Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-10 23:35

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 23:44

petersteindl skrev:Jag ser nu att det jag skrev är ganska otydligt :oops: och kan tolkas helt annorlunda än det jag menar, så jag förtydligar.

Jag tänkte iof på Rudlings egenförfattade och tämligen beklämmande kommentar "...en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar."

-Visserligen har man ju hört en hel del um...annorlunda teorier från Linn-förespråkarna genom åren men att sexuell läggning tydligen ockspå påverkar "musikaliteten" kom som en total nyhet ialla fall för mig.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 23:45

johanrohm skrev:Nu med Göran Rudling på tråden så fattas väll bara Kent Melin… :roll:

Jag förstår inte sambandet? Båda hade/har sina butiker på Östermalm. Är det det du menar? jag ser inget annat samband mellan just GR och KM.

Jag känner båda. Båda kan vara mycket trevliga :D Båda kan vara koleriska :evil: Men ser jag mig själv i spegeln så tror jag att även jag kan uppfattas dito och många med oss. Vi är de vi är. Det är bara att gilla läget och vandra vidare mot det mål som vi uppsatt för oss själva.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-10 23:57

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-11 00:52

hevi skrev:
petersteindl skrev:Jag ser nu att det jag skrev är ganska otydligt :oops: och kan tolkas helt annorlunda än det jag menar, så jag förtydligar.

Jag tänkte iof på Rudlings egenförfattade och tämligen beklämmande kommentar "...en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar."

-Visserligen har man ju hört en hel del um...annorlunda teorier från Linn-förespråkarna genom åren men att sexuell läggning tydligen ockspå påverkar "musikaliteten" kom som en total nyhet ialla fall för mig.

H

Göran Rudling är skicklig på att särskilja sig själv från massan. Han vet att skall han sätta bestående intryck så duger det inte att smyga omkring och vara politisk korrekt och på något sätt integreras med massan. Han är en outsider med hög igenkänningsfaktor. Har man dessutom viss charm så räknas det som en färgstark och i viss mån även frisk fläkt om man väljer sin timing rätt. Jag skulle tro att de flesta på faktiskt gärna ser att Göran Rudling skriver mer och då helst inte sömniga, utsmetade och politiskt korrekta uttalanden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-11 00:54

johanrohm skrev:
petersteindl skrev:
johanrohm skrev:Nu med Göran Rudling på tråden så fattas väll bara Kent Melin… :roll:

Jag förstår inte sambandet? Båda hade/har sina butiker på Östermalm. Är det det du menar? jag ser inget annat samband mellan just GR och KM.

Jag känner båda. Båda kan vara mycket trevliga :D Båda kan vara koleriska :evil: Men ser jag mig själv i spegeln så tror jag att även jag kan uppfattas dito och många med oss. Vi är de vi är. Det är bara att gilla läget och vandra vidare mot det mål som vi uppsatt för oss själva.

MvH
Peter

Det finns väll inget direkt samband mer än att det, då, senare blev ytterligare en aktör på marknaden i Stockolm, av bättre skivspelare i ungefär samma prisklass.

Ok, jag missförsod ditt användande av :roll: smiley. Kent Melin importerar Roxanne.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 01:31

Goran_Rudling skrev:
IngOehman skrev:De som studerar och börjar förstå mekanismerna brukar också börja "höra på ett nytt sätt", och faktiskt inse att de "musikaiskt förhöjande effekterna" (ja, nu missbrukar jag också ordet... :oops:) som spikfötterna i förstone upplevdes tillföra, bara är en grov pseudomusikalisk yta, som när den lyfts bort befriar återgivningen från detta grova syntetiska sameness-täcke, och istället avslöjar de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!

Kära Ingenjör Öhman, Ordf Ljudtekniska sällskapet etc. etc. etc. etc.

Käre heter det, och om du läser noggrannare ser du nog att du inte fick till det där med LTS rätt heller.

Goran_Rudling skrev:Du är rolig.

Jag försökte inte vara det, men är glad om jag blev det ändå. Som du med andra ord. ;)

Goran_Rudling skrev:Vad menar du med ovanstående? Finns det en tanke bakom eller försöker du bara ge verbal onanism ett ansikte?

Jag menade det jag skrev. Om du undrar över något av det så är det bättre om du ställer specifika frågor om det så kan jag förklara det du inte är på det klara med. Den specifika frågan om huruvida det fanns en tanke bakom det jag skrev kan jag alltså besvara: Ja.

Goran_Rudling skrev:Vad menar du att spikfötter tillför förutom sexig gång på vissa kvinnoskepp?

Spikfötter får högtalarna att stå och vibrera som en stämgaffel. Det tillför stämgaffelvibrerande (Duh...) och jag föredrar att höra musiken som den var, utan de nya resonanserna, det vill säga utan att det som spelar upp musiken står och darrar.

Det betyder nota bene inte att jag tycker att någon annan inte får tycka tvärtom, och tro vadhelst som faller dem i smaken. Låt alla som vill tro men inte veta, bli saliga på sin tro. Du mä.

Jag tycker bara att det är trist om de tror på något bara på grund av att de "hör vad de förväntar sig", som i sin tur beror på vad de tror - och det de tror är baserat på att de förts bakom ljuset och gått på att högtalaren skulle stå mera still när den står på spikfötter, när det i verkligheten är precis tvärtom.

Nu vet jag ju att du läst den artikel jag skrev om detta i MoLt för en sisådär 20 år sedan (+/- ett par år?) så jag råder dig helt enkelt att titta tillbaka på den, och fråga om det finns några oklarheter.

Goran_Rudling skrev:Och vad menar du att mjuka gummifötter egentligen tillför eller subtraherar?

Ingenting.

Vad får dig att tro att jag menar att de tillför eller subraherar något? Poängen med dem är ju att de låter högtalarna vara i fred, så de kan spela musiken i lugn och ro, det vill säga återge den noggrannare. Således att de inneboende musikaliska skeendena inte förvrängs mer än nödvändigt. :)

Goran_Rudling skrev:Och när du talar om att "höra på ett nytt sätt", vad är det som hörs då?

Musiken såklart!

Försök hänga med lite nu för tusan. ;)

Det som hörs är musiken, istället för en massa ovidkommande trams som tillförs av en dålig anläggning/uppställning.

Goran_Rudling skrev:Inre röster som Peter Humbug hör som träffar Jesus i Ljudbutiken? Och vad köpte Jesus? En Systemdek?

Det där får du gärna berätta mera om.

Jag vet inte hur du menar att det jag pratat om skulle relatera till Peter eller Jesus, eller Peter/Jesus.

Det jag talade om var bara att du nog skulle göra dig själv en tjänst om du skippade hifi-lyssnandet och jakten på ett sound du gillar, och började lyssna på musiken istället. Men det är inte alls säkert att jag har rätt. Du kanske är lyckligare i din tro, och då skall du förstås inte överge den.

Om du är glad och nöjd så skall du förstås inte omvärdera din världsbild.

Goran_Rudling skrev:Du pratar om "de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!. Vad är det du pratar om?

Det kan jag svara på: Jag pratade om de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse! ;)

Alltså inte hifi-smutsen som tillförs av resonanser i skivspelarschassien, i remmar med styv (mekaniskt högohmig) drivning, i spikfötter och mellan helt oeftergivliga väggar i rum, för att ta några exempel.

Men att jag ogillar dessa pålägg (och därför kanske lite raljernade kallar färgningarna för "hifi-smuts", ber om ursäkt för det) och hellre lyssnar på musiken skall inte tolkas som att jag moraliserar mot dem som gillar dessa tillägg. Jag tycker ju egentligen att allt som gör någon lycklig är bra.

Tycker dock att det kan vara bra att kalla saker vi sina sanna namn, det vill säga att det är rimligt med en värld där diskussioner där saker får analyseras och inte bara "tyckas någon om" är tillåtna. Det gör det ju lättare för alla som bryr sig om andra dimensioner än den subjektiva upplevelsen av ett sound, att få nya infallsvinklar.

Goran_Rudling skrev:Vilka är de verkliga musikaliska nyanserna? Förutom en massa ord. Skulle vara roligt att veta.

En massa... toner? ;)

Närmare bestämt de som förekom när musiken spelades, till skillnad från det som tillförs efteråt av apparater.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-11 07:16

Rätt så kul med en tråd som lyckas samla alla "original" inom gebitet. (inklusive undertecknad :)) Det där med "verbal onani" tycket jag var kul. Önskar att jag själv kommit på det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 09:56

Saknas bara att Sperrling dyker upp som gubben är bashornet och orerar lite.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-11 10:17

Peter Stendl och Göran Rudling:

Hur var det egentligen med de dära annonserna i tidningen "Hifi&musik" under 80-talet. De som Peter satte in. Den om skivspelaren "Pink triangle". " Den slår LP 12 på alla parametrar" stod det. I annonsen stod det också att alla var välkomna att byta in sina Lp 12:or.

Var verkligen Pink triangle en bättre skivspelare ? Var det lättare att marschera till musiken med den ? Kunde melodierna höras tydligare med pink- än med LP 12 ? Vad säger Peter, och vad säger Göran ?*

* jag upprepar frågan.

( Pink triangle hade en dc-motor, Linn har just bytt motor från sin synkronmotor- till dc. )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 10:31

Fördelen med en synkronmaskin är att den roterar med en vinkelfrekvens soms tår i proportion till drivspänningens frekvens. En konventionell DC-maskin kräver någon typ av reglering.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Re: Peter Steindl och verkligheten

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-11 10:39

IngOehman skrev:
Goran_Rudling skrev:...Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.

Sedan dess?

Om du tror att jag har haft en positiv inställning till mjukfötter
sedan dess men inte dessförinnan, och om du tror att DU har
någon inblandning i att jag ogillar spikar som underlag för hög-
talare, så behöver du tona ned din uppfattning om din betyd-
else för mina ställningstagandet till olika fysikaliska fenomen. ;)

Nu vet jag ju inte om det är så jag skall tolka det du skriver,
men om du menade något annat så får du gärna klargöra det.

Jag har allltid placerat högtalare på mjukfötter (med alltid menar
jag all den tid jag ägnet mig åt att alls placera någonting under
högtalarna, det vill säga sedan 60-talet) och alltså adrig använt
spikfötter till högtalare, annat än för att verifiera vad de ställer
till med för musikåtergivningen.

Bäste Ingvar och all ni andra,

Oj, oj, oj, ooooh,

Har förstått att jag trampat på många ömma tår. Ursäkta mig. Såg dom inte. Ni som har ömma tår, dra in dom innan ni läser vidare.

Mitt första inlägg var ett försök att tala om att Herr Steindl och till viss del Herr Öhman har skrivit en del strunt om mig. Försökte skriva det på ett sådant sätt att alla skulle förstå att det mesta var deras fria fantasier. Det gick uppenbarligen förbi de flesta. Ber om ursäkt för det.

När jag skrev och bad Peter ”röka på” och berätta historien om Ivor, mig, Neil Armstrong och Bellman på månen med spikfötter, mickar i Konserthus etc. utgick jag att samtliga som läste det skulle förstå att Herr Steindl har en oerhört livlig fantasi. En fantasi som saknar kontakt med verkligheten. Han har ju bl.a. gjort sig själv till Linn distributör. Och han visst sålt en Systemdek, eller var det Pink Triangle till Jesus. I Peters värld har han nog gjort. Men varför sålde han inte en Linn, han var ju Linnagent. Det är mycket som är konstigt, men kan vi lämna det nu för en stund?

Jag vet att din uppfattning om spikfötter inte har med mig, Neil Armstrong, Ivor, Isaac Newton och Bellman att göra. Du har enligt utsago haft den uppfattningen sen 60 talet (?) och det tror jag på. Det gör inte din uppfattning mer riktig.

Du är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet. Och för mig betyder det att man kan ställa större krav på dig än på andra som håller på med ljudteknik. Bland annat kan man kräva att det som en ordförande säger i alla fall ska vara korrekt och inte bara en ”politiskt personlig” uppfattning.

Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet. Jag tror inte att alla medlemmar i LTS håller med dig heller. Inte ens alla på detta forum. Men jag kan tänka mig att många inte riktigt vågar säga vad de tycker med anledning av ditt kategoriska sätt att uttrycka dig. Det skulle vara roligt att höra vad de som läser denna tråd har för uppfattning i frågan.

Vad jag skulle önska var att vi tillsammans kunde ta ett kort varv och reda ut frågan en gång för alla. Det kan inte vara så att vi båda har rätt. Möjligt skulle det kunna vara så att vi båda har fel, men det har jag svårt att tro. Antingen är det så att spikfötter är bättre eller så är det inte så. Jag tror att du har förmåga att ändra ståndpunkt om det visar sig att du har missförstått nåt. Visserligen har du ”satsat” rätt mycket på mjukfotssidan redan. Och mentalt kan det vara svårt att behöva ändra åsikter på ett forum. Men jag tror stort om dig.

Om jag har förstått din ståndpunkt korrekt är den stora fördelen med mjukfötter att det sänker resonansfrekvensen på högtalarens rörelse. Spikfötter flyttar upp resonanserna i det hörbara området. Det ger upphov till färgning, färgning som man kan misstolka som ”bättre musikaliskt”. Är detta en korrekt förenklad sammanfattning?

Ingvar, hur låter dessa färgningar? Hur kan man identifiera dem vid en lyssning?

Så några frågor till Herr Steindl.
Vad anser du om spikfötter?
Och vad anser du är fördelen med att hänga en högtalare PÅ VÄGGEN är. Då menar jag skillnaden mellan att hänga högtalaren på väggen och att ställa högtalaren väldigt nära väggen.
Och eftersom som inte känner till mojen, förlåt ägget. Hur är den kopplad mot väggen?

Skulle vara roligt om de som skriver på denna tråd bara skulle kunna tala om var de står i spikfotsfrågan nu. Innan vi börjar.

Med hopp om att detta inte gjort ont i tårna.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-11 10:51

Richard skrev:Peter Stendl och Göran Rudling:

Hur var det egentligen med de dära annonserna i tidningen "Hifi&musik" under 80-talet. De som Peter satte in. Den om skivspelaren "Pink triangle". " Den slår LP 12 på alla parametrar" stod det. I annonsen stod det också att alla var välkomna att byta in sina Lp 12:or.

Var verkligen Pink triangle en bättre skivspelare ? Var det lättare att marschera till musiken med den ? Kunde melodierna höras tydligare med pink- än med LP 12 ? Vad säger Peter, och vad säger Göran ?*

* jag upprepar frågan.

( Pink triangle hade en dc-motor, Linn har just bytt motor från sin synkronmotor- till dc. )

Richard,

Har inte sett frågan förrän nu. Linn LP12 har sedan introduktionen 1973 varit den skivspelare som bäst tagit fram den musikaliska informationen ur skivor. Jag har haft en LP12 sen 1979. Men det var inte förrän jag började tusentals jämförelser i början på 80 talet som jag verkligen förstod hur bra skivspelaren var. Det är fortfarande den bästa skivspelaren, även om den är mycket bättre idag än den var 1973.

I början på 70 talet förstod Ivor Tiefenbrun att det var skivan som styrde pickupnålen. Inte som de flesta trodde då, och en del fortfarande, att det var nålen som spårade skivan. Det är den omvandlade energin från rotationen som förstärks och så småningom kommer ut ut högtalaren. Med mer musikalisk information om högtalaren står på spikfötter.

Är det svar på frågan?

Jag svarar gärna på fler av dina frågor, men helst inte just nu. Skulle tycka det vore bra om vi kunde reda ut frågan med spikfötter en gång för alla. Är vi överens?

Vänligen,

Göran

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-11 10:55

Är IÖ ordförande i LTS?
Skall man ställa en LP12:a på spikfötter?
Röks det mycket hemma hos Göran?

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-11 10:56

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-11 10:57

Goran_Rudling skrev:Du är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet.

Det var länge sedan det stämde. Sedan dess har tre nya förmågor prövat på ordförandeskapet. Lever kanske i en förgången tid?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-06-11 10:59

Goran_Rudling skrev:Men jag kan tänka mig att många inte riktigt vågar säga vad de tycker med anledning av ditt kategoriska sätt att uttrycka dig. Det skulle vara roligt att höra vad de som läser denna tråd har för uppfattning i frågan.

Jag vet inte hur mycket du har varit inne och läst på faktiskt, men det finns nog en hel del personer här som inte har några som helst problem med att avvikande åsikt i förhållande till IÖ. När man har det!

Min uppfattning i frågan om högtalarfötter är att jag egentligen inte har någon. Mina högtalare är byggda i någon sorts sandwichkonstruktion med viskoelastiskt skikt mellan, vilket innebär att de är förhållandevis resonansfria i kabinettet. Det blir alltså ingen (för mig) hörbar skillnad mellan att låta dem stå på spikes, kuddar, eller direkt på golvet.

Rent logiskt (men med begränsade naturvetenskapliga kunskaper) tycker jag dock att det verkar bättre koppla bort resonanta högtalarkabinett från ett golv (=kuddar) än att koppla dessa till golvet (=spikes). Allt som får golvet att börja sjunga med "känns" dåligt. Men jag kan ju för all del "känna" fel. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-11 11:00

Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet.....Det skulle vara roligt att höra vad de som läser denna tråd har för uppfattning i frågan.

Jag föredrar nästan alltid spikfötter, har experimenterat med båda typerna av fötter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-06-11 11:01

johanrohm skrev:Hur ska man tolka smileyn ”Rolling Eyes” :roll: ?
Har själv tolkat honom som en eftertänksam kille (någon som tänker efter/tillbaks). Vill inte riskera att bli missförstådd.

Jag tolkar den - rätt eller fel - som att man himlar med ögonen. Typ "herregud vilket pucko".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-11 11:09

Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet. Jag tror inte att alla medlemmar i LTS håller med dig heller. Inte ens alla på detta forum.

Jag tolkar ovanstående som att du tror att detta är ett LTS-Forum, och att forummedlemmarna är en delmängd av LTS-medlemmarna. Så är det inte.

Beträffande spikfötter så använder jag inte sådana (mina hötalare står direkt på golvet), och tänker inte heller göra det. För att jag över huvud taget bli intresserad kravs att någon trovärdigt förklarar varför de skulle fungera. Men någon sådan förklaring har jag aldrig sett.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-11 11:18

Naqref™ skrev:Det var länge sedan det stämde. Sedan dess har tre nya förmågor prövat på ordförandeskapet. Lever kanske i en förgången tid?

Tack för korrigeringen. Insåg inte att fd på raden gällde både psykoakustikforskare och ordf LTS. Så slarvigt av mig. Nu vet jag bättre.

Vad bra, då behöver man inte fästa någon vikt vid mina rader om Öhman och ordf LTS.

Tack igen.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-11 11:25

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-11 11:36

Senast redigerad av Richard 2012-03-16 15:49, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-11 11:38

Richard skrev:Peter Stendl och Göran Rudling:

* jag upprepar frågan.

Richard, jag har uppfattat din fråga och även redan börja ge svar på din fråga. det kommer mer, men jag vill hålla det i lite kronologisk ordning och det börjar redan 1975/6. Du behöver bara läsa, du behöver inte tjata. Jag skriver så gott jag kan i mån av tid.

Dessutom skriver jag memoarer. Och jag skriver inga andra memoarer än mina egna d v s jag skriver mina memoarer. Denna Tråd heter ju Peter Steindl? Ordet memoar kommer från franskans mémoire, som betyder minne. Ordet mémoire kommer i sin tur från det latinets memoria. Memoarer anser jag skall ha historisk korrekthet. Minnet fungerar på ett mycket speciellt sätt som jag dessutom i detalj kommer att redogöra för i mina kommande inlägg som handlar om ljudåtergivning eller ljudreproduktion. Där förklarar jag min syn på alla möjliga olika fenomen som diskuteras som katten kring en het gröt på forum.

Det tar lite tid att plocka fram allt ur minnet och det sker på visst sätt. Det skall in information i minnet och det skall plockas fram information ur minnet. Vet man på vilket sätt det sker så vet man också hur man bäst skall gå till väga. Vi registrerar normalt sett inte tiden utan vi registrerar händelser. Tiden måste härledas genom jämförelser med andra väsentliga och extraordinära händelser som man tidsmässigt hänger upp sitt liv på. Flytt och nytt boende är för mig sådana händelser. Äktenskap och skilsmässa. Avslut av en skola och början på en annan. Avslut på jobb och början på ett nytt. Företag man startar och säljer. Dessa innebär starka förändringar i ens liv som sker under uppbrott och nydaning. Tiden är något som egentligen inte existerar i oändliga system. Det är bara i ändligheten som tid används som måttstock för att kunna beskriva en ordning av händelser, men även detta är egentligen ointressant. "Time is not important – only life is important". Detta sades i början av filmen 5e Elementet.

Tiden är av intresse för framtida händelser som skall synkroniseras. Alla inskrivna möten i almanackan vittnar om detta. Att hålla tiden kan ibland vara svårt. Att minnas tiden är ännu svårare eftersom det inte registreras, men om man samtalar med de personer som är involverad i en händelse så kan man gemensamt se till att våra synapser aktiveras så att förutsättningarna ges så att minnet kan rullas upp. Det är just så som Göran Rudling har gjort i denna tråd genom att bättre ha kunnat pricka in årtalet då jag blev distributör för Linn. Oavsett årtal, så vet jag att den händelsen har ägt rum. Men det finns fler personer än Göran Rudling som har möjlighet att rulla upp sina minnen och därmed rätta till så att mitt minne rullas upp.

petersteindl skrev: Det skall inte vara mekaniska resonanssystem som bestämmer över rörelser. Då har man möjlighet att åstadkomma en överföring av energi med lägst distorsion och därmed störst upplösning och då har i alla fall jag enklast att följa musiken.

Ju tydligare harmoni, takt, rytm, ja allt som musiken består av kan uppfattas med våra sinnen, desto större musikalisk upplevelse kan åstadkommas. Jag hade inga problem och har det fortfarande inte att fritt kunna välja att lyssna på sådan musik där takt under musikens gång ändras d v s takten ändras eftersom musiken är skriven så och dessa ändringar bör framgå med all önskvärd tydlighet.

Dock kan man genom att framhäva vissa toner som t.ex. viss bas hjälpa musiken på traven om det exempelvis är den allra enklaste takten d v s marschtakt där trumman sätter takten d v s fungerar som metronom. Då kan man se till så att trumman spelar starkare på bekostnad av de andra instrumenten. Då blir det lättare att marschera, men om andra instrument spelar melodier så maskeras dessa effektivt av trumman.

Den dagen man kan följa alla olika melodistämmor i ett partitur så inser man att musiken innehåller ofantligt mycket mer än förstastämman.

Om det är trummans marschtakt man vill åt så är det väl ok att framhäva den på bekostnad av de andra stämmorna, men om man vill åt det egentliga budskapet i helheten d v s från så många olika musikarter, rytmer, melodier och takter som möjligt så anser jag att det är fel väg att gå.

Då behövs det ett mer följsamt system som har den upplösningen som krävs. Det hade inte Linn Sondek på den tiden det begav sig. Hur det är idag vet jag inte. På den tiden det begav sig d v s då titanerna härjade :) så var Pink Triangle klart ensam herre på tronen vad gäller att kunna återge ett mer komplicerat musikaliskt budskap.

Men den Ivorska hemsökelsen hos alla icketrogna verkställdes av klanerna – av linnoidinkvisitatörer Bildsom under ödesmättad marschmusik och med obönhörlig svartmagi smittade av sig plågoandars farosot som fortplantade sig med hjälp av svärdets och eldens makt Bild

Eller lite enklare uttryckt: Vad Linn däremot hade, var en förträfflig serviceorganisation och en effektiv marknadsföring med ett genomträngande budskap som dessutom är lätt att förmedla och smitta av på publiken som alltid vill ha förenklingar för att tillsynes förstå utan att anstränga sig och därmed under lättjans beskydd kunna ta till sig budskapet.

MvH
Peter

Ja, Pink Triangle hade först DC-motor, men de bytte sedermera till AC-motor av samma typ som Linn hade. Pink Triangle hade en komplicerad styrenhet till denna.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-11 11:54

Tack för inlägget, Peter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 12:08

Naqref™ skrev:
Goran_Rudling skrev:Du är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet.

Det var länge sedan det stämde. Sedan dess har tre nya förmågor prövat på ordförandeskapet. Lever kanske i en förgången tid?

Kanske har diverses "ljusbruna substanser" orsakat minnesläcka?
-Innehar F-skattsedel-

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-11 12:11

perstromgren skrev:
Goran_Rudling skrev:Jag håller inte med dig om spikfötters negativa effekter. Och håller inte med dig om mjukfötters förträfflighet. Jag tror inte att alla medlemmar i LTS håller med dig heller. Inte ens alla på detta forum.

Jag tolkar ovanstående som att du tror att detta är ett LTS-Forum, och att forummedlemmarna är en delmängd av LTS-medlemmarna. Så är det inte.

Beträffande spikfötter så använder jag inte sådana (mina hötalare står direkt på golvet), och tänker inte heller göra det. För att jag över huvud taget bli intresserad kravs att någon trovärdigt förklarar varför de skulle fungera. Men någon sådan förklaring har jag aldrig sett.

Prova kan man ju alltid. Jämför gärna med mjuka kuddar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-11 12:11

Morello skrev:Kanske har diverses "ljusbruna substanser" orsakat minnesläcka?

S k alzheimers (de)light. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-11 12:39

Kan man inte göra en kort sammanfattning av alla nissar som passerat revy inom den (svenska) sk Hifi- och Hi-end-svängen. Vore intressant för en oinvigd. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-11 13:19

en hifiwiki
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi