Proportioner på baslåda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Proportioner på baslåda?

Inläggav Bill50x » 2009-05-28 21:36

Spelar detta någon roll? Tänk er följande scenario:

10" baselement spelar i en låda med X liter volym. Frekvensomfång 400 Hz, 12dB/oktav avrullning (elektriskt + elementets egen dämpning).

Betyder lådans proportioner någon roll? (om vi nu tänker oss samma styvhet i materialet osv.)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Proportioner på baslåda?

Inläggav Svante » 2009-05-28 21:45

Bill50x skrev:Spelar detta någon roll? Tänk er följande scenario:

10" baselement spelar i en låda med X liter volym. Frekvensomfång 400 Hz, 12dB/oktav avrullning (elektriskt + elementets egen dämpning).

Betyder lådans proportioner någon roll? (om vi nu tänker oss samma styvhet i materialet osv.)

/ B

Mja om lådan är på 50 liter och kubisk så blir sidlängden (invändigt) blir 37 cm. Då blir det stående vågor vid 470 Hz. Där har filtret dämpat kanske 7-8 dB. Får man en präktig resonans där så kommer det att påverka tonkurvan. Lådan behöver alltså dämpas väl. Om lådan har andra proportioner blir något mått större och första resonansen hamnar lägre.

Sen finns det förstås resonanser i lådväggarna och de brukar hamna nånstans där de också. Var och hur kraftiga de blir beror på lådväggarnas tjocklek och stagning.

Så ja, proportionerna behöver funderas över om man delar så högt, men de resonanser som uppstår kan tas om hand.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-05-28 21:45

400 Hz har en våglängd på lite mindre än en meter, så där kan lådformen ha betydelse beroende på hur lådan är dämpad invändigt. Sen spelar det också (stor) roll var elementet är placerat (=vart det kommer hamna i rummet lådan står i)

Edit: svante är för snabb..... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-28 22:10

norman skrev:400 Hz har en våglängd på lite mindre än en meter, så där kan lådformen ha betydelse beroende på hur lådan är dämpad invändigt. Sen spelar det också (stor) roll var elementet är placerat (=vart det kommer hamna i rummet lådan står i)

Edit: svante är för snabb..... :)

Jag tänkte mig nog mindre formatförändringar. Baffelytan kan bli identisk, likaså elementets avstånd från golv (och andra reflekterande ytor).

Alltså, min tanke är följande:

Jag äger ett par Dahlqvist DQ10:or. De är idag i format 80x80 cm (25 cm djupa) och tar därmed ganska stor plats rent visuellt, speciellt som de står en dryg halvmeter ut från bakre vägg och dessutom vinklade in mot lyssningsplatsen. Baslådan är däremot rätt liten (65x20x40 cm) och ligger idag på bredden med övriga element sittande ovanpå på småbafflar. Så här:
Bild

Vad jag tänker mig är att montera mellan- och diskantelementen tätare ihop och vrida baslådan 90 grader. På så sätt får jag en smalare högtalare där jag trots allt förändrat den akustiska verkligheten så lite som möjligt.

Frågan är då: kan jag förändra baslådans proportioner lite utan att det spelar någon roll? Kan jag minska avstånden mellan mellan- och diskanthögtalarna utan att påverka frekvensgången?

/ B

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-29 02:17

Jag kan inte sånt här, men jag tror inte skulle inte vilja ändra på avstånden mellan diskant och mellanregister, och helst inte på avstånden mellan basen och de högre registerna heller. Att vrida baffeln ett kvarts varv kan kanske öka spridningen horisontellt och minska den vertikalt, men om du flyttar basen till ena änden av baffeln så att avståndet till högregistermodulerna bibehålls kanske det händer latjo saker med basens baffelsteg. Halva baffeln försvinner ju. Andra halvan blir ifs dubbelt så stor...

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-29 02:30

Så här skulle baselementflytten kunna yttra sig. Blå kurva före och röd efter.
Bild

Återgå till Teknikforum