http://www.sbacoustics.com/index.php?li ... p=1&noc=25

Moderator: Redaktörer

SB Acoustics SB29RDC ($50) - Smooth response and low distortion - there's not a lot to complain about, even considering the price. It is a form of ring radiator, and it's no surprise that performance is quite a bit like a Vifa XT25, but the SB is cleaner on the low end. It does not have as much 3.5 kHz cliff in the response as it's cheaper brother. There are a few tweeters that perform a tiny bit better but cost a lot more. Tested March 2009

Termos_friend skrev:De där kurvorna säger mig ingetSkulle någon vänlig själ kunna förklara vad ni tittar på för att avgöra vilken som är bättre än den andra?
Mvh
//Erik
Termos_friend skrev:Så, kan man säga att man inte vill ha den 1a tonen, (den röda) högre upp på dB-axeln än vad den är nu?
Eller kan man inte tänka så enkelt, jag tänker, beror det på hur de olika kurvorna ser ut och man måste väga in allas utseende för att kunna säga något.
Äsch, jag vet knappt vad jag frågar, borde kanske läsa på först.
Svante skrev:Är det inte så att den sitter fast i mittplippen? Isf är det ju en ringradiator. Högt upp i frekvens går den iaf.
Kraniet skrev:nja den röda kurvan är den som elementet spelar. det är egentligen bara den man vill ha. alla de andra är dist, dvs skräp som bildas av olika anledningar. andraton och jämna toner låter "snällast" och kan vara acceptabel att ha hög men ju högre udda deltoner destå sämre upplever man ljudet.
men även andra spekter som att det låter "analytiskt" kan bero på en tredjeton som är mer dominant än andraton tex. så det kan spela stor roll det där. men nån expert på det där är jag dock inte.
Kraniet skrev:vilken tråd är det?
personligen så tycker jag det verkar konstigt att hävda att någon dist är bra/bättre än ingen dist.
Accuton är väl dessutom en inverterad dome med allt vad det nu innebär.
Kraniet skrev:Termos_friend skrev:Så, kan man säga att man inte vill ha den 1a tonen, (den röda) högre upp på dB-axeln än vad den är nu?
Eller kan man inte tänka så enkelt, jag tänker, beror det på hur de olika kurvorna ser ut och man måste väga in allas utseende för att kunna säga något.
Äsch, jag vet knappt vad jag frågar, borde kanske läsa på först.
nja den röda kurvan är den som elementet spelar. det är egentligen bara den man vill ha. alla de andra är dist, dvs skräp som bildas av olika anledningar. andraton och jämna toner låter "snällast" och kan vara acceptabel att ha hög men ju högre udda deltoner destå sämre upplever man ljudet.
men även andra spekter som att det låter "analytiskt" kan bero på en tredjeton som är mer dominant än andraton tex. så det kan spela stor roll det där. men nån expert på det där är jag dock inte.
-Martin- skrev: Var det någon som förstod det jag skrev?
Piotr skrev:-Martin- skrev: Var det någon som förstod det jag skrev?
Ja!![]()
Det är ju iofs. ett ytterligare argument för att välja tredjeton OM man vid en viss mätning då ligger i det övre området för aktuellt bruk. Vid sjunkande signalnivå kommer ju då att den apparat eller överföringsfunktion som ger dominerande tredjeton att hamna på lägre distortionsnivåer än för motsvarande andraton.
Tänkte jag rätt nu?
/Peter
housemicke skrev:ser vågfronten olika ut för RR vs domar?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster