Vee-Eight skrev:Densen skrev:Diskanten har påverkats radikalt, vad jag kan bedöma.
Har inte konstruktören samma filterfilosofi även på Larsen-högtalarna? OA52-modden är ju också likvärdig OA51.
Är skillnaden radikal så skall du verkligen kolla upp värdena. Ang filosofi låter jag frågan gå till Naqref i en annan tråd kanske. Det är lite off-topic här, tyvärr.
Eftersom det ät tre personer inblandade i den frågan (Stig och undertecknad när det gäller Carlsson-högtalare, och Naqref när det gäller Larsen) så vill jag säga några ord i varje fall.
Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.
Så har även jag gjort av samma skäl, för senare OA-51-versioner och för OA-58 (och för det som skule bli OA-60).
Jag tror inte att Larsen-högtalarna är dimensionerade enligt samma filosofi. Tror de har både brantare filter och dessutom fassamverkande element i lyssningsriktningen, men inte i andra riktningar, vilket ger en skillnad om uppåt 3 dB om man jämför direktljud med random utstålat ljud.
Men jag kan vara missinformerad. Jag har inte varken sett några schemata, lyssnat på hemma eller mätt på några Larsen-högtalare.
Vill även nämna att "ortoakustisk" är ett begrepp/varumärke som tillhörde SC och som idag tillhör SSC. De bestämmer vilka högtalare som får kallas ortoakustiska, och varken Philips-, Bose-, Mirsch- eller Larsen-högtalarna (eller några andra som är inspirerade eller som är av andra skäl liknade Carlssons högtalare) har mig veterligt godkänts att kallas ortoakustiska. Det betyder inte att någon av dem är dåliga på något sätt, men rätt skall vara rätt.
Det är upp till var och en som gör högtalare att presentera dem, men det är inte upp till var och en att bestämma om det de gör skall få kallas ortoakustiskt. Det är SSC som avgör det.
En sak till: Jag tror det kan finnas fog att lyssna på det V8 skrivit i den här tråden. Under den tid som Larsen på licens tillverkade Carlsson-högtalare upptäckte SSC (som jag satt med i styrelsen för, på den tiden) en hel del kvalitetsproblem. Ingenting som inte den som köpt systemen kunde åtgärda själv dock. Det handlade oftast om felfasade element och läckage runt baselementet samt felplacerat dämpmaterial, men även några kallödningar. Jag vet dock ingeting om dagens produktionskvalitet med avseende på Larsen. Mycket kan ha förbättrats och jag kan inte utelsuta att de med av seende på produktionskvalitet är de bästa i världen idag.
Jag vet dock att SSC under den tid samarbetet med Larsen fanns, i kravspecen inkluderade att varje högtalare skulle kontrolleras mätmässigt. De funna felfasade exemplaren visar att så inte kan ha skett, trots att det var överenskommet. De måste ha levererats helt okörda eller på sin höjd lyssnade på.
Vh, iö