Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:MAO med lite överdrift kan man säga att de flesta skivorna ska låta rätt illa i en bra anläggning (läs anläggning som i korrekt återgivare )
Kraniet skrev:jag förstår precis vad som syftas. som föredetta linnare så förstår jag precis. Det är bara en liten variant av Linns dune-dem resonemang.
nolimitsoya skrev:Men energin kommer ju inte kunna mätas på andra sidan jordklotet. Den transporteras ju inte helt förlustfritt, utan någonstans på vägen försvinner rörelsen som värme. Frågan är vad som effektivast omvandlar energin från rörelse till värme, en spik eller en kudde med jättehöga mekanisk förluster?
Är det bättre att leda vidare vibrationerna än att se till att de försvinner?
(Vi kan ju anta för stunden att spikar verkligen leder vidare och inte agerar vibrationsakumulatorer som förlänger vibrerandet.)
petersteindl skrev:Hur många av er har skivor som är inspelade med ostämda instrument? jag tror inte jag har någon.![]()
Varför inte diskutera skivor som är inspelade med stämda instrument?
MvH
Peter
Goran_Rudling skrev:petersteindl skrev:Hur många av er har skivor som är inspelade med ostämda instrument? jag tror inte jag har någon.![]()
Varför inte diskutera skivor som är inspelade med stämda instrument?
MvH
Peter
Håller helt med dig.
Är vi ÖVERENS? Ja, om detta.
MattiasKarlsson skrev:kodapa skrev:Kan ingen starta en tråd om "stämda instruments återgivning" så kanske man kan läsa debatten om spikar vs kuddar?
Spelar det någon roll? 6 sidor och inte en enda vettig förklaring varför spikes skulle vara bättre. Bara en massa "jag tycker det låter bättre då" kommentarer.
Goran_Rudling skrev:Har en fråga till dig. Tänk dig tre fall.
Det ena fallet har vi högtalare X och den ställer vi på mjuka fötter. Resonansfrekvensen hamnar under 20Hz.
Det andra fallet har vi högtalare X, likadan som i första fallet. Men nu sätter vi bakom högtalarelementen gummipackningar som är så mjuka så att resonansfrekvensen hamnar under 20 Hz. Högtalaren står på likadana gummifötter som i första fallet.
Det tredje fallet är likadant som i andra fallet med skillnaden att högtalaren nu står på spikfötter.
Vad tror du nu är bäst och hur resonerar du?
Naturligtvis får vem som helst svara på detta.
Goran_Rudling skrev:Vad jag ansträngt mig för att visa att det finns en enkel, tillförlitlig vetenskaplig metod, oberoende av den enskilde individen, att avgöra kvalitet på musikanläggningar. Metoden är att bedöma hur pass väl stämda instrument låter når de återges.
Goran_Rudling skrev:Har du lust att kommentera metoden jag anvisat. Och har du förslag på en annan, bättre vetenskaplig metod att bedöma en anläggnings kvalitet.
verdad skrev:Återgivningen av ljudet är väl lika korrekt om den återger ljudet korrekt, oavsett stämda eller ostämda instrument?
Där tror jag vi alla är överens. Förmodligen har du missat att läsa lite av det jag skrivit, och hoppas att du kan se att det alls inte handlar om ostämda instrument utan om återgivning. Nåja, det verkar egentligen som att det handlar om läsförståelse från båda håll.
Tänker inte orda mer om detta, utan önskar nu att du kan gå vidare i din berättelse om spikar och mjuka fötter. Ser fram emot det.
hevi skrev:Och, nej jag tänker inte ge mig in i en diskussion om varför eftersom jag för länge sedan insett att R är helt oförmögen att resonera logiskt.
MagnusÖstberg skrev:Men floyed.... låt nu Göran svara med lite förklaringar istället.
Det är ju inte att det låter bättre som är argumenten, utan att det MÅSTE bli bättre. Något som är lite fysikalisk snömos (så här mitt sommaren).
Goran_Rudling skrev:nolimitsoya skrev:Men energin kommer ju inte kunna mätas på andra sidan jordklotet. Den transporteras ju inte helt förlustfritt, utan någonstans på vägen försvinner rörelsen som värme. Frågan är vad som effektivast omvandlar energin från rörelse till värme, en spik eller en kudde med jättehöga mekanisk förluster?
Är det bättre att leda vidare vibrationerna än att se till att de försvinner?
(Vi kan ju anta för stunden att spikar verkligen leder vidare och inte agerar vibrationsakumulatorer som förlänger vibrerandet.)
Du är inne på vad som tråden handlar om. Jag kommer komma dit så småningom. Tar slingriga vägar som sportbilsentusiasten gillar.
Frågan är inte vad som mest effektivt omvandlar rörelseenergi till värme. Utan frågan handlar om VAR och hur denna omvandling går till.
Goran_Rudling skrev:Mjukfotsföreträdare, konstigt ord, hävdar att det är bra att sätta högtalarna på mjuka fötter så att man "isolerar" högtalaren från stativet. De menar att det är bra att omvandlingen sker mellan kabinett och stativ.
Goran_Rudling skrev:Det ena fallet har vi högtalare X och den ställer vi på mjuka fötter. Resonansfrekvensen hamnar under 20Hz.
Det andra fallet har vi högtalare X, likadan som i första fallet. Men nu sätter vi bakom högtalarelementen gummipackningar som är så mjuka så att resonansfrekvensen hamnar under 20 Hz. Högtalaren står på likadana gummifötter som i första fallet.
Det tredje fallet är likadant som i andra fallet med skillnaden att högtalaren nu står på spikfötter.
Vad tror du nu är bäst och hur resonerar du?
Naturligtvis får vem som helst svara på detta.
Goran_Rudling skrev:Här är ett till svar. Stämda instrument ska återges stämda. Ostämda insttigtrument ska återges ostämda. En perfekt anläggning ska inte ändra på stämningen. Här är vi överens.
Hur är det i verkligheten? En musikanläggning har förmåga att ändra på tonhöjden på de toner den försöker att återge. Mjuka fötter har det med.
Om vi för ett ögonblick glömmer den fysikaliska förklaringen och koncentrerar oss på hur vi noterar detta.
Alla har väl hört en ”one-note bass”. När det låter som om basisten spelar bara en och samma ton.
Detta trots att basisten på inspelningen spelade olika toner. Detta är kanske ett extremt fall av hur en anläggning ändrar tonhöjden.
Anläggningar har förmåga att göra toner mer ”liktonade”. Det låter som om stegen mellan toner är mindre än de ska vara. Metoden med att lyssna efter stämning, härma tonerna som kommer ut, är ett sätt att objektivt avgöra hur pass välstämt det är.
Den anläggning är bäst som bibehåller tonstegen så nära stegen är i verkliga livet. Om du testar att jämföra mjuka fötter med spikfötter med metoden jag anvisat, vad kommer du fram till?
Jag har aldrig läst eller hört någon anhängare av mjuka fötter säga att det låter som mer "stämt" eller att det "är lättare att härma tonerna". Eftersom ingen säger att det är så, så tror jag på det. Det låter inte mer stämt och det är inte lättare att härma tonerna. I själva verket låter det mindre stämt och det är svårare att härma tonerna.
Goran_Rudling skrev:Vad jag ansträngt mig för att visa att det finns en enkel, tillförlitlig vetenskaplig metod, oberoende av den enskilde individen, att avgöra kvalitet på musikanläggningar. Metoden är att bedöma hur pass väl stämda instrument låter når de återges.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Och tycker det är konstigt att så många verkar vägra förstå vad han säger. Om man håller med eller inte är en annan sak.
Jag vägrar inte förstå vad han säger - jag lyckas inte förstå det. Jag ser ju att han har en logik i sitt resonemang, men jag ser inte alltid att förutsättningarna har bärighet i min verklighet. Och därmed saknar logiken relevans för mig. (DQ20 och sprudel utvecklar detta på ett snyggare sätt än jag.)
peetwa skrev:Goran_Rudling jag vill inte tjata hål i huvudet på dig angående det här med stämda och ostämda intrument. Men du sa i ditt första inlägg att du ville ha ett ”vetenskapligt” perspektiv och änså länge har du inte bemött något av mina inlägg.
.................
Bland annat var det inget problem att höra skillnaden på 440 och 440,1 Hz vid samtidig uppspelning på min stationära dators inbyggda högtalare.
BB skrev:Goran_Rudling skrev:Vad jag ansträngt mig för att visa att det finns en enkel, tillförlitlig vetenskaplig metod, oberoende av den enskilde individen, att avgöra kvalitet på musikanläggningar. Metoden är att bedöma hur pass väl stämda instrument låter når de återges.
Beklagar GR men nu börjar du bli ansträngt verklighetsfrämmande.
sportbilsentusiasten skrev:Så innan du har förstått ny informatiion och ser att det har bärighet för dig så saknar logiken relevans?
Konstigt synsätt.
Så innan du begripit kvantfysik så...
Piotr skrev:Hur är det i verkligheten? En musikanläggning har förmåga att ändra på tonhöjden på de toner den försöker att återge. Mjuka fötter har det med.
Verkligen? Kan du ge ett exempel.. en mätning eller en förklaringsmodell baserad på fakta och vetenskap?
Goran_Rudling skrev:Jag påstår att man med en vetenskaplig objektiv metod kan konstatera att det låter som mer stämt med spikfötter än med mjukfötter. Dvs. det Är bättre för musikåtergivning
Goran_Rudling skrev:Jag kommer komma dit så småningom. Tar slingriga vägar som sportbilsentusiasten gillar.
Goran_Rudling skrev:Jag har aldrig läst eller hört någon anhängare av mjuka fötter säga att det låter som mer "stämt" eller att det "är lättare att härma tonerna". Eftersom ingen säger att det är så, så tror jag på det. Det låter inte mer stämt och det är inte lättare att härma tonerna. I själva verket låter det mindre stämt och det är svårare att härma tonerna.
Vad säger mjukfotsföreträdare. "Det är bättre". Och en massa annat.
Bättre enligt vilka kriterier undrar jag då. De mätningar jag sett visar på att det är sämre. Jag har aldrig någonsin hört att man pratat om musikaliska kriterier. Har du?
sportbilsentusiasten skrev:Så innan du har förstått ny informatiion och ser att det har bärighet för dig så saknar logiken relevans?
Konstigt synsätt.
Så innan du begripit kvantfysik så...
MichaelG skrev:mjukfötter så kommer du att finna att musikerna spelar mer avslappnat. Hela orkestern kommer att kännas ny-bajad.
Goran_Rudling skrev:Har du lust att kommentera metoden jag anvisat. Och har du förslag på en annan, bättre vetenskaplig metod att bedöma en anläggnings kvalitet.
DQ-20 skrev:Inom filmens värld finns det något som heter "suspension of disbelief". Där är när vi accepterar vissa premisser om vad som är eller kan vara även om det inte stämmer med verkligheten. När vi väl har accepterat att man kan förvandlas till Spindelmannen eller att det går att byta ansikte (Face/Off) så följer filmen en intern logik som vi "köper". Det är samma mekanism som finns i texten ovan: acceptera problemformuleringen så följer det mesta naturligt (förhoppningsvis) även om det går i kringelkrokar.
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 25 gäster