Silicon dämpningsolja till skivspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerL

Silicon dämpningsolja till skivspelare

Inläggav RogerL » 2009-06-03 08:35

Jag håller på att montera på en SME-tonarm, series III, på min vinylspelare. Tonarmen är en sk. low mass arm. Till tonarmen har jag fått tag på en riktigt "mjuk" PU (dvs. högt compliance).

Standard oljan, till dämparen för armens rörelse i sidled, har en viskositet på 100.000 cSt. Men jag behöver en olja med lägre viskositet. Är det någon som vet vilken viskositet jag bör ligga på? Kan det vara 60.000 cSt?

SME har eventuellt en olja (part. no. FD2013) som jag kan prova men de tar närmre 300 för 2ml så det vägrar jag :evil:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-03 09:46

Går väl med vilken jäkla olja som hälst, var jag kan förstår så har oljedämparen inte betydelse då skiva spelas eller????
Symaskinolja.

Användarvisningsbild
RogerL

Inläggav RogerL » 2009-06-03 11:40

Oljan skall inte vara i dämparen under armen utan vara till för att armen skall föras sidleds på ett korrekt sätt beroende PU'ns compliance. På armen skruvar man fast en "spade" (finns i tre olika storlekar) som förs i ett kar med olja. Beroende på oljans viskositet så blir det ett specifikt motstånd.

Inte lätt att förklara :?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-03 12:08

Jag förstår! Häll i vilken olja som hälst och anpassa spaden, har du extra
tjock olja så får du ha en synål med sort öga.
Dom är löjliga med sina konstruktioner, man kan undra hur denna kompensera för den olinjära kraften som bildas.

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2009-06-03 12:17

Det finns silikonoljor med en mängd olika viskositeter till stötdämpare och differentialer på radiostyrda bilar. Jag vet inte om viskositererna är i rätt områnde, men det kanske kan vara värt att kolla hos någon välsorterad hobbyhandlare. Har för mig att de brukar kosta typ 75 kr för 50 ml.

Användarvisningsbild
RogerL

Inläggav RogerL » 2009-06-03 12:46

Tack för hjälpen!

Jag var lite fräck och slände iväg en prisförfrågan på part no. FD2013 till SME och samtidigt ville jag få det bekräftat att det var viskositet 60.000 cSt på oljan. Ett jakande svar kom i retur så nu är mysteriet löst.

Skall kolla i en hobbybutik om jag kan finna lite trevlig "diffolja" till vinylen :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-03 13:15

Är inte så säker på att det kommer låta bättre med olja i dämparen.
Ställ in pickupen så bra det går och justera med hjälp av spårningstestskivor så du märker hur bra det spårar.
Med tiden då man jobbar in luft i "oljan" så blir den snarare en "pasta" vilket inte är så lyckat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-03 15:05

Harryup skrev:Är inte så säker på att det kommer låta bättre med olja i dämparen.
Ställ in pickupen så bra det går och justera med hjälp av spårningstestskivor så du märker hur bra det spårar.
Med tiden då man jobbar in luft i "oljan" så blir den snarare en "pasta" vilket inte är så lyckat.

mvh/Harryup

Herre gud tror du han är så vild så han jobbar in luft i oljan? Då får han skaffa så spelandet kan utföras i vacuum.

Glöm nu inte att kolla upp hur det kompenseras för den olinjära kraften, jag tror dom har glömt bort att den är olinjär.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-06-03 19:42

största problemet vad gäller olja är dess benägenhet att ta upp vatten vilket inte just silikonolja gör vad gäller luftupptagning så är faran att vispa upp skum (silikonsmör) obefintlig och om du väljer en olja med samma viscositet och det är silikonolja så är det utmärkt

HIFI ÄR TILL FÖR ATT MODDAS...HUR SKULLE VI ANNARS KOMMA FRAM I DENNA DJUNGELN???MED MACHETE
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-04 00:26

Har väl råkat på typ massor med SME eftersom jag meckade dagligen med skivspelare på 80-talet. Jag vet att silikonsmeten som SME i vart fall skickade med då, blev en pasta efter en tid.

Den enda arm med silikondämpning som inte betedde sig så var/är Breuer, var olja, paddlar och tråg skiljer sig markant ifrån andra leverantörers.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-04 07:57

Harry... kan man få en förklaring på hur den olinjära kraften kan motverkas med en paddel i olja?
Verkar rätt omöjligt att uppnå såsom jag tänker men man vet ju aldrig.
Ok om spaden går längre ner i oljan ju närmare centrum nålen kommer (eller vise versa). Gör den det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-04 09:19

Lite krasst tycker jag att "klägget" (SME olja + damm efter nått år) är som ökad friktion. Bruer har/hadde en olja som var som diskmedel ungefär och paddeln bestod av 2 ben med "fötter" varav det ena också hade ett knä så att armen även hade en annan dämpning i höjdled. Även om jag kan se en poäng med dämpning så i realiteten innebar det också att folk köpte av egen vilja eller på rekommendation en dålig pickup-arm kombination för att klägget ända tvingar kvar nålen i spåret.

Jag skulle noga utvärdera om man överhuvudtaget skall ha något i tråget och om det är inte självklart att det behövs speciellt mycket eller särsklit trögflytande gegga. Testa med spårtestskivor är mitt råd. Har inte stött på kombinationen spårar dåligt låter bra särskilt ofta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-04 10:05

Eftersom rörelsen per tidsenhet är minimal så kan oljan inte ha med att upphäva kraften som strävan mot centrum att göra.
Med andra ord är detta med olja blaha i kvadrat. Inga andra armar har behövt någon dämpning av rörelser eftersom skivorna är väldigt "centrerade".
Denna dämpning är blaha om man ser det från det helt ljudmässigt.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-06-04 14:25

Hum skrev:Eftersom rörelsen per tidsenhet är minimal så kan oljan inte ha med att upphäva kraften som strävan mot centrum att göra.
Med andra ord är detta med olja blaha i kvadrat. Inga andra armar har behövt någon dämpning av rörelser eftersom skivorna är väldigt "centrerade".
Denna dämpning är blaha om man ser det från det helt ljudmässigt.

men det är inte det den är till för.

* * * * * * * * * *

Återgå till DIY-forum