Bill50x skrev:Och tycker det är konstigt att så många verkar vägra förstå vad han säger. Om man håller med eller inte är en annan sak.
Jag
vägrar inte förstå vad han säger - jag
lyckas inte förstå det. Jag ser ju att han har en logik i sitt resonemang, men jag ser inte alltid att förutsättningarna har bärighet i min verklighet. Och därmed saknar logiken relevans för mig. (DQ20 och sprudel utvecklar detta på ett snyggare sätt än jag.)
Ta exempelvis det här med stämt/ostämt. R hävdar att det låter mindre ostämt i en god anläggning än i en dålig. Jag hävdar tvärt om. Min erfarenhet är att ju bättre en anläggning (inklusive rum) är, desto lättare är det att uppfatta felaktigheter - som exempelvis ett ostämt instrument.
Men R påstår att det låter mindre ostämt i en bra anläggning! Förmodligen menar han något annat än jag. Och jag förstår inte vad. Jag behöver typ en sämre skivspelare eller kassettdäck för att det ska börja låta generellt ostämt om musiken. Och det tror jag inte R menar.
Jag förstår helt enkelt inte skalan stämt/ostämt. De skalor jag kan relatera till vad gäller bättre/sämre anläggningar är snarast mer eller mindre; dynamiskt, tight, välupplöst, neutralt. Men stämt/ostämt är ingenting jag stött på (undantaget svajiga skivspelare/kassettdäck).
Enligt min logik kan detta bero på den ena av tre saker:
1. Min hörsel är såpass otränad att jag (trots att jag musicerat i alla år) inte hör de frekvensavvikelser R hör.
2. Det är egentligen något annat R hör, men i brist på bättre definierar han det på skalan stämt/ostämt vilket får in mig och andra på fel spår.
3. R fabulerar (medvetet eller omedvetet).
Och (fortfarande enligt min logik

) kan ju detta hanteras genom:
1. Mäta upp frekvensavvikelser i olika bra anläggningar och en gång för alla visa på fenomenet som vissa anser sig höra (och andra inte).
2. R (och de som förstår honom) undersöker noggrannare exakt vad det är de hör och försöker bättre definiera detta så att även vi andra får en rimlig chans att höra samma sak.
3. Tja, om inte 1, eller 2, (eller något annat jag inte tänkt på) uppvisas, så ligger det ju faktiskt nära till hands att helt enkelt bara notera att "kejsaren är naken"...
Hälsn. Michael