Goran_Rudling skrev:CODY skrev:Magnuz skrev:Goran_Rudling skrev:Jag har inga skivor som det låter som om instrumenten skulle varit ostämda från början.
Inga Dylan-skivor i samlingen? Lyssna t.ex. på Ballad of Frankie Lee and Judas Priest från John Wesley Harding.
Som du vet är jag fan av den skivan, men är det verkligen instrumentet (munspelet) som är ostämt - är det inte så att Zimmerman spelar falskt, kort och gott? Och att det dessutom finns en hel del orena toner?
Och dristar jag mig att säga, är det inte det som ger ett makalöst "sug" i låtarna på skivan?
Lyssna på As I Went Out One Morning.
MVH
Magnuz och Cody,
Jag lämnar ämnet för tråden lite. Men det var ju jag som startade den så jag har väl lite frihet.
Roligt att ni kommenterar B Dylan och John Wesley Harding. En skiva som jag inte lyssnar på så ofta. Dylan lirar ju helt fantastiskt munspel på den. Och munspelet är inte ostämt.
Dylan använder sig av diatoniska munspel. 10 hål. Olika toner på in och utandning. Sammanlagt 19 toner. Dylan är extremt noga med munspel som kanske vet. Kan ses i filmen Don’t look back.
För att kunna spela olika tonarter måste man ha flera munspel. En för varje tonart. En del munspelare använder sig av ”kromatiska” (?) munspel där man har en knapp för att kunna få in alla halvtoner. Det går ju inte om man har munspelet i en ställning runt halsen.
Det som är svårt med diatoniska munspel är att ibland skulle man vilja spela en ton som inte finns på munspelet. Det finns olika tekniker man kan använda. Det går att höra på John Wesley Harding att Dylan är grym på munspel och att han behärskar olika tekniker på att ”böja” toner. Dock uppfattar jag inte att munspelet är ostämt.
Ulf Lundell försöker ibland spela munspel. Det gör han inget bra. Den stora skillnaden är att Lundell aldrig blockerar hålen med tungan. Han blåser i flera hål samtidigt. Det gör att det låter skumt.
På låten I pity the Poor Immigrant går det att höra att Dylan på några ställen blåser i två hål samtidigt. Det låter helt annorlunda än det vanliga när det bara blåses i ett. Men det är inte falsk, eller en oren ton.
Vet inte vad ni har för högtalarfötter. Har ni inte spikfötter. Prova. Och spela munspelslåtar med Dylan.
Vad som är extra kul, nu spelar jag John Wesley Harding å sjunger med. Hade jag aldrig gjort om inte ni skrev det ni skrev. När ni lyssnar på I pity the the Poor Immigrant kan ni ju läsa från en intervju med Dylan nedan
I sin första längre intervju, med tidningen Playboy, får Dylan frågan om hur han valde sin karriär.
– Oförsiktigt. Jag förlorade min stora kärlek. Jag började dricka. Innan jag visste ordet av hade jag hamnat i ett parti poker. Sedan i ett tärningsspel. Jag vaknar i en biljardhall. Sen kommer en mexikansk kvinna och drar ner mig från bordet och tar mig med till Philadelphia. Hon lämnar mig ensam i sitt hus och huset brinner ner. Jag hamnar i Phoenix. Jag får jobb som kines. Jag börjar jobba i en lågprisaffär och flyttar in hos en 13-årig tjej. Sen kommer den här stora mexikanska kvinnan från Philadelphia och bränner ner huset. Jag åker till Dallas. Jag får jobb som modell i en ”före och efter”-annons för bodybuilding. Jag ska föreställa ”före”. Jag flyttar in hos en budkille som kokar fantastisk varmkorv. Sen kommer den här 13-åriga tjejen från Phoenix och bränner ner huset. Budkillen – han är inte snäll: Han ger sig på henne med kniven. Jag hamnar i Omaha. Det är så kallt så jag stjäl mina egna cyklar och steker min egen fisk. Jag har tur och får jobb som förgasare på motortävlingarna varje torsdagskväll. Jag flyttar in hos en gymnasielärare som jobbar som rörmokare vid sidan av. Hon är inte mycket att vila ögonen på, men hon har byggt upp en särskild sorts kylskåp som kan förvandla tidningspapper till sallad. Allting går bra tills budkillen dyker upp och försöker hugga mig med kniven. Jag behöver väl knappast berätta att huset brann ner.
Så jag drog ut på vägarna igen. Första killen som plockade upp mig frågade om jag ville bli stjärna. Vad skulle jag svara?
Från DN http://www.dn.se/kultur-noje/musik/bob- ... a-1.827804
Trevlig läsning, men förvänta dig inte att sandlådan begriper ...

Tror att problemet om det är något, ligger i bakfickan snarare.

//E