Bra program för mp3encoding?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Bra program för mp3encoding?

Inläggav dawen » 2004-11-27 18:02

Hej alla musikfjollor och hifitöntar :wink:

Jag tillbringar max två dagar per vecka hemma med min stereo och mina cdskivor, och därför blir det en hel del bärbart lyssnande, för tillfället med en JVCcd och Koss Porta Pro. Om någon vecka kommer min broder hem från staterna med en spritt ny Ipod som rymmer 40GB musik (eller film eller vad man nu vill).

Drygt 200 skivor ska således in i datorn! Kvalitet är viktigare än att det går snabbt, för jag har tre veckor jullov på mig - men givetvis är det fint om jag hinner dricka lite glögg på detta lov också!

Så, någon som har bra tips?

Förr har jag använt EAC i kombination med någon LAMEbaserad encoder, men jag skulle gärna vilja göra detta i bara ett program.

Går det i EAC's nyare versioner? Finns det encoders som kan plocka artist- och låtinformation från cdskivan så att jag slipper sitta och namnge mp3:or hela lovet?

Tackar och bockar på förhand 8)
Common sense is not that common.

Rollo

Inläggav Rollo » 2004-11-27 21:22

I EAC (i alla fall den jag kör, 0.95 Pre-Beta) går det att specificera ett externt program samt vilka växlar som skall skickas till detsamma, så det borde funka att anropa LAME el dyl från EAC. EAC hämtar naturligtvis artist/titeldata från freedb (och det går att ange olika freedb-spegeladresser om den ordinarie skulle vara nere).

Jag håller just nu på att komprimera hela skivsamlingen och lägga på hårddisk och det har gått i stort sett problemfritt. Då och då går datorstackaren lite segare än vanligt, men det beror nog mer på att mitt gamla cdläsarskrälle inte klarar C2-korrektion än något tillkortakommande hos EAC.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-11-28 00:46

Om kvaliten är det viktigaste konvertera till Apples egna lossless format. Filerna blir ca 40-45% av ursprungsstorleken.

Halvkassa popskivor och annat som jag bara vill kolla av kör jag till 256 eller 320 kbps AAC.

Talböcker och liknande kör jag till 128 kbps AAC.

iTunes används för att konvertera wav till AAC.

Älskar min iPod! 8) Skulle aldrig överleva alla tråkiga flygresor utan den...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-28 00:51

Kvalitén i encodingen, men samtidigt vill jag kunna få med all min musik på iPoden! Kommer nog maximalt köra 320k eller något liknande!

Jag har installerat iTunes, men inte pysslat något med det än. Måste läsa lite manual, fattade mig inte på så mycket första gången jag startade :oops:

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-11-29 09:30

sorrry dawen, det är EAC+LAME som gäller. men du märker väl inte av att det är två seperata program? wav-filen skickas ju automatiskt till LAME o blir encodad sen äré klart.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-29 09:44

Nils: Ähh, så ledsen blir jag inte :wink:

Det jag har ett svagt minne av är att jag inte fick igång EAC tillsammans med LAME senast jag försökte, men det går säkert bättre den här gången :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-11-29 09:52

CDex har funkat bra annars.... jag tror inte rippningen är lika bra som EAC ... men den har LAME "inbyggt", det är väl en stor fördel antar jag. mindre krångel.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-29 09:55

Lika bra att göra det ordentligt när det ändå ska göras tror jag! Får se om jag orkar få EAC att leka med LAME, annars blir det säkert CDex eller liknande istället 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-29 11:58

Om man vill ha exakt kontroll över samtliga parametrar så är det DOS-varianten Lame.exe man ska köra. Liknande finns även för OGG Vorbis (oggenc.exe). Jag vet inte riktigt om Fraunhofers MP3-kodare finns i DOS-version. Somliga säger att Lame är bättre än Fraunhofer, men jag är tveksam. De (enkla) lyssningsprov jag deltagit i visade bara att de lät lite olika, inte att någon av dem var entydigt bättre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi