Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag ser nu att det jag skrev är ganska otydligtoch kan tolkas helt annorlunda än det jag menar, så jag förtydligar.
johanrohm skrev:Nu med Göran Rudling på tråden så fattas väll bara Kent Melin…
hevi skrev:petersteindl skrev:Jag ser nu att det jag skrev är ganska otydligtoch kan tolkas helt annorlunda än det jag menar, så jag förtydligar.
Jag tänkte iof på Rudlings egenförfattade och tämligen beklämmande kommentar "...en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar."
-Visserligen har man ju hört en hel del um...annorlunda teorier från Linn-förespråkarna genom åren men att sexuell läggning tydligen ockspå påverkar "musikaliteten" kom som en total nyhet ialla fall för mig.
H
johanrohm skrev:petersteindl skrev:johanrohm skrev:Nu med Göran Rudling på tråden så fattas väll bara Kent Melin…
Jag förstår inte sambandet? Båda hade/har sina butiker på Östermalm. Är det det du menar? jag ser inget annat samband mellan just GR och KM.
Jag känner båda. Båda kan vara mycket trevligaBåda kan vara koleriska
Men ser jag mig själv i spegeln så tror jag att även jag kan uppfattas dito och många med oss. Vi är de vi är. Det är bara att gilla läget och vandra vidare mot det mål som vi uppsatt för oss själva.
MvH
Peter
Det finns väll inget direkt samband mer än att det, då, senare blev ytterligare en aktör på marknaden i Stockolm, av bättre skivspelare i ungefär samma prisklass.
Goran_Rudling skrev:IngOehman skrev:De som studerar och börjar förstå mekanismerna brukar också börja "höra på ett nytt sätt", och faktiskt inse att de "musikaiskt förhöjande effekterna" (ja, nu missbrukar jag också ordet...) som spikfötterna i förstone upplevdes tillföra, bara är en grov pseudomusikalisk yta, som när den lyfts bort befriar återgivningen från detta grova syntetiska sameness-täcke, och istället avslöjar de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!
Kära Ingenjör Öhman, Ordf Ljudtekniska sällskapet etc. etc. etc. etc.
Goran_Rudling skrev:Du är rolig.
Goran_Rudling skrev:Vad menar du med ovanstående? Finns det en tanke bakom eller försöker du bara ge verbal onanism ett ansikte?
Goran_Rudling skrev:Vad menar du att spikfötter tillför förutom sexig gång på vissa kvinnoskepp?
Goran_Rudling skrev:Och vad menar du att mjuka gummifötter egentligen tillför eller subtraherar?
Goran_Rudling skrev:Och när du talar om att "höra på ett nytt sätt", vad är det som hörs då?
Goran_Rudling skrev:Inre röster som Peter Humbug hör som träffar Jesus i Ljudbutiken? Och vad köpte Jesus? En Systemdek?
Goran_Rudling skrev:Du pratar om "de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!. Vad är det du pratar om?
Goran_Rudling skrev:Vilka är de verkliga musikaliska nyanserna? Förutom en massa ord. Skulle vara roligt att veta.
IngOehman skrev:Goran_Rudling skrev:...Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.
Sedan dess?
Om du tror att jag har haft en positiv inställning till mjukfötter
sedan dess men inte dessförinnan, och om du tror att DU har
någon inblandning i att jag ogillar spikar som underlag för hög-
talare, så behöver du tona ned din uppfattning om din betyd-
else för mina ställningstagandet till olika fysikaliska fenomen.![]()
Nu vet jag ju inte om det är så jag skall tolka det du skriver,
men om du menade något annat så får du gärna klargöra det.
Jag har allltid placerat högtalare på mjukfötter (med alltid menar
jag all den tid jag ägnet mig åt att alls placera någonting under
högtalarna, det vill säga sedan 60-talet) och alltså adrig använt
spikfötter till högtalare, annat än för att verifiera vad de ställer
till med för musikåtergivningen.
Richard skrev:Peter Stendl och Göran Rudling:
Hur var det egentligen med de dära annonserna i tidningen "Hifi&musik" under 80-talet. De som Peter satte in. Den om skivspelaren "Pink triangle". " Den slår LP 12 på alla parametrar" stod det. I annonsen stod det också att alla var välkomna att byta in sina Lp 12:or.
Var verkligen Pink triangle en bättre skivspelare ? Var det lättare att marschera till musiken med den ? Kunde melodierna höras tydligare med pink- än med LP 12 ? Vad säger Peter, och vad säger Göran ?*
* jag upprepar frågan.
( Pink triangle hade en dc-motor, Linn har just bytt motor från sin synkronmotor- till dc. )
Goran_Rudling skrev:Du är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet.
Goran_Rudling skrev:Men jag kan tänka mig att många inte riktigt vågar säga vad de tycker med anledning av ditt kategoriska sätt att uttrycka dig. Det skulle vara roligt att höra vad de som läser denna tråd har för uppfattning i frågan.
Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet.....Det skulle vara roligt att höra vad de som läser denna tråd har för uppfattning i frågan.
johanrohm skrev:Hur ska man tolka smileyn ”Rolling Eyes”?
Har själv tolkat honom som en eftertänksam kille (någon som tänker efter/tillbaks). Vill inte riskera att bli missförstådd.
Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet. Jag tror inte att alla medlemmar i LTS håller med dig heller. Inte ens alla på detta forum.
Naqref™ skrev:Det var länge sedan det stämde. Sedan dess har tre nya förmågor prövat på ordförandeskapet. Lever kanske i en förgången tid?
Richard skrev:Peter Stendl och Göran Rudling:
Hur var det egentligen med de dära annonserna i tidningen "Hifi&musik" under 80-talet. De som Peter satte in. Den om skivspelaren "Pink triangle". " Den slår LP 12 på alla parametrar" stod det. I annonsen stod det också att alla var välkomna att byta in sina Lp 12:or.
Var verkligen Pink triangle en bättre skivspelare ? Var det lättare att marschera till musiken med den ? Kunde melodierna höras tydligare med pink- än med LP 12 ? Vad säger Peter, och vad säger Göran ?*
* jag upprepar frågan.
( Pink triangle hade en dc-motor, Linn har just bytt motor från sin synkronmotor- till dc. )
petersteindl skrev: Det skall inte vara mekaniska resonanssystem som bestämmer över rörelser. Då har man möjlighet att åstadkomma en överföring av energi med lägst distorsion och därmed störst upplösning och då har i alla fall jag enklast att följa musiken.
Ju tydligare harmoni, takt, rytm, ja allt som musiken består av kan uppfattas med våra sinnen, desto större musikalisk upplevelse kan åstadkommas. Jag hade inga problem och har det fortfarande inte att fritt kunna välja att lyssna på sådan musik där takt under musikens gång ändras d v s takten ändras eftersom musiken är skriven så och dessa ändringar bör framgå med all önskvärd tydlighet.
Dock kan man genom att framhäva vissa toner som t.ex. viss bas hjälpa musiken på traven om det exempelvis är den allra enklaste takten d v s marschtakt där trumman sätter takten d v s fungerar som metronom. Då kan man se till så att trumman spelar starkare på bekostnad av de andra instrumenten. Då blir det lättare att marschera, men om andra instrument spelar melodier så maskeras dessa effektivt av trumman.
Den dagen man kan följa alla olika melodistämmor i ett partitur så inser man att musiken innehåller ofantligt mycket mer än förstastämman.
Om det är trummans marschtakt man vill åt så är det väl ok att framhäva den på bekostnad av de andra stämmorna, men om man vill åt det egentliga budskapet i helheten d v s från så många olika musikarter, rytmer, melodier och takter som möjligt så anser jag att det är fel väg att gå.
Då behövs det ett mer följsamt system som har den upplösningen som krävs. Det hade inte Linn Sondek på den tiden det begav sig. Hur det är idag vet jag inte. På den tiden det begav sig d v s då titanerna härjadeså var Pink Triangle klart ensam herre på tronen vad gäller att kunna återge ett mer komplicerat musikaliskt budskap.
Men den Ivorska hemsökelsen hos alla icketrogna verkställdes av klanerna – av linnoidinkvisitatörersom under ödesmättad marschmusik och med obönhörlig svartmagi smittade av sig plågoandars farosot som fortplantade sig med hjälp av svärdets och eldens makt
Eller lite enklare uttryckt: Vad Linn däremot hade, var en förträfflig serviceorganisation och en effektiv marknadsföring med ett genomträngande budskap som dessutom är lätt att förmedla och smitta av på publiken som alltid vill ha förenklingar för att tillsynes förstå utan att anstränga sig och därmed under lättjans beskydd kunna ta till sig budskapet.
MvH
Peter
Naqref™ skrev:Goran_Rudling skrev:Du är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet.
Det var länge sedan det stämde. Sedan dess har tre nya förmågor prövat på ordförandeskapet. Lever kanske i en förgången tid?
perstromgren skrev:Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet. Jag tror inte att alla medlemmar i LTS håller med dig heller. Inte ens alla på detta forum.
Jag tolkar ovanstående som att du tror att detta är ett LTS-Forum, och att forummedlemmarna är en delmängd av LTS-medlemmarna. Så är det inte.
Beträffande spikfötter så använder jag inte sådana (mina hötalare står direkt på golvet), och tänker inte heller göra det. För att jag över huvud taget bli intresserad kravs att någon trovärdigt förklarar varför de skulle fungera. Men någon sådan förklaring har jag aldrig sett.
Morello skrev:Kanske har diverses "ljusbruna substanser" orsakat minnesläcka?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster