Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:MattiasKarlsson skrev:Herregud! Trodde vi snacka om 30-40K.
Hur tusan kunde du få fram det beloppet när det är en manmånads arbetstid beräknat på den?
Jag tror den är för billig, men 199k ser ju töntigare ut än 187k...borde kanske kosta 213k
Hum skrev:Då har kanske Erik.. gått i skola hos Onkyo? Verkar vara en kul kille som vet hur en förstärkare skall bete sig.
Erik insåg tidigt transistorns begränsningar och beslöt sig för att arbeta med rör. Det fanns ett flertal rörförstärkare på marknaden vid denna tid, men ljudet från dessa var tämligen mediokert.
Jasså ljudet var mediokert från rören på 80-talets början, jag kan sätta en peng på att det var hans högtalare som var mediokra och inte förstärkarna om man nu tar Mc Intosh eller liknande.
Undrar vad för stora rön han kommit på?
Hum skrev:Vad jag vet så hade dom redan på 50-talet rörare med 4st kt88.
Det är nog ingenting som säger att dom skulle vara billiga.
DS skrev:Nu tycker jag ni slutar o pratar om personer som ej är närvarande eller inte kommer att kunna ge sin sida av myntet pga olika skäl. Ta kontakt med personen i fråga och ställ era frågor eller förmedla era spydigheter direkt till HONOM.
.....
Objektivisten skrev:Ursäkta, kan inte släppa Lars riktigt, men kostar inte "The Lars" typ lite över 100 blås i SEK? Hur kan karln då begära 100' USD? Är det verkligen samma produkt? Mvh
Almen skrev:Objektivisten skrev:Ursäkta, kan inte släppa Lars riktigt, men kostar inte "The Lars" typ lite över 100 blås i SEK? Hur kan karln då begära 100' USD? Är det verkligen samma produkt? Mvh
Han har väl fått "hjälp" av någon marknadsförare.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Ursäkta, kan inte släppa Lars riktigt, men kostar inte "The Lars" typ lite över 100 blås i SEK? Hur kan karln då begära 100' USD? Är det verkligen samma produkt? Mvh
Harryup skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Ursäkta, kan inte släppa Lars riktigt, men kostar inte "The Lars" typ lite över 100 blås i SEK? Hur kan karln då begära 100' USD? Är det verkligen samma produkt? Mvh
Misstänker snarare att det är en ingenjör som gjort misstaget. En marknadsförare är skickligare än så.
mvh/Harryup
6moon skrev:Lars Engström continued to trust expert advice on price. Naturally, very expensive hifi does exist and sell. In this sector, Kondo, Shindo, Wavac and Zanden come to mind. Especially the two latter offer truly bespoke finish which theLars cannot match. The paid consultants who encouraged Engström's pricing duly forgot to nit-pick his creation's fit and finish to assure their contract's true competitiveness.
MattiasKarlsson skrev:Såg detta nu: Harmonisk distorsion: ca. 0,4%, 1 W, 1 kHz.
Oj, det är ju rätt så högt. Hur lär det vara vid 10 khz? Vid mer än 1 W?
PetterPersson skrev:6W och 110 dB/W...
Jämför med en hgt som ligger på 87 dB/W och kolla hur mycket effekt den behöver för att nå upp i 110 dB/1m...
You do the math...
PetterPersson skrev:6W och 110 dB/W...
Jämför med en hgt som ligger på 87 dB/W och kolla hur mycket effekt den behöver för att nå upp i 110 dB/1m...
You do the math...
Max_Headroom skrev:PetterPersson skrev:6W och 110 dB/W...
You do the math...
I en högtalare med en känslighet om 110db/W/m så får man andra problem. Du måsta altlid betala med något. Strolek, dist, orginell frekvensgång etc.
Men 87db/W/m menar jag är att för lågt. Det börjar gå mot extrem åt andra hållet istället, man måste ha en massa effekt för att få seriösa ljudtryck med påfäljande värmeproblem.
Det gäller därför att hitta ett optimum, där man inte ingenting tillåts bli extremt.
Almen skrev:Max_Headroom skrev:Men 87db/W/m menar jag är att för lågt.
Jag tror att snittet för högtalare ligger där någonstans, i alla fall i Stereophiles mätningar.
KarlXII skrev:
Användare som besöker denna kategori: -micke-, PerStromgren, PJo och 21 gäster