HUr många Ledande studios finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

HUr många Ledande studios finns det?

Inläggav Kraniet » 2004-11-28 22:26

När man läser lite här och där hos olika tillverkare av högtalare mm står det ofta att deras produkter används i flera av världens ledande studios som tex Dolby Labs eller nåt liknande.
Men hur många studios har dess ledande företag? För börjar man summera så måste de ha flera studios var med dessa svindyra jättebra högtalare??

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-28 23:33

Är inte så jättevanligt att studios har riktigt högklassiga högtalare. Genelec och Yamaha är mer eller mindre allena rådande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-29 01:00

ja fast läser man hos B&W så används dom i "flera av världens ledande studios" samma med PMC. hmm vad fler är det jag läst som "används hos flera av världens ledande studios" det är iaf en hel del tillverkare som påstår detta. lite roligt är det ju tycker iaf jag.. man undrar ju hur sant det är när så många verkar säga det..
(nu kan det iofs vara jag som bara upplever at det är väldigt många men iaf)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-29 02:44

Hej!

Det finns även hel del studios! x-hundra mångmiljonstudios uti vida världen finns allA* ggr!
Så det räcker o blir över till alla o envar.

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-29 09:10

Finns väl en studio som heter Studio Blue eller något sådant i Sthlm som har ett stycke mycket välljudande högtalarsystem, om jag inte minns galet 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-29 09:18

Är "ledande studio" baserat på deras utrustning eller hur pass stora artister som spelar in där, egentligen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-29 10:48

beror kanske på vem man frågar.. högtalartillverkarna kanske tycker det beror på utrustning.. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-29 10:57

Kraniet hann före: Säljer man högtalare är ALLA studios som använder dom egna produkterna ledande, ovasett vem det är som spelar in där.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-11-29 11:29

Är inte så jättevanligt att studios har riktigt högklassiga högtalare. Genelec och Yamaha är mer eller mindre allena rådande.

Yamaha är ju inte så kul, men är inte Genelec (i.a.f. de större modellerna) någorlunda välkonstruerade, eller har jag helt fel?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-29 12:04

dawen skrev:Finns väl en studio som heter Studio Blue eller något sådant i Sthlm som har ett stycke mycket välljudande högtalarsystem, om jag inte minns galet 8)

Fast Studio Blue är knappast en ledande studio då det gäller att producera och samtidigt få dem att sälja i stora antal.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-29 12:09

Vilken är sveriges ledande studio då? Tambourine?

Förr var det väl definitivt Polar ?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-29 12:16

"Ledande" är ju reklamsnack så det luktar ända hit! 8O :lol: Ni har varit inne på det och frågat om det är flest sålda skivor eller bäst/dyrast utrustning.

På nått sätt borde ju kvaliten, såväl teknisk som lyssningsmässig, vara bestämmande för epitetet LEDANDE.

Egentligen borde det bara finnas EN ledande studio. Men visst - kanske kan det bli delad första plats och således kan det finnas TVÅ ledande studiosar! :?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-29 12:24

Morello du har fel när du säger att Genelec och Yamaha är alenarådande. Om vi nu talar om huvudlyssning i´en studio så är det nog ingen som har Yamaha. Genelec är det många som har men det finns många andra också, t.ex Westlake, JBL och många, många fler. Jag tror inte att SR överhuvud använder Yamaha i sina musikstudios. Det jag har sett har det varit från B&W, ATC & Genelec. Vad man däremot kan vara säker på är att knappast någon använder sådan högtalare som många av oss har hemma...om det bara är det som du kallar för högklassiga högtalare så vet jag inte vad de är som jag har nämnt namnen på.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-29 12:33

Det finns flera bra studios i Sverige. T.ex Atlantis, Studio Bohus, OAL Studio. Många studios har försvunnit eftersom deras tid är förbi men det finns många efterbearbetningsstudios för TV och film. Ett ex. som finns i Stockholm är Pang studio som jobbar med det mesta inom TV och film. Jag vill bara avsluta med att säga...baraför att en studio kanske inte jobbar med rock så behöver den faktiskt inte vara dålig. :D

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-11-29 18:43

Jag har sett mest Genelec och JBL i svenska studios ... Tror att VANA vid ljudet i studion betyder mer för en bra slutprodukt än själva kvaliteten på högtaleri etc. (personlig åsikt) Angående B&W så tittade jag på Abbey Roads utrustningslista (ett par LEDANDE studios där ;) - Den är imponerande och ... flexibel (så man kan få vad man är van vid)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-29 18:48

En jag känner har en studio, där är all utrustning specad (Högtalare: Genelec 1037b, Yamaha NS10, KRK 6000)
http://www.ljudhavet.com/utrustning.html

Användarvisningsbild
ragge

Inläggav ragge » 2004-11-29 19:01

Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.

Vad som är mer intressant är vilken utrustning som används i samband med mastringen. The Cuttingroom är en firma som mastrar, de är nog störst i Sverige. Hör av er och fråga dem vad de använder när de mastrar.

http://www.cuttingroom.se/index_se.html

Här är länkar till ett par ofta anlitade mastrare i USA

http://www.digido.com
http://www.gatewaymastering.com/

Digital Domain och Gateway är med Bob Katz och Bob Ludwig är milt sagt flitigt anlitade, kolla på deras sidor och kolla också i era skivkonvolut hemma.

Kanske ni får lite annan inställning till vikten av "hifi" i studion.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-29 19:34

ragge - förstöra goda inspelningar kan man nyttja vad som till. Det är väsentligare vad man fixar inspelningen med - ifall man inte skulle råka köra det via en skivförstörare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 19:59

ragge skrev:Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.

Vad som är mer intressant är vilken utrustning som används i samband med mastringen. The Cuttingroom är en firma som mastrar, de är nog störst i Sverige. Hör av er och fråga dem vad de använder när de mastrar.

http://www.cuttingroom.se/index_se.html

Här är länkar till ett par ofta anlitade mastrare i USA

http://www.digido.com
http://www.gatewaymastering.com/

Digital Domain och Gateway är med Bob Katz och Bob Ludwig är milt sagt flitigt anlitade, kolla på deras sidor och kolla också i era skivkonvolut hemma.

Kanske ni får lite annan inställning till vikten av "hifi" i studion.

Både Gateway och Cutting room är två maseringstudios, som tillser att förstöra programmaterialet medelst excessiv kompression, EQ och annan utrustning. Just dessa två är i mina öron bland de värsta klåparna i branschen. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-29 20:19

Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.

Jag kan absolut inte hålla med om det. Det är jätte viktigt att man har en bra lyssning när man mixar ljud/musik för det som är mixat är mixat och går inte att göra om. Jo det är klart att det går att göra om men det ska inte behövas p.g.a dålig lyssning. Om du Ragge menar detta så anser jag nog att du inte vet vad du talar om. Och du Morello jag har skrivit om att det faktiskt är producenter som vill att den moderna popmusiken ska vara så in i helvet stark att du och faktiskt jag tycker att det låter illa. Du ska veta det att äldre ljudtekniker tycker väldigt illa om hur det blivit och det är egentligen mest de unga teknikerna som tydligen tycker att det är ok. Men jag känner också flera unga tekniker som tycker att det är åt h...etet.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-11-29 20:41

Berwaldhallen är en schysst studio... Studio 1 heter den egentligen...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 20:44

Nagrania,

Jag vet att det finns demonproducenter som vill vinna "the loudness race". 8) Satt för övrigt och pratade med detta med en god vän som driver en studio. Han menade att masteringstudios ofta förstör deras (studio-ljudteknikernas) arbete. :lol:

Håller med dig till 100% när du skriver "Det är jätte viktigt att man har en bra lyssning när man mixar ljud/musik för det som är mixat är mixat och går inte att göra om", bortsett från att man faktiskt kan göra om själva mixen 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 20:46

ragge skrev:Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.

Vad som är mer intressant är vilken utrustning som används i samband med mastringen. .

8O 8O Detta är det dummaste jag läst på mycket länge. Det viktiga är att studion har en bra monitorlyssning och har dom det samt gör ett bra arbeta behövs ingen masteringstudio. Gör studion ett taffligt jobb, med eller utan god medhörning, kan inte masteringstudion rädda materialet, även om dom tycks tro det. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-29 20:48

Det är ännu svårare att justera mikplacering mm efteråt. Med dåliga högtalare hör man inte fel i ljudbilden och detaljer som kanske inte går att rätta till efteråt helt enkelt.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-11-29 20:56

Jag tolkade ragges inlägg som att det inte spelar så stor roll vad studion har för utrustning ifall inspelningen ändå förstörs vid mastringen.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-11-29 20:56

Visst måste man ha en god referenslyssning. Men det är lika viktigt att ha bra lyssning, som att ha en lite sopigare lyssning... Den riktiga referensen är hur det låter hemma hos gemene man när produkten är klar. Eftersom folk inte kommer till inspelningsstudion och lyssnar är det viktigt att produkten låter bra både i high end och i konsumenthögtalare. T ex kan efterklang framstå mycket tydligt i ett system, men helt försvinna i ett par andra högtalare. Man måste därför hitta medelvägen och försöka få det att låta så bra som möjligt i de flesta system.

Nu kommer Morello att citera och såga mig jämns med fotknölarna och hävda att musiken borde vara anpassad för bästa möjliga system! :P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-29 21:04

d_anders skrev:Jag tolkade ragges inlägg som att det inte spelar så stor roll vad studion har för utrustning ifall inspelningen ändå förstörs vid mastringen.
Jag vet inte men hur som helst så spelar det ingen roll vilken utrustning man har i studion om man stampar på CD-skivan utomhus. :) Nä, jag håller inte med iaf. Det spelar visst roll hur bra monitorer man har även om skivan sen remastras. Om ljudbilden från monitorerna är diffus och splittrad och flyger hit och dit när man rör på sig (vilket är fallet med de flesta högtalare på marknaden) så är det klart att det inte hörs vad som hamnar på inspelningen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-29 21:05

Jag vet inte om det finns men en studio byggd av koppar borde tämligen ledande 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 21:13

poppo,

Min erfarenhet av sönderskruvad popmusik är att den låter lika illa i det högklassiga systemet som i bilen, samtidigt som en fin inspelning fungerar i både bil och i ett högklassigt :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-29 21:24

Bra att Poppop poppar upp. Det var länge sedan sist.
Nu kommer Morello att citera och såga mig jämns med fotknölarna och hävda att musiken borde vara anpassad för bästa möjliga system
!
Jag håller med om att man måste också lyssna på sämre högtalare men problemet är att små "sämre" högtalare kan låta så oerhört olika. T.ex kan det bli så att svaga ljud blir starka eller också kan vissa ljud bara drunkna bland allt annat. Det här är ett problem som är svårt att lösa ... jag provmixade en gång ett tvprogram via högtalaren i en tv och sedan lyssnade vi via de stora högtalarna och det lät skit om allt. Det är också så att det är inte roligt att mixa något med små högtalare. Jag har försökt att mixa med hjälp av små Fostex vid något tillfälle och det blir inte heller bra. Fostex är ändå inte så förskräckligt dåliga och de används ju av många som små närfältare och kontrollhögtalare. Man kan ju gå in på http://forum.studio.se och läsa där så inser man varför så många popskivor låter som dom gör. Det är många hempulare/amatörljudtekniker som sitter och producerar skivor inte bara här i swedala utan i utlandet också. Det blir ju billigare så.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi