Skolavslut med stereo på lastbilsflak

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Skolavslut med stereo på lastbilsflak

Inläggav Piotr » 2009-05-23 11:59

I en svag stund lovade jag en kund att "lösa" detta till kunden för hans barns räkning.

Han är rätt rudis på teknik men vill ha en stereo på flaket på studentyran.

Högtalarna som skall användas är nån modell från Mirsch, en sluten låda med dubbla åttor och 4ohm impedans.

Jag ser några olika lösningar..

- Ta kräm från befintligt batteri till en bilstereo på flaket.

- Använda ett löst batteri med en bilstereo på flaket.

- Löst batteri med DC/AC converter så man kan köra med en hemmastereo.

Vad är smartast? Finns det färdiga lösningar at hyra av nån PA/bilstereofirma?

Billigast kanske blir att ordna fram ett bilbatteri (eller två) samt att köpa en converter och köra på en hemmastereo.

Tacksam för synpunkter och förslag.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-23 12:10

Batteri, bilstereo med line in (till någon MP3-spelare), högtalare.

Lite trist bara om batteriet dör under turen..

Finns det ingen stereo i lastbilen, kanske med line out, så du kan koppla på ett skitslutsteg från te x Billebro?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-23 12:42

Ja den lösningen är nog smidigast. Vet inte om det finns stereo i bilen. Tror inte det.

Tråkigt som du säger om batteriet sinar under festen.. och det är väl inte helt osannolikt. Då skulle man behöva börja räkna på tid, effekt m.m. och det är lite mer än jag känner för att bjuda på.

Känns som man skulle vilja ha flera batterier eller kopla batteriet till bilen så man får laddning..

/Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-23 12:42

Hur stor är lastbilen? 8)

Stora lastbilar har 24v batteri, ett tips.

Bäst är det att ha ett 240V, bensindrivet elverk som matar stereon.

Kolla Billebro t.ex.

Bild
Senast redigerad av Sanny_X 2009-05-23 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-23 12:43

Vet inte vad för typ av lastbil det är.

Bensindrivet verk har varit på tal men det låter väl en del och kanske ger onödigt med avgaser..?

/Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-23 12:47

Frågan är (som alltid), vad är det för budget?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-23 13:36

Ojojoj...

Hoppas han inte är rädd om högtalarna. Risken är överhängande både för brända diskanter och bubbelskvätt.

Hyr några PA-prylar i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-23 15:59

Ja det där med högtalarna kan va ett problem. Jag hade tänkt att påtala det för honom och att dom skulle tänka på att dom inte kan spela för ett helt kvarter åt gången. :)

Budgeten är väl upp till en tusing sisådär.

Hmm.. hade man (jag) haft tid hade man ju kunnat prova ut anläggingen men nu ska jag alltså bara ge killen råd som han kan följa och plocka ihop nåt som funkar.

Det bästa jag kan göra är väl att nämna de alternativ som finns och var man kan hitta rätt grejjor men samtidigt rekommendera att köra på en hel lösning från nån firma som har koll på sånt här precis som Svante skriver.

/Peter

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-05-24 12:22

Kan det vara så här enkelt:

MP3 spelare + 3,5 mm till rca kabel + ett billigt slutsteg ?

Summa: 630 kr exkl. MP3 spelare, högtalare och strömmatning

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-05-24 20:06

När jag tog studenten va vi runt 6st på vårt lastbilsflak, Två parkbänkar och sitta på. ett par PA högtalare modell ganska stora, PA steg och bärbar cdspelare. Och ett elverk som drev steget.

Låter elverket? - självklart, men man får överrösta det. (inga problem :lol: )

Luktar elverket? - nja, man känner inte det och störs inte av det, festandet och musiken tar överhand 8)

Vi hyrde ett elverk på en firma som hyr ut maskiner, så kolla med någon sån firma, om inte alla redan är bokade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-24 21:46

Fredrik_b skrev:När jag tog studenten va vi runt 6st på vårt lastbilsflak, Två parkbänkar och sitta på. ett par PA högtalare modell ganska stora, PA steg och bärbar cdspelare. Och ett elverk som drev steget.

Låter elverket? - självklart, men man får överrösta det. (inga problem :lol: )

Luktar elverket? - nja, man känner inte det och störs inte av det, festandet och musiken tar överhand 8)

Vi hyrde ett elverk på en firma som hyr ut maskiner, så kolla med någon sån firma, om inte alla redan är bokade.

Det som Sanny visar är rätt tyst. Garanterat tystare än lastbilen. :D Det samma gäller lukten.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-25 07:00

Sanny_X skrev:Stora lastbilar har 24v batteri, ett tips.

Jag tror de flesta tunga fordon har två 12 V-batterier kopplade i serie. I så fall kan man ta 12 V från det som "ligger närmast jord".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Skolavslut med stereo på lastbilsflak

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-25 07:20

Piotr skrev:Högtalarna som skall användas är nån modell från Mirsch, en sluten låda med dubbla åttor och 4ohm impedans.

Pallar de högtalarna för denna typ av återgivning?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-25 10:12

Alltså fyra åttatumare av skaplig kvalitet ska ju kunna spela en del, men visst, det är nog lätt att spela sönder dom ockå.och diskanten..

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-25 10:43

Piotr skrev:Alltså fyra åttatumare av skaplig kvalitet ska ju kunna spela en del, men visst, det är nog lätt att spela sönder dom ockå.och diskanten..

/Peter

Nu vet jag inte hur högtalarna ser ut men är det vanliga domediskanter så skulle jag vara förvånad om de överlever.

Det finns flera faktorer som talar emot det. Dels är det FEST, då ska ljudet vara starkt. Öööööhhhh höööögreeee! Dels kommer de att tävla med alla andra flak som åker runt på stan. Dels är de utomhus, vilket gör att avståndslagen faktiskt gäller även bortom 1 meter. Putte som står längst bak på flaket, 4 meter från högtalarna kommer att vilja att effekten är 16 ggr högre än han skulle vilja i ett rum med 1 meters efterklangsradie.

Om du ändå väljer att använda högtalarna, lova att visa oss bilder på de brända diskanternas talspolar ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-05-25 11:05

Svante skrev:
Öööööhhhh höööögreeee! Dels kommer de att tävla med alla andra flak som åker runt på stan.

Om du ändå väljer att använda högtalarna, lova att visa oss bilder på de brända diskanternas talspolar ;) .

Håller helt med Svante här.

Hyr eller låna ett par högtalare som klarar jobbet (för syndromet Hööööögreee blir svårt att undgå).

Annars vill jag också se bilderna :lol: , även om det är synd för högtalarna

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-25 11:34

Jag gissar att diskanterna dör nästan direkt... Har mitt kontorsfönster vid Storgatan här i Jönköping, just där sådana musikspelande lastbilsflak kommer att passera vid skolavslutningsdags (=max 5 m till flaken).

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 13:48

Behövs diskanten? Efter många år på festivaler så verkar folk vara nöjda med några basar, för det är ändå det man vill åt, "dunket".
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-05-25 18:30

När mina bröder tog studenten på gotland var det typ tävling om vilken vagn som hade mest/flest högtalare vilket ledde till stora PA-system på flera kilowatt... (om jag minns rätt var det nån som hade en extravagn bara med PA-systemet på.....)

Tänkte bara nämna det som en liten hint till piotr om vad han behöver fixa... ;)

Förresten, du kan väl låna ut dina högtalare? Jag har hört att dom skall vara rätt hyfsade! ;)

(När jag tog studenten var det inget åkande på vagnar, vilket öronen nog tackar för)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-05-26 19:34

fan vi hade globens anläggning när det begavsig
55000 watt så det blev bil och släp

Återgå till Teknikforum