Lite nybörjar filterfrågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
connyk

Lite nybörjar filterfrågor

Inläggav connyk » 2004-11-28 14:19

Skall försöka mig på att bygga ett par småhögtalare, har tittat runt på nätet och i filterexempel, filterprogram och blir bara mer förbryllad.
Införskaffade element
5" bas rek delning rek delning <5KHz 8 ohm 87,5 db/SPL
diskant rek del > 2Khz 91dB sb/SPL 6 ohm
Har även skaffat mig L-pad till diskantera

Så till funderingarna
Det verkar vanligt med 6dB/okt på basen om man lägge den på tex 3KHz var skall man lägga diskanten på - samma frekvens ? och skall man köra med 12db/okt eller 18db/okt ?
Skall L-paden kopplas före eller efter diskantfiltret har sett båda på nätet.
Kojukatfiltret misstänker jag blir bäst med det som Perless själva rekommenderar (blir inte samma resultat om man räknar i ett program)

Har förstått att den bästa metoden är att mäta, har ingen utrustning till det och det verkar vara lite lyxigt till element som kostar 800Kr/uppsättning
/Conny

Element
Perless CSX 145 H 145 WR 26 90 SD AL 8 ohm - Order ID: 850108
http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm
Vifa PL27TG35-06
http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl27tg35-06a.htm

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-28 15:43

Det är svårt att hjälpa specifikt i såna här fall, men det lönar sig tyvärr att ha ändamålsenliga filter för högtalaren även om elementen är billiga. Man kan säga att filtret är mycket mer kritiskt än högtalarelementen i sig. Det blir alltså alltid bättre med ett bra filter och billiga högtalarelement än med dyra högtalarelement och ett dåligt filter.

Men lite tips på vägen kan vara att försöka planera in så mycket som möjligt vad som påverkar högtalarens ljud i själva filtret. Tex baffeldiffraktion, elementens frekvensrespons och impedanskurvor osv.

Sedan bör man ha som utgångspunkt hur den akustiska frekvensgången från de filtrerade elementen i den färdiga högtalaren kommer att bli. Den elektriska filterfunktionen är bara ett verktyg att nå dit. Gör man det så blir resultatet mycket mer likt det man beräknat.

L-paden, om man tänker använda en sådan, bör man placera efter filtret(på elementets sida). Då får man räkna med den när man beräknar filtret (eftersom impedanskurvan ändras lite beroende på hur man vrider l-paden) men man slipper den låga impedans som blir vid lägre frekvenser, och dämpningen blir mindre konsistent om man kopplar in l-paden innan filtret.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-11-28 17:23

Jag har byggt ngt liknande, samma bas och en snarlik diskant.
Detta är filtret, kanske ngt att utgå ifrån i brist på annat.
Bild
(Mina lådor har en baffelstorlek på 18x26,5 cm)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-11-28 17:39

Och elementen du köpt är inga skräp element...... tycker iaf jag.
Det är värda det bästa filter (utan exotiska komponenter) man kan bygga.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-28 19:07

Hej!

Håller med föregående talare .)! Inte dyra dock bra element samt helA* grejen med
högtalarbygge är ju just filtren! Låda är inte såå svårt (även om många verkar vilja tro
lådan måste vara i kolfiber o ha sjuttioelva stagningar eller väga 365kg för o få MVG ;))

Det är samma med exotiska (läs dyyra) filterkomponenter! Det är möjlighet att dessa
ger (små) ljudliga förbättringar men är i.s.f. minimala och definitivt ej värda stora delar
utav totala byggbudgeten! Eventuellt gör dem ingen skillnad alls o kanske t.o.m. ljuder
sämre än betydligt billigare komponenter! Finns flertalet erkänt välljudande högtalare i
1/2-miljon kr´s klass som har (förhållandevis) extremt billiga filterkomponenter! Om man
nu vill överdriva så är det betydligt bättre att extremmatcha komponenterna och det är,
med esoteriska varianter, såå dyyrt att detta förfarande har då ingen råd med... ändå 8)!

Måste springA*, hejdå :D!

Användarvisningsbild
connyk

Inläggav connyk » 2004-11-28 19:37

Man tackar skrutten, det blir en bra start förutsättningarna är nästan identiska -det blir att beställa hem lite komponenter - hur låter dom ?
Huvudsaken är att det fungerar men man blir lite nyfiken på delningsfrekvenserna och framräkning av komponenterna.
LP är på 1400Hz om jag räknat rätt och HP 2600Hz om man hade L1 på 0,28mH istället för 0,195mH. Varför skiljer sig filterkalkylatorerna från värden som används, samma sak med de färdigbyggda filtren som jag tittat i.
/Conny

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-28 19:46

Hej!

B.l.a. därför att ett ex "8 Ohm"´s element ytterst sällan har just 8 Ohm i Impedans vid den
frekvens där man ämnar dela elementet! Sen gällande spolars mH värde bör man även räkna
in (bas/mid) elements egna mH-värde + en massa andra grejer som ingen A*ningen has om!

Högtalarfilter kanske inte direkt är rymdteknologi (som många hävdar då o då (att det
inte är, v.s.)) men det är A*ttans svårare än vad man kanske först tror!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-28 20:28

Dessa "L-paddar" är ganska dumt, eftersom de bara bidrar till att elda effekt för kråkorna. 8) Inför istället dämpningen med ETT motstånd i serie med elementet, alternativt TVÅ - ett före elementet och ett före filtret, men inte mot jord.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
connyk

Inläggav connyk » 2004-11-28 21:05

Du har rätt Audiomanikern, bas/mid elementet ligger run 10-16ohm vid delning beroende på frekvens - det förklarar de konstiga värdena när jag tittat på fabriksgjorda högtalare :D
/Conny

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-11-28 21:52

Jo filtret i mitt fall delar vid 2500Hz (om jag inte minns fel) inget annat. Filtret är ett 24dB/okt Linkwitz-Riley filter fast det för den ovane betraktaren kan se ut som ngt helt annat. Båda flankerna både bas och diskant faller med 24 dB/okt akutsiskt (inte elektriskt).
Det är den akustuska överföringsfunktionen som är viktig för ett filter. Filtert ovan sköter även baffelstegs kompensation samt gör det möjligt för elementen att monteras i samma plan (- utan att looben pekar i golvet vid delningsfrekvensen)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-29 00:13

En L-pad har sina fördelar jämfört med ett motstånd. Jag tycker inte att det är att "elda effekt för kråkorna". Ensda skillnaden i effektivitet mot att sätta bara ett motstånd är att det drar lite mera ström vid högre frekvenser från förstärkaren och det brukar inte vara några som helst problem för en normal förstärkare så länge impedansen inte blir överdrivet låg. Det är alltså normalt ingen begränsande faktor för hur högt man kan spela eller något sådant.

Fördelen med en L-pad är att impedansen (som filtret ser) blir mer linjär och att förändringar i impedans pga olinjäriteter i elementets motor och uppvärming av talspolen mm inte blir lika stor.

Däremot så innebär ju en vridbar L-pad att impedanskurvan ändras lite beroende på i vilket läge den står i. Därför är det bättre med fasta motstånd som det sitter i skruttens filter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 00:20

Martin,

Är impedansen olinjär (pga att induktansen moduleras av membranförskjutningen eller att talspolens resistans moduleras termiskt tex.) bör talspolen drivas maximalt högohmigt, vilket man inte gör med en L-pad. Ang. talspolens komplexa impedans; den går att hanetra utan detta "knep". 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-29 01:04

Morello skrev:Är impedansen olinjär (pga att induktansen moduleras av membranförskjutningen eller att talspolens resistans moduleras termiskt tex.) bör talspolen drivas maximalt högohmigt, vilket man inte gör med en L-pad.

Varför då? Tänker att det är precis tvärtom. Att man bör driva så "lågohmigt" som möjligt för att minska drivimpedansens påverkan på elementet så att spänningen över elementet inte moduleras av förändringarna.

edit: Ok, jag förstår hur du tänker nu. Att förändringen av strömmen genom talspolen ska "bromsas" mha ett stort seriellt motstånd.
Senast redigerad av Martin 2004-11-29 01:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-29 01:13

Mycket klokt har redan sagts här, men min syn på detta är att det är bra att först begripa detta med olika filtertyper (Linkwitz-Riley, Butterworth, olika brantheter etc) och sedan dessutom inse att delningsfiltret är ett alldeles utmärkt ställe att kompensera för elementens tonkurvor och baffelsteg. När man som grädde på moset inser inte kan köpa spolar med noll ohms resistans och elementens impedanser inte är rent resistiva så förstår man att tabellfiltren inte räcker hela vägen. Likt förbaskat är de bra att förstå.

Så först ser man till att begripa de grundläggande filterstrukturerna, sen simulerar man filtrens överföringsfunktioner, med elementens verkliga elektriska impedanser, lägger till baffelsteg och elementens tonkurvor (inklusive fas), och justerar filterkomponenternas värden tills man är nöjd. Eventuellt kommer man då att inse att det behövs konjugatlänkar, notchlänkar och andra godsaker som är specifika för elementkombinationen. Oftast slutar det med något som är ganska olikt tabellfiltret.

Ungefär därför är det svårt att ge specifika råd om hur ett visst delningsfilter ska se ut utan att ta sig igenom hela designprocessen.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-29 01:21

utan mätningar är det väldigt svårt att hitta rätt. man kan med väldigt mycket gissning och med hjälp av simulerade baffelstegseffekter(och låd bidrag) komma fram till nåt som låter hyffsat. dock kan man ju aldrig veta hur bra det egentligen låter eftersom man inte kan verifiera det.
tex kan en urfasning på flera db fortfarande låta bra (har upplevt det själv).

utöver det har väl allt redan sagts.. men försök hitta nån som kan mäta upp lådorna innan du börjar på nån slutgiltig filteridé. kanske nån här på forumet bor i närheten och äger utrustning för detta?

själv har jag en trevägare stående i umeå utan möjlighet till mätning (än).. ska ta itu med det innan jul tänkte jag (iaf börja.. *suck* men vad gör man när man har element för 6000 och en polare som vill ha högtalare? :) )

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-29 01:33

Man kan borja med att jamna ut impedanstoppar. Det gor man med parallell notch och konjugatlank bade for basen och diskanten. Sedan nar man har linjar impedans kan man laata ett program berakna filtret. Tja man maste mata upp elementen i ladan forst. Haller pa med samma baselement men diskanten ar Peerless egen 100 DT. :)

Skrutten, va ar det for varde pa spolen till diskanten? Ah nu ser jag. 0.2 mH. :oops:
Let forever be

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-29 08:11

Frågan är hur stor distorsionsminskningen blir med att driva elementet "maximalt" högohmigt passivt kontra problem med känslighet? Det är andratonsdist som minskar vad jag förstått, men för att minska den rejält behövs rätt stora passiva motstånd. Med aktiv drift och manipulation med utgångsimpedansen kanske man kan få rejäla effekter? Simuleringen av Colloms var väl med "oändlig" utgångsimpedans om jag inte minss fel?

Har själv CSX145 bas men Peerless CT62 som diskant, aktivt vid 1.6 kHz. Elektriskt 12 dB/oktav för diskant och 24 db/oktav för bas (24 dB/oktav akustiskt). Lite trix för att få en höjning mellan 1-2 kHz har jag också lagt in för att det ska låta bra. Dock med ett 2.2 ohms motstånd i serie med diskanten. (Som jag funderar på att höja till åtminstone 3.3 ohm i nästa version).

Användarvisningsbild
connyk

Inläggav connyk » 2004-12-12 19:16

Filtret vart bra skrutten - är nöjd med ljudet. Slutresultatet syns under signaturen, är imponerad av så litet element kan ge en hyfsad bas på bara 3,5l netto
/Conny

Återgå till DIY-forum