norman skrev:400 Hz har en våglängd på lite mindre än en meter, så där kan lådformen ha betydelse beroende på hur lådan är dämpad invändigt. Sen spelar det också (stor) roll var elementet är placerat (=vart det kommer hamna i rummet lådan står i)
Edit: svante är för snabb.....

Jag tänkte mig nog mindre formatförändringar. Baffelytan kan bli identisk, likaså elementets avstånd från golv (och andra reflekterande ytor).
Alltså, min tanke är följande:
Jag äger ett par Dahlqvist DQ10:or. De är idag i format 80x80 cm (25 cm djupa) och tar därmed ganska stor plats rent visuellt, speciellt som de står en dryg halvmeter ut från bakre vägg och dessutom vinklade in mot lyssningsplatsen. Baslådan är däremot rätt liten (65x20x40 cm) och ligger idag på bredden med övriga element sittande ovanpå på småbafflar. Så här:
Vad jag tänker mig är att montera mellan- och diskantelementen tätare ihop och vrida baslådan 90 grader. På så sätt får jag en smalare högtalare där jag trots allt förändrat den akustiska verkligheten så lite som möjligt.
Frågan är då: kan jag förändra baslådans proportioner lite utan att det spelar någon roll? Kan jag minska avstånden mellan mellan- och diskanthögtalarna utan att påverka frekvensgången?
/ B