Fostex FP203 i ett BK202 expohorn

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Fostex FP203 i ett BK202 expohorn

Inläggav Gastone » 2009-06-16 12:01

Har inlett ett högtalarprojekt i DIY avd, där 2 Fostex FP203or ska ingå...
Men för att hålla nere volymen, så är min undran...

OM man nu vill konstruera ett halvt BK202 med ett element bara, om det nu är möjligt, vilka värden kommer ett sådan horn att få?

Jag är totalt rudis och nybörjare på "seriös" hifi, men det har ni fattat vid det här laget...

Vad som oxo finnes är 2st Gamma VLD 13 horn diskanter(band), och 2st "nyare" Gamma banddiskanter, den runda modellen.

Basarna blir TB W8-740C.
Senast redigerad av Gastone 2009-06-16 19:12, redigerad totalt 1 gång.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-16 12:32

Tror inte nivån på banddiskanthornen kommer att räcka till, vilka data som nu än publicerats för de olika elementen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-16 19:05

paa skrev:Tror inte nivån på banddiskanthornen kommer att räcka till, vilka data som nu än publicerats för de olika elementen.

Inte det... hmm

Är det kritiskt att hornöppningen är i golvnivå, eller kan lådan stå ovanpå basmodulen?

Har alla ändar öppna för bygget, med det menas att jag mycket väl kan tänka mig fostex elementet som midrange i en 2 eller 3 vägs konstruktion.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-16 20:21

På en dubbelkon brukar det vara svårt att få till delningen mot diskanten, eftersom det redan är ett filter (mekanist) mellan stora och lilla konen som vrider fasen kanske ett varv eller mer. Därför brukar man oftast bara lägga till ett litet superdiskanthorn delat vid kanske 7kHz eller så.
Lika trevliga som dubbelkonselementen är för enkla konstruktioner, lika besvärliga är dom när man ska fixa till "det där lilla som fattas".
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-16 23:35

Hmmhmm, en ringradiator då menar du, och jag som hatar diskanthorn *suck* :(
/Anders

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-06-22 16:42

Duelundhornen använde domdiskant med mycket lägre verkninggrad än bredbandselementet. Bredbandselement har ju stark riktningsverkan i diskanten så tanken var att domen inte skulle påverka frekvensgången framåt (överröstad av bredbandaren) men fylla ut of axis responsen.

Jag skulle prova att koppla in Gammahornen med ett 12 eller 18 db/ oktav filter och kolla det låter!

Det går ju att börja så och om man inte är nöjd koppla in något med högre verkningsgrad.

Delar du ett horn på mitten så är utvidgningskoefficienten oförändrad medans hornmynnigens "frekvens" går upp med roten ur 2 dvs ca 40%. Hur detta sedan fungerar i praktiken beror på vilka, om några, avsteg man gjort från ett idealiskt horn. Fostexhornen har för liten mynningsarea detta gör att de i lägsta basen mer fungerar som kvartsvågspipor än bashorn. Så det funkade två element i fostexhornet så borde ett fungera i ett halvt horn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-22 17:53

DrBoar skrev:Duelundhornen använde domdiskant med mycket lägre verkninggrad än bredbandselementet.

Några sådana har jag aldrig sett, kan du länka till det?
Men i övrigt, visst går det att prova om band-hornen matchar nivån först.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-22 22:22

Japp, har du en länk dit....låter ju exakt ditåt jag vill komma..
/Anders

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-06-27 08:04

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-27 10:42

Dom där känner jag ju till, jag har ju varit på plats hos Sten Duelund i Köpenhamn när det begav sig, och lyssnat på båda hornen, med olika element från Coral och Lowther, och jag kan även meddela att det var jag som mailade infon som resuterade i denna not på hemsidan:

Someone emailed me some time ago that the mixture of concrete and gypsum suggested by Duelund is not long term stable, and may crack. I will advice you to look into whether this is a confirmable problem and if so to research alternative materials.

Det var när jag tipsade Joelist-gruppen om Duelunds recept på cement och gips som jag fick detta svar:

Sorry but this is a thing I'll never do!
I use to teach to my students that when sulfate ions are released during the
partial dissolution of gypsum ( gypsum = CaSO4 2H2O )within a cement paste,
a reaction with the silicoaluminates of the cement occurs.

This results in the cristallisation of ettringite causing the volumic
expansion of the cement paste. This is a slow process, but after several
years generally the cement part breaks...

Only special cements (with a high content in fly ash by example, like the
CLK) and small quantities of added gypsum can accomodate with that reaction.

Best regards,

Jean-Michel Le Cleac'h, Paris, France

Jag tipsade då dom som har Duelund-sajten att det kunde bli problem med denna blandning.

Däremot hittar jag inte det som du skrev om tidigare, om en domediskant med låg verkningsgrad!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-07-02 19:21

Det med domerna var antigen i orginalartiklarna i HighFidelity eller i deras insändarsida. (orkar inte krypa runt på vinden för att hitta detta)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-02 19:27

DrBoar skrev:Det med domerna var antigen i orginalartiklarna i HighFidelity eller i deras insändarsida. (orkar inte krypa runt på vinden för att hitta detta)

Jag har läst orginalartiklarna, och kommer inte ihåg något om lågnivå-domar, däremot har jag ingen koll alls på de gamla insändarsidorna.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum