Moderator: Redaktörer
Almen skrev:olof skrev:Mattias
Jag kan inte uttala mig om det då jag inte är riktigt bekant med högtalarna jag lyssnat på. Svårt att veta vad som är vad
Håller med, jag kan inte hänföra den upplevelsen till mer än "hela systemet". Det inkluderar ju CD-spelare, försteg, slutsteg, högtalare och rum.
Ändrat: slarfvel
olof skrev:Angående att köra en pi60 till ett level 3 rum.
De rummen Ingvar ritar borde vara optimala för hans egen skapelse så visst kan det vara intressant men det är inte troligt att utfallet är bättre. Fast det vore kanske lärorikt?
crion skrev:MattiasKarlsson skrev:MattiasKarlsson skrev:Är det rummet byggt så det är spikrakt till 20 khz med? Det borde väl vara så om spikrak frekvensåtergivning är det optimala.
Någon som vet?
Ja rummet måste uppfylla spikrak frekvensåtergivning mellan 20Hz och 20KHz med största avvikelse på 1dB för att få kallas level 3 rum. Dessutom skall det vara väldigt transparent oberoende vart du befinner dig i rummet. Så det skall inte vara spikrakt på bara en lokation. Det är därför många är intresserade av det även för inspelning av musik.
Svanå har högre "levels" men dem vet jag ingenting om. På hemsidan står det att Matts är certifierad för level 3-5(!).
Jag undrar fortfarande hur mycket 35-40Hz "lovehump" Ingvar behåller i rummet av psykoakustisk anledning. Det är ju inte så roligt om alla undrar vart basen tagit vägen när dem lyssnar när alla är vana vid den dB höjningen i svenska hem.
Johan_Lindroos skrev:Dessutom kan man nog inte säga så då det inbegriper högtalare också. Ovanstående låter som ett konstruerat påstående av en icke-akustiker.
olof skrev:"Fel" är ju ett sådär ord att använda även om det är gjort i all välmening.
MattiasKarlsson skrev:olof skrev:"Fel" är ju ett sådär ord att använda även om det är gjort i all välmening.
Jo, kanske är bättre att säga det låter inte som man vill ha det istället
crion skrevJa rummet måste uppfylla spikrak frekvensåtergivning mellan 20Hz och 20KHz med största avvikelse på 1dB för att få kallas level 3 rum. Dessutom skall det vara väldigt transparent oberoende vart du befinner dig i rummet. Så det skall inte vara spikrakt på bara en lokation. Det är därför många är intresserade av det även för inspelning av musik.
Torde vara helt omöjligt att uppnå mätt mer smalbandigt än tersband, kanske även med oktavband. Jag har gärna fel, men det är vad jag bedömer det som.
Dessutom kan man nog inte säga så då det inbegriper högtalare också. Ovanstående låter som ett konstruerat påstående av en icke-akustiker.
olof skrev:Jag skrev det jag skrev med förhoppningen att slippa sidospåret om ursprungstrohet och vad som är rätt och fel.
Jag är mer nyfiken på vad Johan skrevcrion skrevJa rummet måste uppfylla spikrak frekvensåtergivning mellan 20Hz och 20KHz med största avvikelse på 1dB för att få kallas level 3 rum. Dessutom skall det vara väldigt transparent oberoende vart du befinner dig i rummet. Så det skall inte vara spikrakt på bara en lokation. Det är därför många är intresserade av det även för inspelning av musik.
Torde vara helt omöjligt att uppnå mätt mer smalbandigt än tersband, kanske även med oktavband. Jag har gärna fel, men det är vad jag bedömer det som.
Dessutom kan man nog inte säga så då det inbegriper högtalare också. Ovanstående låter som ett konstruerat påstående av en icke-akustiker.
MagnusÖstberg skrev:Priset verkar vara en central fråga...
celef skrev:grymma högtalare, som en racerbil tunad för lyx, en königsegg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster