Moderator: Redaktörer
Isidor skrev:Jag håller med Svante här. Samtliga hornkonstruktioner jag har hört, vilket är ganska många, låter tratt. Nu tror jag i och för sig att jag är extremt känslig för hornfärgningar eftersom jag alltid letar extra noga efter dem.![]()
Harryup skrev:Höga ljudtryck, lång kastlängd, stora system och avsiktliga spridningsvinklar är saker man avsiktligt tillverkat, och att det inte bara är att lyfta in i vardagsrummet är självklart.
Nagrania skrev:Jag undrar om det möjligen kan vara så att beroende på vilken storlek på trutöppning man har så minskar färgningen. Då tänker jag på 2":s öppning istället för 1" som jag har.
Är det verkligen ingen som kan ha några synpunkter på denna min fråga.
Harryup skrev:Jag tror att långa halsar är av ondo. Ungefär som att prata genom ett långt rör. Så horn som är korta och utvecklar sig snabbt har en helt annan karaktär.
Svante skrev:Harryup skrev:Jag tror att långa halsar är av ondo. Ungefär som att prata genom ett långt rör. Så horn som är korta och utvecklar sig snabbt har en helt annan karaktär.
Utvidgningskonstanten bestämmer undre gränsfrekvensen på ett exponentialhorn. Ju fortare tvärsnittsytan ökar, desto högre undre gränsfrekvens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster