shifts skrev:Misstänkte att den där pingvinlakritsen hade ett finger med i spelet. Nu får
han ju ramla in här och säga vad han själv ska använda istället.
Har inte han tagit en liten paus härifrån?
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Misstänkte att den där pingvinlakritsen hade ett finger med i spelet. Nu får
han ju ramla in här och säga vad han själv ska använda istället.
_Fredrik_ skrev:Jag fick hem min i14 igår, snabba ryck![]()
Det låter bra, han bara lyssna nån halvtimme men dom verkar integrera bättre med min ful-sub än vad pi60 gjorde. Jag fick tex ändra fasen på ful-sub från 180 till 0 med dom slutna lådorna, så det är ju skilland att dela en sluten låda mot en basreflex-gubbe.
Jag tycker dom blev så hemskt fina i rummet också, när jag kom hem med pi60 så muttrades det om kylskåp och likkistor.
Du det där hängde inte jag med på, kan du förklara lite mer? menar du att diskanten borde komma ut lite mer, närmare lyssnaren? Vad skulle effekten vara om "steget" var ännu större?phon skrev:Jag ser att det är Dynaudio-diskanter, dom har lite tunnare frontplatta än T11. Det blir en liten kant, ett steg, där plattan ansluter mot lådan. Nu är ett steg åt det hållet kanske inte lika farligt som tvärtom, men en reflex med samma avstånd runt vill man nog inte riskera. Jag skulle skära till en pappring eller något och lägga under diskanten för att få den i nivå med baffeln.
_Fredrik_ skrev:Gör dom inte det i det här fallet menar du? Jag tror bilden luras, men jag ska kolla på det i kväll.phon skrev:Diskantens frontplatta ligger normalt i plan med lådans front.
Jag tycker det ser bra ut i nivå, men visst jag kan tycka att diskanten poppar ut lite för mycket ljudmässigt alltså, men det kanske har att göra med min obefintliga dämpning.KarlXII skrev:_Fredrik_ skrev:Gör dom inte det i det här fallet menar du? Jag tror bilden luras, men jag ska kolla på det i kväll.phon skrev:Diskantens frontplatta ligger normalt i plan med lådans front.
Hur var det med detta egentligen?
Världen håller ju andan här
_Fredrik_ skrev:Jag har ju minst sagt härvad runt med massa högtalare på sistone, sist ut var pi60 som inte funkade, pga tunn bas (i mitt rum). Men innan jag ställde undan dom för sista gången och nöja mig med piP, ville jag testa dom delade med min Rel Sub (alltså bara en). Den jag sakande i basen med pi60, var absolut inte lågbas, utan mellanbas, dvs 80 hz och uppåt.
Jag ställde upp pi60 och fixade med filtren i receivern, delningen hamnade vi 80 hz, fortafarande saknades mellanbasen, men Rel subben är försett med ett tilt filter som, om jag förstått saken rätt, ger möjlighet att sänka den lägsta basen och höja runt delningen och kanske en del ovan 80 hz.
Det låter väldigt bra, den ilskna diskanten, som berodde på för lite mellanbas upplevs inte längre som jobbig.
Jag tycker att resultatet är mycket tillfredsställande och frågan är, kan det bli sämre med i14 än med delade pi60? Subben är alltså en sluten låda och en 10" bas, som i mitt tycker göt jobbet riktigt bra.
I min värls kan det bara bli bättre med i14 då den är sluten och borde intregrera ännu bättre än pi60, eller?
På sikt, får det bli passande basmoduler, om jag inte blir nöjd i längden förstås.
En sak till: jag kommer att få hjälp, av en forumkamrat, att flytta över bestyckningen i mina nuvarande pi60 till nya i14 lådor. Till saken hör att det rör sig om pi60 versionen innan 2006, kommer man stöta på patrull med filter och element från "gamla" pi60, passar dom till i14? Det borde väl funka, eller?![]()
Vore intressant att höra era synpunkter.
PS
Jäkligt förvånande att min rel-sub integrerar så bra med pi60, jag lovar det låter verkligen bra
Jo, nu blev det ju som sagt i14, tycker det känns betydligt mindre "klossigt" i mitt rum. Självklart tänkte jag på bs60, men det skulle ha dominerat rummet på tok för mycket.IngOehman skrev:Ditt rum låter som en idealpartner till bs60.
De finns - just på grund av att det finns rum som
beter sig precis såsom du beskriver att ditt gör.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag har bara läst det första inlägget i den här tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster