Hur knäptt är det här? (SB "dimple"-diskant)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hur knäptt är det här? (SB "dimple"-diskant)

Inläggav Kraniet » 2009-06-15 17:31

Här är en lite skum design. En vanlig domediskant med intryckt dome. Antar det blir lite som en slags ringradiator fast ändå inte. Bra dåligt? Ofta blir väl en diskant platt när man spelar den så det kanske inte är så dumt sätt att styva upp den på eller?

http://www.sbacoustics.com/index.php?li ... p=1&noc=25

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-15 17:37

Är det inte så att den sitter fast i mittplippen? Isf är det ju en ringradiator. Högt upp i frekvens går den iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-15 18:03

njae så vitt jag kan förstå är det en "vanlig" dome som formats sådär.

Zaph har testat den såhär säger han

SB Acoustics SB29RDC ($50) - Smooth response and low distortion - there's not a lot to complain about, even considering the price. It is a form of ring radiator, and it's no surprise that performance is quite a bit like a Vifa XT25, but the SB is cleaner on the low end. It does not have as much 3.5 kHz cliff in the response as it's cheaper brother. There are a few tweeters that perform a tiny bit better but cost a lot more. Tested March 2009

Och distsiffrorna blir på det här sättet.

Bild

att jämföras med en betydligt dyrare (men bättre) Scan Speak 6600

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-15 18:16

Tycker det ser mycket lovande ut! Vad var priset? Fast jag har ju så förb...at med element som jag inte gjort något av ännu. När jag väl kommer så långt så ska man ju ha någonstans att ställa lådorna också... får nog börja skissa på en tillbyggnad... :)

/Jocke

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-15 20:08

De där kurvorna säger mig inget :( Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad ni tittar på för att avgöra vilken som är bättre än den andra?

Mvh

//Erik
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-15 20:33

Termos_friend skrev:De där kurvorna säger mig inget :( Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad ni tittar på för att avgöra vilken som är bättre än den andra?

Mvh

//Erik

det är distorsionskurvor. den översta är huvudtonen som spelas ur elementet. den gröna är andratonsdist, blå tredjeton osv.
generellt kan man säga ju mindre dist destå bättre.

det är förstås inte det enda som är viktigt men rätt så viktig indikator på vad som är bättre.
Mvh
Magnus

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-15 20:42

Så, kan man säga att man inte vill ha den 1a tonen, (den röda) högre upp på dB-axeln än vad den är nu?
Eller kan man inte tänka så enkelt, jag tänker, beror det på hur de olika kurvorna ser ut och man måste väga in allas utseende för att kunna säga något.

Äsch, jag vet knappt vad jag frågar, borde kanske läsa på först.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-15 21:00

Termos_friend skrev:Så, kan man säga att man inte vill ha den 1a tonen, (den röda) högre upp på dB-axeln än vad den är nu?
Eller kan man inte tänka så enkelt, jag tänker, beror det på hur de olika kurvorna ser ut och man måste väga in allas utseende för att kunna säga något.

nja den röda kurvan är den som elementet spelar. det är egentligen bara den man vill ha. alla de andra är dist, dvs skräp som bildas av olika anledningar. andraton och jämna toner låter "snällast" och kan vara acceptabel att ha hög men ju högre udda deltoner destå sämre upplever man ljudet.
men även andra spekter som att det låter "analytiskt" kan bero på en tredjeton som är mer dominant än andraton tex. så det kan spela stor roll det där. men nån expert på det där är jag dock inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-06-16 02:17

Svante skrev:Är det inte så att den sitter fast i mittplippen? Isf är det ju en ringradiator. Högt upp i frekvens går den iaf.

Vad är idén med att göra sånt här? Ringradiatorer i allmänhet kanske jag menar... Det känns som ett bra sätt att bli av med en massa användbar konyta när man håller fast den i innerkanten så där istället för att låta den vara en hel dome. Vad vinner man?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-16 08:48

Kraniet skrev:nja den röda kurvan är den som elementet spelar. det är egentligen bara den man vill ha. alla de andra är dist, dvs skräp som bildas av olika anledningar. andraton och jämna toner låter "snällast" och kan vara acceptabel att ha hög men ju högre udda deltoner destå sämre upplever man ljudet.
men även andra spekter som att det låter "analytiskt" kan bero på en tredjeton som är mer dominant än andraton tex. så det kan spela stor roll det där. men nån expert på det där är jag dock inte.

Detta adresserades i en annan diskant-tråd rätt nyligen. Jag visade med experiment att det möjligen kan hävdas att en diskant presterr bättre med motsvarande mängd tredjetonsdistortion i stället för andraton.. i synnerhet i det övre området av passbandet.

De olika typerna av olinjäritet ger upphov till olika former av IMD med skillnad i hörbarhet.

Jag håller Accuton C23 för den bästa (dome- )diskanten bland Zaph's distortionsmätningar.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-16 09:14

vilken tråd är det? personligen så tycker jag det verkar konstigt att hävda att någon dist är bra/bättre än ingen dist. All dist är ju ett extra bidrag till ljudet som inte ska finnas där. Sen att det kanske ger vissa subjektiva preferenser är väl en annan sak men då pratar vi ju inte längre om sann reproduktion av insignalen.

Accuton är väl dessutom en inverterad dome med allt vad det nu innebär.

Ang varför ringradiator så tror jag det handlar om det jag nämnde tidigare. Dvs strukturmässigt är det nästan ingen dome som kan hålla sig som en dome när man spelar musik. Den översta toppen blir helt enkelt platt! Vid vissa frekvenser kan tom toppen börja motsvänga och generera frekvensinverkan och en massa annat hyss. Detta fenomen hanteras ofta genom att förstärka domen på olika sätt och genom att använda coatings av olika slag för att dämpa ut och styra svängningsfenomen.
Ett annat problem som domes kan ha är sk "rocking". Det är dock oftast större domes (läs mellanregister från 2") som har detta problem. Det är helt enkelt att hela domen svänger från sida till sida. Vet dock inte hur vanligt problem det är hos diskanter på 1".

Sen kan du ju även styra spridningen genom olika dome-former. Men det faktum att just denna diskant går så högt upp i frekvens är nog delvis pga den ökade styvheten och frånvaron av motsvängande dometopp.
Det här verkar dock inte vara en "riktig" ringradiator*, fast jag är osäker.

Som kuriosa kan jag nämna att jag har en gammal AR-högtalare från 70-talet som har en ringradiator i papp. Ser ut som vifa/scan-speak varianten fast i papp alltså.

*med en "riktig" ringradiator menar jag vifa/SS varianten med en fast fasplugg i mitten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-16 09:48

Kraniet skrev:vilken tråd är det?

Denna:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... n&start=30

och:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... %E5svenska

personligen så tycker jag det verkar konstigt att hävda att någon dist är bra/bättre än ingen dist.

Fast det är väl ingen som sagt det i detta sammanhang? :)

Accuton är väl dessutom en inverterad dome med allt vad det nu innebär.

Innebär inte så mycket i praktiken IME/IMO. Visst, en något sämre spridning i toppen där man ändå inte hör så mycket. Skillnaden mellan olika storlekar på kon/domar har mycket större betydelse för spridningen.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-16 10:24

Kraniet skrev:
Termos_friend skrev:Så, kan man säga att man inte vill ha den 1a tonen, (den röda) högre upp på dB-axeln än vad den är nu?

nja den röda kurvan är den som elementet spelar. det är egentligen bara den man vill ha. alla de andra är dist, dvs skräp som bildas av olika anledningar. andraton och jämna toner låter "snällast" och kan vara acceptabel att ha hög men ju högre udda deltoner destå sämre upplever man ljudet.

Andraton i sig är väl egentligen inte snällare än någon annan överton (eller IM-produkt). Dock är genererande mekanismer, dvs olinjäriteterna, så betingade att andratonen inte ökar lika drastiskt vid ökande insignal i ett system som gått i kompression jämfört med högre ordningens övertoner. Var det någon som förstod det jag skrev? :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-16 10:50

-Martin- skrev: Var det någon som förstod det jag skrev? :?

Ja! :)

Det är ju iofs. ett ytterligare argument för att välja tredjeton OM man vid en viss mätning då ligger i det övre området för aktuellt bruk. Vid sjunkande signalnivå kommer ju då att den apparat eller överföringsfunktion som ger dominerande tredjeton att hamna på lägre distortionsnivåer än för motsvarande andraton.

Tänkte jag rätt nu?

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-16 11:02

Piotr skrev:
-Martin- skrev: Var det någon som förstod det jag skrev? :?

Ja! :)

Det är ju iofs. ett ytterligare argument för att välja tredjeton OM man vid en viss mätning då ligger i det övre området för aktuellt bruk. Vid sjunkande signalnivå kommer ju då att den apparat eller överföringsfunktion som ger dominerande tredjeton att hamna på lägre distortionsnivåer än för motsvarande andraton.

Tänkte jag rätt nu?

/Peter

Tror jag du gjorde för jag tänkte likadant... :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-16 17:54

ser vågfronten olika ut för RR vs domar?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-16 19:57

housemicke skrev:ser vågfronten olika ut för RR vs domar?

det undrar jag med. inverterade domes har ju en något annorlunda vågfront, dvs inte en sfärisk om jag förstått saken rätt.
men konhögtalare med fasplugg har möjlighet till sfärisk vågfront vilket kanske borde motsvara en ringradiator.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-17 12:20

För att tala om vågfront måste vi väl ändå specificera frekvens?

Jag ser inte att vågfront är något att bry sig om i överst oktaven. Mät frekvensgång och spridning så har du all info du behöver gällande detta.

/Peter

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-07-29 19:33

Är det någon som provat de nämnda diskanterna?

Jag köpte iaf ett par och till dem varsinn av monacors waveguide, ska se om jag kan meka ihop dom och få något ös.

(f.ö har jag gått ned 4kg sen jag började fläska på med LCHF-diet, de ni ;)

Återgå till Teknikforum