Hur låg impedans orkar cr80s+infra driva?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Hur låg impedans orkar cr80s+infra driva?

Inläggav lennartj » 2008-12-18 01:39

Jag har tänkt beställa ett cr80s+infra delningsfilter till mina 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor.
Först en kontrollfråga, hur låg lastimpedans orkar filtret driva på LP-utgången?
Nu har jag ett 4-kanaligt Fosgate-slutsteg till låns med 50 kOhm ingångsimpedans per kanal, parallellkopplade alltså 12,5 kOhm sett från filtret, vilket vore skrutt om det inte klarar.
Jag planerar att ersätta det med ICE Powermoduler och då blir det tuffare, de har 10 kOhm in, 4 st parallellkopplade blir alltså 2,5 kOhm.
Kommer filtret att prestera som det är tänkt, eller blir det problem?

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-12-19 15:51

Ring honom! Men i allmänhet är han skeptisk till att blanda sina egna konstruktioner med andras.

God jul!

Användarvisningsbild
lennartj

10 ICE Power -1 dB

Inläggav lennartj » 2008-12-19 16:04

Nja,
såvitt jag vet säljer ino inga förstärkare, så jag anser frågan relevant.
Jag är rätt väl bekant med hr. Öhman, och fick svar igår att utimpedansen är 100 ohm, 4 ICE Power är inga problem, men med tio skulle man tappa 1 dB utnivå från filtret. Leverans i mellandagarna ordnas via goda kontakter. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-20 19:16

Grattis till ett GRYMT bra filter :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-21 10:50

det finns ju es med
tyvärr är jag för mycket smålänning för att köpa det :lol:
men det finns ju andra häromkring
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-22 01:46

alla rattar som inuti filtret vad är dom till?
specielt de på inframodulen
de andra är ju rätt självklara
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-22 14:54

profbd skrev:alla rattar som inuti filtret vad är dom till?
specielt de på inframodulen
de andra är ju rätt självklara

Jag är också nyfiken! Undrar också hur flexibelt infra-tillsatsen är ihop
med andra basmoduler. Som jag förstår det så använder lennartj cr80s
med infra-tillsats till ett par icke infra-basar.

Jag har själv fyra slutna basmoduler som inte kommer från Ino, som är
tänkt som en mellanlandning på väg till ett infra-system. Vad händer om jag
köper till en infra-tillsats till mitt cr80s? Vad är egentligen en infra-tillsats?
Något snarlikt en Linkwitz Tranform? Vad finns det för justeringsmöjligheter
på infra-tillsatsen?

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-22 15:33

Beskrivning på filtret postades i en tråd aldelles nyss:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30045

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-22 16:14

Frisk skrev:Beskrivning på filtret postades i en tråd aldelles nyss:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30045

Tack, men det handlar enbart om cr80s, inte om infra-tillsatsen som är
den intressanta delen i mina ögon för tillfället.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-22 17:07

Jag tycker benämningen "Linkwitz Transform" som etablerats här på Faktiskt ger ett alltför vetenskapligt intryck, likt Fourier Transform.

Som jag uppfattat det handlar det bara om en kompensation för den fallande verkningsgraden under resonansfrekvensen hos en högtalare i sluten låda placerad i ett rum mot (minst) två begränsningsytor.

Det är just vad infra-tillsatsen till cr80s gör.
Den har två rattar per kanal (jag tycker den kunde lika gärna gjorts i mono för lite mindre pengar).
Ena ratten justerar brytpunkten (anpasssning till resonansfrekvensen) och den andra nivån på höjningen, om jag minns Ingvar rätt och jag har glömt vilken som är vilken.

På grund av andra prioriteringar har jag inte rört dem ännu. När jag fått igång ett fungerande mätprogram lär jag upptäcka det.

Hittills har jag bara gjort enkla sinussvep och konstaterat att jag har 3-5 dB för hög nivå mellan 25 och 16 Hz jämfört med medelnivån över 30 Hz i rummet, och än så länge tycker jag snarare att det är kul, än lider av det. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-22 17:11

Är inte det rätt överrensstämmande med hörselns önskemål om lite högre nivå i lågbasen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-22 17:19

MagnusÖstberg skrev:Är inte det rätt överrensstämmande med hörselns önskemål om lite högre nivå i lågbasen?

Tja,
konstant loudness-kompensation för lite lägre frekvenser än brukligt då.
Ref http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=741308#741308
Men cr80s har ju vippan med +6 och +10 dB också, så min plan är att få så rak frekvensgång som möjligt med den i 0-läge.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-22 17:24

lennartj skrev:Jag tycker benämningen "Linkwitz Transform" som etablerats här på Faktiskt ger ett alltför vetenskapligt intryck, likt Fourier Transform.

Som jag uppfattat det handlar det bara om en kompensation för den fallande verkningsgraden under resonansfrekvensen hos en högtalare i sluten låda placerad i ett rum mot (minst) två begränsningsytor.

Det är just vad infra-tillsatsen till cr80s gör.
Den har två rattar per kanal (jag tycker den kunde lika gärna gjorts i mono för lite mindre pengar).
Ena ratten justerar brytpunkten (anpasssning till resonansfrekvensen) och den andra nivån på höjningen, om jag minns Ingvar rätt och jag har glömt vilken som är vilken.

På grund av andra prioriteringar har jag inte rört dem ännu. När jag fått igång ett fungerande mätprogram lär jag upptäcka det.

Hittills har jag bara gjort enkla sinussvep och konstaterat att jag har 3-5 dB för hög nivå mellan 25 och 16 Hz jämfört med medelnivån över 30 Hz i rummet, och än så länge tycker jag snarare att det är kul, än lider av det. :lol:

Tack för detta svar Lennart. Jag tolkar detta som att infra-tillsatsen är en
ganska flexibel lösning som (kanske inte optimalt) ändå ska kunna
användas till andra lådor än Inos egna.

Du har inga mer specifika upplysningar angående mellan vilka frekvenser
som man kan justera brytpunkten och hur mycket höjning den klarar?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-22 18:41

Nej, det får du fråga Ing. Öhman om.
Jag har nöjt mig med att justermånen ska vara tillräcklig för min användning.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-22 21:16

lennartj skrev:Jag tycker benämningen "Linkwitz Transform" som etablerats här på Faktiskt ger ett alltför vetenskapligt intryck, likt Fourier Transform.

Linkwitz kallar det själv för "Bi-quad". Kanske en lämpligare benämning(?)

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Hur låg impedans orkar cr80s+infra driva?

Inläggav AndersP » 2009-05-24 12:31

lennartj skrev:Jag har tänkt beställa ett cr80s+infra delningsfilter till mina 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor.
Först en kontrollfråga, hur låg lastimpedans orkar filtret driva på LP-utgången?
Nu har jag ett 4-kanaligt Fosgate-slutsteg till låns med 50 kOhm ingångsimpedans per kanal, parallellkopplade alltså 12,5 kOhm sett från filtret, vilket vore skrutt om det inte klarar.
Jag planerar att ersätta det med ICE Powermoduler och då blir det tuffare, de har 10 kOhm in, 4 st parallellkopplade blir alltså 2,5 kOhm.

Vad jag vet använder IÖ OPA2134 i sina filter. Sånna brukar kunna dra 600 Ohm i alla fall. Jag kan inte tänka mig att det ska bli några problem. Däremot tycker jag väl att det var redigt med förstärkarkanaler du tänker ha. Med utgångspunkt i att du vill köra basarna i mono undrar man hur du kan behöva så många steg.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Hur låg impedans orkar cr80s+infra driva?

Inläggav lennartj » 2009-05-24 12:52

AndersP skrev:
lennartj skrev:Jag har tänkt beställa ett cr80s+infra delningsfilter till mina 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor.

Vad jag vet använder IÖ OPA2134 i sina filter. Sånna brukar kunna dra 600 Ohm i alla fall. Jag kan inte tänka mig att det ska bli några problem. Däremot tycker jag väl att det var redigt med förstärkarkanaler du tänker ha. Med utgångspunkt i att du vill köra basarna i mono undrar man hur du kan behöva så många steg.

Fosgatesteget råkade vara tillgängligt för utlån just då och då körde jag helt enkelt ett element per kanal.
Nu är det återlämnat och utbytt mot ett Ezon med en ICEPower1000 modul på 500W/8ohm 1000W/4ohm och jag kör mono med mina fyra 4-ohmselement kopplade i serie/parallell.
Det var den mest kostnadseffektiva klass-D drivning jag kunde hitta.
Att använda en ICEPower500 modul per låda blev för dyrt och nu tycker jag att jag har kräm så det räcker i alla fall.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-24 13:01

Jo det blir ju 250 W per låda då. Borde väl räcka........ :roll:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 13:16

Det ska verkligen räcka, det är ju inte sådär värst tröga att driva heller så... ;)

lennartj: hur tycker du att det blev nu då ?
:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Wänner af Ino