Carlsson (inte) ställd mot väggen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Carlsson (inte) ställd mot väggen

Inläggav lennartj » 2009-06-09 01:04

Jag har saknat lite precision i ljudbilden från mina OA52 sedan jag flyttade från min förra bostad och nu bara kan ha dem framför fönstret.
Inspirerad an Fredriks vedermödor, innan han gav upp, häktade jag av fyra garderobsdörrar och klämde in mellan högtalare och fönsterbänk:Bild
"Tyvärr" är förbättringen stor förutom att dörrarna står och skallrar av bastoner.
Som mer permanent lösning börjar jag fundera på att demontera fönsterbänken. Då minskar avståndet mellan högtalare och vägg från 20 till 10 cm, sedan är värmeelementet nästa hinder.
Lyckas jag hitta ett kortare, mellan högtalarna, kommer jag ner till 5 cm, men det är en komplicerad och dyr operation att byta i ett hus med många lägenheter. Värmerören som tar 5 cm kan jag omöjligt bli av med.

Har någon redan gjort liknande experiment och vad blev slutsatsen i så fall?

Är det lika viktigt att bli av med de sista centimeterna luft mellan högtalare och vägg som min tänkta första halvering?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Carlsson (inte) ställd mot väggen

Inläggav petersteindl » 2009-06-09 01:44

lennartj skrev:Har någon redan gjort liknande experiment och vad blev slutsatsen i så fall?

Är det lika viktigt att bli av med de sista centimeterna luft mellan högtalare och vägg som min tänkta första halvering?

Oj Lennartj, skojar du? Vad tror du? Jo, jag har gjort liknande experiment. Jag undrar dock vilken förbättring du upplever? Beskriv gärna förbättringen.

Jag rekommenderar att du går till någon som säljer plast (eller möjligtvis glas). Köp plastskivor som är ofärgade och genomskinliga. 10-20 mm tjock. Du kanske kan ha dem till TVns överkant. Från TVn och ½ meter utanför högtalarna. Litegrand så kommer stativen till äggen att bli. Då kan man ha ett ägg mot en fönsterfondvägg utan att skymma utsikten. Om du bygger upp en vägg så som du har gjort eller som jag beskriver så är det inte alls uppenbart att du ens behöver ta bort fönsterbrädan för att komma närmare fönstret.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-09 01:59

Precisionen av instrumentplacering i djupled är den mest uppenbara förbättringen. Jag har några av André Charlins inspelningar (med "rugbybollen"), de blir nästan holografiska!

Jag vill helst slippa att ha en extra vägg, och skulle nog föredra att ta bort fönsterbänken, om det skulle räcka, men det gör det nog inte?

Menar du att en glasvägg skulle göra full nytta om den bara var några decimeter högre än högtalarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-09 09:39

lennartj skrev:Precisionen av instrumentplacering i djupled är den mest uppenbara förbättringen. Jag har några av André Charlins inspelningar (med "rugbybollen"), de blir nästan holografiska!

Jag vill helst slippa att ha en extra vägg, och skulle nog föredra att ta bort fönsterbänken, om det skulle räcka, men det gör det nog inte?

Menar du att en glasvägg skulle göra full nytta om den bara var några decimeter högre än högtalarna?

Du har ju fönster där bakom. Är inte de gjorda av glas? Vad är det då för nytta att ta bort bänken. Du kommer ju bara närmare ett fönster. Istället för att ta bort bänken så var mitt förslag att skaffa en transparent vägg som är tillräckligt stor. "Tillräckligt" fås fram med den input på ljudförbättring som du tycker dig uppnå. D v s vilket frekvensområde som förbättras. Det är våglängden på dessa frekvenser som du vill finna ut.

Jag har lite möten idag. Skall fundera vidare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-09 11:52

Har du uttömt möjligheterna till andra placeringar i lägenheten? Det verkar väldigt drastiskt att skapa en vägg framför fönstren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj

Alternativ högtalarplacering - var då?

Inläggav lennartj » 2009-06-09 19:17

perstromgren skrev:Har du uttömt möjligheterna till andra placeringar i lägenheten? Det verkar väldigt drastiskt att skapa en vägg framför fönstren.

