pi60s, med basmoduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk

pi60s, med basmoduler?

Inläggav Frisk » 2009-06-15 18:30

Sitter och väntar på mina pi60, men börjat fundera lite, är ganska övertygad om att jag i framtiden kommer köpa till basmoduler, främst för film, är pi60 ett dumt val då? Är det bättre att satsa på i28/i32 då?

Var ett tag sen jag beställde, så mycket möjligt det är för sent att ändra, men kan i alla fall vara värt ett försök, om i28/i32 anses vara ett bättre val.

Vad tror ni?
Hade tänkt köpa pi60 samt 6st A2 nu, är det bättre att direkt satsa på i32 och Y2? bortsett från slutsteg blir det ungefär samma pris.

/Frisk

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 18:39

Det beror ju på. pi60 har ju fördelen att kunna användas själv utan basmoduler. Så vid framtida flytt där du kanske inte kan använda basmodulerna så kommer dom funka kanon.
Delade system som i28 t ex, har ju fördelen att vara helt optimerad att användas med basmoduler vilket även ger en klart högre SPL möjlighet.

Vad som är bäst för dig kan du bara själv veta. Jag är en den sorten att jag inte gillar "mellanstegs" uppgraderingar (man köper något fast man planerar att köpa något annat sen) medans andra gillar det pysslandet.
Men om du ska köra film och ska ha basmoduler så skulle iaf jag funderar på delat system, om jag tror mig ha möjlighet att använda det i framtiden. Det känns mer homogent :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-06-15 18:46

Jo, det är ju det.. Men tror inte jag kommer ha någon direkt nytta av att kunna använda högtalarna utan basmoduler... Såpass hög prioritet har nog ändå ljudet att ingen flytt där det inte går klämma in moduler, om man har, inte är aktuellt.

Gillar inte heller mellanstegsuppgraderingar, hade tänkt mig pi60 som min sista högtalaruppgradering.. därför jag funderar på om man kanske skulle kliva upp ytterligare ett steg. Blir det pi60 nu blir det inget delat system i framtiden. Så är väl i princip nu eller aldrig. Möjligtvis om man någon gång skulle bygga dedikerat biorum och ha delat dit och pi60 i vardagrum eller så.

Tror ju jag kommer klara mig helt och hållet på pi60, men om man ändå ska ha basmoduler till i framtiden kanske det är dumt att inte lägga ytterligare lite pengar på att köpa ett par i28/32 istället. rör sig ju inte om så mycket pengar just där.. är ju extra kostnaden av moduler som tillkommer, men är ju samma oavsett om det är fullregister eller delat..

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 19:03

Ja, om pengar inte är väldigt tajt så ser ju jag bara positiva saker med delade system. Har du hört något med i28 eller i32s? Du är ju välkommen till Karlstad i ett halvtfixat rum.
Insignalen ÄR referensen

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-06-15 19:13

Pengar har man ju tyvärr sällan aldelles för gott om, men blir inte fasligt mycket dyrare med delat jämfört med icke-delat, i alla fall inte om man "byter" surrondhögtalare mot basar...

Inte hört något delat system, hört pi60s och piP(s?) på demo, samt pi60 vid köp av slutsteg och veteranhifis piP.
Vore kul att höra ett delat, inte heller jättelångt till Karlstad. Tackar för inbjudan, kanske kan passa någon gång i sommar.

Edit: Pratade precis med Ingvar Öhman, mina högtalare var så gott som klara :) Skulle anlända med nästa leverans :) Så blir pi60s ändå, helt övertygad om att jag kommer bli nöjd med de, skönt, då slipper man fundera mer.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 19:21

Gött! Pi60s är otroligt bra och några basmoduler senare så kommer du vara grymt nöjd.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-15 19:41

pi60s e underbara och du kommer att älska dom :)

lägg till några moduler på dom sedan så blir det prima om du vill ha "fett" tryck ;)

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-06-15 20:07

Kan nog tänkas bli ett par moduler till de till slut ja.
Lite praktiskt med fullregister på ett sätt, slipper man starta så många maskiner bara för man råkar vilja ha lite bakgrundsmusik..

Iof... topsystemen klarar väl "bakgrundsmusik" mer än väl utan några basar till med.. men ändå..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-15 20:19

Det har gått lite inflation i det här med moduler. Det är som med fristående
dac:ar, i många fall tror jag. Det funkar rätt bra utan ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-06-15 20:47

Jag har länge kört pi60 och Infra X-6 med mycket gott resultat. Det finns en del vinster att del även pi60. Avlastningen gör att pi60 låter lite bättre vid bastunga stycken. Det finns också mer headroom när man spelar krävande låtar. Jag mins när basporten lossnade när jag spelade Telarcs inspelning av 1812 Overturen med kanonskotten. Då spelade jag nära pi60 max kapacitet medans infra systemet bara skrattar åt samma volym. Så för film och annant krävande matrial så är basmoduler ett plus ur kapacitets synvinkel.

Dessutom så underlättar det med moduler om basåtergivningen bråkar pågrund av placeringen av frontarna. Det kan man ju fixa.

Så var nöjd med dina pi60s och om du vill skaffa moduler så kan du göra det när det passar i framtiden.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 20:59

Kanske dags att slänga in en brasklapp!

Skall du ha basmoduler, och vet om det - skit i pi60!

Då skall du gå på i28 och skita i a2:orna såvida det inte är musik du tänker spela i flerkanal. För film funkar 6st a1:or till systemet.

Du får ett mycket kompetentare musiksystem och du kommer tycka att film är minst lika kul som med a2:orna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-06-15 21:13

Pratade som sagt precis med Ingvar Öhman, högtalarna var mer eller mindre klara hos snickaren, så lite sent att ändra sig nu. Vet dessutom inte säkert om det blir några basmoduler, men är väl ganska sannolikt, i framtiden. Kan i alla fall inte påstå högtalarna var något spontanköp, funderade väl på de i 3-4 år innan jag ens provlyssnade, samtidigt som jag lyssnade på mycket andra högtalare, sen ytterligare 2-3 månader innan jag beställde, tror jag kommer bli nöjd med högtalarna. Blir det dedikerat biorum någon gång senare blir det möjligtvis att köpa delat system dit, men rätt långt kvar dit i alla fall.

Kan nog tänka mig att spela både film och musik i surround, har inte så mycket flerkanalsmusik i dagsläget man kan nog tänkas komma.

Tack för alla kommentarer och synpunkter i alla fall.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 21:28

Dåså - grattis till en mycket kompetent högtalare.

Se nu till att ge den bra förutsättningar också.
Jag saknar dig.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-06-15 21:52

Tackar.
ska försöka ge de hyfsade förutsättningar iaf. tänkt flytta relativt snart,men iaf 1.5 st 120x60x7cm stenullsskiva bakom varje högtalere,kompletteras med ino-skiva och sd-fötter vid hämtning.blir även tunn stenullskiva fram på sidoväggarna. golv, mjuk plastmatta med tygmatta på.Drivning dålig Yamahareceiver(RX-V795) med NAD 208 till som slutsteg.
nästa steg är nog vettigare försteg.
sen förstås bättre rum,men får vänta till efter flytt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-15 22:34

Du kommer att bli så jävla nöjd. :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-15 23:13

Du kommer bli nöjd. Det GÅR ju alltid att köpa surround, sen väldigt bra basmoduler för att sedan byta till toppsystem. Pi60s faller ju inte speciellt mycket i värde om du gör det i framtiden.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2009-06-23 22:50

Hej Frisk,

Kapaciteten på pi60 blir helt enorm om man delar av dem vid 80 Hz.

Vinsten att köpa ett större system som i 28 eller i 56 är troligen av akademisk betydelse om man inte har väldigt långt mellan lyssningsplatsen och högtalarna.

Att spela så att ett 8 tums mellanregister (de är ju faktiskt 8 tum om man mäter på ”vanligt” sätt) av hög kvalitet kroknar, är det knappast många som gör. Detta förutsatt förståss att man sitter rimligt nära, säg 3,5 meter eller närmare.

Hur långt pi60 kommer att räcka för dig är det bara du som kan ta reda på, men jag misstänker att du kan kommer att möta begränsningarna i pi60 på film lite tidigare än vad du tror. Stoppa in Världarns Krig så får du se på grejer :D .

(Själv så insåg jag efter ett par filmer med extrem djup-bas samt hög dynamik att pi60 inte räckte till för mina behov. Efter att jag införskaffade ett par X-2 och så kändes livet genast lite bättre. Men nu blev det istället X-2 som kippade efter andan vid extrema tillfällen. Mitt problem är att basarna ibland överstyr då jag tittar på film. För mig är det kanske 1 på 100 filmer som kan framkalla överstyrning hos X-2. Det dessa filmer har gemensamt är att de innehåller infraljud, av konernas extremt långsamma rörelser att döma så är det toner mellan 5 – 15 Hz som ställer till det. Dessa toner hoppas jag kunna dämpa tillräckligt genom att aktivera subsonic filtret i cr80s som jag kommer att ha om ~ en månad. Om inte annat får det väl bli X-4.)

VH Micke

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-06-23 23:51

Tja eller så går man helt enkelt bara på pY-4 till pi60(s).
Har för mig att jag läst någonstans i manifestet att IÖ tycker just pi60s + pY-4 = Guld :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-24 00:08

Låter märkligt, då borde i16 vara ett bättre val.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-06-24 00:16

MagnusÖstberg skrev:Låter märkligt, då borde i16 vara ett bättre val.

OK, jag tar dig på orden i det som du har skrivit längst ned om överbevisning.

Håll till godo...

Ing. Öhmans egna favvisar:

GULD: Ino pi60 eller pi60s
(ensamma, med bs60 eller med prof.X-4, Y-2 eller Y-4, och kanske med es2 för stereofonisk musik­lyss­ning, eller kompletterade med sex eller åtta stycken a2 och kanske d2 för hemmabio)

SILVER: Ino piP eller piPs
(ensamma, med prof.P-2 för stereofonisk musiklyssning, eller kompletterade med sex stycken a1 och kanske d1 för hemmabio)

BRONS: Ino i56 eller i64s + Passande basmodulsystem, vilket kan vara prof.Y-4, Y-8 eller Z-4
(för stereofonisk musiklyssning, eller kompletterade med åtta a3 och kanske d3 för hemmabio)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-24 00:30

Äsch, den där texten tar jag bara som marknadsföring. Dessutom gammalt då den omnämner högtalare som inte ens är i produktion längre.

Det är ju inte vettigt att anse att en fullrangehögtalare är bättre än ett avsett toppsystem. Varför finns dom isåfall? Producerar Ino onödiga prylar? ;)

i28 och i32 (som han om jag inte minns fel använder själv, eller åtminstonde önskat länge) finns inte ens med...

Skall man iallafall dela skall det såklart göras med de för ändamålet avsedda systemen.

"Enda" fördelen med pi60/pi60s är ju att man kan bygga ut dem succesivt...
Jag saknar dig.

Återgå till Wänner af Ino