Linolja fanér?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Majesty

Linolja fanér?

Inläggav Majesty » 2003-10-19 03:08

Håller på och olja in mina kloner med 50/50 linolja terpentin, fick lite brottom med det efter jag såg vad solen hade gjort med mina obehandlade lådor. Fanéren hade spruckit upp (dock inte framtill som tur va) bra mycket :cry:

Nu har jag iaf oljat in dom och sprickorna syns inte såå mycket längre,
men hur mycket ska man olja in? det är 1,5mm faner så man lär på ligga i om man ska få den att gå igenom 8O

Ska man ha på nåt utanpå sen som lägger sig på ytan? Ytan är lite väl mattnu, skulle vara kul med en blankare yta :)
Senast redigerad av Majesty 2003-10-19 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-19 03:17

du kan tyvär inte lägga nåt utan på linoljan(antar jag, det är ju trots allt rätt fett).. du kan däremot om du är ihärdig få upp en närmast lack artad lyster på linolja.
Det som krävs är flera på strykningar av olja varvat med polering.
Vet dock inte hur faner reagerar på olja elelr hur limmet som fäst fanéret reagerar snarare. Faneret är ju bara trä och borde inte påverkas nekativt at oljan. Limmet kan ju dock tänkas släppa (beror på vilket lim det är iofs..)
Betänk också att linolja tar väldigt lång tid för att genomhärda. I vissa fall handlar det om månader eller år. Nu är ju faner inte så tjock så det borde gå lite snabare än solidt trä..

Återgå till DIY-forum