Fiffiga förslag på var jag annars skulle kunna placera högtalarna är jag mycket tacksam för.

Det är inte min tanke att skapa en vägg framför fönstren, det är Peters idé. Med det avbildade experimentet är jag mest ute efter att höra vad det gör för skillnad med att ta bort 20 cm glapp mot vägg.

Dålig planritning:
Bild

Lite bilder runt om:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag gillar min utsikt, i synnerhet på natten när Skansen Kronan är fasadbelyst.
Min specialbyggda hylla i ekfanerat lamellträ har jag byggt på och om i 30 år i 6 olika bostäder. Numera är den väl alltför välfylld för att vara en bra diffusor. Bara några decimeter från hyllgaveln mitt över soffan övergår väggen från solid betong (hissmaskinrum) till gips på reglar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-09 19:33

Ett helt hopplöst fall skulle jag tro ! :cry:
:idea: Antagligen bara att byta lägenhet igen. :wink:

Närå, men jag kan för lite om dylikt för att kunna komma
med något vettigt råd. Så egentligen borde jag ju hålla
käften ! :oops: :D F´låt.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Lägre ambitionsnivå

Inläggav lennartj » 2009-06-09 19:56

Då är det dessvärre bara att dra ner ambitionsnivån på hifi-fronten.
"Bara" att byta lägenhet - ha!
Det dräller inte av taklägenheter med 14 m lång terrass i västerläge, 15 min promenad till konserthuset och Avenyn, 10 min till Kungsgatan och mindre än så till Slottsskogen och Linnégatan, garage i berget, bara att ta hissen ner och dessutom ganska låg månadsavgift.

Tiden går, det är faktiskt mer än 13 år sedan jag flyttade in.

Jag är "periodare" när det gäller hifi, men sedan jag sålde hobbybilen har det blivit rätt mycket pyssel och små projekt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-09 20:22

Skryt lagom, själv har jag 7 min till konserthuset. :D
(Fast inte i Götet då förståss :oops: ).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DS

Re: Lägre ambitionsnivå

Inläggav DS » 2009-06-09 20:36

lennartj skrev: sedan jag sålde hobbybilen har det blivit rätt mycket pyssel och små projekt.

Precis min sitts just nu.

Hoppas dock du hittar en bra, smidig och praktisk lösning.

Gillar det där med gångavstånd :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-09 20:40

Laila skrev:Skryt lagom, själv har jag 7 min till konserthuset. :D
(Fast inte i Götet då förståss :oops: ).

Kanske i Götene?

Det var bara avsett som en markering att jag har flyttat färdigt / hittat hem :D och jag "gillar läget" och hifi'n får faktiskt :oops: underordna sig diverse praktiska och estetiska hänsyn, även om det estetiska för tillfället får stå tillbaka för pågående experiment. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-06-09 23:21

Gör som Peter föreslog.

Gå till glasmästaren och beställ två glasskivor på ca 1 kvm stycket, 10 - 15mm tjocka torde räcka (kantfasade).
Mät höjden mellan golv och ovankant TV:n, så får du höjden på dessa.
På underkanten av skivorna monteras en gummilist och även en smal gummilist efter kanten på fönsterbrädan som de ska stå mot.
Vill du känna dig riktigt säker att de inte ska falla framåt, kan du låta glasmästaren borra ett pyttelitet hål mitt på skivorna i höjd med fönsterbrädan, så kan du smutt låsa glasskivorna mot fönsterbrädan.
Fyll sedan på med krukväxter i fönstret, så blir det fint.

Så tror jag att jag hade gjort i ditt ställe. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-06-10 01:17

Hej Lennart...

Rummet ser jättemysigt och trevligt ut så jag får ont i magen av bara tanken på att flytta runt allt för att testa en annan placering av högtalare etc.

Jag röstar även jag för att labba i den nuvarande positionen och kolla hur långt man kan komma där med estetiskt acceptabla åtgärder.

