Hur rumskorrigerar man 2 st XTZ basar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hur rumskorrigerar man 2 st XTZ basar?

Inläggav Moment-23 » 2009-06-11 09:56

Jag är lite nyfiken på XTZ:as sub med inbyggd rumskorrigering.
Det jag undrar är hur man rumskorrigerar 2st sådana i samma rum, alltså varje sub har ju sin egen rumskorrigering med mick och inställnignar som görs automatisk. Hur blir det då när båda skall korrigeras? Går det ens att få till med den automatiska rumskorrigeringen i varje sub?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-06-11 20:41

Hm, korrigera en i taget, sedan kör du y-split från receivern som korrigerar nivån?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-11 21:08

Jag inbillar mig att varje sub har en inbyggd parametrisk EQ, och korrigeras var för sig, med hjälp av XTZ , room analyzer!
Det är ett paket med mätmic, och mjukvara. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-06-14 00:42

Fackamato skrev:Hm, korrigera en i taget, sedan kör du y-split från receivern som korrigerar nivån?

Räcker detta?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-06-14 00:44

nadifierad skrev:Jag inbillar mig att varje sub har en inbyggd parametrisk EQ, och korrigeras var för sig, med hjälp av XTZ , room analyzer!
Det är ett paket med mätmic, och mjukvara. :)

Men om du korrigerar dem var för sig så kommer det inte att låta så när de spelas ihop. Vet inte om det bara blir en förstärkning som ev. kan justeras via nivåratten eller om du får andra effekter som försämrar det totala ljudet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-14 07:33

Vad jag menar är att varje xtz sub har en egen eq, som bara justerar just den suben! Självklart ska dom justeras för att spela ihopa, och hur de får till det med room analyzer, det vet jag inte än. :?

Jag är inte främmande för att xtz har löst detta med någon sorts automatik, så till vida att deras dsp subbar kan importera korrigerings värden från mätprogrammet!? Men om detta gissar jag! :D

Det finns redan andra mätprogram, för rumskorrigering, som jobbar på liknande sätt! (om jag förstått det hela rätt :? )

Room EQ wizard, kan styra vissa Behringer DSP`s via Midi! :)

Har du XTZ roomanalyzer?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur rumskorrigerar man 2 st XTZ basar?

Inläggav phon » 2009-06-14 10:51

Moment-23 skrev:Jag är lite nyfiken på XTZ:as sub med inbyggd rumskorrigering.
Det jag undrar är hur man rumskorrigerar 2st sådana i samma rum, alltså varje sub har ju sin egen rumskorrigering med mick och inställnignar som görs automatisk. Hur blir det då när båda skall korrigeras? Går det ens att få till med den automatiska rumskorrigeringen i varje sub?

Går det ens att få till det med en sub? :lol: :lol:

Nämen, du kan kanske prova att iterera ihop dom korsvis?

Korrigera den ena suben först och den andra sen, var för sig.

Sedan korrigerar du en sub i taget, korsvis, med den andra inkopplad.

Idén är att den sub du korrigerar tar med bidraget från den andra subben. Fortsätt varannan gång med ena, varannan gång med andra suben 10-20-200 gånger eller nåt, för att succesivt komma närmare och närmare ett gemensamt slutresultat.

Jag har ingen som helst aning om det går att göra så här, kanske går korrigeringarna åt andra hållet och båda svingar ut i sitt max ändläge .... ?

Det kostar inget att prova hursomhelst, bortsett från tiden då .... :D

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-15 08:48

Hörru, momentet, hur gick det? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-06-15 13:40

phon skrev:Hörru, momentet, hur gick det? :)

Jag har inte köpt några xtz basar, nej detta är long term planning :)
Jag brukar ta 2-4 år på mig innan jag slår till på en apparat. Under den tiden vaskar jag fram så mycket jag kan, bla om just detta ev. problem.

Det är kul att ta reda på saker så att man när man ska köpa prylen inte behöver lyssna på en massa säljsnack utan bara kan peka och säga: den där, och jag vill ha den hemskickad :D

Återgå till Teknikforum