Seriekoppling, Nackdelar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Seriekoppling, Nackdelar?

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 18:09

Att impedansen ökar när man seriekopplar, vet jag! :) Men vilka andra parametrar och funktioner påverkas?

Ökar känsligheten precis som med paralellkoppling?

Spolinduktansen borde öka? Vad innebär det?

Påverkas Qtc, i en basmodul med flera element, om man seriekopplar?

:?: :? :?:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Seriekoppling, Nackdelar?

Inläggav Objektivisten » 2009-05-20 20:56

nadifierad skrev:Att impedansen ökar när man seriekopplar, vet jag! :) Men vilka andra parametrar och funktioner påverkas?

Ökar känsligheten precis som med paralellkoppling?

Spolinduktansen borde öka? Vad innebär det?

Påverkas Qtc, i en basmodul med flera element, om man seriekopplar?

:?: :? :?:

Resonansfrekvensen påverkas, likaså transponderns frånslagsspänning. Induktansen i ett nomogram anger dessutom förlustfaktorn vid 1 kHz. Det behövs ingen miniräknare med nio decimaler för att beräkna detta, överslagsräkning duger gott. Detta gäller transparenta slangar då. Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 20:59

Tack för svaret! :wink:
Nu var jag kanske lite otydlig! Jag menar Rena baselement! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 21:22

Har du provat att leta efter vad som redan finns skrivet på forumet?

Räcker med att söka på seriekoppling så finns det massor att läsa..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 21:24

MagnusÖstberg skrev:Har du provat att leta efter vad som redan finns skrivet på forumet?

Räcker med att söka på seriekoppling så finns det massor att läsa..

Jag provar! :)

Och har nu gjort så!
Som jag förstår det, så uppstår olämpligheter, bara om man seriekopplar två högtalare med olika impedanskurvor!?

Men om man seriekopplar likadana baslådor, så blir det inga sådana problem!

Hur blir det med känsligheten? Borde väl bli högre, då det är två element som spelar samma sak?

Påverkas Qtc och fo? :? (i slutna basmoduler)

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-05-20 23:08

Hm, jag kan kanske smyga in en liten fråga här... om man har ett baselement med två talspolar, blir motorstyrkan hälften så svag med parallelkoppling mellan spolarna jämfört med seriekoppling?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-05-20 23:17

Nej !
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 23:29

Fackamato skrev:Hm, jag kan kanske smyga in en liten fråga här... om man har ett baselement med två talspolar, blir motorstyrkan hälften så svag med parallelkoppling mellan spolarna jämfört med seriekoppling?

Däremot måste du använda båda spolar för bibehållet Q! (men det visste du kanske redan!? :wink: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-20 23:37

Om vi till att börja med bortser från småsaker så är det så att serie- eller parallellkoppling enbart påverkar den elektriska impedansen. Att parallellkoppla två 16-ohmselement ger alltså samma resultat som att seriekoppla två 4-ohmselement.

Samma sak gäller element med två talspolar, det påverkar enbart impedansnivån. Att bara koppla in ena spolen undantaget, det är för det mesta bara dumt.

Om vi ger oss in på småsakerna så finns det rapporter om att seriekopplade element skulle bete sig mer illa när man spelar så starkt på dem att de blir olinjära. Jag tror dock att de skillnaderna är överdrivna och att de har liten praktisk betydelse. Men kan man välja, så är det bättre att välja parallellkoppling. Men man ska inte gå över lik för att kunna parallellkoppla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 23:46

Tack Svante! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 02:15

Det finns många på forumet som serie-parallellkopplar baselement och jag måste nog tillstå att det låter riktigt bra hos alla dem jag lyssnat hos :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 02:22

Svante skrev:Om vi till att börja med bortser från småsaker så är det så att serie- eller parallellkoppling enbart påverkar den elektriska impedansen. Att parallellkoppla två 16-ohmselement ger alltså samma resultat som att seriekoppla två 4-ohmselement.

Samma sak gäller element med två talspolar, det påverkar enbart impedansnivån. Att bara koppla in ena spolen undantaget, det är för det mesta bara dumt.

Om vi ger oss in på småsakerna så finns det rapporter om att seriekopplade element skulle bete sig mer illa när man spelar så starkt på dem att de blir olinjära. Jag tror dock att de skillnaderna är överdrivna och att de har liten praktisk betydelse. Men kan man välja, så är det bättre att välja parallellkoppling. Men man ska inte gå över lik för att kunna parallellkoppla.

Stig Carlsson ville helst seriekoppla basar. Han ansåg att kraften på talspolen ges av strömmen igenom talspolen och om basarna ligger i serie så blir det samma kraft på talspolarna eftersom det flyter samma ström genom talspolarna.

Har du någon synpunkt på detta resonemang.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-21 07:56

nadifierad skrev:1. Hur blir det med känsligheten? Borde väl bli högre, då det är två element som spelar samma sak?

2. Påverkas Qtc och fo? :? (i slutna basmoduler)

1. Känsligheten blir oförändrad men verkningsgraden ökar med 3dB.

2. Nej.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 10:54

petersteindl skrev:
Svante skrev:Om vi till att börja med bortser från småsaker så är det så att serie- eller parallellkoppling enbart påverkar den elektriska impedansen. Att parallellkoppla två 16-ohmselement ger alltså samma resultat som att seriekoppla två 4-ohmselement.

Stig Carlsson ville helst seriekoppla basar. Han ansåg att kraften på talspolen ges av strömmen igenom talspolen och om basarna ligger i serie så blir det samma kraft på talspolarna eftersom det flyter samma ström genom talspolarna.

Har du någon synpunkt på detta resonemang.

MvH
Peter

Tja...

Visst, är elementen olika map resistans så blir det så. Å andra sidan så blir kraften ändå olika om magnetsystemen är lite olika. Men det finns en viss elegans i att summan av spänningarna över elementen är drivspänningen, eftersom nettoljudet blir summan av elementens ljudtryck.

Å andra sidan så blir det samma spänning på spolarna om de sitter i parallell. Om elementen kommer in i kaotisk olinjäritet så kommer spänningen att bli olika över elementen, olinjäriteten kommer därmed att smitta mellan dem.

Men alltså... Det här är s**tsaker, inte så mycket att fundera över.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-21 16:07

Svante skrev:Å andra sidan så blir det samma spänning på spolarna om de sitter i parallell. Om elementen kommer in i kaotisk olinjäritet så kommer spänningen att bli olika över elementen, olinjäriteten kommer därmed att smitta mellan dem.

Å andra sidan kan man kanske tänka sig situationer där spolarna linjäriserar varandra i det fall de inte beter sig identiskt.. ?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 21:53

Piotr skrev:
Svante skrev:Å andra sidan så blir det samma spänning på spolarna om de sitter i parallell. Om elementen kommer in i kaotisk olinjäritet så kommer spänningen att bli olika över elementen, olinjäriteten kommer därmed att smitta mellan dem.

Å andra sidan kan man kanske tänka sig situationer där spolarna linjäriserar varandra i det fall de inte beter sig identiskt.. ?

/Peter

Mja, tex om man vänder ett element ut&in så händer ju just det. Ena induktansen ökar när spolen åker av järnkärnan och den ändra ökar. Om ökningen/minskningen beror linjärt av läget så kommer olinjäriteterna att ta ut varandra perfekt vid seriekoppling, men inte vid parallellkoppling. Det blir inte perfekt vid parallellkoppling. Å andra sidan så beror heller inte ökningen/minskningen helt linjärt av utslaget, så det vete 17 var man landar egentligen.

Återgå till Teknikforum