The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-09 14:56

DS skrev:
Max_Headroom skrev:[dom patetiska 16 watten räcker plötsligt alldeles utmärkt! Men högtalaren blir "lite större" då.

Vart kommer dessa värden ifrån ( 16 watt ), och vad gör dom patetiska?

Är dom det för att dom inte klarar av att driva en viss sorts högtalare eller är det nått specifikt fel på effekten från The Dream?

Dom 16 Watten kommer från någon slags information som jag läst på Nätet, minns inte exakt var.

16W är alltid en patetisk uteffekt utom för hörlursförstärkare och försteg. Det är "smått" helt enkelt. Inget för en riktig karl.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-09 15:07

Inget för riktiga karlar det kan jag hålla med om men så finns det dom extra ordinära!!!!!
Den vi talar om är på 15W om man är ekonomisk och det har jag svårt att tänka min i fallet Dream så den är på mycket mer.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-09 15:09

Dom 16 Watten kommer från någon slags information som jag läst på Nätet, minns inte exakt var.

Den ger 16W i ekonomiläget, för att öka livslängden på rören när man
inte spelar högt. Bara man inte utnyttjar de 16W som finns i
ekonomiläget låter förstärkaren exakt lika på ekonomi som på
standardläget av egen erfarenhet. 35W i standardläget.

16W är alltid en patetisk uteffekt utom för hörlursförstärkare och försteg. Det är "smått" helt enkelt. Inget för en riktig karl.

Allt är relativt, visst, 16W kan tyckas vara lite, men det beror även på
vilken känslighet man har på sina högtalare, vilket rum,
lyssningsavstånd, vad man upplever som behaglig lyssningsvolym osv
osv...Folk som vill spela "ashögt" är kanske inte målgruppen direkt
förutsatt att de inte sitter på hornsystem med 105-110 dB känslighet 8)

Du är välkommen hem till mig när The Dream kommer på besök så får vi
se om du vill kunna spela ännu högre.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-09 15:12

Piotr säger: Nu är Max lite fjantig.. ;) :)

Med de känsligaste högkvalitativa direktstrålande högtalartyperna av standardtyp* kommer man idag upp i ca. 94dB SPL för 1W in. Det blir cirkus 105dB ("RMS" för ett par) på plats i soffan och det räcker väldigt långt för de allra flesta.

Vänligen smiska mig varsamt om jag förbisett något i min snabba kalkyl ovan.

/Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-09 15:14

Max_Headroom skrev:
DS skrev:
Max_Headroom skrev:[dom patetiska 16 watten räcker plötsligt alldeles utmärkt! Men högtalaren blir "lite större" då.

Vart kommer dessa värden ifrån ( 16 watt ), och vad gör dom patetiska?

Är dom det för att dom inte klarar av att driva en viss sorts högtalare eller är det nått specifikt fel på effekten från The Dream?

Den effekten hade alltså inget med The Dream att göra!?

*smått* Har du behov av att överkompensera någon form av brist som skulle få dig att framstå som mindre manlig? :)

Du hävdar ju tidigare att 16 watt plötsligt räcker utmärkt, dags att bestämma sig kanske :? :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-09 15:17

Trodde det var 15 watt i eko läge och 40 watt i full farts läge!?

Detta för The Dream alltså!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-09 15:47

De som vill ha en får passa på att beställa... snart är alla glödlampor förbjudna...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-09 16:00

DS skrev:
*smått* Har du behov av att överkompensera någon form av brist som skulle få dig att framstå som mindre manlig? :)

Du, jag är mer Man än Svullo och Kapten Haddock tillsammans 8)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-09 16:02

Max_Headroom skrev:
DS skrev:

Du, jag är mer Man än Svullo och Kapten Haddock tillsammans 8)

Brukar låta så ja :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-09 16:02

Max_Headroom skrev:Du, jag är mer Man än Svullo och Kapten Haddock tillsammans 8)

Den ene är död och den andre en seriefigur.... vad ville du egentligen ha sagt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-09 16:15

IngOehman skrev:
Almen skrev:Men någon får gärna förklara den tekniska bakgrunden till att "högbranta ramgallerrör...genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med ... transistor- / halvledar-komponenter." Hur kan högbranta ramgallerrör ge en bättre dynamik än motsvarande transistorförstärkare?

Det där hade jag faktiskt missat. :o

Men ändå tycker jag mest att det ser ut som lite säljtext med subjektiv
grund.

Men visst kunde det ha framgått tydligare.

Jag tycker nog att man skall vara väldigt noggrann när man använder vedertagna tekniska termer i tekniska beskrivningar. Subjektiva jubelrop i en säljtext är absolut inte fel, men läsaren måste veta när det går från det ena till det andra. Annars kan man ju använda både "klippeffekt", "distorsion" och "dämpfaktor" på kreativa sätt; man kanske upplever att klippeffekten motsvarar ungefär 500 W, att distorsionen är noll och intet, samt att dämpfaktorn känns som minst 500.

Du brukar ju själv i dina papper vara noga med att speca vad det är du anger för prestanda och hur det är mätt.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-09 16:38

Almen skrev:
IngOehman skrev:
Almen skrev:Men någon får gärna förklara den tekniska bakgrunden till att "högbranta ramgallerrör...genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med ... transistor- / halvledar-komponenter." Hur kan högbranta ramgallerrör ge en bättre dynamik än motsvarande transistorförstärkare?

Det där hade jag faktiskt missat. :o

Men ändå tycker jag mest att det ser ut som lite säljtext med subjektiv
grund.

Men visst kunde det ha framgått tydligare.

Jag tycker nog att man skall vara väldigt noggrann när man använder vedertagna tekniska termer i tekniska beskrivningar. Subjektiva jubelrop i en säljtext är absolut inte fel, men läsaren måste veta när det går från det ena till det andra. Annars kan man ju använda både "klippeffekt", "distorsion" och "dämpfaktor" på kreativa sätt; man kanske upplever att klippeffekten motsvarar ungefär 500 W, att distorsionen är noll och intet, samt att dämpfaktorn känns som minst 500.

Du brukar ju själv i dina papper vara noga med att speca vad det är du anger för prestanda och hur det är mätt.

He he ni är fantastiska. Låt konsumentverket sköta det här :lol:

Ingen, jag lovar ingen kommer att köpa denna utifrån ert tekniska resonemang som väl är. Inget hemma hos reportage från Faktiskt SE medlemmar finns på kartan för denna pryl.

Däremot kommer det med stor sannolikhet att dyka upp på Euphonia och andra gourmet forum. :P

Så ligg lågt i sandlådan och polera skivspelar lock. :wink:
//E

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-09 16:47

Nej, tror inte många på faktiskt är intresserad av en förstärkare med så låg effekt för sådant pris när man kan få så mycket mer effekt, mindre dist, för mycket mindre pengar. Det är nog mer för folk som gillar utseendet, tron på rörens överlägsenhet, eller som tror att prestandan sitter i priset, som är främsta kundkretsen. :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-09 17:00

MattiasKarlsson skrev:Nej, tror inte många på faktiskt är intresserad av en förstärkare med så låg effekt för sådant pris när man kan få så mycket mer effekt, mindre dist, för mycket mindre pengar. Det är nog mer för folk som gillar utseendet, tron på rörens överlägsenhet, eller som tror att prestandan sitter i priset, som är främsta kundkretsen. :)

Eftersom du MattiasKarsson,Subjektivisten anser att du är origo som allt snurrar ikring kan väl trådens 9 sidor avslutas med det.

Varför i helv...te diskutera sådant ni inte är intresserade av ? Svara helst inte ,för det blir ännu mer patestiskt då.
Gör som fjonken polera ett lock! :wink: Ta en pilsner eller något annat och var glad. :wink:

//E

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-09 17:02

MattiasKarlsson skrev:Nej, tror inte många på faktiskt är intresserad av en förstärkare med så låg effekt för sådant pris när man kan få så mycket mer effekt, mindre dist, för mycket mindre pengar. Det är nog mer för folk som gillar utseendet, tron på rörens överlägsenhet, eller som tror att prestandan sitter i priset, som är främsta kundkretsen. :)

Ja Ja! Tack! Nu förstår jag! Jag ska kasta ut min rörhäck. Uppenbarligen
är jag inte fullärd inom Hifivärlden förrän jag sitter med grus och eldar
effekt åt kråkorna i talspolen.

Alla måste ju vara och tycka lika eftersom det bara finns ett "rätt" sätt att skapa välljud :lol:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-09 17:04

Om man inte vill att folk kommenterar så bör man inte skriva en tråd på ett öppet forum. Eller så väljer man ett forum där man aldrig få ifrågasätta något. Det är bara min åsikt att 150K är åt helvete för mycket.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-09 17:04

Empire skrev:Ta en pilsner eller något annat och var glad. :wink:

Japp, skall faktiskt iväg och göra det nu. :) Oppigårds Summer Ale på Rover... 8)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-09 17:05

MattiasKarlsson skrev:Om man inte vill att folk kommenterar så bör man inte skriva en tråd på ett öppet forum. Eller så väljer man ett forum där man aldrig få ifrågasätta något. Det är bara min åsikt att 150K är åt helvete för mycket.

Vad kostar dina högtalare?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-06-09 17:35

MattiasKarlsson skrev:Om man inte vill att folk kommenterar så bör man inte skriva en tråd på ett öppet forum. Eller så väljer man ett forum där man aldrig få ifrågasätta något. Det är bara min åsikt att 150K är åt helvete för mycket.

Men du behöver ju inte upprepa åsikten sida upp och sida ner. Vi vet redan.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-09 17:40

PetterPersson skrev:Alla måste ju vara och tycka lika eftersom det bara finns ett "rätt" sätt att skapa välljud :lol:

Nej, men hittills har jag inte hört någon vettig förklaring varför den är värd 150K.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-09 17:45

MattiasKarlsson skrev:
PetterPersson skrev:Alla måste ju vara och tycka lika eftersom det bara finns ett "rätt" sätt att skapa välljud :lol:

Nej, men hittills har jag inte hört någon vettig förklaring varför den är värd 150K.

Tagga ner nu...... :evil:
Ring Erik så får du svar, vill du ha telnr så PM:a

//E

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-09 18:43

MattiasKarlsson skrev:Om man inte vill att folk kommenterar så bör man inte skriva en tråd på ett öppet forum.

Varför andvänder du ignore funktionen då, ditt resonemang faller ju på eget grepp!?

Jag tror det ligger lite i det man försöker säga på sidan.

En man med en dröm, byggd efter hans specifikationer utan större tanke på kostnad ämnad för ett fåtal köpare.

Vill grattulera denne man för att han tillslut fick göra det han alltid viljat göra.

Till MattiasKarlsson:

För några år sedan hade du dregglat dig sömnlös över denna apparat, tänk på det o sluta med din pubertesidioti....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-09 18:56

Nu är det så att jag i lyssnar på 9w så mitt ljudtryck är väl ingen myggfis?
När jag lyssnade på Magnaten som är på 35W i stort rum så var det riktigt högt och ungefär 3/4 gas enl. volymknappen och det var i hösta laget enl. mig bara för att testa.
Så 35W Kan räcka länge i rätt så maffigt rum utan något horn.
Vill man ha högre volym så är man lomhörd det är ett som är säkert.
Högtalarna 92-93db/1W
Skitbra ljud och låt nu på danmark, jag har två tuners igång så jag vet i tusan vilken kanal.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-09 19:12

MattiasKarlsson skrev:

Huvudsaken är väl att man inte BEHÖVER köpa någonting man inte anser prisvärt, den vetskapen räcker iaf för att jag skall somna gott om nätterna... Är man på något sätt ingående intresserad av en produkt kontaktar man som sagt rimligen konstruktören, alt att man spånar för spånandets skull men det är kanske inte alltid så konstruktivt. Frågor på det?
Senast redigerad av Goldfinger 2009-06-09 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-09 19:15

Det håller jag med om, jag är inte den tänkta kunden. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-09 19:32

MattiasKarlsson skrev:Det håller jag med om, jag är inte den tänkta kunden. 8)

Nä men eftersom du var en "potentiell" kund för bara några år sedan så skulle det vara klädsamt med en något mer ödmjuk attityd till de som ännu inte nått din grad av upplysning och insikt.

/Peter

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-09 19:39

Är man duktig kund med pluring på fickan så måste vissa kriterier uppfyllas. Man måst ha något som ingen annan har, det är nog det viktigaste.
150" är för billigt och sträcker sig till den snåle som likväl vill stoltsera.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-09 19:47

Nå skall det vara riktiga grejor så kan ju två Drömmar stoltsera, en i mellan och en högst upp emedan man kör med riktig bamse i basen på 1500W och elektroniskt delningsfilter specialbyggt, då börjar det likna något för den rike, ser ju lite pyttit ut med en förstärkare, tvi!!!!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-09 19:57

Piotr skrev:Nä men eftersom du var en "potentiell" kund för bara några år sedan så skulle det vara klädsamt med en något mer ödmjuk attityd till de som ännu inte nått din grad av upplysning och insikt.

/Peter

öhh, det var jag inte. Den fanns inte då heller. Så sluta hitta på saker tack.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-09 19:59

Hum skrev:Nå skall det vara riktiga grejor så kan ju två Drömmar stoltsera, en i mellan och en högst upp emedan man kör med riktig bamse i basen på 1500W och elektroniskt delningsfilter specialbyggt, då börjar det likna något för den rike, ser ju lite pyttit ut med en förstärkare, tvi!!!!

Var några Italienare som snickrade ihop en rörare med dämpfaktor noll, tror dom tog typ 1 biljard lire för den. Ultrasound eller nåt liknande.

Edit:

"...the Ultrasound Otello amplifier priced at a low, low bargain basement retail of 1,000,000,000 Lira (Audio Note Ongaku owners will need to upgrade to this baby). Using ten PL519 tubes per channel, the folks at Ultrasound told me this is not a wattage amplifier but a amperage amplifier. Specifically, the output is eight amps and no wattage rating was given though they did tell me the impedance of the output stage is 1Mohm!"

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi