Linjekällorna klara för lyssning -

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudman

Inläggav Ljudman » 2009-05-25 11:32

Som jag skrev i våras så skulle ett par linjekällor i budgetklass skapas. Dessa är nu klara för lyssning och de låter mycket bra. jag är väldigt nöjd och det är vekligen kul att sätta sig och spisa musik. Det som återstår är att slipa och olja lådsidorna som är av ek-bänkskiva, samt att snickra ihop en tygfront bestående av en träram med svart tyg

Bestyckning per låda:
Nedåtriktad bas - Gamma LA1232 8 Ohm (monterad nedåtriktad i botten av lådan - syns ej (hade dessa liggande i källaren - ingen kostnad)
Frontriktade bas/mellan - 6 st 8 tummare 4 ohm av okänt fabrikat (betalde 700 kr för 16 st på blocket)-
Diskant - Philips Isophase banddiskant. (köpte ett par för 1000 kr på blocket)

Nu är detta kanske inte en 100% äkta linjekälla, eftersom diskantdelen inte är längre än 8 cm, och höjden inte är större än 1550 mm, men banddiskanten har ända samma strålningsmönster som raden med basar varför jag likväl har begränsad spridning vertikalt.
Lådornas mått : Höjd 1550, bredd 354, djup 375.
Delning mellan baselement och diskantelement sker vid 1700 Hz med ett Sentec EC-9. Diskantelementen matas med ett Hitachi mosfertslutsteg HMA 9500 och bas/mellanelementen drivs av en nyförskaffad budgetstärkare, HK 3490. Lådorna är slutna och ger en mycket ren snärtig och jämn ljudåtergivning. Basen är inte på något sätt dominerande. Efter några dagars lyssning märkte jag att baselementen lät en smula påträngande vid visst sångmaterial, och detta har jag nu åtgärdat genom att applicera silikon runt de inre delen av baselementen. Detta har dämpat skrikigheten och nu låter det riktigt bra. Jag kommer nog att addera en konjugatlänk för basdelen eftersom det är sådan liten kostnad i sammanhanget. Jag planerar också att testa andra 8-tumselement för att se om jag kan förbättra bas/mellanåtergivningen ytterligare, jag har några Sinus-basar som suttit i SP77:or som jag avser testa med, och jag har också några Philipsbasar som suttit i B&O -högtalare, som jag vet har en mycket ren och trevlig återgivning. Jag måste dock först lyckas skrapa ihop ett kompletterande antal från begagnatmarknaden. Jag har även ytterligare två st Gammabasar och kommer säker att testa en push-pull-lösning vad det lider. Men gott folk - hur gör man för att bifoga bilder på högtalarna?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-25 11:41

Enklast är att skaffa ett konto på http://www.imageshack.us/ och sedan
länka bilderna därifrån.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ljudman

Inläggav Ljudman » 2009-05-25 12:19

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Linjekällorna klara för lyssning -

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 14:47

Ljudman skrev:Ett par bilder på högtalarna - se länkar:

Bild

Bild

/Ljudman
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Linjekällorna klara för lyssning -

Inläggav Strmbrg » 2009-05-25 22:13

MagnusÖstberg skrev:
Ljudman skrev:Ett par bilder på högtalarna - se länkar:

Bild

Bild

/Ljudman

Snitsigt!

Du har ju åstadkommit ett antal objekt genom åren...
...ett par hörnstående jättepjäser, minns jag speciellt, samt att du gjorde ett par ganska små kvartsvågspipor en gång, för länge sedan. (?)

Själv har jag mest åstadkommit mer eller mindre oljud med de konstruktioner jag byggt:
Sigma-horn (med fostex 3-tummare).
Och en märklig egen-konstruktion med tre st 8x3" Philips i en prisma-formad låda, med en piezo-diskant uppåtriktad på toppen...
Till den senare gjorde jag en "subba" av en avloppsrörskrök i gjutjärn, med två små basar i mottaktkoppling...

/Strmbrg,

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-25 23:03

Snygga. Hoppas de även låter bra.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-25 23:04

shifts skrev:Enklast är att skaffa ett konto på http://www.imageshack.us/ och sedan
länka bilderna därifrån.

Eller:

www.photobucket.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 23:13

lägg inte bilderna på ett idiotställe där de försvinner med tiden!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-25 23:35

MagnusÖstberg skrev:lägg inte bilderna på ett idiotställe där de försvinner med tiden!

Var då? Photobucket har jag haft i flera år utan förlust. Men om så är, har du nåt annat att rekommendera?
Tja du kanske har rätt Magnus.. :?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-27 13:49

Jo det hade varit bra med tips ! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum