Bill50x skrev:Flint skrev:...
Nämen, kul att du är här igen!
Mvh / B
Var ska sleven vara om inte i grytan?
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Är det inte skillnad på "spikes" och "spikes"? Och vad skulle dessa skillnader kunna orsaka?
Om man nu ser skillnad på olika mjuka kuddar, menar jag.
Goran_Rudling skrev:phloam skrev:Är det inte skillnad på "spikes" och "spikes"? Och vad skulle dessa skillnader kunna orsaka?
Om man nu ser skillnad på olika mjuka kuddar, menar jag.
Det är skillnad på spikes och spikes. Men fokus på tråden just nu är mellan spikes och mjuka fötter.
enJohn skrev:Hm, detta är svårt att förstå...
Alltså, en dålig anläggning adderar "felstämdhet" till enskilda instrument? Jag antar att det inte finns någon magi inblandad, så det vore intressant att höra hur dessa effekter uppkommer.
/en john som också tycker att man som trådskapare kanske borde sagt både a och b i första inlägget, istället för att gå som katt kring het potatis
JTarnstrom skrev:En annan variabel utgörs väl av underlaget. Mina Quad 21L levererades med spikar i original och jag antar att de är utprovade med dessa. Det måste ju finnas någon tanke bakom från tillverkarens sida, tänker jag. Dock fungerar de väldigt illa med spikar i mitt rum och jag satte dem därför på ett par kuddar. Skillnaden är remarkabel. Röster som lät något tillbakasjunkna framträder som de ska med kuddar under lådorna. Har gjort samma iakktagelse med andra högtalare och hemma hos mig råder inget tvivel om att det låter bättre med kuddar istället för spikar men det betyder ju inte att det gäller för andra omständigheter än mina.
Goran_Rudling skrev:
Ett annat försök till förklaring. På ett bra system, som ett välkomponerat Linn system. Lätta lite på skruvarna som håller baselementen. Spela ett stycke. Dra fast skruvarna. Spela samma stycke. Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt. Behöver jag säga att du ska använda spikfötter.
mapem skrev: .......
Angående de felstämda instrumenten så vill jag absolut inte ha en anläggning som slätar över sånt. En sådan skulle säkert lägga en slöja över annat också. Jag tolkade det först som om GR tyckte att det var bra med en anläggning som stämde instrumenten i efterhand, men jag förstår nu att det var en missuppfattning. Eller hoppas så i alla fall.
...........
Angående spikar kontra kuddar, slutligen, så har jag själv testat allt och har landat i en oortodox(?) kombination med högtalare (Neat Petite) som står på "spikar" (Dali cones) med spetsen mot små plattor, som står på kuddar (från HiFi-klubben), som står på ett Target-stativ som under sig har kuddar (Sonic Design) mot parkettgolvet.
Med bara kuddar under högtalarna (men inte under stativen) lät det oprecist, med bara koner hårt och resonant, med koner och kuddar och kuddar även under stativen låter det nu ganska "transparent" tycker jag själv, dvs man lyssnar gärna. Tyvärr har jag inte lyssnat helt utan spikar sen jag apterade dessa för det själhäftande klistret är oupplösligt förenat med botten på högtalarna så jag vågar inte slita loss dem.
Finns det en rimlig fysikalisk förklaring varför detta kan vara bra?
Ellar är det inte alls bra, lurar jag mig bara? Nu ska jag sätta på en skiva.
Ja.Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Jag tror att de flesta vet hur spikfötter fungerar men de förstår inte vad det betyder. Jag förstår att en sportbilsentusiast vill att det ska går fort. Jag kommer till frågan om spikfötter. Men jag vill reda ut en hel del missförstånd innan.
Ja, gör du det?
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev: Golv rör sig huvudsakligen upp och ner när de svänger. Det är tvärs riktningen som högtalarkonen rör sig med.
Lyssnat på nån gammal Sonab nyligen? Eller Steindl's ägg? IÖ's ambience?
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev: Väggen bakom högtalaren rör sig huvudsakligen i samma riktning som ljudet från högtalarkonerna.
Ljudet rör sig åt alla håll vid låga frekvenser i en typisk högtalare och smalnar av i strålningsvinklen med en axis på 45 grader från väggen i fallet "Äggen" och IÖ's ambience..
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev: Och hur kommer det sig att man är orolig för en rörelse som är tvärs konrörelsen, golvrörelsen?
Och att man gillar den extra rörelsen i väggen som är huvudsakligen längs samma axel som konerna rör sig?
Jag vet inte hur man tänkte.
Mer om detta och annat i del 3.
Du tror väl inte att en högtalare som ställs på spikar är fri från exciterande krafter i vertikal riktning?
Hur tänker du egentligen?
Vill du leka magister och ge lektion i vetenskap och fysik får du nog snäppa upp dig en bit.
/Peter
kodapa skrev:Om jag spelar musik i grabbens ICA radio hör man ingen skillnad på ostämda och stämda instrument.
Alltså ostämda instrument låter mer stämda i en dålig anläggning.
Stämda instrument låter däremot mer stämda i en bra anläggning.
Goran_Rudling skrev:...
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev: Och munspelet är inte ostämt.
Hur vet du det?
Jag har flera munspel och har mätt upp ett.. såsom varandes hyggligt "off" på vissa toner..
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Dylan använder sig av diatoniska munspel. 10 hål. Olika toner på in och utandning.
Finns det några munspel som har samma ton på in och utblås? .
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:För att kunna spela olika tonarter måste man ha flera munspel. En för varje tonart.
Nej. Ett flertal diatoniska instrument (typiska "folkinstrument") kan spelas i ett flertal tonarter så även munspel.
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev: En del munspelare använder sig av ”kromatiska” (?) munspel där man har en knapp för att kunna få in alla halvtoner. Det går ju inte om man har munspelet i en ställning runt halsen.
Finns kromatiska munspel utan knapp.
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Ulf Lundell försöker ibland spela munspel. Det gör han inget bra. Den stora skillnaden är att Lundell aldrig blockerar hålen med tungan. Han blåser i flera hål samtidigt. Det gör att det låter skumt.
Och hur föreslår du att man spelar ett ackord på munspel då??
Man kan spela solotoner eller ackord på munspel "precis" som på gitarr tex.
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:På låten I pity the Poor Immigrant går det att höra att Dylan på några ställen blåser i två hål samtidigt. Det låter helt annorlunda än det vanliga när det bara blåses i ett. Men det är inte falsk, eller en oren ton.
Å jisses!!
/Peter
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Sett i systemsammanhang är det inte så viktigt. Den viktigaste komponenten är början på ljudkedjan. Skivspelaren, CDn eller DSen. Högtalaren är det minst viktiga,
Menar du allvar? Har du verkligen sån brist på koll så att du lever kvar i den villfarelsen?
Det som har absolut störst betydelse för det vi hör är de elektrtoakusitiska omvandlarna i båda ändor av kedjan. Detta för att det helt enkelt i flera avseenden har de största bristerna.
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Att ha flera aktiva högtalare i ett lyssningsrum är inte farligt. Det blir först problem när de inte spelas på som problem uppstår.
Så i ett stereopar så är det illa så fort en signal ligger hårt panorerad mot den andra kanalen??
Jisses vilket svammel!
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Sen är det så att det är den första passiva högtalaren i rummet som har störst betydelse.
Du menar att rummet kommer ihåg vilken högtalare som kom in först och ignorerar sedan de efterkommande??
Piotr skrev:Goran_Rudling skrev:Tror jag måste göra ett kort inlägg innan jag kommer till fötterna.
Varför inte först utbilda dig inom de ämnen du leker magister inom?
Att vara så vilse i pannkakan som du är och ändå framställa dessa tokiga idéer som fakta.. och prata om vetenskaplighet och objektivitet är ju bara löjligt.. störtlöjligt!
/Peter
lennartj skrev:Citat:
Att ha flera aktiva högtalare i ett lyssningsrum är inte farligt. Det blir först problem när de inte spelas på som problem uppstår.
Så i ett stereopar så är det illa så fort en signal ligger hårt panorerad mot den andra kanalen??
Var inte det att misstolka Göran väl hårt?
Med passiva menas väl högtalare som står i rummet utan att vara anslutna till förstärkare (med förhoppningsvis låg utimpedans) som i bästa fall kortsluter talspolarna och gör elementen trögrörliga?
Piotr skrev:Är man uppkäftig och provokativ gnäller man inte när man får mothugg... om man inte är en kyckling eller kärring!
Till saken hör att det inlägget du omnämnde innehöll ett antal sakfel och tydliga tecken på okunnighet från GR och det ser alltid illa ut när man som han nu gjort kliver in som en världsmästare och ska "lära" andra hur det ligger till.
Att du applåderar honom i det läget och samtidigt hånar andra faktisktmedlemmar blir väldigt kul med tanke på att du samtidigt exponerar din egen okunnighet på samma gång.. apropå "begriper"..
/Peter
nolimitsoya skrev:
....................
Och faller i fällan ändå...
MattiasKarlsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Till BB, IO och alla andra mjukfötterföreträdare.
Det talas om vibrationer och att om dessa är mindre så är det bättre.
Men en liiiiiten vibration på FEL ställe med FEL frekvens kan ju vara sämre än stor vibration på rätt ställe och rätt frevkens.
För att få trovärdighet i resonemanget bör man ju då inte bara snacka om vibrationer utan VAR och i vilken(vilka) frekvenser.
Dvs var är det bäst/sämst! Vilka frekvenser är minst skadliga/mest skadliga.
Det har redan förklarats många gånger. Med spikes så flyttar du upp det till det till dom HÖRBARA frekvenserna, medans med rätt mjuka fötter så är det långt under dom hörbara.
nolimitsoya skrev:[s]Jag hänvisar till DQ-20.
Och faller i fällan ändå...[/s]
1 Alla högtalarrörelser dämpas bort i det närmaste omedelbart.
2 Eh... pass?
3 Alla högtalarrörelser inte bara leds vidare till stativet, golvet eller allt annat de vilar på, utan den obefintliga dämpningen innebär att gungningen tar jättelång tid på sig att avta. Dessutom hamnar resonansfrekvensen inom högtalarnas arbetsområde med dessa jättestyva spikar och den stora fina resonansen slås an maximalt hårt. Högtalaren står och vibrerar jättelänge, samtidigt som stativ och golv spelar med för glatta livet. Många biljud blir det...
Att en oinkopplad högtalare i samma rum påverkar musikuppspelningen kan jag köpa. Den borde väl fungera som en sån där latjo basfälla fast vid alla möjliga frekvenser?
Undrar dock hur stör skillnad det gör.
Nu trillade en pollett ner!Menar GR att mjukfötter inte behövs på Linns högtalare för att själva elementen är mjukupphängda (är de det?) och all den där energin tas hand om redan där?
Om den gör det, varför skulle spikar spelar någon roll?
Lazyworm skrev:Det jag skulle uppskatta i den här tråden vore om Göran faktiskt skulle kunna citera Piotrs inlägg på samma sätt som Piotr citerat görans inlägg och svara sakligt på varje mothugg.
Jag tycker precis som Peter att det är extremt mycket pladder och väldigt lite substans bakom uttalandena (som dessutom är direkt felaktiga)
Sen när Peter VS Göran är klar kan väl nästa slag påbörjas?
Vad säger du Göran, kan du ta Peters senaste funderingar å svara på ett i taget?
t.ex börja med hur ett munspel egentligen fungerar och varför du trodde att det fungerade på ett annorlunda sätt?
Laila skrev:Lazyworm skrev:t.ex börja med hur ett munspel egentligen fungerar och varför du trodde att det fungerade på ett annorlunda sätt?
Är inte det här enklare ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Munspel
Färdigdebatterat o klart(i alla fall jag är faktiskt inte ett dugg
intresserad av en debatt om munspel i tråden.) ?
Goran_Rudling skrev:JTarnstrom skrev:En annan variabel utgörs väl av underlaget. Mina Quad 21L levererades med spikar i original och jag antar att de är utprovade med dessa. Det måste ju finnas någon tanke bakom från tillverkarens sida, tänker jag. Dock fungerar de väldigt illa med spikar i mitt rum och jag satte dem därför på ett par kuddar. Skillnaden är remarkabel. Röster som lät något tillbakasjunkna framträder som de ska med kuddar under lådorna. Har gjort samma iakktagelse med andra högtalare och hemma hos mig råder inget tvivel om att det låter bättre med kuddar istället för spikar men det betyder ju inte att det gäller för andra omständigheter än mina.
Har läst vad du skriver. Är personligen ingen Quadfan men det är inte det frågan gäller. För mig verkar som om du beskriver ljuden som dina högtalare gör. Har du någon uppfattning om hur skillnaden är i musikaliska termer?
Goran_Rudling skrev:Ett annat försök till förklaring. På ett bra system, som ett välkomponerat Linn system. Lätta lite på skruvarna som håller baselementen. Spela ett stycke. Dra fast skruvarna. Spela samma stycke. Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.
Så våga. Tänk fritt. Och var inte rädd för att tänka annorlunda.
MrUncool skrev:Goran_Rudling skrev:Ett annat försök till förklaring. På ett bra system, som ett välkomponerat Linn system. Lätta lite på skruvarna som håller baselementen. Spela ett stycke. Dra fast skruvarna. Spela samma stycke. Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.
Aha... det är det som är hemligheten. I en bra anläggning (måste innehålla minst ? komponenter från Linn?) så har de alltså dragit åt skruvarna? Fram med skruvdragaren och på med det öppna sinnet...
verdad skrev:Goran_Rudling skrev:Så våga. Tänk fritt. Och var inte rädd för att tänka annorlunda.
På tal om att tänka fritt. Ovanför aulan vid uppsala universitet finns en text som lyder:
"Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större"
Jag tycker båda sätten skall förekomma, men bara för att något är fritt behöver det inte betyda att det är rätt.
Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.
sprudel skrev:Göran Rudling skrev:Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.
Om jag uppfattat dig rätt enligt tråden så är denna effekt du vill uppnå med spikes, eller andra konstruktioner som åtdragna skuvar mm.
DQ-20 skrev: Och det är här som många luras rakt in i fällan: det tycks nämligen uppkomma få motsättningar mellan nuvarande teori och lyssningsintryck under kontrollerade experiment. Åtminstone inte på det sättet att man måste förkasta nuvarande teori. De empiriska motstridigheter som hänvisas till av hififörsäljare- eller köpare så gott som alltid icke-verifierade påstående om empiriska resultat som inte håller streck vid närmare granskning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster