Intern-kablar...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Intern-kablar...

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 08:26

jag har en liten fundering, vad säger ni (eller för den delen du IÖ) om att man byter ut EKUA'n mot supra rondo i modulerna ?! :)
Detta för att EKUA'n har en tendens att ligga mot och vibrera men det gör absolut inte Supra'n! Även i topparna (i28) så skulle det vara trevligt att köra med Supra Rondo bara för att eleminera det möjliga "problemet" totalt, och det finns ju inte någon direkt nackdel heller med denna kabel framför EKUA'n, Om vi helt bortser från pris då alltså !
Jag tängte det e lika bra att ställa frågan först och se vad ni/han tycker "bara för att" men inget säger mig att det skulle spela någon roll, inte på något sätt som skulle kunna vara negativt i alla fall...
Tängte så att detta inte skulle på något sätt heller sänka värdet på dessa "bara för att det inte är helt 100% original" eller hur man ska säga... :?

//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-25 09:07

Limpistol?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 09:34

Skallrar de har du ju verkligen inte dragit kabeln rätt
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 11:59

Det finns fall där EKUA'n hamnar i vissa lägen då den får för sig att skallra... Inte på mina högtalare som jag har just nu, men vill undvika detta på dem jag komerm att ha 8)
men men, hur e det med Supran ?!Inte ska det vara något att gnälla om att köra det som internkablage ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-25 13:16

Varför skulle inte en Supra kunna skallra, om den hamnar tokigt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 13:25

paa skrev:Varför skulle inte en Supra kunna skallra, om den hamnar tokigt?

För att Supra Rondon är så löjligt tung/mjuk och "gummiaktig" så att den är till 99% helt omöjlig att få att vibrera inne i en högtalare på ett sätt som skulle kunna få bi-ljud som följd... därför jag vill ha den i modulerna i alla fall, bara för att vara säker på att slippa riva ut all dämp igen och hålla på... (varit med om detta redan vid konstruiktion av ett par pX-2...)
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-25 13:31

Har bara satt ihop en Ino-modell och det är just prof.X-modulerna. Där kläms
väl kablaget ofelbart benhårt fast av dämpmaterialet?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 13:35

Sen måste dom alla parametrar vara exakt lika mellan kablarna för det ska funka bra. Ingen av mina kablar har skallrat här.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 13:39

shifts skrev:Har bara satt ihop en Ino-modell och det är just prof.X-modulerna. Där kläms
väl kablaget ofelbart benhårt fast av dämpmaterialet?

Jo, det va också det vi tängte, men så blev det inte, kablarna i ena av lådan skallrade väldigt, hur hårt vi än tryckte dämpet in mot baksidan...
Slutade med att vi fick hålla på och knöla väldigt innan det blev tyst..
Men den andra modulen skallrar också lite....

aja, men då blir det väll till att köra på Supra Rondon i alla fall då, lika bra för då kan det bara inte under några omständigheter någonstans i hela världen, få för sig att börja skallra eller liknande.

För inte ska det spela någon roll... enda anlednignen till att IÖ valt EKUA är ju för att den är billig, tillräkligt bra (fyller sin fungtion som ledare så bra att det inte kan bli bättre till ändåmålet) och "ärgar" inte då den är förtennad. det är förestan Supra rondon också så... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 13:42

MattiasKarlsson skrev:Sen måste dom alla parametrar vara exakt lika mellan kablarna för det ska funka bra. Ingen av mina kablar har skallrat här.

parametrar ?!

Det e så korta kablar + att supran är ju knappast "sämre" än EKUA heller så...

jo, men dem som vi byggde va i och för sig BS60/pX-2 moduler, så dem hade ju lite mer kablar i sig och det va i närheten av filtret som kablarna har hållit på och skallrat (det blir ju en "grotta" i dämpet där filtret är)
Så det va ju det som knölade för oss...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 14:27

Jag skulle absolut inte byta till en kabel med andra mätvärden, oavsett hur "bra" den är.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 14:43

DVD-ai skrev:För inte ska det spela någon roll... enda anlednignen till att IÖ valt EKUA är ju för att den är billig, tillräkligt bra (fyller sin fungtion som ledare så bra att det inte kan bli bättre till ändåmålet) och "ärgar" inte då den är förtennad. det är förestan Supra rondon också så... :)

Nej, det är inte enda anledningen.

Den är mycket lätt att löda också och man riskerar inte att skada elementen.

Dumt att byta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 14:52

jaha... men jag har väldigt stor lödvana och har alldrig hitils lyckats förstöra något element, komponent eller krets på något kort heller.

Till Mattias: Det är ju omöjligt att skillnaden mellan Supra Rondo och EKUA är så "stor" att det påverkar resultatet ens mätbart i detta fallet.. :roll:
jag tror bara du e "rädd"... :P :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-05-25 17:29

När jag var och köpte mina piP så var det även en annan där som skulle ha ett par. Han kommenterade "väldigt tunn kabel det är i dessa" då sa Ingvar "ja men den får absolut inte bytas, det ändrar karaktär på högtalaren"*.

Så jag tror inte det är läge att byta kabel, iallafall inte om du frågar Ingvar :)

*Kanske inte en helt korrekt quote av vad som sas men budskapet är inte ändrat :). Har för mig det var just "karaktär" Ingvar använde som ord iallafall.
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Gorgen

Inläggav Gorgen » 2009-05-25 18:44

Till mina piP medföljde en byggbeskrivning och på den stod "Använd under inga omständigheter någon annan intern kabel än den medlevererade. Annan kabel kommer att resultera i en försämrad ljudkvalité".
Nu vet jag inte om detta gäller andra modeller än piP men om jag känner Ingvar rätt så skickar han inte med en kabel som bör bytas ut.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-25 21:48

Varför göra ändringar/modifikationer på en hifi-produkt som är så färdigkonstruerad som den kan bli? Jag menar att alla Ino's produkter är klara, så det finns inga förbättringar man själv kan göra på dessa. Rätta mig om jag har fel.

Om man behöver förändra något som internkablage,, byta kondingar, motstånd, spolar osv i en högtalare, så har konstruktörerna missat något. Detta har knappast Ingvar Ö gjort.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 22:12

Men vill modulerna... hur kan kabeln möjligen påverka...

Om jag har 3meten kabel till modulen och sedan så en terminal och sedan sista 0,5 metrarna är EKUA... vad spelar det för roll om den sista 0,5 meter också är Supra Rondo som resten av alla kablar...
till piP eller någon annan högtalare (so inte är modul) kan jag tänka mig att det inte är att rekomendera, men till modulerna kan jag verkligen inte se varför... :?

Frågan om intern kablaget va egentligen gällande i28, alltså om jag "fick" byta i dem, men till modulerna hade jag mer eller mindre tänkt göra det.
Men om IÖ själv säger att man absolut inte ska göra det i även modulerna så låter jag självklart bli det också :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 22:32

Du kan bya, det blir inte många tiondels db fel i värsta fall - förmodligen inte ens det.

I modulerna kan du byta rak av!

I topparna är resistansen i EKUA medräknad i konstruktionen, men jämför resistansen på 1m EKUA och 1m Rondo så lär det inte påverka mye inte...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-25 22:44

MagnusÖstberg skrev:Du kan bya, det blir inte många tiondels db fel i värsta fall - förmodligen inte ens det.

I topparna är resistansen i EKUA medräknad i konstruktionen, men jämför resistansen på 1m EKUA och 1m Rondo så lär det inte påverka mye inte...

ne, jag menar ju det :)

Jo men i modulerna så kör jag då på Supra Rondo, och ska inte värma sönder några anslutningar... ;)

i i28 så kör jag med "original" i alla fall (bara för att motståndet va så hårt och det känns bäst med "rätt" kablar :))
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-05-26 13:42

DVD-ai skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du kan bya, det blir inte många tiondels db fel i värsta fall - förmodligen inte ens det.

Jo men i modulerna så kör jag då på Supra Rondo, och ska inte värma sönder några anslutningar... ;)

i i28 så kör jag med "original" i alla fall (bara för att motståndet va så hårt och det känns bäst med "rätt" kablar :))

Limma kabeln mot innerväggen. Garanterat vibrationsfritt. Byt inte förrän du hört med IÖ.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-26 14:19

Han tänker ju inte byta kabel i topparna. Det är bestämt.

I basmodulerna som inte passerar något passivt filter kan han ha vad fan som helst som inte beter sig som en sopa, och det gör inte Supra Rondo. Den kabeln beter sig fint.

Jag skulle inte byta, jag har själv EKUA i mina 6 basmoduler, men han lär inte få någon ljudförsämring av operationen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-26 15:15

DQ-20 skrev:
DVD-ai skrev:

Limma kabeln mot innerväggen. Garanterat vibrationsfritt. Byt inte förrän du hört med IÖ.

/D

Jag ska såklart prata med IÖ också, jag har inte ens köpt modulerna än så... :P
Inte i28 heller för den delen....tyvärr.. :cry:

Men som sagt, jag byter alltså inte alls i topparna, dem låter jag ju vara som dem är med "original kablar" och gällande dem va det som frågan gällde egentligen.
Modulerna vet jag/ kan jag inte se hur det skulle kunna göra någon som helst negativ skillnad med Supra Rondo i stället för EKUA.
Hur "onödigt" det än må vara med Supra Rondå så ser jag fördelar med den kabeln i just modulerna (sedan tidigare förklarade fördelar)
Och då konstruktionen på modulerna är som den är så kan det ju inte påverka om jag kör Supra rondo i dem....
Så detta med internkablarna i modulerna va som sagt ingen fråga utan det utgick jag från att jag skulle göra/ at man kan göra utan att påverka funktionen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-26 15:17

MagnusÖstberg skrev:Han tänker ju inte byta kabel i topparna. Det är bestämt.

I basmodulerna som inte passerar något passivt filter kan han ha vad fan som helst som inte beter sig som en sopa, och det gör inte Supra Rondo. Den kabeln beter sig fint.

Jag skulle inte byta, jag har själv EKUA i mina 6 basmoduler, men han lär inte få någon ljudförsämring av operationen.

Jepp, Supra Rondon är en kabel som jag gillar skarpt, har den till det mesta för att den rent tekniskt är en bra kabel och för att den är lätt att få till riktigt snygg och så är den smidig.
Bästa kabeln på jorden om ni frågar mig :)

Ne, jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna påverka... helt omöjligt för mig att få ihop det... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-29 10:14

hur gör man för att ladda upp bilden på detta forum ?! :?

någon som kan hjälpa mig och förklara detta så skulle jag bli jätte glad ! :)

tack på förhand //David
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-29 10:17

DVD-ai skrev:hur gör man för att ladda upp bilden på detta forum ?! :?

någon som kan hjälpa mig och förklara detta så skulle jag bli jätte glad ! :)

tack på förhand //David

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=170343
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-29 10:27

ok, det verkar knöligt... och jag har vista kör firefox så då går det inte eller... ?! (av det som stod där fick jag den uppfattningen)

aja, får titta på detta senare, har inte lust/tid just nu :)

Men tack så mycket för länken !
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-29 10:59

ftp program, skitsimpelt bara du har konto :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 11:52

Insignalen ÄR referensen

Återgå till Wänner af Ino