Ofrivillig radio ur aktiva hogtalare... hjalp!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
deke

Ofrivillig radio ur aktiva hogtalare... hjalp!

Inläggav deke » 2004-12-02 13:12

Jag har ett par Behringer Truth B2031A som kombinerade monitorer och hogtalare i sovrummet. Jag har precis flyttat och igar nar jag kopplade ihop hela harligheten och slog pa strommen kom det radio ut hogtalarna... Kanske inte sa markligt om det inte vore sa att jag inte har nagon radio! Iofs var det ganska bra musik, jamaicansk dancehall som svangde, men anda... Jag drog ur signalkablarna ur hogtalarna utan forandring. Vad i helsike ar det som pagar? Gremlins? Har jag fatt fel pa horapparaten? Hur blir jag av med det, utan att sla av strommen vilket verkade vara det enda som fungerade... :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-02 16:06

:lol: Olinjäriteterna i elektroniken fungerar som en klassisk konturavkodare. Mitt enda tips är att du använder riktigt välskärmade signalkablar. Hjälper inte det är det troligtvis högtalarna som är taffligt skärmade mot radiostrålning. Du råkar inte bio under Nackasändaren?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-02 16:44

Du kan även prova att lägga några varv med aluminiumfolie runt högtalarna och se om ylandet försvinner.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-12-02 21:16

He he... Jag får in nån rysk radio i min skivspelarförstärkare... Jag ser i och för sig Nackamasterna från balkongen! Men den kostade 299 spänn på Hifi Kit, så det känns som om man får vad man betalar för i detta fall... Nu har jag en annan vinylsvarv med inbyggd riaa...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-02 21:33

Nätfilter? Vet man att det kommer in via luften?
Jordat uttag? Vänt på stickkontakt? Ferrit på nätsladd?
Ryska sänds väl förhoppningsvis inte via Nackamasten. Mellanvåg?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-02 21:48

att det kommer via nätsladden är nog inte särskilt troligt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-02 21:50

Hehe, det där hade jag i mina första trevande hembyggen på 70-talet. De var råttbon helt utan låda. Vid rätt väderlek kunde man höra att det var ryska de talade. En annan rolig sak var tandbergrullbandspelarna vi hade i skola. Ni vet de där med växelspak. De sa Fjopp! Fjopp! högt och ljudligt med några sekunders intervall. De skickade dem på service, och de kom tillbaka utan fel konstaterat. Så kom de på att Sundbyplugget låg rätt nära radarn vid bromma flygplats. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-02 21:53

Svante,

Fick du några ebstående men av strålningen? :lol: En god vän har ett par 1 000 kW magnetronrör om du behöver mer strålning 8O
Tänk att göra en mikrovågsugn med ett sådant rör. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-02 21:58

Morello skrev:Svante,

Fick du några ebstående men av strålningen? :lol:

tro-tro-tror inte det. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-02 22:47

He he, jag får in SAS pilotsnack när de går in för landning på min 21 år gamla Yamaha orgel, eller så kanske är det Bin Laden som ger ut hemliga koder till sitt terroristnät
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-02 22:49

He he, jag får in SAS pilotsnack när de går in för landning på min 21 år gamla Yamaha orgel, eller så kanske är det Bin Laden som ger ut hemliga koder till sitt terroristnät
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-02 23:38

Morello skrev:Fick du några ebstående men av strålningen? :lol: En god vän har ett par 1 000 kW magnetronrör om du behöver mer strålning 8O
Tänk att göra en mikrovågsugn med ett sådant rör. 8O

Då kan vi ju grilla alla som...gillar dist! :twisted:
Common sense is not that common.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-12-03 09:25

kul det där. under ett tag fick jag in nån rysk (baltisk?) radio i mina hörlurar när de var kopplade till datorn. man kunde få rätt bra mottagning när sladden låg rätt :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-04 14:55

Det brukar gå att störa av sånt här. Har vid tillfällen kopplat små kondingar, 10-20 pF eller så, runt transistorer eller opampar och det har hjälpt. Små ferriter på lämplig plats är en annan variant.
Man får ju se upp så att man har nån diskant kvar efter operationen .... hmmm...

Andra metoder är lågohmigare signalvägar, och balanserade dito, men eftersom det hörs utan kablar anslutna så är det nog läge att operera inuti lådan. Hmmm, kom just på, det går ju att skärma rummet också, ett lager folie under (den nya?) tapeten skulle kanske fungera?

>Svante, Brommaradarn stör inte bara på ljudfrekvenser, det är ju en L-bandradar som går rakt in i MF-en från mikrovågshuvuden också och stör ut vissa kanaler. Inte så enkelt att få bort eftersom man antagligen vill ha just den frekvensen kvar. Mer egen signal och bättre skärmning kan gå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-04 22:06

phon skrev:
>Svante, Brommaradarn stör inte bara på ljudfrekvenser, det är ju en L-bandradar som går rakt in i MF-en från mikrovågshuvuden också och stör ut vissa kanaler. Inte så enkelt att få bort eftersom man antagligen vill ha just den frekvensen kvar. Mer egen signal och bättre skärmning kan gå.

Är det alltså fortfarande ett problem för folk som bor nära Bromma? Och/eller var det bara tandbergspelarna som var dåligt skärmade?

Återgå till Generellt om hifi