Har i dagarna införskaffat ett par Larsen 6or som jag driver med Primare I20 elektronik. Rummet jag spelar i är relativt litet både till ytan och till takhöjd (3,6x2,5x2,1). Då rummet i princip är nyrenoverat har vi inte än fått upp något på väggarna men på golvet ligger en större matta (i varje fall i förhållanden till den totala golvytan) samt en soffa, ett bord och två fåtöljer. Placeringen av högtalarna är centrerat med cirka 2m avstånd mellan dem längs ena långsidan.
Jag upplever att 6orna spelar öppet och målar upp en relativt stor (och till viss del diffus) ljudbild i mitt rum. När jag provlyssnade dem i ett lite större rum som var bättre dämpat hade de en mer fokuserad stereobild. I mitt rum känns det också som jag har problem med illasinnade reflexer som gör att diskanten bitvis sticker ut vilket jag inte uppmärksammade i det större lyssningsrummet. Har sökt runt i diverse forumtrådar beträffande rumsakustik och dämpning av och ortoakustiska (stavning!?) högtalare men i min mening inte hittat något konkret sätt hur man ska gå tillväga. Jag är alltså i första hand ute efter att få rätt på de högre frekvenserna samt om möjligt en mer fokuserad stereobild.
1. Jag har läst från andra som lyssnat på L6orna som även de uppmärksammat diskanten (på ett något negativt sätt), är det månne en barnsjukdom? Då jag inte uppmärksammade detta vid större/mer dämpat lyssningsrum förutsätter jag tillls vidare att så inte är fallet.
2. IÖ har i någon tråd beskrivit hur Stig Carlsson tänkt sig att de skulle se ut (ett ’vanligt’ rum med mycket begränsad dämpning på väggarna), stämmer detta på Larsen högtalare med?
3. Om man ska placera ut absorbenter, var ska dessa isf sitta? Eller för att utveckla frågan, vilka reflexer ska man försöka släcka; förstareflexen på sidväggarna, reflexer från frontväggen eller reflexer från bakväggen? Har funderingar på att införskaffa ett par markskivor och testa dessa på olika positioner för att se vad som händer med ljudet, och i synnerhet diskanten.
4. Vilken typ av absorbent lämpar sig för beskrivet ändamål, markskiva?
5. Något specielt man ska man tänka på när man hänger upp andra saker på väggen (tavlor, hyllor och dylikt)? I princip har jag möjlighet att först placera ut dämpsskivor.
Tacksam för svar då jag vill komma igång med labbande och lyssnande så fort som möjligt.

Mvh
Filip