Hjälp med funderingar kring basstöd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lazpete

Hjälp med funderingar kring basstöd

Inläggav lazpete » 2009-05-26 21:53

Jag har en liten tanke, som jag skulle vilja vädra här, och den går ut på att lätta bördan för mina elac fronter, genom att addera en sub och ett par passiva filter.
setup följer här:

xtz A100D3 har två subutgångar, och delbart för och slutsteg.
Tanken är då att sätta ett par 80hz passiva filter mellan försteg och slutsteg i stället för byglarna, för att lätta bördan för fronterna, och sedan låta en sub ta de lägre frekvenserna.

Vinner jag någon ljudstyrka på att göra så här? Vinner jag något annat?
Vad kan gå fel?

Hoppas på några kloka kommentarer.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 00:37

Totalglöm passiva filter i det frekvensområdet.

Dessutom kan man inte sätta passiva filter mellan för och slutsteg!

Det du kan göra är att sätta ett aktivt filter mellan det delbara för och slusteget och föra in frekvenserna över 80hz till stärkaren igen och låta det under 80hz gå till basmodul(er) via deras inbyggda, eller separat slutsteg.

Ja, det finns mycket att vinna på det, särskillt om du har dubbla basmoduler. Varför inte bygga något?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-27 06:26

Ok, tack.

Nä, bygga kan jag inte, tyvärr.

Följdfråga: Är inte skillnaden på ett passivt och aktivt filter, att du kan ändra skärning i ett aktivt, men inte på ett passivt? :oops:
Antgligen inte, efter som jag ska glömma passiva filter. Kan du inte berätta mer Magnus :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 08:11

Passiva filter består av komponenter som inte får separat strömförsörjning, spolar, motstånd och kondensatorer. Ett passivt filter i låga frekvensområden innebär komponenter med stora värden, vilket blir mycket dyrt men även vanligtvis påverkan på återgivning genom påförd serieresistans. Man brukar aldrig använda passiva filter under 100hz, alltså mot basmoduler.

Elektroniska filter har separat strömförsörjning och består av operationsförstärkare, motstånd och kondensatorer. De kräver ju separata slutsteg för varje delningsfrekvensområde vilket gör att de är vanligast vid delningar lågt i frekvens eller i PA. I alla hembioförstärkare är det elektroniska filter inbyggda.

Elektroniska filter kan göras fasta, eller variabla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-27 08:53

Tack! Alltid kul att lära sig något nytt!

Återgå till Teknikforum