Classic Movie ???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Classic Movie ???

Inläggav Bamsefar » 2003-10-19 02:48

Hej,

Har funderingar på en sådan - men det sitter (eller satt i alla fall senast jag kollade för något år sedan) en fläktskrälle i den - kan man ta bort den ???

Hur är ljud å bild ??? Duger det till 50" eller ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-19 11:24

Det sitter en fläkt skrälle i den ja. Jag skulle nog inte rekomendera att ta bort den men den ska väl inte gå igång speciellt mycket om man inte belastar hårt.
Den borde räcka till 50" ja.
Jag har ingen själv men en vaker dag så kanske man har en.

Låna hem och prova över en helg eller något det borde ju gå att göra.

MvH
Mikael

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-19 11:32

Nu prissänks ju dessutom Classik Movie System Di med 11k, och kommer således 'bara' kosta 35k i fortsättningen ;) Föregångaren utgår, kan man tjäna på att hålla utkik efter utförsäljning av den framöver måntro?...

Användarvisningsbild
serben

Inläggav serben » 2003-10-19 11:59

Nöjer man sig med en vanlig CMS så säljs det en på ebaysweden just nu.
Det är 9 timmar kvar och priset ligger på humana 13000 nu. Det är iaf billigare än en ny :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-21 01:51

Di för "bara" 35 kkr - då måste den vara ruggit bra för att jag skall svälja den prislappen. Hade faktiskt lyckats förtränga att Linn skulle ha så grovt betalt för dessa.

Lite fundersam blir jag också till att Linn gör referenser till Unidisken för Classik Movie Di, men ändå inte klarar vare sig DVD-Audio eller SACD. Någon som vet om det kommer ny mjukvara till den så att den fixar detta ???

Noterade för övrigt. när jag precis var inne på Linns hemsida, att Unidisk redan blivit uppgraderad till 2.1 - någon som vet varför ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-21 02:28

2.1 är ingen uppgradering av 1.1, utan är (krångligt nog) en 'light-version' av 1.1. Vad man sparat in på har jag inte i huvudet just nu, men det rör sig alltså om två olika maskiner.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-21 03:15

unidisk 2.1 har sparat in på ljuddelen av någon lustig anledning var väl enklast att göra den billigare så.

Så den är en nedgradering av 1.1

MvH
Mikael

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-26 18:05

35 tusen är ganska billigt för en komplett hemmabio/ high-end anläggning minus högtalare och div videotjafs. :D Begränsningen sitter i slutstegen som jag ser det.
Let forever be

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-26 19:51

Jag har beslutat mig för att inte skaffa en Classic Movie, och det för att de inte har SACD / DVD-Audio. Kan tyckas vara konstigt med tanke på bristen på mjukvara eller något - men för de pengarna så förväntar jag mig faktiskt att den klarar alla format på marknaden.

För övrigt så fattas det en hel del på videosidan också, som en av tre saker:
1) Linjedubbling, eller "progressive scan" som vissa tillverkare verkar gilla att kalla det. De-interlacing kallas det nog på amerikanska...
2) Inbyggd scaler, kräver dock 1 ovan för att fungera...
3) Digital videosignal ut...

Kruxet är såhär, rent generellt: OM jag satsar så mycket pengar, så skall den klara av framtidens krav. Det enda vi idag känner till om framtiden är att SACD och DVD-Audio kan komma att slå (en av dom i alla fall), och varför skall jag då avstå det hela, när t.ex. Linn gör reklam för att driven är liknande den som i Unidisk ???

Känns som gammal redan innan den släppts...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-26 23:18

Skulle inte rekomendera dig att köpa en DVD utan progressivescan till en 50" (förutsatt att 50"aren klarar det).

Har Linn inte det är det dåligt, då tex Hifiklubben säljer en spelare (cambrige) för 2000:- som klarar det + MP3 + JPG (väldigt bra funktion) + DVD-Audio.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-27 00:17

Jodå min 50" Pioneer 503MXE plasma klarar av 576p och 480p - en av få som verkligen klarar av progressiv videosignal för både NTSC och PAL. Den har iofs vissa andra problem som vi kan ta någon annan dag ;)
Best Regards
Bamsefar

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-29 13:12

Känns som gammal redan innan den släppts...

Kommer förmodligen också de flesta av dagens SACD spelare att göra innan formatet är erkänt.

DVD-Audio behöver man knappt nämna då det lyser med sin totala frånvaro i skivhandeln.

Det enda vi idag känner till om framtiden är att SACD och DVD-Audio kan komma att slå (en av dom i alla fall)

Och knappt det skulle jag vilja säja.
Innan någon av dessa standarder är erkänd och dominerande på marknaden är risken väldigt stor för att det hinner komma in nya format.

De enda erkända formaten i dag är CD och Vinyl och av dessa format vill jag ha ut bästa möjliga kvalite. Där hittar man mest musik/artister o.s.v.

Men visst... är det funktioner man är ute efter och inte upplevelser så ska man kanske välja något annat än Classik Movie då fokus där ligger på kvalite i stället för kvantitet :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-11 22:39

Sondek: jag skrev KAN....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
new-order

Inläggav new-order » 2003-11-25 00:36

myryad ska släppa en konkurrent till classicmovie.vad jag har hört ryktesvägen skulle den ligga ca 10000kr billigare.kanske ett alternativ?

Återgå till Generellt om hifi