Shakti goes automotive..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-30 22:29

Rydberg skrev:Tyvärr har det inte kommit hit några Jehovas på länge :( 8)

Jag brukar se såsnäll ut och intresserad at de kommer hit för ofta... Ska jag hänvisadem till dig? :)

Kanske ska skippa religionssnacket fortsättningsvis så vi slipper låsa tråden?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-30 22:44

Naqref
Jag brukar se såsnäll ut och intresserad at de kommer hit för ofta..

Eller så är det hornen i pannan som gör att de kommer för att driva ut demonerna inom dig :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-01 21:24

Harryup skrev:Själv tycker jag att folk får tro på vad dom vill bara dom mår bra av det och det inte går ut över någon annan. Raljerande inlägg av folk som tror att en teknisk utbildning eller intresse gör dom till för mer tyder snarare på en begränsad social kompetens.

Jag håller med om att folk får tro vad de vill så länge de inte skadar nån annan. Det innebär ju dock inte att de inte är godtrogna etc Jag blir dock lite tveksam när de försöker pracka på andra deras tro, och riltigt skeptisk när den tron dessutom kostar en massa pengar. Kvacksalveri kallas detta får i många sammanhang.

Jag tror inte att nån här tycker att de är förmer än nån annan. Jag t ex ser inte ned på folk bara för att de är lättlurade eller har begränsad kunskap - dessa egenskaper gör dem inte mindre värda eller mindre trevliga att umgås med.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-01 21:40

Hej!

Jag blir dock lite tveksam när de försöker pracka på andra deras tro,
och riktigt skeptisk när den tron dessutom kostar en massa pengar.

Precis :)! Vill dem ha dina pengar då är det nå skumt ;)!
Om ngn säga Jesus är en Varulv som härstamma ifrån annan planet, så... okej!
- Om ngn säga Jesus är Varulv o komma ifrån annan planet och om detta bör
du läsa i våran bok som du nog bör köpa (för 4,500:-) , såå... Nej - Inte okej!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 21:47

Style skrev:
Jag blir dock lite tveksam när de försöker pracka på andra deras tro

Jo, det har man ju sett ett och annat fall av på det här forumet iaf! :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-01 21:54

marbrink skrev:Style skrev:
Jag blir dock lite tveksam när de försöker pracka på andra deras tro

Jo, det har man ju sett ett och annat fall av på det här forumet iaf! :lol:

...och här som religion är bannlyst...! Nä, det kan inte vara sant. :wink:

Jag tycker dock att pengafaktorn är på en behagligt låg nivå, även om jag skulle vilja sänka den ytterligare. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-01 21:56

Jag tror jag ska börja ta betalt av folk när jag försöker pådyvla dom min uppfattning om saker och ting.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-01 22:14

jag tror att jag ska bilda en sekt.

Härmed inbjuds alla att vara med. Ni betalar SEK 10 000 till mitt pg och sen är ni officiellt medlemmar.

Sekten kommer att bedriva åsiktskrig samt ge alla medlemmarna en fri t-shirt.

På sommaren går vi alla ut och knackar loss magisk kristall som vi sedan lyssnar på genom modifierade radiomottagare drivna av absolut ren ström leverad genom rodiumplätterade kontakter.

Julfesten där vi hånar de som inte hör ordentligt är en annan attraktion där vi skanderar "Revaxör, Revaxör det är det som susen gör".

Vi tror på följande treenighet
- Blindtest leder till stress och utbrändhet
- Människan ljudminne är oändligt långt och helt exakt
- Pris är den ultimata prestandan
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-01 22:34

Style> Nu ska du inte klanka ned på revaxör, körde själv en behandling förra veckan, en klart mer tredimensionell ljudbild efter behandlingen 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-01 22:35

Hej!

Väl talat FrimurarBroder, ty varje sats har en motsats förutom motsatsmelodin
som satsar sonika subdominantA*!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 22:39

Style: Tänk va bra om alla tyckte som du va? tragiskt när vuxna människor inte har lärt sig att respektera andra människors åsikter...
Extra skönt måste det vara att kunna avfärda allt som skit innan man testat själv... 8O :lol:

Sentec är kasst!
Nad 208 är skit!
Pioneer 668 är ännu värre! (fast jag kanske köper en själv)
Senast redigerad av Marbrink 2004-12-01 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-12-01 22:41

Pioneer 668 är ännu värre! (fast jag kanske köper en själv)

Varför? 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 22:50

Marbrink: svär inte! :) Vi skulle ju prata mindre om det där apparaterna var det inte det som var problemet med detta forum?

Som sagt, varför måste alla dra upp dem och försöka vara roliga hela tiden. Jag blir trött :cry: .

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 22:55

Martin: Det var bara ironi. Jag har inget otalt med dom prylarna! :lol:

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-12-01 22:58

Martin skrev:Marbrink: svär inte! :) Vi skulle ju prata mindre om det där apparaterna var det inte det som var problemet med detta forum?

Som sagt, varför måste alla dra upp dem och försöka vara roliga hela tiden. Jag blir trött :cry: .

Ja, men att ta upp shakti var och varannan dag är helt ok.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-01 23:04

marbrink skrev:Style: Tänk va bra om alla tyckte som du va? tragiskt när vuxna människor inte har lärt sig att respektera andra människors åsikter...

Jag respekterar andras rätt att ha vilka åsikter de vill. Vi har religions och yttrandefrihet här i landet och det ska vi vara rädda om.

Jag tycker däremot att man bör skilja mellan åsikter och fakta, tro och vetande. Bara för att någon tror på Shakti betyder det inte att det funkar, eller hur. Om däremot någon har lyckats visa i flera repeterbara, reproducerbara och valida test att det funkar så är det en mycket hög sannolikhet att det funkar. Tillräckligt för att hypotesen att det funkar ska bli en teori att det funkar.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 23:05

marbrink skrev:Martin: Det var bara ironi. Jag har inget otalt med dom prylarna! :lol:
Ja jag vet, men det börjar bli tjatigt med flera gånger om dagen. Till slut handlar varannan tråd om de apparaterna. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-01 23:06

Alla har rätt att ha sin åsikt. Det som är klädsamt är att framföra den med måtta. Det som är svindyrt och ocker för en student, kan vara en skitsumma för en kul pryl som kanske kan funka under vissa betingelser för en annan person.
Den ena vill veta vetenskapligt att om jag gör så här blir det "bättre", medan nästa tycker "äh, spelar roll, man kan väl testa iaf".
Så vem har rätt att mästra den andra?
Svar ingen!
Man kan säga, jag tycker inte som du! Jag har lärt mig att det är så här! Enligt vetenskapliga tester är det så här, men chansen finns att ju att något är olika i testerna ändå!
Och det är lika ok att säga, jag upplever det så här. Det här känns bättre för mig. Etc.

Vad som inte ok är att skriva enligt mig är," Du, fattar ingenting för det du tycker går inte att bevisa. Och dessutom så vet nån annan som har testat vid något tillfälle att det är så. Punkt!" Eller samma typ av andemening.
Vad som är en perfekt gul färg för en ingenjör kan vara en väldigt brackig, chavig, otidsenlig, prålig nyans för en konstnär.
Och jag tycker dessutom det är helt ok att ändra uppfattning vilket sällan eller aldrig någon gör här inne. Kanske men hade fel i ett subjektiv test, men kanske någon annan lärt sig fel sak eller drar fel slutsats utifrån vad man lärt sig. Spelar roll? Det kallas mänsklighet.
Jag är skittrött på visas Besserwisser attityd här inne.
Förutsätt inte hämningslöst att den ni diskuterar med alltid har fel.
Dra inte slutsatser som blir sanningar om saker man inte hört och jämfört för att nån annan tyckte något eller man kanske hört något liknande någon gång och man gillade inte det då.
Njut av att upptäcka nya saker.
Och upptäck att detta är bara en ytterligare hobby där man inte måste göra det så jäkla svårt eller "absolut rätt" enligt en likriktning.
Alla tycker inte att Nad 208 är den bästa förstärkaren som byggts, precis som alla inte tycker att rörförstärkare är bäst.
Senast redigerad av Harryup 2004-12-01 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 23:06

Sampix skrev:
Martin skrev:Marbrink: svär inte! :) Vi skulle ju prata mindre om det där apparaterna var det inte det som var problemet med detta forum?

Ja, men att ta upp shakti var och varannan dag är helt ok.
Det är också rätt tröttande men det var ett bra tag sen sist tror jag. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 23:09

Alla tycker inte att Nad 208 är den bästa förstärkaren som byggts, precis som alla inte tycker att rörförstärkare är bäst.
Där kom den igen! Ser du min poäng marbrink. Man blir astrött på detta ständiga ironiserande. Jag bryr mig inte om apparaterna i fråga men det är så enformigt och tröttande att man mår lite illa. :? :|

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 23:14

Martin: Det är rätt tröttande att höra om voodo, placebo, inbillning, bevisande i blindtest osv varenda eviga dag också. Fattar egentligen inte varför vi håller på så här konstant hela tiden när vi har ett gemensat intresse.

Synd att det ska vara så svårt att respektera att vi väljer att komma till vårt mål på olika sätt.... :(

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 23:16

marbrink skrev:Martin: Det är rätt tröttande att höra om voodo, placebo, inbillning, bevisande i blindtest osv varenda eviga dag också. Fattar egentligen inte varför vi håller på så här konstant hela tiden när vi har ett gemensat intresse.

Synd att det ska vara så svårt att vi väljer att komma till vårt mål på olika sätt.... :(
Jag kan hålla med men va fanken. Ska man behöva läsa samma sifferkombination med en ironisk undermening i varannat inlägg! :evil: Vad har jag gjort/sagt för att förtjäna detta outhärdliga straff?

Får jag fråga en sak? Är det ok för mig att vara skeptisk till vad någon påstår att han/hon hör eller måste man tro på allas hörselintryck? Är allas lyssningserfarenheter lika värda eller kan det vara så att man får ha en uppfattning om att någon är duktigare på att höra/sortera ut verkliga (verifierbara) skillnader från suggestivt konstruerade intryck än någon annan? Är det ok, politiskt korrekt, whatever att tycka att inte allt som alla hör faktiskt går att höra?
Senast redigerad av Martin 2004-12-01 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-01 23:21

Martin skrev:
Där kom den igen! Ser du min poäng marbrink. Man blir astrött på detta ständiga ironiserande. Jag bryr mig inte om apparaterna i fråga men det är så enformigt och tröttande att man mår lite illa. :? :|

Marbrink:
Det var ett exempel på vad som ältas och som jag menade inte leder någon vart. Att du sedan tar upp det som ett exempel på ett exempel som är enformigt betyder väl att du inte läst vad jag skrivit eller inte förståt vad jag menat.
Jag var inte ironisk utan konstaterande.
Om du mår dåligt bör du vila. Menat i all välmening utan ironi.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 23:29

Martin: Inlägget var inte riktat till dig! Jag skrev bara hur jag tycker det ser ut i största allmänhet.

Harryup: Vad snackar du om?? jag har inte läst ditt inlägg och ABSOLUT inte svarat på det, så tagga ner lite!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-01 23:35

marbrink skrev:Martin: Inlägget var inte riktat till dig! Jag skrev bara hur jag tycker det ser ut i största allmänhet.

Harryup: Vad snackar du om?? jag har inte läst ditt inlägg och ABSOLUT inte svarat på det, så tagga ner lite!

Marbrink:
Mitt fel!! Ursäkta.

Var Martin som jag menade.

Sorry

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-01 23:40

Harryup: Har läst inlägget två gånger, men ska jag vara ärlig så fårstår jag inte vad du menar. Konstnärer och ingenjörer, sanning, rätt och fel? Diffusa liknelser tycker jag. Är det någon annan som förstår?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-01 23:41

The apologize is accepted! 8) :)

matson

Inläggav matson » 2004-12-01 23:47

Generellt om hifi? Verkligen?

Nog för att alla här är ena j-vlar på att diskutera samma sak om och om igen, men Shakti?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-02 00:42

Hej!

Men då ingen bli upprörd över underligA* varulvsteori varför så upprörd över Shakti?
Är ju samma skrot & korn, A*lltså 4st ShaktiStenar à 5495 kr A*lternativt A*´s bok:
Hur A*vslöjade att Varulvarna har Slussens Spärrkurar som sin samlingspunkt & Co...
... à 5495 kr!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-02 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-12-02 00:42

marbrink och Harryup inlägg i denna tråd speglar mycket av hur jag upplever detta forum och därför nästan aldrig är här.
Nästan en total brist på respekt för andras åsikter och upplevelser, bara en massa besserwisser komentarer.
Allt ska bevisas på det ena eller andra sättet och helst genom vetenskapliga tester. 8O
Allt som den ofelbara föreningen LTS rekomenderar är bra, allt annat är skit mer eller mindre. 8O
Köper men dyrkablage så är man lättlurad, för det är inte bättre än RG62 8O
Osv......
Jag blev glad när jag läste detta inlägg, tur att det finns normala och trevliga personer här också.

Själv tycker jag att folk får tro på vad dom vill bara dom mår bra av det och det inte går ut över någon annan. Raljerande inlägg av folk som tror att en teknisk utbildning eller intresse gör dom till för mer tyder snarare på en begränsad social kompetens.

Mvh Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi