oa50.4 har mindre bas än eps-1...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

oa50.4 har mindre bas än eps-1...

Inläggav Ivil » 2009-06-04 08:03

Tjenare!
Efter att jag igår kopplat fram och tillbaka mellan eps-1 och oa50.4 har jag funnit att mina oa50.4 har betydligt mindre bas än eps-1. Jag spelade tex Johnossi -18 Carat gold och finner till min förvåning att eps-1orna har betydligt mer klipp i basen. Är det något som är fel? Jag har alltid upplevt dessa högtalare som vassa och nu verkar jag ligga svaret nära då det verkar som om dessa högtalare är otroligt basfattiga!
Jag har svårt att förstå om någon kunde vara nöjd över hur oa50.4 presterar om alla låter som mina...akustisk musik är fantastisk men i övrigt som sagt basfattig...
/Andreas

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-06-04 11:29

Jag är nog stor OA50.4-vän och är lika frågande som du. Jag har för ögonlicket också OA116, OA14 och ett par OD11 med T22 att jämföra med (har haft annat också och jämfört direkt). Någon basfattigdom i OA50 har aldrig upplevts - tvärtom är det häpnadsväckande vilken kraftig och ren och djup bas det kommer ur dessa små lådor.

Här gäller nog att felsöka: är de rätt fasade? Ställ lådorna alldeles intill varann och spela, koppla bort den ena - blir basen kraftigare eller svagare?

PS Lyssnade på denna musik via Spotify - det var en ovanligt skrällig och basfattig musik i sig... Sök på Spotify fram Monica Zetterlund, Varsamt. Där finns bra och tydligt basspel - notera att öppen E-sträng på en bas är 41Hz. Alla bastoner ska låta lika starkt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-04 12:58

Om elementen varit lossade så skadar det inte att komplettera med tätningslist heller!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-04 14:12

paa skrev:Om elementen varit lossade så skadar det inte att komplettera med tätningslist heller!

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-06-04 14:39

Jag har stoppat en fönsterlist runt elementet, kollat att alla dämpbitar är på plats och allt ser fint ut...Mitt enda frågetecken är den bit som skall agera som strömningsmotstånd? Jag har rint till JL och fått förklarat att denna skall vara i samma nivå som toppen på de andra dämpbitarna samt att gapet skall fördelas lika på båda sidor. Detta tycker jag mig också ha koll på, men trods detta basfattigt resultat.
/Andreas

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2009-06-04 18:06

Kolla så basarna är rätt kopplade

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-06-04 19:03

Basarna är i fas...har just kollat. Ska snart flytta så för hoppningsvis trivs de bättre där.
Problemet är inte att de inte spelar djup bas, utan att de sakanar samma klipp som eps-1:orna och basen är heller inte lika hög i nivån.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-04 22:16

Ivil skrev:de sakanar samma klipp

Jämförde OA5:or hemma med mina OA14 och upplevde att OA5:orna hade mer klipp ii basen. Mycket riktigt hade de mer klipp men detta pga att de stod så placerade att jag hade lite pikar i basregistret med 5:orna. Vet ej om du roddat runt o prova flera placeringar men just placering var roten till det onda/goda :) i mitt rum.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-06-05 08:14

Detta är min nuvarande lägenhet och högtalarna är placerade som följande. Vad jag hoppas framgår av bilden är att jag har placerat högtalarna mot en vägg som "försvinner" åt båda hållen.
Bild
Det lustiga/olustiga är att när jag har placerat eps-1:orna på oa50.4 så får jag bättre bas. Tightare och med mer attack, men diskanten är en anna femma, där leverarar oa50:n betydligt luftigare ljud.
För hoppningsvis kommer jag att få bättre förutsättningar när jag nu flyttar till hus.
/Andreas

Användarvisningsbild
lennartj

Samma med OA52

Inläggav lennartj » 2009-06-05 09:01

Jag har levt med liknande placering av mina OA52 i min förra lägenhet.
De lät mycket slankt i basen där,
Loudness på samt ett eller två hack minus på diskanten var utgångspunkt för att få hyfsat balanserad frekvensgång från genomsnittliga skivor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-05 09:08

Att EPS-1 får högre nivå på basen jmfrt med OA-50 när de placeras likvärdigt är inte helt konstigt då de förra är gjorda för elliptisk placering och de senare är dimensionerade för utomelliptisk placering.

Hur stabil är väggen in till köket?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-06-05 09:12

"elliptisk placering och de senare är dimensionerade för utomelliptisk placering"
vad betydet detta på svenska :P
Köksväggen är av betong om jag inte misstar mig. Men det låter ju lovande om det kan vara rummet som är boven!
/Andreas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-05 09:18

Ivil skrev:Detta är min nuvarande lägenhet och högtalarna är placerade som följande. Vad jag hoppas framgår av bilden är att jag har placerat högtalarna mot en vägg som "försvinner" åt båda hållen./Andreas
Har du provat att bara tillfälligt ställa högtalarna på varsin sida soffan, för att höra om det blir någon ändring på basåtergivningen när du har en hel vägg som stöd?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-05 09:28

Ivil skrev:
"elliptisk placering och de senare är dimensionerade för utomelliptisk placering"
vad betydet detta på svenska :P

Mer läsning:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7847

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-06-05 09:28

Har du provat att bara tillfälligt ställa högtalarna på varsin sida soffan, för att höra om det blir någon ändring på basåtergivningen när du har en hel vägg som stöd?

Nej tyvärr inte. Måste prova nån dag bara för att få rätsida på problemet. I och med att fönstret är bakom soffan så har det varit otänkbart att placera tv:n på nått annat sätt, men nu när vi ska flytta så skall tv:n få ett bättre rum ;D

Återgå till Carlsson Illuminati