Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-13 15:17

Och när ni postar, tänk efter om syftet är att berätta historien eller för att framhäva er själva/nedvärdera andra. Wink

Peter, ge ut en bok. Jag skulle köpa den direkt...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2009-06-13 15:52

Falkis skrev:
Peter, ge ut en bok. Jag skulle köpa den direkt...

Titelförslag:

Anekdoter ur hifins gråzon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-13 16:50

Grå? Det var väl ljusbruna substanser Rudling bluddrade om?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-06-13 17:32

MagnusÖstberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det gläder mig att få läsa åtminstone ETT klarsynt inlägg.
Ja, för dit kan ju inte det här räknas ;)

Men jag håller med om att det vore trevligt om det kunde utvecklas till en prestigelös hisitorieberättelse. Det är nog rätt svårt, även om jag tycker Bengts (Harry-ups) inlägg tyder på härlig självdistans och samma typ av reflektioner som Sportbilssnubben ger uttryck för.

Ja, jag utökar det till åtminstone TVÅ klarsynta inlägg. Notera åtminstone, det kan alltså finnas fler.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-13 18:15

Johan_Lindroos skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det gläder mig att få läsa åtminstone ETT klarsynt inlägg.
Ja, för dit kan ju inte det här räknas ;)

Men jag håller med om att det vore trevligt om det kunde utvecklas till en prestigelös hisitorieberättelse. Det är nog rätt svårt, även om jag tycker Bengts (Harry-ups) inlägg tyder på härlig självdistans och samma typ av reflektioner som Sportbilssnubben ger uttryck för.

Ja, jag utökar det till åtminstone TVÅ klarsynta inlägg. Notera åtminstone, det kan alltså finnas fler.

ja 2st med ditt eller nåt!

tycker timbre var klarsynt med, och kanske jag och lite IÖ och kanke lite harryup sen en sväng naqref.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-13 18:27

Naqref var arg också. I alla fall på mig.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2009-06-14 09:35

Morello skrev:Grå? Det var väl ljusbruna substanser Rudling bluddrade om?

Begreppet gråzon var menat som helgardering :D för allt från diffusa minnesbilder till olika typer av rollspel som vi hifikonsumenter kanske inte har så stor erfarenhet av.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-14 12:07

Nicke skrev:
Harryup skrev:Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
[...]

mvh/Harryup (Bengt)

Hejsan.

Är du Bengt från bestsound?

Vänligen citera inte långa inlägg bara för att komma med en onliner.
/nq

Vaa faan snackar du om nq :twisted:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Bildstormare

Re: Peter Steindl och verkligheten

Inläggav Bildstormare » 2009-06-14 17:44

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
....
Du svarade:

-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).

Hans Mellander?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-14 17:58

Vill till att börja med nämna att jag inte vågat läsa den här tråden
under hela helgen, eftersom jag varit på resa i Norge och har varit mån
om mitt välbefinnande, och var rädd för vad som kanske skulle ha
skrivits i den. Alltså att där fanns en del som inte skulle vara roligt att
läsa.

Nu, på vägen hem till Sverige har jag dock tänkt att se vad som skrivit
sedan jag var här sist, och det första jag träffade på var det
nedanstående mycket trevliga inlägget från Naqref:

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Ja, så har JAG konstruerat jag dem, det stämmer.

Undrar om du någonsin kommer att ge mig kred för det? :?

Nu är det jag skriver inte direkt angående ovanstående utan om ett annat missförstånd som florerar. Nämligen det att Äggen (Bremen HD-12) skulle vara efterapningar av piP i basområdet i sin nuvarande version. Det stämmer inte alls. Som delvis involverad i Bremen sedan ungefär 1.5 år och som tilltänkt QC-ansvarig och konstruktör för vissa framtida Bremenprodukter så måste jag dementera detta. Jag har i egenskap av detta tillgång till fulla mätdata för elementen och jag har sedan tidigare tillgång till data för B59p (basen i piP som notis för övriga).

För de tidiga prototyperna med vit kon så stämmer det att de var modellerade med B59p som förebild men inte för nuvarande varianter med en svart kon och blank dust cap. Den är ett helt annat djur. Trots omfattande kortslutningsringar (B59p saknar dessa helt vad jag vet) och betydligt längre talspole så är kraftfaktorn betydligt högre. De klarar av att leverera ca 100% högre akustisk effekt innan de överstyr och trots detta så kan de dessutom gå djupare. Det finns faktiskt inte en enda parameter (förutom membranarean) som överenstämmer med de element som äggen ska leveras med och B59p. Den enda mindre svagheten är att de har lägre känslighet men å andra sidan kan detta kompenceras med mer effekt i o m den högre effekttåligheten.

Vh
/ae

Och den enda kommenter jag har är att jag inte ser något skäl att invända mot något av det som Naqref skriver. Jag har ingen information som varken motsäger eller bekräftar något av det Anders skriver, men ser inget skäl att tro att något av det skall vara felaktigt.

Det jag vet om "äggen" är ju den utvecklingsstatus som rådde från
tiden före den då svartkonade element kom.

Det jag skrev och som Naqref citerade (men inte invände emot) handlade ju bara om "vingarna bakom elementen". Det jag skrivt om släktskap med piP på sidan ett i denna tråd skrev jag 2007, och grundkonstruktionen med uppåtvinklade baselementet, de två isärspekande diskanterna och baffelvingarna gjorde jag ju långt långt före det, närmade bestämt före 1996 (1996 började jag den seriösa produktifieringen (som gjick mycket snabbt) delvis för att visa att Ken Kantor "hade fel" :twisted: i sitt uttalande om att multipla surroundhögtalare var kommersiellt självmord. ;) Något som han yttrade i en intervju jag gjorde med honom sommaren 1996, eller om det var i den som han gjorde med mig samma år. Vi "korsintervjuades".

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-14 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-14 17:58

Bildstormare skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
....
Du svarade:

-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).

Hans Mellander?

Välkommen!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-14 18:41

Goran_Rudling skrev:
IngOehman skrev:
Du kan vara lugn, under dina bomullstassar gör det inte det minsta ondt att hamna med tårna. ;)

Jag skrev att du till viss del har skrivit strunt om mig. Jag håller med dig att det är lite. Det är i alla fall inte så mycket att jag skulle ha orkat skriva nåt om det.

Anledningen till att jag skrev om dig och spikfötterna var att det passade bra när jag skrev om struntprataren Steindl fd fd fd …. Du bara ”åkte med”. Jag tyckte det var roligt. Och du tyckte väl det också av din kommentar att döma.

Visst var det så. Det var nog lite kul att "åka med".

Goran_Rudling skrev:Nu är ju du en rolig man, vilket tydligt framgår av dina inlägg.

Du läser dem rätt, och det är du också.

Tycker du förgyllde hifi-branschen under din aktiva tid (även om det inte var så att jag höll med dig om allt, eller så speciellt mycket alls, fast kanske ändå mer än du tror?) med din starka utstrålning och förmåga att hålla debatter levande och intressanta. Ibland behövs det ju dessutom någon som säger Bu för att man skall komma på att man behöver säga Bää, och om det är bää som behöver sägas är det kanske bu-sägarens förtjänst att debatten alls kommer i gång.

Goran_Rudling skrev:Och så har jag äntligen kommit på att mjukfötter är bra. Det gör ju inte ont att bli trampad på tårna med mjukfötter.

:)

Goran_Rudling skrev:Jag kan av dina inlägg förstå att du känner en viss irritation med Steindls hantering av sanning. Jag hade ingen aning om att du anser att äggen är en av dina konstruktioner. Även om jag inte vet hur det ligger till så känns det som det skulle stämma bättre än Steindls uppgifter.

Njae, det har jag väl ändå aldrig sagt?

Låt mig bromsa dig lite:

Vad jag sagt är det som står om vingarna för några inlägg sedan, och det som står i de inlägg jag gjorde på första sidan i den här tråden för ett par år sedan. Jag föreslog det grundläggande konceptet för honom, med de lite speciellt riktade elementen, vingarna och resten av facetterna, och att jag förklarade varför det fungerar så bra att göra så, och att jag gjorde det eftersom jag var lovad att få hantera dessa saker såsom ansvarig för högtalarkonstrtuktion inom företaget Bremen.

Dock har Peter själv kontaktat designföretaget som hittade på ägg-formen (jag hade massor av anmärkningar på den ursprungliga formen där den alldeles för mycket försänkta baselementet och portarnas dragning var de stora problemen) och han har själv (eller andra) valt diskantelementen och gjort delningsfiltret som sitter i dem. Enligt egen utsago var även baselement och basreflexsystemet modulerat efter piP, men enligt vad Naqref säger så kan det mycket väl vara helt annorlunda utformat idag.

Jag har inte gjort någonting med konstruktionen, alltså inte ens kommit med några synpukter och tips, sedan han gjorde klart för mig att de ursprungliga löftena inte skulle uppfyllas, och att han dessutom i skrift förnekat den historiebeskrivning som jag redogjort för 8O, och gjort det ägen genom att i telefon påstå att han hittat på hela formen och konceptet själv (dock talande med stor tvekan förvisso, typ att han verkligen ville (/försökte) erindra sig att han nog hade kommit på alla de där sakerna före mig, redan i början av 2000-talet, vilket ju var lite fascinerande när jag ju sålt mina egna ambiens-högtalare före det...).

Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från dem som valdes, och gör det fortfarande) och jag även har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.

Goran_Rudling skrev:För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.

Det har jag ingen kommentar om. Men jag minns en annan effektförstärkare som jag av det han sa uppfattade att han hade konstruerat, ända tills jag senare fick veta av Lodis att det var Lodis som hade konstruerat den. ;) Då (vid ett senare tillfälle) förtydligade Peter att han hade framfört önskemål om vilka egenskaper den skulle ha, och att Lodis hade sedan gjort den efter den specifikationen.

Jag kan inte utesluta dock, att jag missförstått Peters ursprungliga påståen-
de som kanske bara var att det var "hans konstruktion". Det kan ju ha betytt bara att det är en konstruktion som han äger - på grund av att han var beställare till den. Kanske tolkade jag fel när jag uppfattade att han sa att han hade gjort konstruktionen?

Språk är svårt och man skall nog inte utesluta möjligheten att det man upp-
fattar, i varje fall ibland, faktiskt inte är det som den som sa det menade
med det sagda. Tvivlets förmån.

Goran_Rudling skrev:Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.

Eftersom du är en av de som har en stark åsikt i frågan om spikfötter och det troligen är så att Steindl inte bara tagit din högtalarkonstruktion utan även dina resonemang om spikfötter föreslår jag att vi byter tråd. Rätt ska vara rätt även om det är sent.

Jag känner faktiskt inte till Peters inställning till olika fötter idag, men jag minns att han talat för spikfötter för länge sedan, och även om det var rätt länge sedan vet att han var skeptisk till supermjuka (fötter som bara är mjuka duger inte) fötter när jag började tala om det med honom.

Men det var ju dessutom faktiskt PAA också! Fast i hans fall vet jag inte om han kanske bara spelade djävulens advokat, bara för att hjälpa mig med påståenden att "ta tag i" för att i mera detalj redogöra för de mjuka fötternas poänger. Han sa några saker som gör att jag kan tänka mig att han var på mjukfotslinjen redan från början (alltså före eller efter att ha läst den artikel om spik- kontra mjuka fötter som jag skrev i MoLt för knappt 20 år sedan, men innan jag pratat med honom) men att han ifrågasatte för att jag skulle berätta mera bara? Det lät lite så. PAA får väl berätta själv. ;)

Goran_Rudling skrev:Jag har startat en tråd som heter Öhman och mjuka fötter mm. Där kan vi diskutera, i som jag hoppas lugn ton, mjuka och hårda fötter, samt det som dyker upp av intresse.

Okej, jag skall försöka spana in den, och lovar lugn ton, men friska transienter! 8)

Goran_Rudling skrev:Hoppas den nya tråden kan vara en Smiley fri zon.

Jag lovar inget. ;)

Vh, iö

- - - - -

Edit: Smårättningar och litet tillägg.
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-15 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-14 19:24

-Martin- skrev:Naqref var arg också. I alla fall på mig.

Det märkte jag också, och jag är rätt säker på att varken du eller han är att klandra för det hela.

Nu skall jag spekulera lite, men det är snälla spekulationer:

Jag tror det hela beror på att det hela slumpade sig så olyckligt som att Naqref faktiskt inte kände till Onklel Adolf-historien (även om den namnet nog kan ha klingat i hans bakhuvud efter någon historialektion som han inte lyssnade så noga på ;), och att det fått honom att skriva Äggdolf istället för det kanske lite mindre långsökta Äggbert).

Min spekulation är alltså att Naqref helt utan avsikt gav dig (och mig) associationen, samtidigt som associationen ju är nästan ofrånkomlig för den som känner till historien. :?

(Hur många *dolf-namn finns det? Hur vanligt är det att skriva onkel i Sverige?)

Valet av namn är helt enkelt en olyckshändelse.

Hoppas hur som helst att Peter slipper namnet inom kort och får det utbytt till något mindre historiskt belastat.

Farbror Äggon, eller just Farbror Äggbert skulle t ex kunna passa, och det är ett lite extra kul namn för oss som känner Peter väl. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-14 20:50

Eller så var det så jävla enkelt som att Naqref närvarade på varenda historielektion och vi andra, som inte hittar sådanna associationer döpt honom till äggfarbrorn och och har väldigt svårt att se kopplingen mellan Egg och Adolf, eller diktatorer i allmänhet.

Hur somhelst vill Peter gärna ha en nytt namn så ni alla slipper sitta och fundera på fantasifulla kopplingar.

Under tiden kan ni ju skippa snälla, elaka, konspiratoriska eller insinuerande fabulösa kopplingsförsök och bara se det som ett kul namn.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-14 21:11

Jag hoppas du förstod att min spekulation gick ut på att det INTE fanns
något sådant kopplingsförsök.

Jag hoppas också att det framgick för dig att jag förstår att någon ändå
gjorde en sådan koppling.

Och jag hoppas du såg att även jag hoppas att Peter slipper namnet och
får ett nytt av historien obefläckat.

Till sist undrar jag om du verkligen inte såg att det var förekomsten av
"onkel" och den där "-dolf"-ändelsen som jag pekade på, inte likheter
mellan "Egg" och "Adolf", varifrån du nu fick det. :?

Allra sist undrar jag om du på allvar verkligen menar att de som känner
historien, och därför känner till "Onkel Adolf" inte gör en koppling dit då
det läser "Onkel Eggdolf"?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-14 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-14 21:14

Tycker kort och gott att vi kan lämna det ämnet helt nu och ge tråden åter till Peter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-14 21:43

Bildstormare skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
....
Du svarade:

Hans Mellander?

Hej Bildstormare

Det är ditt första inlägg vad jag kan se. Du har fel i ditt första inlägg. Hans Melander är inte konstruktör till mina apparater. Han är en god vän till mig. Kan du säga en sak, varför går du in på detta forum och i denna tråd och skriver namnet Hans Melander? Varför skriver du inte namnet Peter Steindl istället? Det är nämligen det korrekta namnet på den person som byggt min DAC och mina slutsteg på riktigt d v s det är jag som är konstruktören. Jag frågar eftersom jag är nyfiken. Jag har precis pratat med Hans Melander och nämnt vad som skrivs i tråden. Hans förstår inte varför hans namn dyker upp eftersom han inte har något med konstruktionen av mina apparater att göra.

För övrigt kan jag upplysa er alla om att det är väldigt mycket spekulationer och rena tokigheter som skrivs i denna tråd om mig och om vad jag gjort eller inte gjort.

Bildstormare, jag önskar dig välkommen till faktiskt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-14 21:47

-Martin- skrev:
Harryup skrev:...

Göran har jag känt sedan Djungelljud då jag på den tiden jobbade på en distributör för bl.a. Luxman och ibland besökte jag butiken för leveranser.
...

Mvh/Harryup

Jobbade inte Ingemar Waxin med att försöka kränga Luxman på 70- och 80-talet?

:D Jösses, där dyker ett gammalt namn upp som var i branschen på den tiden det begav sig, men som jag glömt bort, då jag nu ser namnet får jag positiva vibbar. Han uppfattades som en trevlig person av alla jag känner som på något sätt haft kontakt med Ingemar. Han jobbade som säljare på ADVE och därefter på Luxor. Båda företagen hade Luxmanagenturen. Luxor var Luxmans distributör från mitten på 70-talet till 1982. Då köpte LEAB Luxmanagenturen + tillhörande varulager av Luxor. Före mitten på 70-talet var ADVE Luxmans distributör.

Luxmans sortiment sträckte sig från billiga mainstreampaket till dyrare apparater som snarare ansågs som tung hifi och många av deras produkter låg i det övre skiktet av den tunga hifi’n som t.ex. deras stora skivspelare med vakuumpump. PD-350, PD-310 och PD-300 var 3 modeller. Det var svårt för de flesta butiker att sälja både mainstream och High End samtidigt.

LEAB fyrdubblade Luxmans omsättning och fick pris 1984 som Bästa distributör i Europa. Luxman hamnade efter andra Japanska bolag eftersom de var sena med CD-spelare. Det kom så småningom ut en CD-spelare med rör på utgången.

Då LEAB med Wille Lilliehöök i spetsen tog agenturen för Luxman beslutade Bengt och jag att Ljudbutiken skulle ta upp fullsortiment av Luxman. Vi, d v s Ljudbutiken hade allt från Luxman utom deras direktdrivna skivspelare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-14 21:53

Hej Göran Rudling

Du skriver följande; jag har saxat ur ett av dina inlägg:

Goran_Rudling skrev: För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.

Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.

Jag kan tala om för dig att jag inte byggt någon rörförstärkare såsom du påstår. Den händelse du beskriver kan omöjligtvis ha ägt rum.

Jag gissar att du har förväxlat mig med de som byggde rörförsteget Air Void just då, d v s 1980 eller 81. De hette Lennart Annerstedt och Anders Annerstedt. Anders var egentligen den som skötte snacket utåt. Jag hjälpte dem med att skaffa distributör i Tyskland. Den Tyska distributören gillade inte namnet Air Void och föreslog istället namnet Symfony eller Synfonie eller vad det blev. I övrigt har jag inget med deras försteg att göra. Jag vet faktiskt inte vad du menar med det du skriver.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-14 22:00

Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
Hade kontakt med dom något år till så skulle det ha varit runt 79? För 80 startade vi ju butiken och då fanns ju inte ADVE.
Undrar om han inte kom in genom Luxor men jag kan ha fel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-14 22:58

Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.
Hade kontakt med dom något år till så skulle det ha varit runt 79? För 80 startade vi ju butiken och då fanns ju inte ADVE.

mvh/Harryup

Han hade kanske redan flyttat från ADVE till Luxor 1975. Hur var det med Lasse Nordenstein? Han var väl också säljare där?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-15 00:09

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Jag jobbade på ADVE ifrån 75-77 och då jobbad inte Ingemar Waxin där.

mvh/Harryup

Han hade kanske redan flyttat från ADVE till Luxor 1975. Hur var det med Lasse Nordenstein? Han var väl också säljare där?

MvH
Peter

Nä, Pioneer.

Kjell Österman hette säljaren.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-15 00:28

petersteindl skrev:

mvh/Harryup

MvH
Peter

Tjena Onkel! (Hoppas vi kan lägga associationerna åt sidan nu... :wink: )

Jag känner Ingemar genom en av mina bästa kompisar. Ingemar är hans farbror nämligen. Det finns bilder på mig när jag struttar runt i svart Luxman T-shirt på nån ö i roslagen. Luxman var nämligen det coolaste som fanns (för en tolvåring...) :)

Numera är Ingemar i gummibranschen. Han är marknadschef på Scandinavian wheel här i Tyresö. Nedrans trevlig kille. Det är en sån där lirare som man gärna har på fest. En glad skit helt enkelt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-15 01:52

-Martin- skrev:
petersteindl skrev:

mvh/Harryup

MvH
Peter

Tjena Onkel! (Hoppas vi kan lägga associationerna åt sidan nu... :wink: )

Jag känner Ingemar genom en av mina bästa kompisar. Ingemar är hans farbror nämligen. Det finns bilder på mig när jag struttar runt i svart Luxman T-shirt på nån ö i roslagen. Luxman var nämligen det coolaste som fanns (för en tolvåring...) :)

Numera är Ingemar i gummibranschen. Han är marknadschef på Scandinavian wheel här i Tyresö. Nedrans trevlig kille. Det är en sån där lirare som man gärna har på fest. En glad skit helt enkelt.

:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-15 02:24

MagnusÖstberg skrev:Tycker kort och gott att vi kan lämna det ämnet helt nu och ge tråden åter till Peter.

:D

Jag la inte märke till detta förräns nu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-15 10:22

Klaus & Klaus skrev:Klingelingeling Klingelingeling
hier kommt...

Tnx Frodrak för tipset. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-15 11:09

Klingeling

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-15 12:01

IngOehman skrev:Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från de som valdes) och jag har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.

Då kan jag glädja dig (och alla framtida kunder) med att berätta att det diskantelement du avrådde ifrån är inte det som kommer att användas. Det är en helt ny konstruktion där i princip allting förutom formen på membranet och frontplattan är ändrade. Det ser därför förvillande likt ut en dx25 men är det definitivt inte. Tonkurva, energitonkurva, impedanskurva samt dist är väsentligt förbättrade. Filterfunktionerna har Peter tagit fram men jag har föreslagit lite mindre justeringar av konfigurationen (utan att filterfunktionerna ändras mer än marginellt (någon tiondels dB)) plus en anpassning till den senaste diskantens impedanskurva. Det har medfört att vi har kunnat reducera antalet komponenter till mindre än hälften. Till gagn för alla som är puristiskt lagda. :D

När det gäller utformningen av senaste versionen av basreflexsystemet så har jag ingenting att anmärka på. Det beter sig förvånansvärt resonans- och turbulensfritt. Det är snarare elementet som sätter gränserna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-15 20:14

[Scannad artikel raderad]
Senast redigerad av JanBanan 2009-06-15 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-15 20:18

Bra spårat JanBanan! :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi