Vad göra med högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Vad göra med högtalare?

Inläggav Hum » 2009-06-10 12:38

Har slaktat en elorgel och fått högtalare över. Är pigg på att göra något av den, kan man göra någon sorts heter det dipol som är något?
Hur fungerar en sådan?
Det är en rätt stum högtalare mekaniskt sett så den skulle nog bli bra till en st. Drömlåda till men det känns lite överilat.
Skall slakta en dokumentförstörare i trä också det kommer att bli en högtalare av den i form av Drömlådan, kostar ytterst lite så det gör jag.
Inte för att jag tror på någon märkbar skillnad men kan det ju vara en rolig grej.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-06-10 17:06

Jag har en Pippilipshögtalare, AD400, från en orgelslakt och den väntar på att bli del i en simpel gitarrförstärkare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 21:26

Jasså bävern skall bygga en singel end, ja något simplare kan väl inte tänkas?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-06-10 22:08

Hum skrev:Jasså bävern skall bygga en singel end, ja något simplare kan väl inte tänkas?

Nä, det hade jag inte tänkt i det här fallet. Tänkte nog köra med anting 6V6-PP eller 6P1P-PP. 6P1P är en rysk pentod, snarlik 6AQ5 men för novalsockel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 22:21

Är högtalaren du nämner också väldigt "styv" i rörelsen? Måste nog vara någon finess med detta men har svårt att veta viken i orgelsammanhang.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-06-11 13:48

Styv, och styv?? :roll: Den ligger still under sängen i min ateljé.
Det är en sådan där ful sak med pappmembran och pappkant. Passar nog perfekt i en liten stärkarlåda.

Återgå till DIY-forum