, hans kablar är inte billiga. Om jag inte har helt fel sitter kablarna internt i Marten's högtalare samt rekommenderas till demsamma. Men det kanske inte räknas som så kallad "ormolja"? Mvh

Max_Headroom skrev:När det gäller Marten så har dom åtmoinstone tidigare leverat högtalare med Beebys eller vad fan det heter som standard.

Det var det där jag syftade på. Ena dagen ondgör man sig över ormolja och bluffskräp o.s.v. och nästa tycker man det är toppen att det går bra för ett företag, så länge det är svenskt.

Ärsch, i det här avseendet är dom väl inte bättre eller sämre* än någon annan high end tillverkare? Det är bättre att folk köper svensk High End än annan (dansk och norsk går ju också bra :) ).

*) Vad gäller Jormas kablar så menar jag att dom är väldigt bra, i alla fall vad jag har lyckats snoka reda på. Att jag kan köpa bra kabel för 20kr/metern är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-21 22:37

Nog finns det seriösa HighEnd-aktörer. Vi har minst två här på forumet, BB och PS, som jag kan komma på såhär på rak arm. IÖs Guruprodukter är nog lite för prisbilliga för att räknas... :roll:
Ingen av dessa använder vad jag vet kvantrenare eller annan hittepå för att sälja sina produkter. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-05-22 01:13

nolimitsoya skrev:Nog finns det seriösa HighEnd-aktörer. Vi har minst två här på forumet, BB och PS, som jag kan komma på såhär på rak arm. IÖs Guruprodukter är nog lite för prisbilliga för att räknas... :roll:
Ingen av dessa använder vad jag vet kvantrenare eller annan hittepå för att sälja sina produkter. :)

Och Marten är kung över di alla 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-22 15:43

nolimitsoya skrev:Nog finns det seriösa HighEnd-aktörer. Vi har minst två här på forumet, BB och PS, som jag kan komma på såhär på rak arm. IÖs Guruprodukter är nog lite för prisbilliga för att räknas... :roll:

Ja ja, alltid ska det finnas någon som utmärker sig. I det här fallet genom att vara seriösa, fuskisar!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-05-22 16:03

Max_Headroom skrev:

Ja ja, alltid ska det finnas någon som utmärker sig. I det här fallet genom att vara seriösa, fuskisar!

Marten är den störste fuskisen.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-22 17:23

matså skrev:
Max_Headroom skrev:

Marten är den störste fuskisen.

hmm "upp som en sol, ner som en fattig riddare" har man hört men aldrig tidigare "upp som en kung ner som en fuskis" :D

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-05-24 11:06

Hittade ett omdöme om Marten Coltrane Soprano från senaste CES

http://www.positive-feedback.com/Issue43/ces.htm

mvh

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-28 12:09

Är det någon som har lyssnat i detta rum? Ser härligt ut.

Bild
100% Digital

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-28 12:36

Kör dom mycket med kortvåg eller vad var det för "lådor" det stod Tivoli radio på? Är det sådana som för ett jäkla tivoli?

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-05-28 13:02

Crion: Se första inlägget (där jag hade användarnamnet Trams)...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi