Kopplade basportar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-10 23:07

På framsidan sitter porten alldeles intill elementet, men på baksidan sitter porten också alldeles intill elementet, men på portens olika sidor .... nu vart det rejält komplicerat .... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-10 23:22

phon skrev:På framsidan sitter porten alldeles intill elementet, men på baksidan sitter porten också alldeles intill elementet, men på portens olika sidor .... nu vart det rejält komplicerat .... :lol:

Nädå.

Som du kan se på bilden så är portens längd ungefär 32 cm. Höklådan är ju rätt djup så porten mynnar ungefär mitt i lådan i djupled både när jag sticker in den framifrån och bakifrån. Avståndet mellan inre mynningen och baselementet är alltså ungefär lika i båda fallen.

Skillnaden kommer alltså från att elementet exciterar kraftigare utifrån, när yttre mynningen sitter nära elementet.

(Jag minns inte exakt hur långt röret var, men resonansen i grafen ger ~32 cm. Möjligen ska ett par ändkorrektioner bort ifrån det.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-11 00:05

Bilden? Jo jag kommer ihåg att lådan var djup ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Saxi-frage

Inläggav Saxi-frage » 2009-06-11 21:33

Kan man tänka sig att ha typ 5 olika långa basportar för att sprida ut port resonansen? Eller ännu bättre, en platt port vars långsidor är olika långa. Sen också komplettera med Svanteslitsar.

I en gamal tråd om Svanteslitsar fanns en simulering som visade vara bra på att dämpa port resonanserna vid typ 800 och 2400 men inte den på 1600Hz. Simuleringen var med hål som Svanteslits. 5 olika långa basrör (med Svanteslitsar) kanske kan minska den vid 1600Hz bättre?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-11 21:57

phon skrev:Bilden? Jo jag kommer ihåg att lådan var djup ..... :)

Grafen, tonkurvan alltså. I överkant kan man ju läsa av att våglängden vid resonans är ungefär 64 cm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-11 21:59

Saxi-frage skrev:Kan man tänka sig att ha typ 5 olika långa basportar för att sprida ut port resonansen? Eller ännu bättre, en platt port vars långsidor är olika långa. Sen också komplettera med Svanteslitsar.

I en gamal tråd om Svanteslitsar fanns en simulering som visade vara bra på att dämpa port resonanserna vid typ 800 och 2400 men inte den på 1600Hz. Simuleringen var med hål som Svanteslits. 5 olika långa basrör (med Svanteslitsar) kanske kan minska den vid 1600Hz bättre?

Olika långa rör är en dålig idé. Om de är olika kommer ett av rören att överstyra före de andra.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-11 23:38

Svante skrev:
Saxi-frage skrev:Kan man tänka sig att ha typ 5 olika långa basportar för att sprida ut port resonansen? Eller ännu bättre, en platt port vars långsidor är olika långa. Sen också komplettera med Svanteslitsar.

Olika långa rör är en dålig idé. Om de är olika kommer ett av rören att överstyra före de andra.

Det var ju lixom därför jag föreslog att de skulle sammankopplas innan de penetrerar kaviteten. Och så är vi On Topic igen! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum