Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-15 15:21

Goran_Rudling skrev:
CODY skrev:
Magnuz skrev:
Goran_Rudling skrev:Jag har inga skivor som det låter som om instrumenten skulle varit ostämda från början.

Inga Dylan-skivor i samlingen? Lyssna t.ex. på Ballad of Frankie Lee and Judas Priest från John Wesley Harding.

Som du vet är jag fan av den skivan, men är det verkligen instrumentet (munspelet) som är ostämt - är det inte så att Zimmerman spelar falskt, kort och gott? Och att det dessutom finns en hel del orena toner?

Och dristar jag mig att säga, är det inte det som ger ett makalöst "sug" i låtarna på skivan?

Lyssna på As I Went Out One Morning.

MVH

Magnuz och Cody,

Jag lämnar ämnet för tråden lite. Men det var ju jag som startade den så jag har väl lite frihet.

Roligt att ni kommenterar B Dylan och John Wesley Harding. En skiva som jag inte lyssnar på så ofta. Dylan lirar ju helt fantastiskt munspel på den. Och munspelet är inte ostämt.

Dylan använder sig av diatoniska munspel. 10 hål. Olika toner på in och utandning. Sammanlagt 19 toner. Dylan är extremt noga med munspel som kanske vet. Kan ses i filmen Don’t look back.

För att kunna spela olika tonarter måste man ha flera munspel. En för varje tonart. En del munspelare använder sig av ”kromatiska” (?) munspel där man har en knapp för att kunna få in alla halvtoner. Det går ju inte om man har munspelet i en ställning runt halsen.

Det som är svårt med diatoniska munspel är att ibland skulle man vilja spela en ton som inte finns på munspelet. Det finns olika tekniker man kan använda. Det går att höra på John Wesley Harding att Dylan är grym på munspel och att han behärskar olika tekniker på att ”böja” toner. Dock uppfattar jag inte att munspelet är ostämt.

Ulf Lundell försöker ibland spela munspel. Det gör han inget bra. Den stora skillnaden är att Lundell aldrig blockerar hålen med tungan. Han blåser i flera hål samtidigt. Det gör att det låter skumt.

På låten I pity the Poor Immigrant går det att höra att Dylan på några ställen blåser i två hål samtidigt. Det låter helt annorlunda än det vanliga när det bara blåses i ett. Men det är inte falsk, eller en oren ton.

Vet inte vad ni har för högtalarfötter. Har ni inte spikfötter. Prova. Och spela munspelslåtar med Dylan.

Vad som är extra kul, nu spelar jag John Wesley Harding å sjunger med. Hade jag aldrig gjort om inte ni skrev det ni skrev. När ni lyssnar på I pity the the Poor Immigrant kan ni ju läsa från en intervju med Dylan nedan

I sin första längre intervju, med tidningen Playboy, får Dylan frågan om hur han valde sin karriär.

– Oförsiktigt. Jag förlorade min stora kärlek. Jag började dricka. Innan jag visste ordet av hade jag hamnat i ett parti poker. Sedan i ett tärningsspel. Jag vaknar i en biljardhall. Sen kommer en mexikansk kvinna och drar ner mig från bordet och tar mig med till Philadelphia. Hon lämnar mig ensam i sitt hus och huset brinner ner. Jag hamnar i Phoenix. Jag får jobb som kines. Jag börjar jobba i en lågprisaffär och flyttar in hos en 13-årig tjej. Sen kommer den här stora mexikanska kvinnan från Philadelphia och bränner ner huset. Jag åker till Dallas. Jag får jobb som modell i en ”före och efter”-annons för bodybuilding. Jag ska föreställa ”före”. Jag flyttar in hos en budkille som kokar fantastisk varmkorv. Sen kommer den här 13-åriga tjejen från Phoenix och bränner ner huset. Budkillen – han är inte snäll: Han ger sig på henne med kniven. Jag hamnar i Omaha. Det är så kallt så jag stjäl mina egna cyklar och steker min egen fisk. Jag har tur och får jobb som förgasare på motortävlingarna varje torsdagskväll. Jag flyttar in hos en gymnasielärare som jobbar som rörmokare vid sidan av. Hon är inte mycket att vila ögonen på, men hon har byggt upp en särskild sorts kylskåp som kan förvandla tidningspapper till sallad. Allting går bra tills budkillen dyker upp och försöker hugga mig med kniven. Jag behöver väl knappast berätta att huset brann ner.
Så jag drog ut på vägarna igen. Första killen som plockade upp mig frågade om jag ville bli stjärna. Vad skulle jag svara?

Från DN http://www.dn.se/kultur-noje/musik/bob- ... a-1.827804

Trevlig läsning, men förvänta dig inte att sandlådan begriper ... :wink:
Tror att problemet om det är något, ligger i bakfickan snarare. :roll: :wink:

//E

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-15 15:25

Goran_Rudling skrev:I sin första längre intervju, med tidningen Playboy, får Dylan frågan om hur han valde sin karriär.

– Oförsiktigt. Jag förlorade min stora kärlek. Jag började dricka. Innan jag visste ordet av hade jag hamnat i ett parti poker. Sedan i ett tärningsspel. Jag vaknar i en biljardhall. Sen kommer en mexikansk kvinna och drar ner mig från bordet och tar mig med till Philadelphia. Hon lämnar mig ensam i sitt hus och huset brinner ner. Jag hamnar i Phoenix. Jag får jobb som kines. Jag börjar jobba i en lågprisaffär och flyttar in hos en 13-årig tjej. Sen kommer den här stora mexikanska kvinnan från Philadelphia och bränner ner huset. Jag åker till Dallas. Jag får jobb som modell i en ”före och efter”-annons för bodybuilding. Jag ska föreställa ”före”. Jag flyttar in hos en budkille som kokar fantastisk varmkorv. Sen kommer den här 13-åriga tjejen från Phoenix och bränner ner huset. Budkillen – han är inte snäll: Han ger sig på henne med kniven. Jag hamnar i Omaha. Det är så kallt så jag stjäl mina egna cyklar och steker min egen fisk. Jag har tur och får jobb som förgasare på motortävlingarna varje torsdagskväll. Jag flyttar in hos en gymnasielärare som jobbar som rörmokare vid sidan av. Hon är inte mycket att vila ögonen på, men hon har byggt upp en särskild sorts kylskåp som kan förvandla tidningspapper till sallad. Allting går bra tills budkillen dyker upp och försöker hugga mig med kniven. Jag behöver väl knappast berätta att huset brann ner.
Så jag drog ut på vägarna igen. Första killen som plockade upp mig frågade om jag ville bli stjärna. Vad skulle jag svara?

Ljusbruna substanser?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 15:39

Goran_Rudling skrev:Golv rör sig huvudsakligen upp och ner när de svänger. Det är tvärs riktningen som högtalarkonen rör sig med.

Har alla dina högtalare platta membran?

Vad tror du skapar resonanser i en högtalarlåda? Hur anser du att de skall undvikas, eller anser du att det är oviktigt?

Är det inte bättre att du skriver med ett språk som antyder att du för fram hypoteser istället för att framställa det som om det du skriver är obestridlig fakta?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-15 15:40

Richard skrev:Intressant.

Men vad anser du om detta ?

Linn har i sitt nuvarande sortiment ett antal inwallhögtalare. Hur har de klarat av problematiken med väggvibrationer i dessa ? Låter dessa inwallhögtalare sämre än tex. den konventionella komponent-serien ? ( samma element används ju ).

Eller har linn endast böjt sig för den kommersiella marknaden här ? ( och struntat i att instrumenten låter ostämda pga. väggvibrationerna.)

Varför använder linn gummifötter under den aktiva subbasen Afekt ?

Sedan har vi det mångkanaliga ljudet- 5.1, eller 7.1.

Linn har ju flera sådana produkter, numera. Påverkar sju högtalare ( som svänger med ) upplevelsen av stämda instrument, mer än bara två ?

Vad tror du ?

Hur tänkte linn här ?*

* Du kan ju knappast hållas ansvarig för vad linn håller på med i dagens läge. Detta inlägg är endast en nyfikenhet om vad du personligen tycker om ovanstående exempel.

Jag kan inte svara på hur Linn tänkte här. Jag har inte jobbat med Linn på mer än 15 år. Men känner till lite om företaget. Så jag ska försöka göra en gissning. En kort gissning.

I nästan alla lägen där jag jämfört vägg mot golv/stativ placering har jag tyckt att det är bättre med stativ. Ibland har jag märkt att när en högtalare på stativ får lite kontakt med väggen bakom låter det sämre. Så jag föredrar placering på stativ som jag tror att Linn också gör.

Till frågan om vägghögtalare. Jag har inte gjort en jämförelse mellan de burkar du nämner. Det är samma element men inte samma låda. Men jag antar att vägg högtalaren inte låter lika bra.

Jag ser det inte som att ”ge efter för de kommersiella krafterna”. I vissa fall är det enda alternativet inbyggda högtalare.

Sett i systemsammanhang är det inte så viktigt. Den viktigaste komponenten är början på ljudkedjan. Skivspelaren, CDn eller DSen. Högtalaren är det minst viktiga, den kommer sist. Så för att göra vägghögtalaren bra mycket bättre än stativhögtalaren, ligg bara en nivå högre på signalen in.

En Pink Triangle in i ett par Aktiva Klimaxhögtalare med titanspikfötter är sämre än en LP12 Basik in i ett par Linn vägghögtalare. Så är det bara. Prova med ett ackord.

Peter Steindl pratar inte om kvaliteten på signalen in som viktig för vad som kommer ut ur äggen. Däremot mer om väggplaceringens fördel. Därför tog jag upp det.

Anledningen till att subbasen står på gummifötter är troligen att det är en subbas. Inte en fullregisterburk.

Att ha flera aktiva högtalare i ett lyssningsrum är inte farligt. Det blir först problem när de inte spelas på som problem uppstår.

Sen är det så att det är den första passiva högtalaren i rummet som har störst betydelse.

Tror jag måste göra ett kort inlägg innan jag kommer till fötterna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-15 15:41

Passar på att ta Håkan Hellström lite i försvar. Han har inte kunnat sjunga rent. I början lät det för dj-ligt, jag kunde inte fatta hur en människa kunde få släppas fram offentligt och kvida fram sådana missljud.
På sistone verkar han faktiskt ha legat i hårdträning och sjunger mycket renare, så jag behöver inte fly när han framträder live längre och har insett att han är en go' scenpersonlighet.

Tyvärr finns många gamla inspelningar som fortfarande spelas, och jag skulle önska att de kunde förintas så man slapp höra eländet.
Det skulle vara intressant att höra vad HH själv tycker om dem, nu när han lärt sig sjunga någorlunda rent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-15 15:50

Goran_Rudling skrev: Och munspelet är inte ostämt.

Hur vet du det?

Jag har flera munspel och har mätt upp ett.. såsom varandes hyggligt "off" på vissa toner..

Dylan använder sig av diatoniska munspel. 10 hål. Olika toner på in och utandning.

Finns det några munspel som har samma ton på in och utblås?

För att kunna spela olika tonarter måste man ha flera munspel. En för varje tonart.

Nej. Ett flertal diatoniska instrument (typiska "folkinstrument") kan spelas i ett flertal tonarter så även munspel.

En del munspelare använder sig av ”kromatiska” (?) munspel där man har en knapp för att kunna få in alla halvtoner. Det går ju inte om man har munspelet i en ställning runt halsen.

Finns kromatiska munspel utan knapp.

Ulf Lundell försöker ibland spela munspel. Det gör han inget bra. Den stora skillnaden är att Lundell aldrig blockerar hålen med tungan. Han blåser i flera hål samtidigt. Det gör att det låter skumt.

Och hur föreslår du att man spelar ett ackord på munspel då?? :lol:

Man kan spela solotoner eller ackord på munspel "precis" som på gitarr tex.

På låten I pity the Poor Immigrant går det att höra att Dylan på några ställen blåser i två hål samtidigt. Det låter helt annorlunda än det vanliga när det bara blåses i ett. Men det är inte falsk, eller en oren ton.

Å jisses!! :roll:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-15 15:52

Empire skrev:Trevlig läsning, men förvänta dig inte att sandlådan begriper ... :wink:

//E

Va illa det ser ut när en ignorant är stor i käften!!

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-15 15:55

Eureka. Det slog mig att det finns ett otroligt enkelt sätt att falsifiera eller bekräfta det här med att högtalare kan spela mer eller mindre falskt beroende på fötterna. Stoppa kuddar på den ena och spikes på den andra sen är det bara att köra en test ton genom systemet eller köra en tongenerator på datorn. Om det blir en stabil ton i rummet så är teorin "falsk" (med avseende på en ton). Om utfallet blir en darrande, rullande ton är teorin "sann". Detta torde vara lätt att höra även för den som aldrig stämt ett instrument. Blir man osäker är det bara att slå av den en högtalaren för att jämföra. Busenkelt. Det samma går att göra för ett ackord med säg tre eller fem tongeneratorer. Detta fenomen skulle i så fall även kunna spelas in och publiceras på nåt forum. Testet torde ta ca tre minuter att rigga och en minut att genom föra. Är det någon som är övertygat som vill ta sig denna tid. Jag har tyvärr varken spikes eller kuddar hemma.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-15 15:57

Tack för svaret, Göran.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-06-15 15:58

mapem skrev:
Kromatiska musnpel är bara för finlirare som Toots Thielemans och såna, råa blueskillar kör med tonartsstämda munspel som de sen böjer till tonerna från som de vill. Men man tar alltid det som passar den tonart man spelar i, det är lättast naturligtvis.

Nja, det finns en del bluesmunspelare som kör kromatiskt. Den störste var/är förmodligen George Harmonica Smith.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-15 15:59

Goran_Rudling skrev:Sett i systemsammanhang är det inte så viktigt. Den viktigaste komponenten är början på ljudkedjan. Skivspelaren, CDn eller DSen. Högtalaren är det minst viktiga,

Menar du allvar? Har du verkligen sån brist på koll så att du lever kvar i den villfarelsen?

Det som har absolut störst betydelse för det vi hör är de elektrtoakusitiska omvandlarna i båda ändor av kedjan. Detta för att det helt enkelt i flera avseenden har de största bristerna.

Att ha flera aktiva högtalare i ett lyssningsrum är inte farligt. Det blir först problem när de inte spelas på som problem uppstår.

Så i ett stereopar så är det illa så fort en signal ligger hårt panorerad mot den andra kanalen??

Jisses vilket svammel!

Sen är det så att det är den första passiva högtalaren i rummet som har störst betydelse.

Du menar att rummet kommer ihåg vilken högtalare som kom in först och ignorerar sedan de efterkommande?? :lol: Sweet!

Tror jag måste göra ett kort inlägg innan jag kommer till fötterna.

Varför inte först utbilda dig inom de ämnen du leker magister inom?

Att vara så vilse i pannkakan som du är och ändå framställa dessa tokiga idéer som fakta.. och prata om vetenskaplighet och objektivitet är ju bara löjligt.. störtlöjligt!

/Peter

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-15 16:09

Piotr skrev:
Empire skrev:Trevlig läsning, men förvänta dig inte att sandlådan begriper ... :wink:

//E

/Peter

Förstår inte att DU ja just DU Piotr svarar på inlägg riktat till någon annan. Jobbar på FRA kanske......... :evil:

//E

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-06-15 16:12

Citat:

Så i ett stereopar så är det illa så fort en signal ligger hårt panorerad mot den andra kanalen??

Var inte det att misstolka Göran väl hårt?
Med passiva menas väl högtalare som står i rummet utan att vara anslutna till förstärkare (med förhoppningsvis låg utimpedans) som i bästa fall kortsluter talspolarna och gör elementen trögrörliga?

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-06-15 16:14

Hum skrev:Det är tur att "problemen" är spik just för tillfället, sysselsättningen spikad till dödagar.
Det är underligt att folk inte koncentrerar sig på något som har större betydelse eller alla dom stora frågorna är lösta?
För min del har jag svårt att tro det.
Det är mycket kuligaeeeeee att snöa in på något diffust och ju diffusare det är ju bättre är det eftersom man aldrig kan peka på något som har någon större betydelse.
Det vore ju kass om man kunde peka på något som självklart är en brist så allt sådant sopas under mattan.

Nog det smartaste jag sett här än så länge. Börjar likna pris/prestanda tråden det här.

Ville tro på Göran i början, men nu svammlas det lite för mycket tyvärr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 16:15

Empire skrev:
Piotr skrev:

//E

/Peter

Förstår inte att DU ja just DU Piotr svarar på inlägg riktat till någon annan. Jobbar på FRA kanske......... :evil:

//E
Är du inte lite väl provokativ i dina inlägg?

Vad är det du vill ha fram?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-15 16:17

MagnusÖstberg skrev:
Empire skrev:
Piotr skrev:

//E

/Peter

Är du inte lite väl provokativ i dina inlägg

Vad är det du vill ha fram?

Så kom det en till ..................

//E
Senast redigerad av Empire 2009-06-15 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 16:19

Att du sällan skriver något om sakfrågan utan mest hejjar på eller förnedrar andra som deltar.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-15 16:21

lennartj skrev:
Citat:

Var inte det att misstolka Göran väl hårt?
Med passiva menas väl högtalare som står i rummet utan att vara anslutna till förstärkare (med förhoppningsvis låg utimpedans) som i bästa fall kortsluter talspolarna och gör elementen trögrörliga?

Göran menar nog det. Högtalare med förstärkare påslagna, kopplade till elementen håller dessa stabilt stilla. Åtminstone sades det så, under min linnperiod i början på -90. Detta var i samband med att linn började sälja surroundhögtalare. Plötsligt stod det ju sex högtalare i lyssningsrummet, istället som förrut, alltid endast två. Jag antar att säljarna fick en hel del frågor om detta av kunderna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-15 16:21

MagnusÖstberg skrev:Att du sällan skriver något om sakfrågan utan mest hejjar på eller förnedrar andra som deltar.

Over and out!!
I denna tråd.

//E

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-15 16:42

Empire skrev:
Piotr skrev:

//E

/Peter

//E

Du kanske ska ta och fundera på till vem eller vilka DU riktade innehållet i ditt inlägg..

Är man uppkäftig och provokativ gnäller man inte när man får mothugg... om man inte är en kyckling eller kärring!

Till saken hör att det inlägget du omnämnde innehöll ett antal sakfel och tydliga tecken på okunnighet från GR och det ser alltid illa ut när man som han nu gjort kliver in som en världsmästare och ska "lära" andra hur det ligger till.

Att du applåderar honom i det läget och samtidigt hånar andra faktisktmedlemmar blir väldigt kul med tanke på att du samtidigt exponerar din egen okunnighet på samma gång.. apropå "begriper"..

:D

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-15 16:45

lennartj skrev:Var inte det att misstolka Göran väl hårt?

Inte om man ser till övrigt nonsens i samma post och de flesta andra poster från GR.

/Peter

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-15 16:45

En ensam ton kan väl inte per definition vara falsk. En ton kan vara falsk bara i förhållande till andra toner.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-15 16:45

Richard skrev:Göran menar nog det. Högtalare med förstärkare påslagna, kopplade till elementen håller dessa stabilt stilla. Åtminstone sades det så, under min linnperiod i början på -90. Detta var i samband med att linn började sälja surroundhögtalare. Plötsligt stod det ju sex högtalare i lyssningsrummet, istället som förrut, alltid endast två. Jag antar att säljarna fick en hel del frågor om detta av kunderna.

8O

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Eller det kanske jag vet förresten. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-15 16:49

Goran_Rudling skrev:
CODY skrev:
Magnuz skrev:
Goran_Rudling skrev:Jag har inga skivor som det låter som om instrumenten skulle varit ostämda från början.

Inga Dylan-skivor i samlingen? Lyssna t.ex. på Ballad of Frankie Lee and Judas Priest från John Wesley Harding.

Som du vet är jag fan av den skivan, men är det verkligen instrumentet (munspelet) som är ostämt - är det inte så att Zimmerman spelar falskt, kort och gott? Och att det dessutom finns en hel del orena toner?

Och dristar jag mig att säga, är det inte det som ger ett makalöst "sug" i låtarna på skivan?

Lyssna på As I Went Out One Morning.

MVH

Magnuz och Cody,

Jag lämnar ämnet för tråden lite. Men det var ju jag som startade den så jag har väl lite frihet.

Roligt att ni kommenterar B Dylan och John Wesley Harding. En skiva som jag inte lyssnar på så ofta. Dylan lirar ju helt fantastiskt munspel på den. Och munspelet är inte ostämt.

Lyssna en gång till på "Ballad of Frankie Lee and Judas Priest"
o du upptäcker förhoppningsvis(/inte?) att det är gitarren som
låter/är ostämd !
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 16:59

sportbilsentusiasten skrev:Till BB, IO och alla andra mjukfötterföreträdare.
Det talas om vibrationer och att om dessa är mindre så är det bättre.

Men en liiiiiten vibration på FEL ställe med FEL frekvens kan ju vara sämre än stor vibration på rätt ställe och rätt frevkens.
För att få trovärdighet i resonemanget bör man ju då inte bara snacka om vibrationer utan VAR och i vilken(vilka) frekvenser.
Dvs var är det bäst/sämst! Vilka frekvenser är minst skadliga/mest skadliga.

Det har redan förklarats många gånger. Med spikes så flyttar du upp det till det till dom HÖRBARA frekvenserna, medans med rätt mjuka fötter så är det långt under dom hörbara.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 17:05

9 sidor och ÄNNU ingen som helst vetenskaplig förklaring varför spikes skulle vara bättre än mjuka fötter om man vill lyssna på musiken som finns på skivorna. Det blir ju mer och mer uppenbart att spikesälskarna inte har någon som helst vetenskaplig förklaring. Men dom får gärna bevisa att jag har fel.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-15 17:16

Mattias!

It is not enough for a wise man to study nature and truth; he should dare state truth for the benefit of the few who are willing and able to think. As for the rest, who are voluntarily slaves of prejudice, they can no more attain truth, than frogs can fly.
Bild

Julien Offray de la Mettrie, inledningen till L 'Homme Machine
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 18:07

CODY skrev:Mattias!

Ja, hade du något vettigt att tillägga i debatten?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-15 18:15

jag orkar inte ens läsa den här tråden
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-06-15 18:19

housemicke skrev:jag orkar inte ens läsa den här tråden

Finns inget av värde att läsa ändå :)
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi