Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-11 13:56

Finns ju t o m en del som är aktiva fortfarande...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl och verkligheten

Inläggav petersteindl » 2009-06-11 16:18

Göran Rudling, du kan inte minnas mina händelser – du kan endast minnas dina. Jag minns de händelser som har inträffat i mitt liv – du minns de i ditt liv. Därför kan inte du minnas att vi på Ljudbutiken pratade med Linn direkt då Linn Basictonarmen/pickup kom. Vi d v s Bengt Andersson och jag ringde direkt till Glotta för att beställa Basictonarmar, men fick vaga svar från Dimitri Sovré som ägde Glotta AB. Efter ett tag då det inte hände något i frågan så ringde vi direkt till Linn och undrade varför tonarmarna dröjde. Där fick vi beskedet att ”the distribution for Sweden is vacant”. Då beställde vi på stående fot 50 Basictonarmar. Det var då som jag blev inviterad till Linnfabriken för att få Linnagenturen. Varför skulle jag annars bli inviterad dit för? Vi eller Linn har ju i så fall annat att syssla med. Då åkte jag dit och fick Linnagenturen. Piece of cake, Göran Rudling. Så enkelt var det. Jag gjorde första beställningen som var ett fullsortiment från Linn, allt ifrån Isobarik till Linn Sondek. Jag hade ett mycket trevligt och intressant möte på Linnfabriken och det var före din tid som Linnbrudgum. Linns och min smekmånad blev kort men den existerade, oavsett om du vill det eller inte. Vad vi däremot inte hade var Naim. Ivor tillfrågade oss på Ljudbutiken om vi ville ha Naim, men jag avböjde. Det var aldrig aktuellt.

Goran_Rudling skrev: Mitt första inlägg var ett försök att tala om att Herr Steindl och till viss del Herr Öhman har skrivit en del strunt om mig. Försökte skriva det på ett sådant sätt att alla skulle förstå att det mesta var deras fria fantasier. Det gick uppenbarligen förbi de flesta. Ber om ursäkt för det.

När jag skrev och bad Peter ”röka på” och berätta historien om Ivor, mig, Neil Armstrong och Bellman på månen med spikfötter, mickar i Konserthus etc. utgick jag att samtliga som läste det skulle förstå att Herr Steindl har en oerhört livlig fantasi. En fantasi som saknar kontakt med verkligheten. Han har ju bl.a. gjort sig själv till Linn distributör. Och han visst sålt en Systemdek, eller var det Pink Triangle till Jesus. I Peters värld har han nog gjort. Men varför sålde han inte en Linn, han var ju Linnagent. Det är mycket som är konstigt, men kan vi lämna det nu för en stund?

Så några frågor till Herr Steindl.
Vad anser du om spikfötter?
Och vad anser du är fördelen med att hänga en högtalare PÅ VÄGGEN är.Då menar jag skillnaden mellan att hänga högtalaren på väggen och att ställa högtalaren väldigt nära väggen.
Och eftersom som inte känner till mojen, förlåt ägget. Hur är den kopplad mot väggen?

Skulle vara roligt om de som skriver på denna tråd bara skulle kunna tala om var de står i spikfotsfrågan nu. Innan vi börjar.

Göran, eftersom jag utgår från att du inte läst mitt svar på ditt första inlägg så har jag bantat ner det och citerar delar från mitt tidigare inlägg. Läs också mitt ovanstående lilla svar till Richard angående hur vårt explicita minne fungerar. Det är en synnerligen förkortad version angående hur minnet fungerar. Om du fortsätter läsa denna tråd så kan du ta del av hela förklaringen.

Sedan är det så att jag själv inte kan göra mig till Linndistributör. Det kan bara Ivor Tiefenbrun göra. Och det gjorde han.

petersteindl skrev: :D Aha, där är du ju. What took you so long? 8) Välkommen till Faktiskt Göran :) . Vad gör du nu för tiden? Har du nåt stort på G, förutom att skriva på faktiskt? Du skriver att du blivit upplyst. Jag kommer med mer godis angående Linn Bild

Ja, det var kanske 1982 som Charlie Brennan besökte oss, eller var det redan 1981? Tack för korrigeringen :) så att tomrummet kan fyllas ut. Nu är det så här att jag faktiskt fick en sändning med Linns prylar till Ljudbutiken på Scheelegatan och då hade jag nämligen agenturen efter Glotta. Vi fick in fullt sortiment.

Jag fick telex från Ivor där det stod: "People like Goran Rudling make me want to leave the audio bussiness."

Denna Linnsändning fick jag efter det att Charlie hade besökt oss på Ljudbutiken och efter mitt besök i Scotland. Ja, Göran, du har helt rätt – min hjärna lyckades inte Ivor skrynkla och inte heller Bertil Alvings hjärna, men ävenså, just då var inte du aktuell. Därefter fixade du en Gyldene bönematta mot Glasgow :wink:

Jag fick nytt telex från Ivor att jag snarast skulle upphöra med importen av Systemdek, annars skulle jag förlora Linnagenturen.

Göran, kan du förklara för mig, varför skall jag släppa en agentur om jag inte hade Linn som agentur? Och om jag inte hade Linn som agentur, varför brydde sig Ivor om mig om du hade agenturen eller skulle få agenturen?

Då skrev jag ett lagom undvikande svar till Ivor om att jag behövde en utfasningsperiod :roll: Det gillades inte riktigt av grabbarna i Scotland, men du var ju i stånd att slänga ut hela [s]skiten[/s] ditt gamla sortiment från din butik. Detta gillades bättre av grabbarna i Scotland. Nåväl, du fick då Linnagenturen, men historien hade kanske varit annorlunda om jag faktiskt hade släppt Systemdekagenturen. Du säger att du hade ett muntligt löfte. Tja, jag hade det skriftligt. Förresten, hade du inte ett muntligt löfte om att bli Export Sales Manager på Linn? Hur mycket var det löftet värt? Muntliga löften – har du inte lärt dig något i affärsvärlden? Come on, Göran.

Jo, en sak till; jag har inte skrivit något som jag inte kan stå för. Något misstag med årtal eller något annat må så vara, men jag kan ändock svara för mig.

Väl mött
Peter Steindl

Här har du min historiebeskrivning och det finns fler som känner till den eftersom de fanns där på ort och ställe då det begav sig. Du skall inte tro att Linn skulle skickat hela deras kompletta sortiment till Ljudbutiken om du hade agenturen eller om du ens var i åtanke som distributör.
Du var helt ute ur bilden då jag fick Ivors första Telex. Ivor Tiefenbrun ville inte ha med dig att göra. Agenturen var serverad till Ljudbutiken, men vid Las Vegas mässan i januari så kunde du åter få in en fot i dörrspringan. Skickligt, det må jag säga.
Först därefter kom det nya krav från Ivor Tiefenbrun och jag valde självmant att inte släppa Systemdekagenturen. Därför blev min smekmånad med Linn kort. Hade jag valt att ha Systemdek kvar så hade historieboken kanske målats om. Resten bör du känna till, men dessa tidigare händelser kan du inte känna till eller så vill du förtränga händelseförloppet.

Vad gäller det som vi på Ljudbutiken har sagt angående dina eskapader om mikrofoner och högtalare i konserthuset så kan jag tala om att denna information kommer direkt från dina anhängare som likt soldater marscherade ut ifrån High Fidelity butiken på Karlavägen och skulle trycka på det stora budskapet och det kommer från fler än ett vittne och dessa är oberoende av varandra. Jag är rätt bra på att fiska information och de berättade glatt om dina fantastiska bravader. Jag kommer att berätta hela den historien också eftersom du ju påkallar uppmärksamhet. Du vill göra gällande att det skulle vara fria fantasier. Göran, så är inte fallet. Det skulle kunna vara fria fantasier, men i så fall är det dina egna fria fantasier som smittat av sig till dina anhängare eller också handlar det om dina anhängares eller dina kunders fantasier. I detta fall kan jag säga att jag har förmedlat den information jag fått berättat från sfären kring dig. Om det är tokigheter du har berättat för dina kunder och anhängare så får du räkna med att det kan slå tillbaka mot dig själv.

Min förundran angående fantasi baseras hädanefter på dina uttalanden om att jag skulle ha sålt en skivspelare till Jesus och allt det där retoriska snacket om Bellman och Neil Armstrong samt andra av dina egna fantasier. Kom ner på Jorden Göran Rudling. Vad är det för knasiga argument du för fram? Du kan knappast börja en lyckosam argumentation baserat på påståenden om andra där dina påståenden ju är uppenbarligen helknasiga. Tycker du att detta som du skriver har kontakt med verkligheten? Är det allt du har att komma med? I så fall kallar jag det för platt fall. Du slingrar ju redan omkring i stoftet. Du har helt enkelt inte accepterat verkligheten och därmed börjat fantisera andra lösningar som passar dig. Med förhoppning att du faktiskt skall förstå att det kortvarigt existerade en distributör av Linn i perioden mellan Glotta och High Fidelity.

Nu till din fråga angående Bremens ägghögtalare. De är konstruerade så att de skall komma så nära vägg som det bara går och lådan har t o m en inbyggd egen vägg för frekvenser över 1,5 – 2 kHz som finns precis vid och runt högtalarkorgen. Jag tar hänsyn till akustiska parametrar.

För produktion använder jag en hänganordning som heter Hangman. Det är ett amerikanskt företag som säljer det. Den fungerar som så att det är två aluminiumvinklar som är 25 cm långa där den ena är skruvad i högtalaren och den andra skall skruvas fast på väggen. Högtalaren med dess fastsatta vinkel hakas på vinkeln på väggen som därigenom pressas mot väggen av sin tyngd. På högtalarnas baksida finns det även 3 filttassar som man har på möbler som sätter stopp. Förbandet mot vägg blir extremt stumt i jämförelse med något annat jag provat. Men det blir inte som spikfötter. Det uppstår en kraftig friktion mellan vägg och högtalare på grund av hangmans konstruktion med dessa vinklar. Hela väggen blir som en högtalarbaffel, som en enhet med högtalaren. Man får nästan känslan av att högtalaren är limmad mot väggen då man försöker rubba den. Hela väggen blir som en stor massa som högtalaren är förbunden med.

Spikfötters förträfflighet eller inte får du ta upp med övriga deltagare på detta forum. För mig är golvplacerade högtalare ett passerat stadium. Möjligtvis att Bremens basmoduler blir golvplacerade och med det menar jag att golvet är den bärande delen för högtalaren. Det kan möjligtvis vara en fördel att separera basens fundament gentemot övriga registers. Det återstår att höra :)

En sak till Göran; Varför säljer du inte in budskapet med spikfötter? Jag skall förklara vad jag menar. Vad är det enligt dig som gör spikfötter så bra? Anser du att högtalarna rör sig mindre med användande av spikfötter? Du pratar om att resonansfrekvensen skall högre upp i frekvensområdet. Varför skulle det vara en fördel? Prata inte om ljudet för vi vet att du/ni/Linn anser att det blir bättre enligt Linns modell. Ge oss ny information – information som vi kan ta åt oss. Varför är det bättre att en resonans är på en viss given frekvens som du har bestämt. Vilken frekvens är den optimala enligt dig? Du får välja mellan DC och oändligheten. (Även om DC kan debatteras om det är en frekvens. Jag sätter värdet noll på herzen.) Vad är det för fysikaliska fenomen som man därigenom uppnår? Och varför skulle dessa fysikaliska fenomen vara åtråvärda. Vill man överföra energin i högtalarlådan till dess mekaniska omgivning? Är det ett sätt att mekaniskt jorda högtalarna?

Göran, var säljbar! Var rak, sluta dutta. Visa, berätta, sälj dina idéer, dig själv och dina synpunkter. Har inte du undervisat i sådant? Genom att attackera andras idéer gör du dig inte säljbar – utan snarast tvärtom. Du måste attackera fysiken och låta andra förstå vad du menar. Du måste på sådant sätt välja att sälja in spikfötternas förträfflighet. Använd dig inte av vittnen; vad andra tycker osv. Som det är nu så visar du bara din osäkerhet inför uppgiften. Hur ser andra på saken på detta forum frågar du. Vad är det för något? Är det bara ett upplägg för kommande retorik. Eller vill du att andra skall sälja in sina idéer till dig? Är du osäker på din sak? Vad är det du vill? Se dig som att du står naken och helt ensam som säljare av en vara som du anser vara förträfflig. Se då på varan och dess förträfflighet. Lyckas du sälja ditt budskap så ”a la bonheur”. Men om du inte lyckas, är det då fel på spikfötterna eller på dig eller är det dina åhörare som det är fel på?

Ivor Tiefenbrun skrev i ett av sina Telex till mig: ”If u believe in something, then u do it. If u don’t do it, then u don’t believe in it.” Dessa ord har ekat sedan dess. Hade jag den gången trott på Linn så hade jag skippat Systemdek men jag skippade inte Systemdek. Det var denna brist på ”doing it” som var signalen för Ivor att jag inte var rätt distributör för Linn och att du därmed kunde få agenturen på Linn. Jag behöll Systemdek eftersom jag då ansåg den vara bättre än Linn. Ivor krävde att jag skulle skippa Systemdek för att fortsättningsvis kunna distribuera Linn. Varför tror du han ville det?

Du säger att du körde med Linn sedan 1979. Dessförinnan körde jag faktiskt på Linn och Breuer var då tonarmen. Jag återkommer till några anekdoter vad gäller val av skivspelare till Wille Lilliehööks mässa på Hotel Continental då han skulle dema Sequerra Metronome högtalarna 8)

Väl mött
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 17:34

petersteindl skrev:Göran Rudling, du kan inte minnas mina händelser – du kan endast minnas dina.

Kloka ord, men ord som du är sämre på att lyssna till, än att säga själv. Du
har flera gånger gjort dig skyldig till att säga osanningar om saker du inte
varit med om.

Det gör inte så himla mycket för jag tror nog att många ändå förstått hur
sakerna ha legat till på riktigt, men det är ändå trist att se att någon
sprider osanningar baserat på saker de hittat på eller hört av någon som
hittat på det. :( Trist för att det inte är kul att drabbas av det, och trist
för att mycket av det som sker i värden beror på att folk syssla med
sådant, istället för att hålla saker öppna som de faktiskt inte har första-
handsinfo om.

petersteindl skrev:Jo, en sak till; jag har inte skrivit något som jag inte kan stå för. Något misstag med årtal eller något annat må så vara, men jag kan ändock svara för mig.

Vad menar du med att "stå för saker"?

Menar du att du aldrig tänker ta tillbaka sådant du påstått, utan står för
det! Sant eller inte sant.. Eller menar du att "stå för" betyder att göra vad
som behövs för att skona den som drabbats av osanningar du spridit, från
obehaget?

Hur skall det isåfall gå till när skadan redan är skedd? Jag har några gånger
påpekat att du spridit eller förmedlat osanningar, och inte tusan har du
stått för det då, om du menar att ta ansvaret för att ha hjälp till att sprida
osanningar. Tvärtom har du bara framhärdat, trots att det du förmedlat
varit saker du INTE kunnat minnas, eftersom du faktiskt inte varit med om
dem utan bara saker du spridit vidare efter att ha hört (och kanske rent av
missförstått) saker av andra.

petersteindl skrev:Resten bör du känna till, men dessa tidigare händelser kan du inte känna till eller så vill du förtränga händelseförloppet.

Om han inte kan känna till dem, är det kanske lite underligt att spekulera
om att han förtränger dem?

Varför skulle någon förtränga något som de inte kan känna till?

petersteindl skrev:Vad gäller det som vi på Ljudbutiken har sagt angående dina eskapader om mikrofoner och högtalare i konserthuset så kan jag tala om att denna information kommer direkt från dina anhängare som likt soldater marscherade ut ifrån High Fidelity butiken på Karlavägen och skulle trycka på det stora budskapet och det kommer från fler än ett vittne och dessa är oberoende av varandra. Jag är rätt bra på att fiska information och de berättade glatt om dina fantastiska bravader.

Men... Vem var det som sa; "Göran Rudling, du kan inte minnas mina händ-
elser – du kan endast minnas dina"
.

Nu verkar det som om det är du som kan minnas Göran Rudlings händelser,
utan att ha varit med om dem, men att han inte kan göra det. :o

petersteindl skrev:Jag kommer att berätta hela den historien också eftersom du ju påkallar uppmärksamhet. Du vill göra gällande att det skulle vara fria fantasier.

Göran, så är inte fallet.

Nähä.

petersteindl skrev:Det skulle kunna vara fria fantasier...

Jaha.

(Här svänger det snabbt...)

petersteindl skrev:...men i så fall är det dina egna fria fantasier som smittat av sig till dina anhängare eller också handlar det om dina anhängares eller dina kunders fantasier.

Och, är Rudling ansvarig, vems fantasier det än är?

petersteindl skrev:I detta fall kan jag säga att jag har förmedlat den information jag fått berättat från sfären kring dig. Om det är tokigheter du har berättat för dina kunder och anhängare så får du räkna med att det kan slå tillbaka mot dig själv.

Och om det inte är tokigheter som han har berättat för dem, utan saker de
bara missförstått då?

Nu har jag ju själv hört en hel del tokigheter, direkt från Rudlings mun, men
du ser inte mig berätta om saker och framställa dem som sanningar, om det
bara är rykten jag hört. Sådant tycker jag ingen skall syssla med.

petersteindl skrev:Nu till din fråga angående Bremens ägghögtalare. De är konstruerade så att de skall komma så nära vägg som det bara går och lådan har t o m en inbyggd egen vägg för frekvenser över 1,5 – 2 kHz som finns precis vid och runt högtalarkorgen. Jag tar hänsyn till akustiska parametrar.

Ja, så har JAG konstruerat jag dem, det stämmer.

Undrar om du någonsin kommer att ge mig kred för det? :?

Du lät mig veta att jag skulle bli både delägare i Bremen, och ansvarig för
all högtalarkonstruktion i Bremen, och jag gick på hela valsen... Så, jag
berättade och berättade, inte bara kom med ytliga förslag utan lade oräk-
neliga timmar på att agera lärare åt dig, och sedan plötsligt en dag skulle
jag bara bli ansvarig för... kvalitetskontrollen... :?

Och sedan kom det överraskande beskedet (här på faktiskt faktiskt), att
konstruktionen inte kom från mig överhuvudtaget. 8O

Jag lade åtskilliga timmar på att lära dig en massa saker, både inom akus-
tiken men även vad gäller elektronik, även långt före det. När det en tid
blev för mycket (i samband med de runda pelarna och kloten, där du skick-
ade mig för att ta ledigt från mitt arbete och åka till mekanisk verkstad
för att borra ur en gängstång till dina högtalare, och sedan krävde du att
jag skulle komma hem till dig och montera alltihopa också, trots att du
vägrade förse lådorna med de luckor som hade gjort arbetet rimligt) så
frågade jag dig rakt ut (inte ordagrannt, men med det följande innehållet):

-Att lägga en massa tid och göra en massa ansträngningar och drabbas
ekonomiskt av att för en god väns skull arbeta utan betalrning, och till och
med behöva ta ledigt för att kunna göra det du ber mig om - saker som i sig
inte är det minst roliga, är helt okej, man vill ju hjälpa sina vänner, men jag
måste få veta - är det din avsikt att själv börja tillverka högtalare, det vill
säga, är allt det här arbetet som jag gör gratis för dig, för att du ber mig,
något som du har för avsikt att expolatera?

Du svarade:

-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att
jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på
med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).

Och det trodde jag på.

Sedan visade det sig att det inte var sant, och du förnekade till och med
att frågan alls hade varit uppe! :o Och jag, blåögdare än tillrådligt, trodde
ändå att du talade sanning och hade gott uppsåt, när du senare kom med
erbudande om att bli delaägare i Bremen och ansvarig för högtalarutveck-
ingen.

Jag skulle nog låta mig luras av dig en gång ytterligare, och kanske en till
sedan, men nog inte flera gånger än så.

Någon gång måste det ju vara nog!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-11 17:51

Man ska aldrig förstöra en god historia. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 17:54

PS. Jag struntar egentligen i allt det där gamla, men skulle mycket uppskatta
om just spridningen av osanningar framdeles kunde upphöra.

Spekulationerna och gissningarna kan du skippa.

Nöj dig med att förmedla det du varit med om själv, det är gott och väl till-
räckligt, och du har dessutom en stor talang att förmedla det på ett under-
hållande sätt. All heder för dina insater därvidlag, inte minst i den här tråden!

DS.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-11 18:05

Hmm, blir det värre och värre, eller bättre och bättre? :?

Väldigt underhållande för oss "på läktaren" oavsett. :)

Dags för popcorn. :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-11 18:22

Ja, det finns ju redigt med historier som berättas olika beroende på vem som berättar dem. Det Ingvar nu offentligt berättar har jag hört förr.

Det sitter ju, som jag förstår det, en exakt kopia av infrafiltret i de SMS-basar som Peter tog fram till det systemet också. Ingvar har varit generös i många fall när det gäller att låta andra nyttja hans verk.

Hur det är med historien i sin helhet lär det nog gå åt mer än en skål popcorn innan den är över...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-11 18:53

He he
Här är nog F/E testen bra lämpad :wink:
Hur det är med historien i sin helhet lär det nog gå åt mer än en skål popcorn innan den är över...

Minnena är korta både före och efter. :wink:

//E

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-11 19:19

*letar frenetiskt*

Var är popcornen, var ÄR popcornen? 8O
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-11 19:23

här :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-11 19:57

Sanny_X skrev:här :lol:

Köpte en CiaoCiao istället. :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 20:40

Som sagt: Egentligen kan det vara detsamma med allt det där, det är ju
historia och det skall framdeles vara min ambition att försöka att undvika
att göra om samma misstag... det vill säga att göra om misstaget alltför
många gånger ytterligare. ;)

Några blir det säkert.

Att överge en tanke om att människor vill varandra väl, är ärliga och går att
lita på, är ju inte alldeles lustigt eller lätt det heller. :?

Det kan ju faktiskt vara värt att gå på en och annan nit, om det är vad det
kostar att få behålla en positiv människosyn. Det tycker i varje fall jag.

Jag bara blev påmind om allt det där historiska eländet. när Peter först i ett
tidigare inlägg gjorde sig lustig över att Rudling inte fattade att muntliga
överenskommelser inte är värda något (vilket han ju har demonstrerat för
mig praktiskt tidigare). I min värld är muntliga överenskommelser och löften
giltiga*.

Kanske är jag lika oförnuftig som Rudling därvidlag?

*Men det är såklart bra att veta vilka som inte tycker så, i förväg, alltså
innan man litar på det de säger.

När så Peter nu skrev så förnuftiga saker i början av sitt senaste inlägg
(alltså det där med att man faktiskt bara kan minnas saker som man varit
med om) men i samma inlägg demonstrerar motsatsen genom att både
antyda och rent av påstå att saker han hört i andra hand är "sanningar",
alltså ännu ett exempel på att "berätta hur något var" som han inte varit
med om - ja då blev det för mycket för mig. Trots att det ju inte var jag
som var utsatt just denna gång.

Men nu är det sagt. Och med det stycker jag gärna ett streck över elän-
det. Bara jag slipper mera liknande i framtiden. Peter är faktiskt en himla
trevlig snubbe, också. Få människor har jag haft lika kul tillsammans med
när vi varit ute och rest.

Vh, iö

- - - - -

Edit/PS. Ivor är mycket trevlig också, efter vad jag kan bedöma från den
intervju jag gjorde med honom för en massa år sedan. Mycket mindre dog-
matisk än jag upplevt många av Linn-anhängarna vara. :o

Eller var han bara bra på att "läsa mig", och svarade så att jag skulle bli
imponerad? Jag tror faktiskt inte det.
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-11 20:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-11 20:40

vilken sorts tilltygg ska vi ha till detta specktakel?
fish and chips eller tysk bratwurst?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-11 20:43

Var det inte någon som bet Rudling i örat på Frimurarehotellet i Linköping under ett tumult någon gång på 80-talet? :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-11 20:46

IngOehman skrev:Det kan ju faktiskt vara värt att gå på en och annan nit, om det är vad det kostar att få behålla en positiv människosyn.

Är det inte just så man oftast förlorar den?

Sedan så tycker jag att det håller bättre att prata ut och vädra allt ordentligt innan man drar streck över det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 20:56

Lust skrev:
IngOehman skrev:Det kan ju faktiskt vara värt att gå på en och annan nit, om det är vad det kostar att få behålla en positiv människosyn.

Är det inte just så man oftast förlorar den?

Jo, om man tycker att det är viktigare att inte gå på flera nitar, än att
fortsätta lita på människor...

Jag tycker dock att det är viktigare att fortsätta att tro gott om, och att
lita på människor. Slutar men göra det så måste man ju även överge sin
dröm om en fri värld. En fri värld utan goda människor inte inte rolig att
tänka på.

Men - jag kan självklart göra undantag för både enskilda individer och för
grupper som gör mycket stora ansträngningar för att visa att de är män-
niskor som man behöver akta sig för, och skydda sig från.

Pirater t ex, närmare bestämt dom som med medvetet kallar sig själva för
pirater, och som försvarar beteenden som jag vet gör människor illa.

Lust skrev:Sedan så tycker jag att det håller bättre att prata ut och vädra allt ordentligt innan man drar streck över det.

Var det inte just det jag gjorde?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-11 21:19

IngOehman skrev:
Lust skrev:Sedan så tycker jag att det håller bättre att prata ut och vädra allt ordentligt innan man drar streck över det.

OK...

Tänkte snarare på att göra det mellan fyra ögon med den det berör i lugn och ro.

Men, alla är vi olika.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-11 21:42

Objektivisten skrev:Var det inte någon som bet Rudling i örat på Frimurarehotellet i Linköping under ett tumult någon gång på 80-talet? :)

Jag hade f-n legat raklång om jag sett det! :lol: :lol:(Inget personligt menat)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-11 21:48

hifi är dödligt allvar
rudling kanske hade stora öronsnibbar som störde tacktkänslan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 21:49

Lust skrev:
IngOehman skrev:

OK...

Tänkte snarare på att göra det mellan fyra ögon med den det berör i lugn och ro.

Men, alla är vi olika.

Det gjorde jag för länge sedan.

Det var inte jag som därefter valde "skådeplats faktiskt.se". Men jag
svarade med avseende på de stundtals häpnadsväckande påståenden
som redan förekommit här, en tid, påståenden om saker som jag varit
med om, och vet är utan sanningshalt men som ändå i flera fall oblygt
framställts som sanningar.

Och som sagt, vad mig anbelangar är det, efter det att jag fått säga
vad jag har att säga om det som pågått, nu historia.

Om någon annan vill prata vidare om det så får det väl bli så och då
blir väl jag antagligen mer eller mindre tvungen älta det vidare också.
Men det är inget jag har lust med. Jag är mer än nöjd om ett streck
kan strykas över alltihopa.

Jag tänker för protokollet hädanefter inte skriva något mera om det
hela, av att det kommer flera inlägg som det från Lust. De som bara
är åskådare med smak för blod får välja en för ändamålet lämplig rulle
istället. Eller också får ni försöka trigga igång varandra. Men låt mig
vara plz.

Vh, iö

- - - - -

PS. Skall läsa Rudlings inlägg också innan jag lägger ned för idag, men
jag har svårt att tänka mig att han skriver något om eller mot mig, som
känns som nå't man behöver bry sig om. Jag känner honom ju inte alls
egentligen, och har bara träffat honom några få gånger, även om det
var tillfällen svåra att glömma. ;)
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-11 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-11 21:50

IngOehman skrev:-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att

Det här är en intressant insinuation. Kan du utveckla detta lite?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-11 21:51

profbd skrev:vilken sorts tilltygg ska vi ha till detta specktakel?
fish and chips eller tysk bratwurst?

Själv hade jag inget hemma så jag knaprar på en bit spånskiva jag hittade i grovsoporna. Det här är bara för bra för att åtnjutas utan tilltugg :) .

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 21:54

JanBanan skrev:
IngOehman skrev:-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att

Det här är en intressant insinuation. Kan du utveckla detta lite?

Nej.

Spana in någon bra filmrulle istället.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 21:56

MagnusÖstberg skrev:Ja, det finns ju redigt med historier som berättas olika beroende på vem som berättar dem. Det Ingvar nu offentligt berättar har jag hört förr.

Det sitter ju, som jag förstår det, en exakt kopia av infrafiltret i de SMS-basar som Peter tog fram till det systemet också. Ingvar har varit generös i många fall när det gäller att låta andra nyttja hans verk.

Spana in någon bra filmrulle istället!

Låt inte pop-cornen svalna.

(Och tack för de vänliga orden. Jag uppskattar dem.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-11 22:01

jag har en stor hög med film som ligger här och väntar
men jag väntar också på den nya oppon
en kväll som denna när vi gamar cirklar runt matbordet kanske denna passar
http://www.youtube.com/watch?v=G3yLtNuAbXQ&feature=related

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-06-11 22:10

I denna något märkliga men på sitt sätt intressanta diskussion så framstår Ingvar som mest trovärdig. Fast jag gillar ju Peters inlägg och kåserier också. Rudling verkar inte må bra.... :(

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-11 22:15

Birger skrev:I denna något märkliga men på sitt sätt intressanta diskussion så framstår Ingvar som mest trovärdig. Fast jag gillar ju Peters inlägg och kåserier också. Rudling verkar inte må bra.... :(

Jag tycker det är trevligt med tre original. Alla tre verkar må prima.
Livet vore bra trist utan uppstickare, inte sant? Alla tre har ju dessutom skrivit hifihistoria sedan länge sedan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-11 22:43

Men liiite indiskret av Ingetvet Öhman att hävda på ett öppet forum att han i princip är konstruktör av "ägget". :lol: Om jag vore Steindl skulle jag vara minst sagt vansinnig...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-06-11 23:35

Objektivisten skrev:Men liiite indiskret av Ingetvet Öhman att hävda på ett öppet forum att han i princip är konstruktör av "ägget". :lol: Om jag vore Steindl skulle jag vara minst sagt vansinnig...

Det är inte ok att gömma sig bakom ett nick som du gör, och komma med nidnamn till en person som öppet deklarerar vem han är. Jag hoppas inte Ingvar lägger ned tid och svarar på ditt inlägg

Christer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-11 23:39

Tengil skrev: öppet deklarerar vem han är. Jag hoppas inte Ingvar lägger ned tid och svarar på ditt inlägg

Christer

Du menar fd psykoakustikforskaren? :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi