Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Schyst bananen! Verkligen kul läsning.
/ B
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från de som valdes) och jag har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.
Då kan jag glädja dig (och alla framtida kunder) med att berätta att det diskantelement du avrådde ifrån är inte det som kommer att användas. Det är en helt ny konstruktion där i princip allting förutom formen på membranet och frontplattan är ändrade. Det ser därför förvillande likt ut en dx25 men är det definitivt inte. Tonkurva, energitonkurva, impedanskurva samt dist är väsentligt förbättrade. Filterfunktionerna har Peter tagit fram men jag har föreslagit lite mindre justeringar av konfigurationen (utan att filterfunktionerna ändras mer än marginellt (någon tiondels dB)) plus en anpassning till den senaste diskantens impedanskurva. Det har medfört att vi har kunnat reducera antalet komponenter till mindre än hälften. Till gagn för alla som är puristiskt lagda.![]()
När det gäller utformningen av senaste versionen av basreflexsystemet så har jag ingenting att anmärka på. Det beter sig förvånansvärt resonans- och turbulensfritt. Det är snarare elementet som sätter gränserna.
celef skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från de som valdes) och jag har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.
Då kan jag glädja dig (och alla framtida kunder) med att berätta att det diskantelement du avrådde ifrån är inte det som kommer att användas. Det är en helt ny konstruktion där i princip allting förutom formen på membranet och frontplattan är ändrade. Det ser därför förvillande likt ut en dx25 men är det definitivt inte. Tonkurva, energitonkurva, impedanskurva samt dist är väsentligt förbättrade. Filterfunktionerna har Peter tagit fram men jag har föreslagit lite mindre justeringar av konfigurationen (utan att filterfunktionerna ändras mer än marginellt (någon tiondels dB)) plus en anpassning till den senaste diskantens impedanskurva. Det har medfört att vi har kunnat reducera antalet komponenter till mindre än hälften. Till gagn för alla som är puristiskt lagda.![]()
När det gäller utformningen av senaste versionen av basreflexsystemet så har jag ingenting att anmärka på. Det beter sig förvånansvärt resonans- och turbulensfritt. Det är snarare elementet som sätter gränserna.
jag trodde dx25 var sällsynt välbegåvad med hänsyn till nämnda egenskaper, så är det alltså inte?
Mich skrev:JanBanan skrev:[Scannad artikel raderad]
Snälla, kan du inte skriva titeln på artikeln och i vilken tidning/nummer den var i. Eventuellt en liten sammafattning.
//För oss ovetande
Harryup skrev:Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
En del detaljer och exakta årtal och exakta siffror kan ju ha fallit bort men mina minnen är i stort sätt lika med Peter's.
petersteindl skrev: Göran Rudling, du kan inte minnas mina händelser – du kan endast minnas dina. Jag minns de händelser som har inträffat i mitt liv – du minns de i ditt liv.
Harryup skrev: Vad jag minns så hade ni vid det tillfället inga Linn produkter i butiken vid hans besök eftersom ni hade blivit intresserade av Linn senare än oss.
Harryup skrev: Peter åkte dit och eftersom det plötsligt var ok att köpa hela sortimentet så köpte vi en produkt av varje för att utröna vad vi gillade. Det som Linn hade hoppats på var ju att Peter skulle vara intresserad av Naim också men dom var Peter aldrig intresserade av enligt mina minnen.
Harryup skrev: Jag var ju också med och träffade Charlie Brennan, vid den tidpunkten så hade jag satt upp LP12'an och vi hade Kan, Sara och Isobarik i butiken.
Anledningen till Charlies besök som vi fick veta innan han kom var för att besöka oss, Linns agent för att se hur vi hade det och för att bl.a. gå igenom hur man satte upp LP 12'an med oss.
Harryup skrev: Vår första order på 50 armar mottogs väl sådär av Linn då vi ville köpa armarna utan pickuper. Det skulle diskuteras ytterligare. Däremot så var det fritt fram att köpa allt annat. Senare fick också Peter ett ultimatum att vi skulle sluta sälja vissa produkter bl.a. Systemdek men jag minns det som att i princip inget av det vi hade var godkänt kraven växte.
Harryup skrev: Exakt när i tiden som vi första gången till vår förvåning fick höra att vårt avtal kanske inte gällde längre utan att det skulle utvärderas och omvärderas om vi skulle fortsätta vara agent eller om ni skulle bli det minns jag inte.
Harryup skrev: Att Peter blev troende under butikstiden var aldrig något vi diskuterade eftersom det inte hade något med butiken att göra.
Goran_Rudling skrev:Linn ansåg, med rätta, att ni inte dög. Det är inte personligt Bengt. Ni förstod inte då hur en musikanläggning fungerade. Det förstod Linn. Vi visste det också. Jag vet inte vad du i dag vet, men du får gärna berätta.
petersteindl skrev:Hej Göran Rudling
Du skriver följande; jag har saxat ur ett av dina inlägg:Goran_Rudling skrev: För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.
Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.
Jag kan tala om för dig att jag inte byggt någon rörförstärkare såsom du påstår. Den händelse du beskriver kan omöjligtvis ha ägt rum.
Jag gissar att du har förväxlat mig med de som byggde rörförsteget Air Void just då, d v s 1980 eller 81. De hette Lennart Annerstedt och Anders Annerstedt. Anders var egentligen den som skötte snacket utåt. Jag hjälpte dem med att skaffa distributör i Tyskland. Den Tyska distributören gillade inte namnet Air Void och föreslog istället namnet Symfony eller Synfonie eller vad det blev. I övrigt har jag inget med deras försteg att göra. Jag vet faktiskt inte vad du menar med det du skriver.
MvH
Peter Steindl
Goran_Rudling skrev:Men min kropp och fötter förstod mer än min lilla hjärna.
Goran_Rudling skrev:Anders, Lennart och jag reste vidare till Los Angeles och San Fransisco. Tillbringade tid på stranden och träffade olika personer inom hi-fi industrin.
Goran_Rudling skrev:Harryup skrev:Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
En del detaljer och exakta årtal och exakta siffror kan ju ha fallit bort men mina minnen är i stort sätt lika med Peter's.
Bäste Förnamn Efternamn (om jag minns rätt),
Roligt att du kommer in när jag har bett Peter Steindl kommentera.
_Fredrik_ skrev:Kan man få en liten snabb sammanfattning av tråden?
Goran_Rudling skrev:...1981 och 1982 gällde muntliga avtal. Man skakade hand. Något i stil med följande sades. På företag jobbar människor och människor möts och träffar avtal människor emellan. Lite i stil med det som Ingvar Öhman antyder.
_Fredrik_ skrev:Kan man få en liten snabb sammanfattning av tråden?
Goran_Rudling skrev:Linn ansåg, med rätta, att ni inte dög. Det är inte personligt Bengt. Ni förstod inte då hur en musikanläggning fungerade. Det förstod Linn.
DQ-20 skrev:Goran_Rudling skrev: Bäste Förnamn Efternamn (om jag minns rätt),
Roligt att du kommer in när jag har bett Peter Steindl kommentera.
Nu är ju inte detta flashback forum precis men hur ser policy ut för outningar egentligen? Jag hittade inget nedskrivet men det brukar ju höra till god ton att man skiljer på nick och person så att säga och inte outar. Admin? (Jag tar upp det som principfråga - Harryup får svara för sig själv.)
DQ
Goran_Rudling skrev:Jag inser och anser att jag brutit mot god ton på forumet. Hade inte kommit till den insikten om du inte tog upp det. Har tyvärr gjort det på fler ställen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster