Och när ni postar, tänk efter om syftet är att berätta historien eller för att framhäva er själva/nedvärdera andra. Wink
Peter, ge ut en bok. Jag skulle köpa den direkt...
Moderator: Redaktörer
Och när ni postar, tänk efter om syftet är att berätta historien eller för att framhäva er själva/nedvärdera andra. Wink
MagnusÖstberg skrev:Ja, för dit kan ju inte det här räknasJohan_Lindroos skrev:Det gläder mig att få läsa åtminstone ETT klarsynt inlägg.
Men jag håller med om att det vore trevligt om det kunde utvecklas till en prestigelös hisitorieberättelse. Det är nog rätt svårt, även om jag tycker Bengts (Harry-ups) inlägg tyder på härlig självdistans och samma typ av reflektioner som Sportbilssnubben ger uttryck för.
Johan_Lindroos skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, för dit kan ju inte det här räknasJohan_Lindroos skrev:Det gläder mig att få läsa åtminstone ETT klarsynt inlägg.
Men jag håller med om att det vore trevligt om det kunde utvecklas till en prestigelös hisitorieberättelse. Det är nog rätt svårt, även om jag tycker Bengts (Harry-ups) inlägg tyder på härlig självdistans och samma typ av reflektioner som Sportbilssnubben ger uttryck för.
Ja, jag utökar det till åtminstone TVÅ klarsynta inlägg. Notera åtminstone, det kan alltså finnas fler.
Nicke skrev:Harryup skrev:Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
[...]
mvh/Harryup (Bengt)
Hejsan.
Är du Bengt från bestsound?
Vänligen citera inte långa inlägg bara för att komma med en onliner.
/nq
IngOehman skrev:petersteindl skrev:
....
Du svarade:
-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ja, så har JAG konstruerat jag dem, det stämmer.
Undrar om du någonsin kommer att ge mig kred för det?
Nu är det jag skriver inte direkt angående ovanstående utan om ett annat missförstånd som florerar. Nämligen det att Äggen (Bremen HD-12) skulle vara efterapningar av piP i basområdet i sin nuvarande version. Det stämmer inte alls. Som delvis involverad i Bremen sedan ungefär 1.5 år och som tilltänkt QC-ansvarig och konstruktör för vissa framtida Bremenprodukter så måste jag dementera detta. Jag har i egenskap av detta tillgång till fulla mätdata för elementen och jag har sedan tidigare tillgång till data för B59p (basen i piP som notis för övriga).
För de tidiga prototyperna med vit kon så stämmer det att de var modellerade med B59p som förebild men inte för nuvarande varianter med en svart kon och blank dust cap. Den är ett helt annat djur. Trots omfattande kortslutningsringar (B59p saknar dessa helt vad jag vet) och betydligt längre talspole så är kraftfaktorn betydligt högre. De klarar av att leverera ca 100% högre akustisk effekt innan de överstyr och trots detta så kan de dessutom gå djupare. Det finns faktiskt inte en enda parameter (förutom membranarean) som överenstämmer med de element som äggen ska leveras med och B59p. Den enda mindre svagheten är att de har lägre känslighet men å andra sidan kan detta kompenceras med mer effekt i o m den högre effekttåligheten.
Vh
/ae
Bildstormare skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:
....
Du svarade:
-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).
Hans Mellander?
Goran_Rudling skrev:IngOehman skrev:
Du kan vara lugn, under dina bomullstassar gör det inte det minsta ondt att hamna med tårna.![]()
Jag skrev att du till viss del har skrivit strunt om mig. Jag håller med dig att det är lite. Det är i alla fall inte så mycket att jag skulle ha orkat skriva nåt om det.
Anledningen till att jag skrev om dig och spikfötterna var att det passade bra när jag skrev om struntprataren Steindl fd fd fd …. Du bara ”åkte med”. Jag tyckte det var roligt. Och du tyckte väl det också av din kommentar att döma.
Goran_Rudling skrev:Nu är ju du en rolig man, vilket tydligt framgår av dina inlägg.
Goran_Rudling skrev:Och så har jag äntligen kommit på att mjukfötter är bra. Det gör ju inte ont att bli trampad på tårna med mjukfötter.
Goran_Rudling skrev:Jag kan av dina inlägg förstå att du känner en viss irritation med Steindls hantering av sanning. Jag hade ingen aning om att du anser att äggen är en av dina konstruktioner. Även om jag inte vet hur det ligger till så känns det som det skulle stämma bättre än Steindls uppgifter.
Goran_Rudling skrev:För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.
Goran_Rudling skrev:Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.
Eftersom du är en av de som har en stark åsikt i frågan om spikfötter och det troligen är så att Steindl inte bara tagit din högtalarkonstruktion utan även dina resonemang om spikfötter föreslår jag att vi byter tråd. Rätt ska vara rätt även om det är sent.
Goran_Rudling skrev:Jag har startat en tråd som heter Öhman och mjuka fötter mm. Där kan vi diskutera, i som jag hoppas lugn ton, mjuka och hårda fötter, samt det som dyker upp av intresse.
Goran_Rudling skrev:Hoppas den nya tråden kan vara en Smiley fri zon.
-Martin- skrev:Naqref var arg också. I alla fall på mig.
Bildstormare skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:
....
Du svarade:
Hans Mellander?
-Martin- skrev:Harryup skrev:...
Göran har jag känt sedan Djungelljud då jag på den tiden jobbade på en distributör för bl.a. Luxman och ibland besökte jag butiken för leveranser.
...
Mvh/Harryup
Jobbade inte Ingemar Waxin med att försöka kränga Luxman på 70- och 80-talet?
Goran_Rudling skrev: För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.
Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.
Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
Hade kontakt med dom något år till så skulle det ha varit runt 79? För 80 startade vi ju butiken och då fanns ju inte ADVE.
Undrar om han inte kom in genom Luxor men jag kan ha fel.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
Hade kontakt med dom något år till så skulle det ha varit runt 79? För 80 startade vi ju butiken och då fanns ju inte ADVE.
mvh/Harryup
Han hade kanske redan flyttat från ADVE till Luxor 1975. Hur var det med Lasse Nordenstein? Han var väl också säljare där?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
mvh/Harryup
Han hade kanske redan flyttat från ADVE till Luxor 1975. Hur var det med Lasse Nordenstein? Han var väl också säljare där?
MvH
Peter
-Martin- skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
mvh/Harryup
MvH
Peter
Tjena Onkel! (Hoppas vi kan lägga associationerna åt sidan nu...)
Jag känner Ingemar genom en av mina bästa kompisar. Ingemar är hans farbror nämligen. Det finns bilder på mig när jag struttar runt i svart Luxman T-shirt på nån ö i roslagen. Luxman var nämligen det coolaste som fanns (för en tolvåring...)![]()
Numera är Ingemar i gummibranschen. Han är marknadschef på Scandinavian wheel här i Tyresö. Nedrans trevlig kille. Det är en sån där lirare som man gärna har på fest. En glad skit helt enkelt.
MagnusÖstberg skrev:Tycker kort och gott att vi kan lämna det ämnet helt nu och ge tråden åter till Peter.
Klaus & Klaus skrev:Klingelingeling Klingelingeling
hier kommt...
IngOehman skrev:Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från de som valdes) och jag har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster