En ny kabel(tråd)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

En ny kabel(tråd)

Inläggav Termos_friend » 2009-06-10 11:26

Så, jag läste precis om "VAN DEN HUL The THIRD Kabel ". Den icke-metalliska kabeln.

Hur som helst, det står att läsa på hifi klubbens sida om en rekommendation.

Såhär står det:
"OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID."

Länk http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/van_den_hul_the_third_kabel_ljus_beige.htm

Vilken är tekniken bakom som säger att jag inte ska använda mer än en kolfiberkabel i systämet?

Inte för att jag skulle få för mig att använda ens EN sådan kabel i mitt system.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-10 17:35

The Orchid är dyrare än The First Ultimate.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-10 17:46

Objektivisten skrev:The Orchid är dyrare än The First Ultimate.

Ah, så om man inte har råd med två Orchids så kör man budgetvarianten med 1 st Third + 1st Orchid.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-02-11 18:05

Hej!

Jag tror att "The Third" är en tredimentionell kabel. Låt mig exemplifiera:
Djup, bredd, höjd och tid är det fyra dimentionerna man känner till. Men eftersom The Third är "befriad från påverkan i tidsdomänen" slipper man alla de problem som vi alla vet att det medför. Låt mig citera;

"The THIRD har konstant impedans i hela frekvensregistret och är helt befriad från påverkan i tidsdomänen."

-
Det är en bra kabel för man kan köra likström åt båda hållen! Sedan får du välja vilken ände du vill ha åt vilket håll. Dvs. TOTAL valfrihet!

"The THIRD är inte riktningsbestämd."

-
Jämfört med alla andra kablar...

"The THIRD behöver bara ungefär en timmes inspelning för att få optimala prestanda."

Allt detta får du för 51 998kr/par inklusive guldkontakter (!)
...kanske

Källa:
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm

Mvh...
/Christopher

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-11 18:23

Ok, så en kabel eliminerar tidsaspekten. Då är det ju naturligt att man inte kan ha två kablar i sin anläggning efter som ”negativ tid” kan uppstå. Ett grymt otrevligt fenomen kan jag tänka mig. :wink:

Återgå till Teknikforum