Min Tombstone går inte...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Min Tombstone går inte...

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-19 16:36

...i min laptop. Jag har Realtek driver i min Dell Vostro 1510. Alla andra applikationer från XII:an fungerar, men inte "gravstenen", kanske något symboliskt? Svante, hjälp.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-19 17:03

Vad är det mer exakt som inte går?

Går alla andra så borde väl gravstenen gå också?

Har du tittat i Tombstone-inställningarna att playback och record pekar på ljudkortet?

Kommer det en ton ut till högtalaren?
Blir det någon trigg?

Om det inte kommer ton kan du lura igång triggen genom att säga något i miken, för att kolla att triggen/micken går.

... hmmm ... föresten ....kör du med mikingången eller line in?

Kolla i Windowsmixern vad som är på och vad som är av, det är kanske mik på men du försöker köra line in (eller tvärtom). Leta rätt på sndvol32.exe och lägg den direkt på skrivbordet, den är alltid bra att ha till hands.

Nu vet jag inget mer utan att börja tänka, och det tar emot ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-19 17:42

Jag måste testa igen men vet inte riktigt var detta hör hemma, Teknik eller Media&Mediateknik ...
Jag flyttar till Teknik, eftersom det här handlar mer om allmän teknik än ett DIY-projekt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-19 19:30

När jag säger ..."går inte" så innerbär det att programmet, som jag naturligtvis laddad ned en ny kopia av, inte ens startar utan det blir en sådan där Microsoft ruta som säger:

tombstone.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

samt två knappar om at skicka felrapport eller inte.

Har aldrig fått nått svar från Microsoft på sådana rapporter för övrigt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-19 19:32

soundbrigade skrev:Jag måste testa igen men vet inte riktigt var detta hör hemma, Teknik eller Media&Mediateknik ...
Jag flyttar till Teknik, eftersom det här handlar mer om allmän teknik än ett DIY-projekt.

Kul att du tittade in, och nu flyttar du, tråkigt. Men du rör inte min tråd!! :evil:

Tombstone är fundamentet till allt DIY.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-19 19:37

PeterAkemark skrev: tombstone.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

Oj! 8O

Då vet jag inte alls, det är ett fall fär Bill därborta.

Det kanske går att lägga på nån annan plats i datorn, i en annan katalog eller på en minnepinne och köra från den?

Kanske är nåt med handles och vad det nu hette på den gamla DOS-tiden, finns det nåt motsvarande i Windows? Att det är för lite resurser av nån sort för att starta progget? Eller nån runtime-modul som saknas eller är för gammal?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-19 21:22

Det här har hänt just Tombstone på ett fåtal datorer (kanske 3-5 st som jag minns) som jag inte har haft tillgängliga så att jag kan gräva ner mig i det. Typiskt är att alla andra program funkar, och att det inte går att få stil på det.

Så jag har ingen annat val än att beklaga sorgen.

Sorry.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-19 21:24

phon skrev:Eller nån runtime-modul som saknas eller är för gammal?

Inget av mina program behöver mer än Windows och en exe-fil. De använder inte några speciella dller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-19 22:07

Svante skrev:

Sorry.

Det heter ju Tombstone ..... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-19 22:53

phon skrev:
Svante skrev:

Sorry.

Det heter ju Tombstone ..... :lol:

Hehe, jag undrade om nån skulle nappa på den. :D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-21 19:02

Jo, jag kan tänka mig att gravstenen får göra rätt för sitt namn en dag men inte just idag när jag skall till och mäta. Hittade en "gammal" version 3.0 något kompilerad 2005 och den fungerar faktiskt. Annars blir det väl att tulla på veckopengen och köpa en "Sirp" för gravstenen saknar väl support. Vad är det för skillnad på version 3 och den senaste?

Saken är bara den att det är så mycket mer praktiskt att ha en tongenerator som jag kan variera frekvensen upp och ned hur mycket och länge som jag behöver samtidigt som jag ser resultatet på en kurvskrivare. Har ett instrument som gör detta men som dessvärre har pensionerat sig och kräver en del handpåläggning för att återuppstå.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-21 19:27

Om jag väljer spara så funkar inte tombstone för mig men om jag väljer kör på nedladdningsfilken så funkar det perfa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 19:48

peetwa skrev:Om jag väljer spara så funkar inte tombstone för mig men om jag väljer kör på nedladdningsfilken så funkar det perfa.

Aha, den har jag inte hört förut... Inte för att jag förstår hur det skulle kunna göra någon skillnad. Skillnaden är ju egentligen bara var exe-filen ligger.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-21 22:23

Det är inte så att senare Windows har någonting liknande exekveringsflaggan för Unix-liknande system? Typ att program bara får göra vissa saker om de ligger i vissa sökvägar... Någon med problemet som har provat att överföra äganderättigheterna till vad nu root heter på Windowska och placera filen i C:/Program Files/?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-22 00:34

nolimitsoya skrev:Det är inte så att senare Windows har någonting liknande exekveringsflaggan för Unix-liknande system? Typ att program bara får göra vissa saker om de ligger i vissa sökvägar... Någon med problemet som har provat att överföra äganderättigheterna till vad nu root heter på Windowska och placera filen i C:/Program Files/?

Mja, fast programmet borde inte krascha för det. Överhuvudtaget är det ovanligt att Delphiprogram som vill skicka info till M$.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-22 03:33

Nä, jag tänkte mest om det var någon sorts resurs som det behövde, men inte fick tillgång till. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-05-22 12:17

nolimitsoya skrev:Nä, jag tänkte mest om det var någon sorts resurs som det behövde, men inte fick tillgång till. :)

Jag har haft exakt samma problem i en gammal sliten dell.

Fixades med att byta minnesmodul 0 och 1 mot varandra!

Nåt bitfel i minnena, alltså! Som påverkade nedladdningen! man kunde se att det ex som laddats ner efter swappen hade en annan checksumma än det som laddades ner innan.
Påverkade några få andra program, med det gemensamt att dom kom från universitetsmiljö, och var gratis....

Jag hoppas intensivt att det sista är tillfälligheter.

Datorn i fråga är numera slängd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-22 20:41

n3mmr skrev:
nolimitsoya skrev:Nä, jag tänkte mest om det var någon sorts resurs som det behövde, men inte fick tillgång till. :)

Nåt bitfel i minnena, alltså! Som påverkade nedladdningen! man kunde se att det ex som laddats ner efter swappen hade en annan checksumma än det som laddades ner innan.
Påverkade några få andra program, med det gemensamt att dom kom från universitetsmiljö, och var gratis....

Har inte för avsikt att slänga en ett år gammal Dell Vostro 1510. Gravstenen är väl också att anse som att komma från universitetsmiljö väl...

Skall prova att byta platser för minnesmodulerna, vore kul att använda en senare version av Tombstone.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-05-22 21:40

PeterAkemark skrev:
n3mmr skrev:

Har inte för avsikt att slänga en ett år gammal Dell Vostro 1510. Gravstenen är väl också att anse som att komma från universitetsmiljö väl...

Skall prova att byta platser för minnesmodulerna, vore kul att använda en senare version av Tombstone.

Låt Svante leka med din dator...

Numera köper jag inte datorer som inte har ECC-minnen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-22 23:52

Jag kör en (antagligen) ännu äldre och mer sliten Dell, och på den fungerar Gravstenen utan anmärkning ... :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-23 11:33

phon skrev:Jag kör en (antagligen) ännu äldre och mer sliten Dell, och på den fungerar Gravstenen utan anmärkning ... :)

Jo, jag hade också en annan Dell tidigare, en Vostro 1500 från omkring 2006 eller så, samt en del stenåldersmaskiner (1990-92), och på alla så fungerade programmen. Vet inte varför den här ska trilskas.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2009-06-04 19:48

Fick samma problem idag på en av mina datorer, fungerade på ena men inte den andra. Jag löste de genom att uppdatera windows, var nått uppdateringspaket för .NET.

Så ta en visit till windows update
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-04 21:17

Grahnbarr skrev:Fick samma problem idag på en av mina datorer, fungerade på ena men inte den andra. Jag löste de genom att uppdatera windows, var nått uppdateringspaket för .NET.

Så ta en visit till windows update

Fantastiskt. .NET använder jag inte alls vad jag vet. Men det kanske är nån systemfil som blev lagad med uppdateringen?

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2009-06-04 22:03

Mycket möjligt, uppdateringen var på nästan 100mb så de borde ju va lite mer än bara en säkerhets patch
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Återgå till Teknikforum