Jag kommer gärna ner och lyssnar någon gång när det passar dig!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-10 09:33

Jag skulle också gärna följa med och lyssna. Det skulle ta ca. 20 min om jag skulle gå i rask takt.
Mvh. Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-06-10 12:50

Byt vägg! Om kortväggen med bokhyllorna är 3,5 m så funkar ju det för 52or. Mina står mot en vägg som är 3,30 bred och det går bra. De står ca: 60 cm från sidovägg. Jag kommer att sätta dämpskivor mot sidoväggarna och flytta ut dem lite ytterligare. Glasskivor låter som en mycket besvärlig och dyr lösning.

Bara att börja lyfta alltså. Det finns inga genvägar...

/Krister

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-10 13:51

Tyvärr,
bok/skiv/apparathyllan är visserligen demonterbar, men kan inte byggas upp på annan plats. Den är dessutom så väl optimerad för mina behov att varje annan lösning skulle ta betydligt mer plats. När jag har flyttat har det alltid varit ett absolut krav att det ska finnas ett 3 x 3,5 m hörn för hyllan. Allt annat kommer i andra hand.

Jag ska strax kontakta något glasmästeri och kolla vad glasskivor kan kosta.

AVR7000 och Olle;
nästa onsdag kväll 17/6 eller någon gång efter midsommar kan det bli en lyssningssession hos mig, närmare detaljer hanteras via PM.

Om fler är intresserade, skicka PM så återkommer jag med hur det blir.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 14:52

lennartj skrev:Tyvärr,
bok/skiv/apparathyllan är visserligen demonterbar, men kan inte byggas upp på annan plats. Den är dessutom så väl optimerad för mina behov att varje annan lösning skulle ta betydligt mer plats. När jag har flyttat har det alltid varit ett absolut krav att det ska finnas ett 3 x 3,5 m hörn för hyllan. Allt annat kommer i andra hand.

AVR7000 och Olle;
nästa onsdag kväll 17/6 eller någon gång efter midsommar kan det bli en lyssningssession hos mig, närmare detaljer hanteras via PM.

Om det är glas som gäller så rekommenderar jag härdat glas. Går det sönder så skär man sig inte på det på samma sätt. Glas kan vibrera och har mindre inre dämpnig än plast. Vibrerar glaset så bör du dämpa det på något sätt. Tänk på att glas är tungt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-10 15:14

Jag funderar alternativt på acryl, synpunkter på dämpning, lämplig tjocklek eller annat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 15:26

En bra glasmästare kan limma ihop 2 glasskivor så att det fortfarande är helt transparent för elektromagnetiska vågor som vi kallar för ljus :)

Då brukar glaset vara alldeles dött för akustiska tryckvågor som vi normalt kallar för ljud. Jag skulle dock rekommendera att prova med ett glas först och limma på ett till om det behövs. Det är väl priset som kanske bestämmer ditt val.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-10 16:41

lennartj skrev:Tyvärr,

AVR7000 och Olle;

Detta låter väldigt trevligt, ser fram emot detta.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-10 17:42

lennartj skrev:Jag funderar alternativt på acryl, synpunkter på dämpning, lämplig tjocklek eller annat?

Hos glasmästarn är akrylen dyrare än glas. Var nyligen och köpte några hyllplan i 6mm glas. 300x665mm gick på ca 230kr/styck. Det blir med andra ord rätt dyrt. Ett tips kan vara att rädda några gamla fönster som ska på tippen. Möjligen kan man vidtala några gubbar där så att de täller undan dem för dig. På mitt jobb bytte 1000 fönster nyligen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 18:16

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:Jag funderar alternativt på acryl, synpunkter på dämpning, lämplig tjocklek eller annat?

Hos glasmästarn är akrylen dyrare än glas. Var nyligen och köpte några hyllplan i 6mm glas. 300x665mm gick på ca 230kr/styck. Det blir med andra ord rätt dyrt. Ett tips kan vara att rädda några gamla fönster som ska på tippen. Möjligen kan man vidtala några gubbar där så att de täller undan dem för dig. På mitt jobb bytte 1000 fönster nyligen...

Jag rekommenderar en tjocklek på ung 15 mm. Hur tjockt var det glas du fick pris på?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-10 18:27

Första offerten:
1 x 1 m 6mm kantslipat härdat glas med 2 hål borrade 750 kr/st + moms
1 x 1 m 8mm kantslipat härdat glas med 2 hål borrade 900 kr/st + moms
Fick besked på telefonsvararen, så jag kunde inte fråga vidare vad det skulle kosta att limma ihop två 6 mm.

Jag kommer att lyssna vidare med och utan garderobsdörrar ett tag, för att få perspektiv på hur stor den upplevda förbättringen är.
Just nu inbillar jag mig att den gott och väl är i samma storleksordning som en element och filteruppgradering.
I så fall är upp till 5.000 kr för ett par skärmar med laminerade dubbla glas inte orimligt att spendera.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 01:03

Oj, en VPI skivtvätt :D
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-18 18:25

Jag var hemma hos Lennart igår och måste säga att han lyckats väldigt bra med ljudet. Det som jag var mest imponerad av var basen, ingen skryt bas utan helt integrerad i musiken och var så bra att min stereo får vila en vecka annars kommer jag också skaffa basar och det kan innebära separat boende från min fästmö. I sweatspott försvann högtalarna helt och man glömde till och med att garderobsdörrarna stod där dom stod. Musiken som spelade var väldigt blandad från rock till klassiskt, vinyl(även 78 varvare) cd och jag tyckte att allt lät bra. Tack ännu en gång för goa mackor, gott öl, gott sällskap och väldigt bra ljud. Hörs när Le har kommit.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-18 18:55

Tack Olle. Du behöver inte vara orolig för LE-filtren. Jag har talat med John Larsen, filtren kommer att levereras helt färdigmonterade med enkardeliga kablar och kontakthylsor att trycka på (rätt) plats. Dock antydde han att de kommer att kosta över 800 kr/st lösa och då undrade jag över det pris du hade fått. Svaret var att han ger rabatt när man köper hel uppgradering, och eftersom du är mitt i en och rekommenderades vänta på LE-filter och nya diskanter så verkar du få en "special deal". :wink:
Vi pratade en stund om NC-maskiner med mera och leveranstid och han kanske skulle kunna få frontplattor i nästa vecka och filterkretskortet är färdig CADat, men i mina luttrade öron lät Johns antydan om leverans av uppgraderingen innan månaden är slut som stort önsketänkande. Många är inblandade och så snart någon börjar sin semester brukar man få vänta ut alla och det hela förskjuts två månader.
Jag kommer att ta det som en glad överraskning om jag får min leverans före den 1 september :)

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-18 19:19

Semester? Det går inte att ta semester när det är så viktiga grejer på gång. :cry:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-18 20:47

Innan du beställer glas skulle jag testa med något som har samma dimensioner som de tänka glasskivorna..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

Bordsskivor?

Inläggav lennartj » 2009-06-18 22:21

Givetvis kommer jag att testa olika storlekar på skivor bakom högtalarna innan jag lägger ut en massa pengar på något specialanpassat.
Med lite tur kan bordsskivor i glas bli betydligt billigare än något från glasmästaren. Problemet är att få tag på två likadana till reapris, det brukar bara finnas en kvar när priset är lågt.

Jag pratade även med John L. om det och han hade samma åsikt som Peter S. att skivorna bara skulle behöva vara obetydligt högre än högtalarna.
För mellanbasen tvivlar jag inte på det, men när det gäller perspektivåtergivningen tror jag på det först när jag testat och hört med egna öron att den är lika bra med 1 m höjd som med 2 m höga garderobsdörrar.

I så fall vore ett par sådana här, helst till halva priset, vara mumma:
Bild
Kvadratiska 102 cm, hela 19 mm massivt härdat glas.
http://thehome.se/mobler-inne/bord/soffbord/barcelona-soffbord/

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-22 12:46

Hej, hoppas du får till det, jag upplevde precis samma saker som du, att man tappade fokus i ljudet utan väggstöd. Jag kollade även efter lexanskivor och det visade sig vara löjligt dyrt om man ville 10mm tjockt och dimensionerna du nämner ovan.

Självklart måsta man har lite utsikt när man lyssnar! Jag tycker ofta man ser bilder på rum, som förmodligen låter fantastiskt, men som man inte vill vistas i av andra skäl.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati