Ny version av The Edge

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Ny version av The Edge

Inläggav Svante » 2004-12-03 01:13

Som några av er vet har jag skrivit ett program "The Edge" för beräkning av baffelsteg. Jag har nu fixat en liten bugg i det som gav aningen för hög nivå vid låga frekvenser om man satte "mikrofonen" nära baffeln.

Saxat från dokumentationen:

- Correction of the way the strength of the edge sources was calculated. Previously, the amplitude reduction of the edge sources by the distance law included the driver-to-edge distance. This was wrong, since this part has already been taken care of when dividing the edge in sectors seen from the driver sources. A slight difference from this change can be seen when the microphone distance is near or shorter than the dimensions of the baffle. The effect of the change is a lowered level at low frequencies in the new version.
Den nya versionen finns att hämta på:
http://user.faktiskt.io/svante/edge
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-03 10:33

Inte visste jag att du va en sådan fullfjädrad programmerare !
Tänk dig en webbversion på det dära :D
NN

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-12-03 12:58

Har tyvärr inte testat edge än men måste säga att det är riktigt sjysst att lägga ner en massa jobb på ett program och dela ut det till hempulare!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 14:46

norman skrev:Har tyvärr inte testat edge än men måste säga att det är riktigt sjysst att lägga ner en massa jobb på ett program och dela ut det till hempulare!

Mja, jag ser det som utbildning. Vore det inte kul så skulle det inte ha blitt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-09 22:05

Har det någon betydelse vart i delningsfiltret man kopplar in baffelstegskompenseringen? Det jag menar är om det ska sitta innan övriga filtret eller efter.
R1 är det elementets impedans som ska in där?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-09 22:23

AndersJ skrev:Har det någon betydelse vart i delningsfiltret man kopplar in baffelstegskompenseringen? Det jag menar är om det ska sitta innan övriga filtret eller efter.
R1 är det elementets impedans som ska in där?

Nej, men ja... Alltså, kompensationen som Edge räknar ut förutsätter att lastresistansen är resistiv (R1=elementet, ja) och att den drivande impedansen är noll. En hel del saker som inte är uppfyllda i verkligheten mao. Nu brukar basgrenen i delningsfiltret vara ungefär en kortslutning vid de väsentliga frekvenserna, men jag vill nog ändå se komponentberäkningen som en första approximation, som helst bör kompletteras med riktiga simuleringar och mätningar. I mitt senaste bygge satte jag kompensationen före filtret. http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge/Delningsfilter.htm

Delningsfilterdesign är inte trivialt... :D

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-09 22:39

Med mitt nuvarande delningsfilter så saknar jag baffelstödskompensation, men samtidigt vid enklare mätning så vet jag inte om det behövs. I LspCAD så verkar det som om golvet kompenserar för avsaknaden av baffelstöd vid de lägre frekvenserna.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 00:07

Svante: Varför har du satt in motstånd i serie med HDS164an?

Så surt dyra 6mH drosslar ska vara, det blir billigare att fixa baffelstödet med 2basar till.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 00:13

AndersJ skrev:Svante: Varför har du satt in motstånd i serie med HDS164an?

Så surt dyra 6mH drosslar ska vara, det blir billigare att fixa baffelstödet med 2basar till.

1.37 och 1.09 ohm är spolarnas resistanser. Jag gav mig fasen på att det skulle gå att använda billiga spolar (0,8 mm tråd), bara jag tog med spolresistanserna i filterdesignen. Jag tycker nog att det gick bra, men impedansen för högtalarna blev lite hög. De är en lätt last för förstärkaren, men lite effekt försvinner i resistanserna.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 00:17

Svante skrev:1.37 och 1.09 ohm är spolarnas resistanser. Jag gav mig fasen på att det skulle gå att använda billiga spolar (0,8 mm tråd), bara jag tog med spolresistanserna i filterdesignen. Jag tycker nog att det gick bra, men impedansen för högtalarna blev lite hög. De är en lätt last för förstärkaren, men lite effekt försvinner i resistanserna.

Jaha, det borde jag ju ha kunnat gissa, men spolarnas resistans bör man väl ta med även om den är låg i vilket fall som hellst?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 00:22

AndersJ skrev:
Svante skrev:1.37 och 1.09 ohm är spolarnas resistanser. Jag gav mig fasen på att det skulle gå att använda billiga spolar (0,8 mm tråd), bara jag tog med spolresistanserna i filterdesignen. Jag tycker nog att det gick bra, men impedansen för högtalarna blev lite hög. De är en lätt last för förstärkaren, men lite effekt försvinner i resistanserna.

Jaha, det borde jag ju ha kunnat gissa, men spolarnas resistans bör man väl ta med även om den är låg i vilket fall som hellst?

Vid dimensioneringen? Ja, just det det ska man ju. Jag är ju som du kanske vet lite rabiat när det gäller detta med eventuella resistanser i serie med högtalaren (kablar och så). Jag menar att om man bara har allt med på designstadiet så går det alldeles utmärkt med lite serieresistans.

Återgå till Teknikforum