Larsen 6 och reflexer/dämpning

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Larsen 6 och reflexer/dämpning

Inläggav Glebster » 2009-05-26 14:18

Hej där ute i faktiskt.se världen.

Har i dagarna införskaffat ett par Larsen 6or som jag driver med Primare I20 elektronik. Rummet jag spelar i är relativt litet både till ytan och till takhöjd (3,6x2,5x2,1). Då rummet i princip är nyrenoverat har vi inte än fått upp något på väggarna men på golvet ligger en större matta (i varje fall i förhållanden till den totala golvytan) samt en soffa, ett bord och två fåtöljer. Placeringen av högtalarna är centrerat med cirka 2m avstånd mellan dem längs ena långsidan.

Jag upplever att 6orna spelar öppet och målar upp en relativt stor (och till viss del diffus) ljudbild i mitt rum. När jag provlyssnade dem i ett lite större rum som var bättre dämpat hade de en mer fokuserad stereobild. I mitt rum känns det också som jag har problem med illasinnade reflexer som gör att diskanten bitvis sticker ut vilket jag inte uppmärksammade i det större lyssningsrummet. Har sökt runt i diverse forumtrådar beträffande rumsakustik och dämpning av och ortoakustiska (stavning!?) högtalare men i min mening inte hittat något konkret sätt hur man ska gå tillväga. Jag är alltså i första hand ute efter att få rätt på de högre frekvenserna samt om möjligt en mer fokuserad stereobild.

1. Jag har läst från andra som lyssnat på L6orna som även de uppmärksammat diskanten (på ett något negativt sätt), är det månne en barnsjukdom? Då jag inte uppmärksammade detta vid större/mer dämpat lyssningsrum förutsätter jag tillls vidare att så inte är fallet.

2. IÖ har i någon tråd beskrivit hur Stig Carlsson tänkt sig att de skulle se ut (ett ’vanligt’ rum med mycket begränsad dämpning på väggarna), stämmer detta på Larsen högtalare med?

3. Om man ska placera ut absorbenter, var ska dessa isf sitta? Eller för att utveckla frågan, vilka reflexer ska man försöka släcka; förstareflexen på sidväggarna, reflexer från frontväggen eller reflexer från bakväggen? Har funderingar på att införskaffa ett par markskivor och testa dessa på olika positioner för att se vad som händer med ljudet, och i synnerhet diskanten.

4. Vilken typ av absorbent lämpar sig för beskrivet ändamål, markskiva?

5. Något specielt man ska man tänka på när man hänger upp andra saker på väggen (tavlor, hyllor och dylikt)? I princip har jag möjlighet att först placera ut dämpsskivor.

Tacksam för svar då jag vill komma igång med labbande och lyssnande så fort som möjligt. :)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-26 14:39

3, 4.
Enda dämpningen du borde ha är den som finns i högtalaren redan, maximalt vid elementens närhet på samma vägg som högtalaren stor mot. Använd mattor på golven, gärna modell persisk/knuten och/eller wilton. Möblera ombonat med stoppade möbler, företrädelsevis med textilklädsel. I övrigt på alla väggar skall man ha ett diffusfält i öronhöjd. Detta ordnas med bokhyllor eller tex svanå-paneler. Har man lyssningsplatsen precis med en vägg bakom huvudet så är det viktigt att en diffuserande yta hamnar precis bakom. Bryt gärna av ibland med tavlor som lutar ut från väggen några grader. Man kan, antar jag, kompensera för torftigt möblemang med ett par dämpskivor (som man kan tillverka av markskiva och ram i trä). Prova dig fram vad som låter bäst. Tak skall lämnas helt naket.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-05-26 17:26

"Har man lyssningsplatsen precis med en vägg bakom huvudet så är det viktigt att en diffuserande yta hamnar precis bakom"
Är det som Vee-Eight säger? I sådana fall kanske detta kan förklara varför jag upplever mina oa50.4 som aningen vassa. /Andreas

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-26 21:23

Vee-Eight skrev:3, 4.
Enda dämpningen du borde ha är den som finns i högtalaren redan, maximalt vid elementens närhet på samma vägg som högtalaren stor mot. Använd mattor på golven, gärna modell persisk/knuten och/eller wilton. Möblera ombonat med stoppade möbler, företrädelsevis med textilklädsel. I övrigt på alla väggar skall man ha ett diffusfält i öronhöjd. Detta ordnas med bokhyllor eller tex svanå-paneler. Har man lyssningsplatsen precis med en vägg bakom huvudet så är det viktigt att en diffuserande yta hamnar precis bakom. Bryt gärna av ibland med tavlor som lutar ut från väggen några grader. Man kan, antar jag, kompensera för torftigt möblemang med ett par dämpskivor (som man kan tillverka av markskiva och ram i trä). Prova dig fram vad som låter bäst. Tak skall lämnas helt naket.

Blir till att kasta upp lite tavlor på väggarna imorgon och testa. Om det inte framgick så har jag huvudet nära bakvägg och rent spontant känns det som det skulle vara fördelaktigt att dämpa just där men det får test med två markskivor utvisa. Skulle du benämna två större tavlor bakom huvudet som "en diffuserande yta"?

Tack för svar och intresse!

Filip

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-26 21:39

Bakom huvudet verkar de flesta överens om att det är bra att diffusera. Tavlor funkar förstås, men hellre många och små än en stor, om den har slät struktur. Krims-krams brukar diffusera bra dvs allt möjligt, en hylla med cd skivor är nog väldigt bra om dom inte står exakt lika i djupled.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Larsen 6 och reflexer/dämpning

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-26 21:41

Glesbster, jag rekomenderar dig att möblera upp rummet med mer möbler, gardiner, odyl., istället för att hänga upp konstiga absorbenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-26 21:58

Ivil skrev:"Har man lyssningsplatsen precis med en vägg bakom huvudet så är det viktigt att en diffuserande yta hamnar precis bakom"
Är det som Vee-Eight säger? I sådana fall kanske detta kan förklara varför jag upplever mina oa50.4 som aningen vassa. /Andreas

Nej det har inget med vassheten att göra. Diffusor bakom huvudet hjälper till att behålla ett rumsligt perspektiv. Med dämpning så kunde iaf jag peka ut exakt var högtalarna stod, vilket är felaktigt i ett carlssonskt sound. För att bekämpa det vassa bör du nog titta närmare på att filtret är friskt i högtalarna alt testa annan förstärkare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-26 22:00

Glebster skrev:
Vee-Eight skrev:3, 4.

Blir till att kasta upp lite tavlor på väggarna imorgon och testa. Om det inte framgick så har jag huvudet nära bakvägg och rent spontant känns det som det skulle vara fördelaktigt att dämpa just där men det får test med två markskivor utvisa. Skulle du benämna två större tavlor bakom huvudet som "en diffuserande yta"?

Tack för svar och intresse!

Filip

Njae, det är direkt reflekterande ytor. Idén med tavlorna är att avleda klappeko som fladdrar mellan två parallella ytor, i detta fallet de motstående väggarna. Vinklingen av tavlan som man får när man hänger den med snöre eller vajer på baksidan är tillräcklig för att avleda detta klappeko.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-26 22:31

Oj, nu blev det fart i tråden, trevligt!

Beträffande klappekot är det i princip obefintligt. Men det finns fortfarande ett visst eko i rummet som man t.ex. kan uppfatta om man går från det intilligande rummet pratandes in till 'ljudrummet'. Jag återkommer när jag fått upp lite på väggarna! Tack för hjälpen hittills, nu har jag lite mer kött på benen.

En annan sak jag idag uppmärksammat vid lyssning är att öronen nu vant sig vid ljudet och det faktiskt låter snällare. Kanske blev det en ljudschock för mina otränade HiFi-öron att få in ett par högtalare av den 'ärligare' sorten.

Filip

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-26 23:45

Vee-Eight skrev:För att bekämpa det vassa bör du nog titta närmare på att filtret är friskt i högtalarna...
Är inte sannolikheten liten att båda filtren skulle var skumma, eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 12:19

_Fredrik_ skrev:
Vee-Eight skrev:För att bekämpa det vassa bör du nog titta närmare på att filtret är friskt i högtalarna...

Jo, även om man vet med sig att Larsen inte direkt är filterfantomen #1, så är det mindre troligt. Men ändå; för att gå systematiskt till väga så bör man väl även titta där så man utesluter en felmod.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 12:36

Vee-Eight skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jo, även om man vet med sig att Larsen inte direkt är filterfantomen #1, så är det mindre troligt. Men ändå; för att gå systematiskt till väga så bör man väl även titta där så man utesluter en felmod.

Menar du att Larsenfiltren har en 'sämre' konstruktion, kvalité eller montering? Vänligen utveckla.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 12:43

Vee-Eight skrev:Jo, även om man vet med sig att Larsen inte direkt är filterfantomen #1,
8O :?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 13:20

Glebster:

Jag jobbar till vardags med garanti och teknisk analys därav, så jag kanske överdrev en smula. Av erfarenhet så har det inte hänt mycket fabrikationsfel med Larsen, eller Carlsson heller för den delen. Högtalarna håller bra byggstandard. Skulle man mot förmodan hitta en "felmod" på larsen och carlsson så är det med sannolikhet filtren som är knas. Därför föreslog jag att man bör titta till dem för att utesluta en möjlig felorsak.

Köper man icke serieproducerade filter (.3- och LE-uppgraderingar tex) av Larsen så har man större anledning att kolla efter kallödningar och att filtret är enligt kopplingsschema. Det skall man i alla förekommande fall göra oavsett producent för säkerhets skull.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 13:52

Vee-Eight skrev:Glebster:

Jag jobbar till vardags med garanti och teknisk analys därav, så jag kanske överdrev en smula. Av erfarenhet så har det inte hänt mycket fabrikationsfel med Larsen, eller Carlsson heller för den delen. Högtalarna håller bra byggstandard. Skulle man mot förmodan hitta en "felmod" på larsen och carlsson så är det med sannolikhet filtren som är knas. Därför föreslog jag att man bör titta till dem för att utesluta en möjlig felorsak.

Köper man icke serieproducerade filter (.3- och LE-uppgraderingar tex) av Larsen så har man större anledning att kolla efter kallödningar och att filtret är enligt kopplingsschema. Det skall man i alla förekommande fall göra oavsett producent för säkerhets skull.

För mig låter det väldigt illa om man ska behöva skruva isär sin nyinköpta produkt (läs högtalare) för att mäta/kontrollera komponenter. Gör du det när du köper en ny bil med? :wink: Jag förutsätter självklart att producenten har en så pass hög kvalité och kontrollorganisation att det som kommer ut i slutet på linan motsvarar de krav som ställts i en spec. Jag jobbar som projektingenjör runt om i världen med maskiner som innehåller automatik, elektronik, hydraulik och mekanik i den högre ordningen och förutsätter självklart att alla delar jag kommer i kontakt med är testade och utvärderade av leverantör. Att det sedan kan, vid extrema fall, smyga sig in fel är oundvikligt men för den delen inget jag förväntar mig.

Off topic i min egen tråd...hmmm :D Om jag skulle lägga tiden på att inreda mitt rum istället så kanske...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 14:22

Mja, nu skall vi inte blåsa upp detta till onödigt stora proportioner som inte har verklighetsanknytning. Jag ville bara med erfarenheten som stöd föreslå en felsökningsmetodik. :)

Man kan lika gärna förvänta sig att ens förstärkare skall vara neutral och naturligt återgivande, eller hur? :wink:

Iaf; åter till ämnet.
- Carlsson Illuminati -

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-27 17:03

En tanke. Det kan inte vara filterkonstruktionen i sig självt, som är orsaken till det upplevda?
Jag har själv erfarenhet av OA51LE-filtret som efter nyhetens behag byttes ut, av liknande anledning som trådens skapare inledningsvis nämner.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 17:20

När det gäller 51.LE-filtret så har ju inte diskanten påverkats alls, så jag har inget bra svar. Mät om möjligt upp filtervärdena och börja felsök där.
- Carlsson Illuminati -

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-27 17:36

Diskanten har påverkats radikalt, vad jag kan bedöma.
Har inte konstruktören samma filterfilosofi även på Larsen-högtalarna? OA52-modden är ju också likvärdig OA51.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 18:46

Densen skrev:Diskanten har påverkats radikalt, vad jag kan bedöma.
Har inte konstruktören samma filterfilosofi även på Larsen-högtalarna? OA52-modden är ju också likvärdig OA51.

Är skillnaden radikal så skall du verkligen kolla upp värdena. Ang filosofi låter jag frågan gå till Naqref i en annan tråd kanske. Det är lite off-topic här, tyvärr. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 18:53

Vee-Eight skrev:

Är skillnaden radikal så skall du verkligen kolla upp värdena. Ang filosofi låter jag frågan gå till Naqref i en annan tråd kanske. Det är lite off-topic här, tyvärr. :)

Om orsaken till mitt 'problem' i själva verket har med filtret att göra och inte dämpning/reflexer är det fritt fram att använda denna tråd för min del och i samband med det byta titel!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 18:57

Glebster skrev:
Vee-Eight skrev:

Om orsaken till mitt 'problem' i själva verket har med filtret att göra och inte dämpning/reflexer är det fritt fram att använda denna tråd för min del och i samband med det byta titel!

Har du testat annan förstärkare?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 19:03

Vee-Eight skrev:
Glebster skrev:
Vee-Eight skrev:

Har du testat annan förstärkare?

Nej, och inte heller hänga upp något på väggarna så jag ber att få återkomma. Ville bara kommentera att det är fritt fram från min sida att inflika andra teorier i denna tråd om det jag upplever inte har med rummet att göra.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 19:18

Det kanske är på plats att nämna att det är mina högtalare glebster har köpt, om det skulle visa sig att det faktiskt är det aktuella paret som är problemet. Jag startade ju en tråd om ett liknande fenomen. Detta handlade ju iof om en felplacering om högtalarna.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 19:34

_Fredrik_ skrev:Det kanske är på plats att nämna att det är mina högtalare glebster har köpt, om det skulle visa sig att det faktiskt är det aktuella paret som är problemet. Jag startade ju en tråd om ett liknande fenomen. Detta handlade ju iof om en felplacering om högtalarna.

Det skulle du aldrig avslöjat, nu kommer ju alla tro vi är i maskopi! :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-27 20:06

Glebster...

Om du bor i Helsingborg som det står i din "profil" så föreslår jag att du tar med ett par favoritskivor med vilka du upplever problemen och åker till OJCO International och provlyssnar dessa skivor på deras butiksexemplar av Larsen 6...

Jag vet inte alls hur deras lyssningsrum ser ut och är det dramatiska skillander mellan det och ditt eget rum får du väl ta det med i ekvationen.

Hör du samma tendenser där är det nog du och OA-ljudet som inte riktigt kommer överens (det kan behövas nån veckas tillvänjning, -å sen brukar man vara fast :wink: , och du är i så fall inte den första...)
- dvs detta med att vara "överens" kan alltså ta lite tid.

Hör du inte alls samma tendenser på deras demopar så är det läge att släpa ner dina Larsen 6 till OJCO och jämföra dem sida vid sida med deras par och skulle du och OJCO hitta någon skillnad dem emellan så är jag säker på att Larsen m h a OJCO löser detta åt dig på bästa sätt.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-27 20:20

Ze plot thickens! :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 21:16

avr7000 skrev:Glebster...

Om du bor i Helsingborg som det står i din "profil" så föreslår jag att du tar med ett par favoritskivor med vilka du upplever problemen och åker till OJCO International och provlyssnar dessa skivor på deras butiksexemplar av Larsen 6...

Jag vet inte alls hur deras lyssningsrum ser ut och är det dramatiska skillander mellan det och ditt eget rum får du väl ta det med i ekvationen.

Hör du samma tendenser där är det nog du och OA-ljudet som inte riktigt kommer överens (det kan behövas nån veckas tillvänjning, -å sen brukar man vara fast :wink: , och du är i så fall inte den första...)
- dvs detta med att vara "överens" kan alltså ta lite tid.

Hör du inte alls samma tendenser på deras demopar så är det läge att släpa ner dina Larsen 6 till OJCO och jämföra dem sida vid sida med deras par och skulle du och OJCO hitta någon skillnad dem emellan så är jag säker på att Larsen m h a OJCO löser detta åt dig på bästa sätt.

Mvh

Stefan

Been there, done that! Det är det exemplet jag beskriver ovan när diskanten var snällare i ett mer dämpat rum. Enligt XXXX(tror jag han heter) på OJCO så absorberas en hel del av diskanten av deras akustiktak, om det stämmer låter jag vara osagt. Men det lät i vilket fall som väldigt bra hos OJCO.

Nu har jag fått upp två tavlor men med Barca - United på TV blir det inte mer lekstuga ikväll...

Får testa mer imorgon!

Edit: Finns ingen anledning att namnge någon.
Senast redigerad av Glebster 2009-05-28 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-27 22:37

Hallå...

"Akustiktak" typ vita akustikskivor i nerpendlat ramverk a'la kontor och offentlig miljö är Big NO NO när det gäller Carlsson/Larsen :) :wink:

Det är ju så med ditt rum att du får väldigt nära till de ytor som är tänkta att reflektera ljudet, i första hand taket, och i ditt fall även sidoväggarna + att du har en vägg rakt bakom huvud oxå...

Reflexljudet i diskanten (OA) är ju bl annat till för att få till en i rummet jämnare energinivå i diskanten och i ditt fall med ditt lilla rum kan det nog bli för mycket av det goda...

Att tillföra diffusion i taket skulle kunna hjälpa kanske.

Ett enkelt test för att kolla om det är "takspridningen" som blir en smula för stark i ditt rum skulle ju vara att testa att begränsa den utstrålningsriktningen en smula utan att begränsa direktljudet...
T ex att på något sätt få till en bit hårdare guillfiber eller rockwool som en "keps-skärm" ovanför högtalaren. Prova med olika "utstick" och se vad det har för effekt.
Jag menar naturligtvis inte att du skall modda dina högtalare på detta sätt utan bara att det kan vara ett test för att förstå vari problemet ligger.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-27 23:03

avr7000 skrev:Hallå...

"Akustiktak" typ vita akustikskivor i nerpendlat ramverk a'la kontor och offentlig miljö är Big NO NO när det gäller Carlsson/Larsen :) :wink:

Det är ju så med ditt rum att du får väldigt nära till de ytor som är tänkta att reflektera ljudet, i första hand taket, och i ditt fall även sidoväggarna + att du har en vägg rakt bakom huvud oxå...

Reflexljudet i diskanten (OA) är ju bl annat till för att få till en i rummet jämnare energinivå i diskanten och i ditt fall med ditt lilla rum kan det nog bli för mycket av det goda...

Att tillföra diffusion i taket skulle kunna hjälpa kanske.

Ett enkelt test för att kolla om det är "takspridningen" som blir en smula för stark i ditt rum skulle ju vara att testa att begränsa den utstrålningsriktningen en smula utan att begränsa direktljudet...
T ex att på något sätt få till en bit hårdare guillfiber eller rockwool som en "keps-skärm" ovanför högtalaren. Prova med olika "utstick" och se vad det har för effekt.
Jag menar naturligtvis inte att du skall modda dina högtalare på detta sätt utan bara att det kan vara ett test för att förstå vari problemet ligger.

Mvh

Stefan

Väntade mig den kommentaren från Carlson-fronten. :) Jag kan bara hänvisa till hur jag och mina öron uppfattade ljudet i butik (med bl.a. akustiktak och heltäckningsmatta) jämfört med hemma hos mig och det högre frekvensbandet lät helt klart annorlunda.

Bra tips att testa vilken reflektion som utgör största problemet genom att dämpa nära källan!

Känner att det är mycket snack och lite hockey från min sida men så fort det finns tid över ska jag skrida till verket.

Tack för alla kommentarer och förslag hittills!

Filip

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati