Det här är ju riktigt kul. Roligt att läsa Göran Rudlings intensiva argumentering som jag inte upplevt sedan ett besök i butiken på Karlavägen nån gång för mycket länge sedan. Då blev jag alldeles andtruten själv, bedövad av alla orden.
Angående gitarrer så har jag aldrig lyckats stämma någon av mina så att alla strängar klingar "rent" dvs efter den kromatiska skalan på alla band. Man måste alltid "benda" lite. Det gör väl alla gitarrister. Den där vältempererade gitarren med böjda band är väl något som Pythagoras med sin musikaliska matematik eller Bach med sitt vältemprerade klaver skulle ha gillat men jag tror det är en återvändsgränd.
Angående de felstämda instrumenten så vill jag absolut inte ha en anläggning som slätar över sånt. En sådan skulle säkert lägga en slöja över annat också. Jag tolkade det först som om GR tyckte att det var bra med en anläggning som stämde instrumenten i efterhand, men jag förstår nu att det var en missuppfattning. Eller hoppas så i alla fall.
Håkan Hellström sjunger, antar jag, medvetet falskt (eller också kan han inte sjunga rent) men inte vill jag ha en auto-tuner i mina lådor hemma. Jag lyssnar f ö aldrig på Håkan Hellström, för jag gillar inte hans sätt att sjunga falskt.
En jazz-sångerska som lägger sig på en "falsk" ton, eller snarare ackordsfrämmande, kan skapa en spänning som tilltalar. En kompositör i den klassiska skolan kan låta en "falsk" ton leda över i en annan tonart. Mycket vanligt förekommande.
Men HH skapar inget sånt, det låter bara illa, och jag lutar åt att han faktiskt inte kan sjunga rent.
Angående spikar kontra kuddar, slutligen, så har jag själv testat allt och har landat i en oortodox(?) kombination med högtalare (Neat Petite) som står på "spikar" (Dali cones) med spetsen mot små plattor, som står på kuddar (från HiFi-klubben), som står på ett Target-stativ som under sig har kuddar (Sonic Design) mot parkettgolvet.
Med bara kuddar under högtalarna (men inte under stativen) lät det oprecist, med bara koner hårt och resonant, med koner och kuddar och kuddar även under stativen låter det nu ganska "transparent" tycker jag själv, dvs man lyssnar gärna. Tyvärr har jag inte lyssnat helt utan spikar sen jag apterade dessa för det själhäftande klistret är oupplösligt förenat med botten på högtalarna så jag vågar inte slita loss dem.
Finns det en rimlig fysikalisk förklaring varför detta kan vara bra?
Ellar är det inte alls bra, lurar jag mig bara? Nu ska jag sätta på en skiva.